چکش‌ها به امید خرید گردشگران نوروزی همچنان کوبیده می‌شود

بازار مسگرهای اصفهان همچنان نبض دارد و هنرمندان با امید به خرید گردشگران نوروزی چکش‌های خود را بر تن سخت مس می‌کوبند.

بازار مسگرهای اصفهان همچنان نبض دارد و هنرمندان با امید به خرید گردشگران نوروزی چکش‌های خود را بر تن سخت مس می‌کوبند.
به گزارش تسنیم ، میدان نقش جهان، میدانی که به گواه گردشگران و رهگذرانش همانندش در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود، حال آنکه اگر از بازاری که در ضلع غربی میدان قرار دارد، وارد شویم صدای چکش برتن مس ریتم موسقی دلنشینی را در بازار راه انداخته است.

بازار مسگرهای اصفهان، بازاری با معماری ایرانی در دیوارها و سقف و هنر دست هنرمندان ایرانی در مغازه‌ها است، این بازار که در شمال کاخ عالی قاپو واقع شده یادگاری از دوران شاه عباس صفوی است.

صدای دلنوازی که از برخورد چکش مسگران بر ورقه‌های کوچک و بزرگ مسی ایجاد می‌شود سبب شهرت این بازار شده که هر فردی را به خود جذب می‌کند، اگرچه بیشتر مغازه‌داران به فروش ظروف و وسایل از پیش ساخته مشغول هستند اما هنوز هم آثار شکل سنتی بازار قابل مشاهده بوده و این بازار 400 ساله همچنان در طول سال‌هایی که گذشت جذابیت خود را حفظ کرده است.

عبدالله اکبری از مسگرانی است که سال‌هاست در این حرفه چکش می‌زند و امرار معاش می‌کند، می‌گوید: مسگری صنعتی است که قبلا در بروجرد رونق بیشتری داشت ولی طی سال‌های قبل متاسفانه کمتر از ظروف مسی استفاده می‌شد اما این روزها به دلیل زنده شدن آن و استقبال مردم دوباره احیا شده است.

اکبری که حدود 70 سال است به شغل پدری خود در بازار مشغول است، درباره استقبال مردم از این هنر بیان کرد: این روزها ظروف تفلون و چینی جای خود را به مس داده و سبب کم رونق شدن بازار مس شده است، در حالی که در گذشته بیشتر جهاز دختران و لوازم منزل را ظروف مسی تشکیل می‌داد.

گردشگران خارجی با هنر مسگری آشنا نیستند

امیر کیانی نیز از هنرمندان فعال در این حوزه درباره استقبال گردشگران از هنر مسگری اظهار داشت: به طور معمول تنها گردشگران داخلی در بهار و تابستان از این هنر استقبال می‌کنند و اقدام به خرید می‌کنند اما متاسفانه گردشگران خارجی به دلیل عدم شناخت از این هنر، برای خرید استقبال چندانی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به فصلی بودن بازار هنرمندان جوان کمتر تمایل به ورود به این رشته هنری دارند، افزود: از طرفی به دلیل نبود بیمه برای هنرمندان این هنر کمتر شاهد فعالیت نسل جوان بوده و افرادی که در این هنر مشغول به فعالیت هستند، اغلب شغل پدری خود را دنبال می‌کنند.


مسگری باوفاترین هنر ایرانی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره می‌گوید: مسگری را می‌توان قدیمی‌ترین و با وفاترین دوست همراه هنرمندان صنایع دستی در شاخه فلز و فلزکاری دانست و فن چکش‌کاری مس سبب شده انسان از آن استفاده کند و ابزار و تجهیزات متعددی را بسازد.

جعفر جعفرصالحی افزود: بین هزاره ششم و هزاره هفتم قبل از میلاد به صورت فراگیر تولید و استفاده می‌شد که اوج این هنر به دوران صفویه برمی‌گردد .

وی گفت: اگرچه استفاده از ظروف مسی درآشپزخانه‌ها کم شده و جای خود را به سایر ظروف مانند چینی و آکروپال داده است، اما هنوز این ظروف خریداران خاص خود را دارد.

گفتنی است، نبض هنر 6000 ساله ایرانی امروز در بازار مسگران اصفهان می‌تپد که برای تضمین حیات خود نیازمند توجه مردم به این هنر و حمایت مسئولان از هنرمندان فعالان این رشته هنری است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار