ترامپ: فساد در عالی‌ترین سطوح اف‌بی‌آی و وزارتخانه‌ها وجود دارد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی بعد از اخراج اندرو مک‌کیب، معاون سابق مدیر اف‌بی‌آی گفت، "بسیاری اکنون دارند متوجه می‌شوند" مدارک فساد در عالی‌ترین سطوح اف‌بی‌آی وجود دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی بعد از اخراج اندرو مک‌کیب، معاون سابق مدیر اف‌بی‌آی گفت، "بسیاری اکنون دارند متوجه می‌شوند" مدارک فساد در عالی‌ترین سطوح اف‌بی‌آی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی هیل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین وزارت خارجه، جایی که چند روز پیش شاهد اخراج رکس تیلرسون از سمت وزیر امور خارجه بود و وزارت دادگستری را نیز هدف حمله قرار داده و همه آنها را متهم به "افشاگری، دروغگویی و فساد عظیم" کرد.

ترامپ در این توئیت خود نوشت: همانطور که کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نتیجه گرفت هیچ همدستی میان روسیه و کمپین ترامپ وجود نداشت. همانطور که اکنون بسیاری دارند متوجه می‌شوند در عالی‌ترین سطوح اف‌بی‌آی و وزارتخانه‌های دادگستری و امور خارجه ما شاهد فساد، دروغگویی و افشاگری‌های عظیم هستیم.

مک‌کیب جمعه شب از سوی جف سشنز، دادستان کل دولت ترامپ در حالی اخراج شد که سشنز در گزارشی گفته بود که از نظر او مک‌کیب فاقد "صداقت" نزد بازرسان بوده و اطلاعات غیرمجاز در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

این در حالی است که خود مک‌کیب که 20 سال مامور ارشد اف‌بی‌آی بوده، گفت، اخراج او تلاشی برای بی اعتبار کردنش به عنوان یک شاهد احتمالی تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از جمله در ارتباط با همدستی میان کمپین ترامپ و روسیه است.

روز شنبه انجمن ماموران اف‌بی‌آی اعلام کرد: نباید تصمیم‌گیری درباره پرسنل وارد سیاسی بازی شود. این پاسخی به انتقادهای علنی دولت ترامپ از مک‌کیب محسوب می‌شود.

این در حالی است که ترامپ اوایل شنبه در توئیتی گفته بود که برکناری مک‌کیب را می‌توان "یک روز بزرگ برای دموکراسی" تلقی کرد.

ترامپ در یک توئیت دیگر نیز جیمز کومی، معاون سابق اف‌بی‌آی را که از شرکای نزدیک به مک‌کیب بوده و سال گذشته میلادی توسط ترامپ اخراج شد، مورد حمله قرار داد.

ترامپ توئیت کرد: چقدر دروغ؟ چقدر درز اطلاعات؟ کومی همه آنها را می‌دانست. خیلی بیشتر از آن!

اندرو مک‌کیب در مصاحبه‌ای از خودش دفاع کرد و برکناری‌اش را تلاشی برای تضعیف تحقیقات رابرت مولر خواند.

مک‌کیب به نیویورک تایمز گفت: این فکر که من صداقت نداشته‌ام کاملا اشتباه است. تمام اینها تلاشی است تا من را به عنوان یک شاهد بی‌اعتبار کنند.

این در حالی است که مک‌کیب یک شاهد احتمالی در تحقیقات رابرت مولر درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا محسوب می‌شود.

او بعد از آنکه جیمز کومی توسط ترامپ از مدیریت اف‌بی‌آی اخراج شد به دلیل برعهده داشتن معاونت او به طور موقت جانشینش در مدیریت اف‌بی‌آی شد.

مک‌کیب به نیویورک تایمز گفت: این اتفاق بعد از سابقه 21 سال خدمت من یک ناجوانمردی باورنکردنی علیه وجهه و اعتبار من بود.

او از دونالد ترامپ به دلیل حمله به خودش، اف‌بی‌آی و دیگر مقام‌های این آژانس انتقاد کرد و گفت: آسیب واقعی این حملات متوجه اف‌بی‌آی، مقام‌های اعمال قانون و بازرس ویژه می‌شود.

این در حالی است که ترامپ و چند قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی پیشتر بارها مک‌کیب را به دنبال ادعاهای مطرح شده از بابت ضدیت‌ها با ترامپ در وزارت دادگستری مورد حمله قرار دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: اندرو مک‌کیب نیز در اقدامی مشابه با جیمز کومی یادداشت‌هایی را برای ثبت ماوقع تعامل‌هایش با دونالد ترامپ در زمان حضورش در اف‌بی‌آی نوشته است.

مک‌کیب براساس این گزارش یادداشت‌هایی را مشابه با یادداشت‌های که جیمز کومی درباره اقدامات ترامپ نوشته نگهداری کرده است.

کومی پیش از این اسنادی را نوشته بود که در آنها جزئیات مکالمات و دیدارهایش با ترامپ را ثبت کرده بود و این اسناد سال گذشته میلادی از سوی رابرت مولر، بازرس ویژه این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفتند.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که یادداشت‌های مک‌کیب نیز در اختیار مولر قرار گرفته و شهادت‌های کومی را خطاب به این تحقیقات تایید می‌کند.

یادداشت‌های مک‌کیب حاوی جزئیات زیادی درباره گفت‌وگوهایش با ترامپ است.

مک‌کیب در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: این گفت‌وگوها مکرراً شامل توهین‌های ترامپ علیه همسر مک‌کیب به دلیل شکست کاندیداتوری‌اش برای کرسی مجلس سنای ویرجینیا شده است.

کومی نیز یادداشت‌های مخالفتش با رئیس‌جمهور را نگهداری می‌کرده و گفته بود که این مکالمات باعث ناراحتی او می‌شده از جمله مکالمه‌ای که در آن ترامپ از او خواست تا به تحقیقات مربوط به مایکل فلن، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ پایان دهد.

کومی پیشتر گفته بود که بعد از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی او را تهدید کرد که بهتر است کومی امیدوار باشد که پیش از افشاگری اطلاعات به مطبوعات نوارهای مکالمات ما وجود نداشته باشد مصمم شد که علیه ترامپ اقدام کند.

مک‌کیب نیز گفت که او هم در زمان رهبری موقتش بر اف‌بی‌آی برای انتصاب کردن رابرت مولر به عنوان بازرس ویژه تحقیقات درباره همدستی میان کمپین ترامپ و روسیه اقدام کرده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش پایگاه هیل، جف سشنز، دادستان کل تحت فشارهای فزاینده جناح راست قرار گرفته تا یک وکیل ویژه دوم را برای تحقیقات درباره ادعاهای محافظه کاران مبنی بر سو استفاده و فساد در وزارت دادگستری و اف.بی.آی منصوب کند.

تا کنون این درخواستها و فشارها بی پاسخ مانده اند و مقامها در پاسخ به این فشارها اشاره می کنند که هم اکنون یک تحقیقات مربوط به بازرس کل وزارت دادگستری در جریان است که انتظار می رود زمانی در بهار آینده تکمیل شود.

با این حال سشنز چند روز پیش گفت که او یک مقام سابق را "که سالها تجربه حضور در وزارت دادگستری را داشته" برای بررسی لزوم انتصال یک وکیل ویژه برای این امر در نظر گرفته و این مساله جدی شده است. قانون گذاران جمهوری خواه می گویند که سشنز باید این فرآیند را کلید بزند و استدلال می کنند که بازرس کل اختیارات برای پیگیری های لامزز و تحقیقات کامل درباره اقدامات اف.بی.آی را ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار