فروش شیرینی بدون هیچ‌گونه تغییر قیمت در بازار اصفهان

رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان گفت: با کاهش قدرت خرید مردم نرخ انواع شیرینی در آستانه نوروز 97 همانند ماه‌های گذشته است و بدون هیچ‌گونه تغییری در شیرینی‌فروشی‌های اصفهان فروخته می‌شود، زیرا چنانچه شهروندان با قیمت‌های فعلی هم خریداری کنند فروشندگان فقط می‌توانند هزینه‌های جانبی خود را کسب کنند

این روزها بیشتر اقشار جامعه از جمله قشر متوسط و آسیب‌پذیر تنها گشتی در بازارها می‌زنند و وقتی به جیب خود و قیمت‌های درج شده روی اجناس نگاهی می‌اندازند بی‌هیچ حرفی از کنار مغازه‌ها می‌گذرند.
به گزارش تسنیم، هر ساله با نزدیک شدن نوروز براساس سنت‌ها و رسوم ایرانیان بازار خرید اجناس خوراکی میوه، آجیل، شیرینی و گز شب عید داغ شده و شاهد صف‌های طولانی در اکثر قنادی‌های شهر اصفهان هستیم، اما امسال که کمتر از 2 روز مانده به آغاز سال نو، انگار قدرت خرید اصفهانی‌ها به شدت کاهش یافته و به تبع بازار شیرینی، گز و شکلات که پای ثابت عید دیدنی‌ها است حال خوشی ندارد.

خرید شب عید همواره برای اصناف و بازاریان یادآور مغازه‌های شلوغ، پاساژهای پرجمعیت و خریدارانی بود که گاه برای خرید پشت درب مغازه‌ها صف می‌کشیدند و هرچه به ایام عید نزدیک می‌شدیم، شلوغی‌ها هم بیشتر می‌شد و جمعیت بیشتری برای خرید به خیابان‌ها می‌آمدند، اما کاهش قدرت خرید مردم امسال در روزهای آخر سال کاملاً نمود یافته و دیگر خبری از عمده خرید شیرینی و گز نوروزی شهروندان اصفهانی نیست.

با چرخی در بازار اصفهان و مشاهده اصناف مختلف، صنف شیرینی‌فروشان در حال حاضر خالی‌ترین مغازه‌ها از لحاظ مشتری هستند و بیشتر متقاضیان، همان مردم عادی‌اند که برای خرید بسته‌ای پاستیل و یا چند عدد شکلات به مغازه‌ها می‌روند.

بی‌‌‌رونقی در بازار شیرینی نوروزی اصفهان

رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان شرایط بازار آخر سال خرید و فروش شیرینی نوروزی را بسیار نامطلوب توصیف کرد و گفت: کمتر از 2 روز به عید مانده، اما متأسفانه قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و هیچ‌گونه خبری از فروش مطلوب در فروشگاه‌‌های شیرینی اصفهان نیست.

حسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با بیان اینکه نرخ انواع شیرینی در آستانه نوروز 97 چندان تغییری نداشته است، اظهار داشت: قیمت‌ها به هیچ‌وجه بستگی به عرضه و تقاضا ندارد، زیرا تولیدات این صنف فصلی نبوده که با افزایش تقاضا، قیمت‌ها صعود کند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم و اینکه میانگین درآمد اکثر آنها یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 800 هزار تومان است، افزود: نه تنها قدرت اقتصادی مردم کاهش یافته بلکه تبلیغات برای مصرف نکردن شیرینی جهت دوری از چاقی و امراض دیگر سبب عدم گرایش جامعه به سمت شکلات و شیرینی شده است.

رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان ادامه داد: مردم با نخوردن و نگرفتن تمام کالاها و محصولات خوراکی مورد نیاز بدن طی روزگار می‌کنند و به شدت قدرت خرید آنها کاهش یافته و دیگر مانند سال‌های گذشته در بازار خبری از خرید و فروش عمده‌ای و مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته از سه ماه مانده به عید نوروز فعالیت شیرینی‌فروشی‌ها با اضافه کاری شبانه‌روزی کارگران آغاز می‌شد تا در اواخر سال جوابگوی مردم برای ایام نوروز باشیم، گفت: طی روزگار نه چندان دور حتی همین سال گذشته شیرینی‌فروشی‌ها سه ماهه فعالیت خود را طی 10 روز آخر سال می‌فروختند، اما امسال با کاهش قدرت اقتصادی مردم هیچ‌گونه خبری در بازار نیست.

فروش شیرینی بدون هیچ‌گونه تغییر قیمت در بازار اصفهان

شریفی پیرامون اینکه قیمت‌ انواع شیرینی در بازار اصفهان برای فروش نوروزی تغییری نکرده است، اظهار داشت: با کاهش قدرت خرید مردم نرخ انواع شیرینی در آستانه نوروز 97 همانند ماه‌های گذشته است و بدون هیچ‌گونه تغییری در شیرینی‌فروشی‌های اصفهان فروخته می‌شود، زیرا چنانچه شهروندان با قیمت‌های فعلی هم خریداری کنند فروشندگان فقط می‌توانند هزینه‌های جانبی خود را کسب کنند.

وی با اشاره به قیمت انواع شیرینی در بازار نوروزی اصفهان، بیان کرد: قیمت هر کیلو شیرینی تر 18 تا 24 هزار تومان، کیک کادویی 22 تا 32 هزار تومان، شیرینی خشک 12 تا 20 هزار تومان، شیرینی آرد نخودچی و شیرینی کرکی زعفرانی 20 هزار تومان، شیرینی برگ شکلاتی فندوقی 20 تا 22 هزار تومان و نان قرابی 35 تا 38 هزار تومان است.

گرانی 10 درصدی گز با افزایش 25 درصدی نرخ پسته در 10 روز آخر سال

رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان با اشاره به افزایش 10 درصدی قیمت انواع گز در بازار نوروزی اصفهان، افزود: طی 10 تا 15 روز اخیر قیمت پسته از 65 به 85 هزار تومان رسیده و همین امر سبب افزایش قیمت گز در بازار شده وگرنه در این شرایط اقتصادی صلاح نبود که قیمت‌ها تغییر یابد، اما فروشندگان و واحدهای تولیدی با ضررهای هنگفتی روبه‌رو می‌شوند.

رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان بیان کرد: در این شرایط اقتصادی سیاست مرکزی صلاح می‌داند که هیچ‌گونه بحثی از تورم نداشته باشیم و اینکه برای حفظ روحیه مردم قیمت اجناس و کالاها افزایش نمی‌یابد.

وی با اشاره به قیمت انواع گز در بازار نوروزی اصفهان، گفت: قیمت هر کیلو گز پسته‌ای 18 درصد 27 هزار تومان، گز پسته‌ای 28 درصد 37 هزار تومان و گز پسته‌ای 40 درصد 48 هزار تومان فروخته می‌شود و نرخ گز با طعم بادام با اندکی تفاوت با پسته‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی پیرامون آزادسازی قیمت‌ها در بازار شیرینی‌فروشی‌ها، اظهار داشت: آزادسازی نرخ‌ها گرانی یا افزایش قیمت را به ارمغان نیاورده بلکه رقابت محسوسی برای جلب مشتری بین فروشندگان و واحدهای تولیدی شیرینی در بازار ایجاد می‌کند تا در این شرایط اقتصادی برای جلب مشتریان بیشتر کیفیت محصولات نیز افزایش یابد.

تعطیلی 10 درصدی واحدهای تولیدی و شیرینی‌فروشی‌های اصفهان

شریفی با اشاره به فعالیت 1200 واحد تولیدی و شیرینی فروشی در اصفهان، افزود: 10 درصد از این واحدهای تولیدی و شیرینی فروشی به دلیل مشکلات اقتصادی و هزینه‌های جانبی بالا و نبود قدرت خرید و فروش تاکنون ورشکسته و تعطیل شده‌اند.

وی پیرامون رکود 50 درصدی در بازار شیرینی‌فروشی‌های اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون، بیان کرد: این رکود از ابتدای سال 96 آغاز شده و همچنان ادامه دارد و سالی خوشایند برای شیرینی‌فروشان اصفهانی نبود.

رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان گفت: بسیاری از افراد با جمع‌آوری سرمایه‌ای وارد بازار شیرینی‌فروشی می‌شوند، اما به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی و نبود خریدار بدون هیچ‌گونه سود و پیشرفتی کج‌دار و مریز روزگار می‌گذرانند.

وی پیرامون دستمزد کارگران و وضعیت زندگی این صنف، اظهار داشت: دستمزد کارگران شیرینی‌پزی حتی جوابگوی زندگی دو نفره هم نیست و این افراد به دلیل نبود کار و از دست ندادن شغل خود به همین حقوق‌ها رضایت داده‌اند.

شریفی با بیان اینکه شیرینی جزء کالاهای اولویت یک و کاملاً نظارتی است، افزود: تمام تمهیدات پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده تا بدون کم و کاستی محصولات مورد نظر مشتریان در اختیار آنها قرار گیرد.

آغاز بازرسی‌های نوروزی بازار شیرینی از ابتدای اسفند ماه

وی به آغاز نظارت بر واحدهای صنفی فروش گز و شیرنی اصفهان در آستانه نوروز 97 اشاره کرد و گفت: از ابتدای اسفند ماه گروه‌های مشترک بازرسی از اتحادیه، سازمان صنعت، معدن و تجارت و بازرسی اصناف بر واحدهای صنفی گز و شیرنی نظارت دارند.

رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان بیان کرد: شماره تماس 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت، شبانه‌روزی پاسخگوی شهروندان اصفهانی است، عموم مردم می‌توانند در صورت بروز و مشاهده تخلف با این شماره تماس گرفته و گزارش خود را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه نظارت بر واحدهای صنفی شیرینی‌فروشی در ایام خاص سال از جمله عید نوروز، ماه رمضان و شب یلدا افزایش می‌یابد، اظهار داشت: با بروز هرگونه تخلف و مشکل در کیفیت محصول ارائه شده ما آمادگی دفاع از حقوق مصرف‌کننده را داریم.

شریفی درباره اینکه تمام واحدهای صنفی اصفهان که زیرنظر اتحادیه گز و شیرینی استان فعالیت می‌کنند آماده خدمت‌رسانی به مردم در آستانه نوروز هستند، افزود: بازرسی و نظارت از واحدهای فعال صنف گز و شیرینی اصفهان فقط مختص ایام خاص نیست، بلکه در طول سال کنترل‌ها اجرایی می‌شود، اما در عید نوروز، ماه رمضان و شب یلدا افزایش می‌یابد.

یکی از فروشندگان شیرینی با سابقه 40 ساله در خیابان تختی اصفهان با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید مردم، گفت: قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته حتی چند ماه قبل پایین‌تر آماده و تمامی فروشندگان دلیل اصلی گرانی‌ها را افزایش دلار می‌داند و به طور قطع معلوم نیست این رویه تا چه زمانی ادامه دارد.

وی اظهار داشت: مغازه‌داران و کسبه کمتر مشتریان مشتاق به خرید دارند و ناامید از رونق بازارشان در شب عید تنها نظاره‌گر مشتریانی هستند که پس از دیدن و قیمت گرفتن اجناس، از مغازه با یک تشکر ناامیدانه خارج می‌شوند.

شهروندان اصفهانی که خود را معلم ورزش یکی از مدرسه‌های شهر اصفهان معرفی کرد در حین گفت‌وگو ما با فروشنده شیرینی، گفت: مردم از نظر معیشت در تنگنا قرار دارند و دولت عزم جدی و برنامه‌ای درست برای برطرف‌کردن مشکلات معیشتی و اقتصادی ندارد.

وی اظهار داشت: حقیقت این است که درد مردم تنها قیمت میوه یا حبوبات و شیرینی نیست، درد آنها طیف وسیعی از مشکلات و محرومیت‌هاست. درد مردم فاصله گرفتن شتابان از حداقل‌های زندگی است.

این معلم وزرش افزود: متأسفانه دولتمردان فکر می‌کنند که پولداران زیادی در جامعه هستند، اما واقعیت امر این طور نیست همه مردم دارا نیستند و بیشتر آنها در بی‌پولی خود غوطه‌ورند.

وی با بیان اینکه کیسه‌های کوچک خرید مردم در بازار گویای کاهش شدید قدرت خرید آنها است، بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارگران حقوق‌های معوقه چندین ماهه دارند و حتی نمی‌توانند یه دست لباس نو برای فرزندان خود بخرند چه برسد به خریداری یک کیلو شیرینی و آجیل گران نوروزی.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار