تولید سالیانه 11 میلیون گلدان گل شب‌بو در استان اصفهان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اصفهان سابقه 40 ساله در تولید گل شب‌بو دارد که بیشترین تولیدکنندگان این نوع گل زینتی در خمینی‌شهر فعالیت می‌کنند.

هر ساله با آغاز ورود گل شب‌بو به بازار نوروزی افرادی که هیچ‌گونه حرفه و تخصصی در گل ندارد با دلال‌بازی عمده بازار را تسخیر کرده و گرانی را نیز دامن می‌زنند.
به گزارش تسنیم ، با نزدیک شدن به آغاز سال نو جنب و جوش مردم نیز بیشتر می‌شود از خانه تکانی گرفته تا خرید پوشاک، نو کردن لوازم منزل، رسیدگی به باغچه و گلدان‌ها و ...
پای ثابت سال نو و عید نوروز خرید گل شب بو است. این گل از قدیم الایام زینت بخش سفره‌های هفت سین ایرانی‌ها بوده و هرساله با عطر افشانی سالی جدید را نوید می‌دهد.
شب بو گلی است که از اواسط اسفند ماه شکفته می‌شود و تا اواسط اردیبهشت زیبایی خود را حفظ می‌کند، این گیاه زینتی از تیره شب بویان است که در شب بسیار معطر و عطر دلپذیری دارد. به این گیاه شب انبوی نیز می‌گویند.

رنگ‌های آن تشکیل شده از سفید، قرمز لاکی، بنفش کمرنگ، عنابی روشن، زرد کمرنگ و گل‌های این گیاه دو نوع کم پر و پُر پر است.

استان اصفهان سابقه 40 ساله در تولید گل شب‌بو دارد و با تولید سالیانه 10 میلیون 300 هزار گلدان گل شب‌بو رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده و بیشترین تولیدکنندگان این نوع گل زینتی در خمینی‌شهر فعالیت می‌کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان در رتبه‌های اول کشور در تولید گل شب‌بو و رُز قرار دارد، گفت: سالانه حدود 8 میلیون گل شب‌بو و 50 میلیون شاخه گل رز در این استان تولید و به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

کشاورز در کاشت شب بو سود چندانی نمی‌کند

جعفر دلال‌باشی پیرامون اینکه کشاورزان حدود 4 میلیون گل شب بو برای نوروز 97 کاشته‌اند اما به دلیل آفتی ناشناخته حدود 2 میلیون از گل‌ها خراب شده است، اظهار داشت: کشاورز در کاشت شب بو سود چندانی نمی‌کند، این گل از اواسط اسفند ماه شکفته می‌شود و تا اواسط اردیبهشت زیبایی خود را حفظ می‌کند و در دیگر فصول سال مانند گل رز پر سود نیست.

وی اصفهان و البرز را رقیب جدی یکدیگر در تولید گل در ایران بیان کرد و افزود: در حال حاضر شب بو برای نوروز 97 براساس کیفیت و پربودن گل از 3 تا 7 هزار تومان در بازار اصفهان به فروش می‌رسد.

دلال‌باشی درباره اینکه با کاهش سطح آب چاه‌ها در اثر خشکسالی در استان اصفهان، کیفیت آب چاه‌ها پایین آمده و به موضوعی جدی برای گلخانه‌داران تبدیل شده است، گفت: این موضوع سبب خرید آب و حمل آن با تانکر به گلخانه‌ها و در نتیجه افزایش هزینه‌های تولیدکننده شده است.

رکود شدید بازار گل اصفهان

وی با بیان اینکه امسال بازار گل در استان اصفهان در رکود شدید به سر می‌برد، اظهار داشت: متأسفانه وضعیت بازار فروش گل در استان خوب نیست.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل اصفهان ادامه داد: البته اکنون با نزدیک شدن به عید نوروز عرضه و تقاضا در بازار گل اندکی مطلوب شده و امیدواریم در بازه زمانی نوروز با شرایط بهتری روبه‌رو شویم.

وی از استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و فارس به عنوان مشتریان گل از استان اصفهان نام برد و افزود: صادرات گل از این استان به استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و فارس ارسال می‌شود، اما در سال جاری درخواست گل این استان ها از استان اصفهان پائین آمده است.

دلال‌باشی بیان کرد: کشور هایی مانند ارمنستان، روسیه و قرقیزستان از مشتریان گل استان اصفهان به شمار می آیند و تولیدکنندگان گل در استان با پخش گل با واسطه به تهران آنها را به این کشور ها صادر می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر درخواست گلخانه ها در استان پایین آمده و مسئولان گلخانه ها کم‌ترین درخواست‌ها را از تولید کنندگان گل دارند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل اصفهان با اشاره به فعالیت 400 واحد صنفی در این اتحادیه، افزود: 400 واحد گل فروشی طبیعی، 100 واحد گل فروشی طبیعی و مصنوعی و 50 واحد صنفی گل فروشی مصنوعی در اصفهان به فعالیت مشغول هستند.

کاهش نرخ گل در بازار اصفهان

وی پیرامون کاهش ناگهانی قیمت انواع گل در آستانه نوروز 97 در بازار اصفهان، گفت: در حال حاضر واحدهای تولیدی که در گذشته 50 دسته گل تولید می‌کردند اکنون تولیدات آنها به 20 دسته رسیده است.

دلال‌باشی با انتقاد از اینکه سرعت و میزان گازرسانی به گلخانه‌های مناطق مختلف استان اصفهان کُند است، بیان کرد: برای افزایش گازرسانی به گلخانه‌های داخل شهر اصفهان سوخت کمتری عاید گلخانه‌های اطراف استان می‌شود و این امر سبب کاهش تولیدات گلخانه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در شب یلدا قیمت گل رز در بازار اصفهان از بسته‌ای 70 هزار تومان به 100 هزار تومان افزایش یافته بود، اظهار داشت: در حال حاضر هر شاخه گل رز در بازار اصفهان 6 تا 8 هزار تومان فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل اصفهان پیرامون اینکه انواع گل در بازار نوروزی اصفهان نسبت به شب یلدا با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است، بیان کرد: در شب یلدا گل میخک خوشه‌ای از 3 به 8 هزار تومان، گل کرزنتیا از 4 به 7 هزار تومان و آلسترومریا از دسته‌ای 10 به 18 تا 20 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بازار نوروزی اصفهان نرخ گل میخک خوشه‌ای با بهای 2 هزار تومان، گل کرزنتیا 5 تا 6 هزار تومان و آلسترومریا 3 هزار تومان فروخته می‌شود.

دلال‌باشی افزود: در حال حاضر گل رز استثنایی که از نظر رنگ، قد، شاخ و برگ در حد مطلوبی پرورش یافته هر شاخه با بهای 8 تا 10 هزار تومان در بازار اصفهان فروخته می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان تولید‌کننده گل رز در کشور است، گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش خشکی هوای اصفهان و کاهش آب، درجه گلخانه‌ها با نوسانات درجه‌ای زیادی روبه‌رو شدند و تولید گل رز دچار خرابی بیشتری می‌شود که این امر بر قیمت‌ها تأثیرگذار است.

صادرات گل از اصفهان به خارج کشور در حد صفر

رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان صادرات گل از استان اصفهان به خارج کشور را در حد صفر اعلام کرد و افزود: در گذشته نه چندان دور صادرات انواع گل استان اصفهان به بلوک شرق از جمله اوکراین و روسیه انجام می‌شد، اما اکنون به هیچ‌وجه صادرات گل از استان نداریم فقط محصولات اصفهان به مناطق اطراف تهران صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه واردات گل از خارج کشور به اصفهان صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: فقط پیاز گل سنبل و لاله از کشور هلند وارد اصفهان می‌شود و این نوع گل‌ها به دلیل واردات و برای رشد کامل در گلخانه‌های استان در شب عید در بازار عرضه خواهند شد.

فراموشی فرهنگ خرید گل با رکود اقتصادی

دلال‌باشی با اشاره به رکود بازار گل و گیاه در اصفهان، بیان کرد: خرید مردم حتی برای یک شاخه گل جهت هدیه هم در حد بسیاری کاهش یافته و اکنون به دلیل شرایط اقتصادی شهروندان فقط به فکر تهیه و تأمین معیشت اولیه زندگی خود هستند.

وی افزود: فرهنگ خرید گل در بین مردم فراموش شده و به دلیل مشکلات اقتصادی، بازار فروش گل با رکود مواجه شده و برخی مغازه‌های عرضه گل، تعطیل شدند.

رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان با اشاره به رکود بازار گل از سال 91 تا کنون، بیان کرد: نخستین بحران اقتصادی سال‌ها پیش بود که با راکدترین وضعیت فروش گل مواجه بودیم و پس از سال 91 به دلیل افزایش قیمت‌ در بازار اقتصادی، رکود در بازار گل دوباره آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد.

وی گفت: در گذشته‌های نه چندان دور مردم اصفهان در مناسبت‌های خاص از جمله عید نوروز، مراسم خواستگاری، روز زن، تولد، شب یلدا و غیره اقدام به خرید و هدیه دادن گل می‌کردند، اما اکنون بازار فروش گل که در کشورمان به مناسبت‌ها و اعیاد خاصی هم اختصاص یافته، در حال حاضر خریداری ندارد.

دلال‌باشی درباره وضعیت شاغلان در صنف گل فروشان، اظهار داشت: فروش ویژه گل تنها در ایام نوروز و مناسبت‌های خاص است و مردم فرهنگ خرید گل را فراموش کردند و حتی در ایام بعد از حج نیز در وضعیت رکود بازار گل،‌ تغییر خاصی ایجاد نشد.

وی افزود: متأسفانه خیلی از افرادی که در کار فروش گل مشغول هستند، دچار رکود اقتصادی شدند و در برخی مناطق به دلیل بالا بودن اجاره‌بهای فروشگاه‌ها، با تعطیلی مواجه شده‌اند.

دست واسطه‌گران در افزایش و کاهش نرخ انواع گل در بازار اصفهان

رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان با بیان اینکه دست واسطه‌گران در افزایش و کاهش نرخ انواع گل بی‌تأثیر نیست، گفت: اگر دست دلالان در بازار گل و گیاه کوتاه شود نوسانات و بی‌ثباتی نرخ گل نداریم و این کالا در برخی از ایام و مناسبت‌ها بدون هیچ‌گونه بهره‌ای به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه گل و گیاه نیز همانند محصولات کشاورزی بنا بر فصول سال با فراز و نشیب‌های نرخ روبه‌رو می‌شود، افزود: هم اکنون با رشد حامل‌های انرژی هزینه حمل و نقل بار افزایش یافته و این امر بر نوسانات قیمت گل هم تأثیرگذار است.

تولید سالیانه 11 میلیون گلدان گل شب‌بو در استان اصفهان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اصفهان سابقه 40 ساله در تولید گل شب‌بو دارد که بیشترین تولیدکنندگان این نوع گل زینتی در خمینی‌شهر فعالیت می‌کنند.

احمدرضا رئیس‌زاده با اشاره به تولیدات گل‌های تزئینی، اظهار داشت: استان اصفهان با تولید سالیانه 11 میلیون گلدان گل شب‌بو رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه خمینی‌شهر بیشترین تولیدکننده گل شب‌بو را در استان اصفهان دارد، افزود: خمینی شهر با تولید 10 میلیون گلدان، اصفهان با تولید 150 هزار گلدان، نجف‌آباد با تولید 150 هزار گلدان و فلاورجان با تولید 20 هزار گلدان به ترتیب بیشترین تولیدکنندگان این نوع گل در استان هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: تولید این نوع گل زینتی در استان اصفهان سابقه 40 ساله دارد و عمده شهرستان‌های استان تولیدکننده شب‌بو هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد تولیدکنندگان گل شب بو در استان اصفهان حدود 280 نفر است، گفت: این نوع گل‌های تولیدی به غیر از بازار داخلی استان به سایر استان‌ها از جمله تهران و مرکزی نیز صادر می‌شود.

رئیس‌زاده اضافه کرد: تعداد فعالان تولید شب‌بو در استان اصفهان حدود 800 نفر هستند که با احتساب اشتغال غیرمستقیم حدود1500 نفر در این بخش فعالیت دارند.

گرانی بازار شب‌بو با دلال‌بازی واسطه‌ها

یکی از فروشندگان گل در بازار اصفهان با بیان اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و دیگر خریداری گل در سبد شهروندان جایگاهی ندارد، گفت: از قدیم گل شب‌بو پایه ثابت سفره‌های هفته‌سین بوده و در این شرایط اقتصادی مردم فقط گل شب‌بو خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه واسطه گران و دلالان زیاد در آستانه نوروز سبب گران فروشی گل شب‌بو می‌شود، اظهار داشت: هر ساله با آغاز ورود گل شب‌بو به بازار نوروزی افرادی که هیچ‌گونه حرفه و تخصصی در گل ندارد با دلال‌بازی عمده بازار را تسخیر می‌کنند و گرانی را هم دامن می‌زند.

این فروشنده گل‌های زینتی و شب‌بو با توصیه به اینکه مردم باید گل شب بو را مستقیم از خود تولیدکننده بخرند تا ضمن صرف هزینه کمتر، پول مستقیم در جیب تولیدکنندگان و باغدار برود، افزود: لازم است که دست دلالان و واسطه‌ها در بازار گل شب بو کاسته شود.

وی بیان کرد: مصرف‌کنندگان شاید در طول سال به ندرت گل خریداری کنند، اما در طی ایام و اعیاد مختلف از جمله عروسی، سوگواری که مصادف با گرامیداشت روزهای خاصی می‌شود به دلیل افزایش تقاضا و به منظور کاهش تلفات گلفروشی‌ها، قیمت‌ها نسبت به دیگر روزها افزایش می‌یابد.

گل فروش اصفهانی با بیان اینکه در حال حاضر با شرایط اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم دیگر خیلی نمی‌‌توان روی شغل گل‌فروشی حساب باز کرد، گفت: امروزه با افزایش هزینه‌های زندگی و دوندگی‌های شبانه‌روزی برای تهیه یک لقمه نان حلال، دیگر کسی سراغی از گل نمی‌گیرد و کسادی بر بازار گل‌فروشی‌ها حاکم شده است.

وی پیرامون اینکه تنها یک روز به عید باستانی باقی مانده، اما هنوز بازار فروش گل در اصفهان راکد است، اظهار داشت: مشتری، گرانی گل را از چشم ما می‌بیند، اما همه چیز دست دلالان بازار است، مافیای گل اوضاع را خراب می‌کنند.

این گل فروش با سابقه با اشاره به چگونگی تأثیر دلالان بر بازار گل و گیاه، افزود: همزمان با آغاز ایام و عیاد خاص، دلال 20 روز زودتر گل را خریداری و در سردخانه‌ها نگهداری می‌کند و با کمبود گل در بازار آن را با 2 تا 3 برابر قیمت واقعی به مغازه‌دار می‌فروشد و فقط زحمات آن بدون هیچ‌گونه سودی برای تولیدکننده باقی‌ می‌ماند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار