نگاه ملی به توسعه فرودگاه اصفهان

اصفهان امروز: مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان معتقد است فرودگاه شهید بهشتی روی چرخ توسعه افتاده و در جهت رسیدن به جایگاه واقعی در حال حرکت است. حسن امجدی بااینکه یکی از دلایل عقب‌ماندگی فرودگاه اصفهان نسبت به فرودگاه‌های هم‌تراز را تأمین نشدن اراضی برای توسعه می‌داند، اما آنچه از شواهد امر برمی‌آید گویا قرار است که گره کور تملک بخشی از اراضی ارتش در مجاورت فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به‌زودی باز شود. امجدی در گفتگو با اصفهان امروز از تلاش‌های صورت گرفته برای بروزرسانی و اجرایی کردن طرح جامع توسعه فرودگاه اصفهان می‌گوید.

نگاه ملی به توسعه فرودگاه اصفهان

اصفهان امروز: مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان معتقد است فرودگاه شهید بهشتی روی چرخ توسعه افتاده و در جهت رسیدن به جایگاه واقعی در حال حرکت است. حسن امجدی بااینکه یکی از دلایل عقب‌ماندگی فرودگاه اصفهان نسبت به فرودگاه‌های هم‌تراز را تأمین نشدن اراضی برای توسعه می‌داند، اما آنچه از شواهد امر برمی‌آید گویا قرار است که گره کور تملک بخشی از اراضی ارتش در مجاورت فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به‌زودی باز شود. امجدی در گفتگو با اصفهان امروز از تلاش‌های صورت گرفته برای بروزرسانی و اجرایی کردن طرح جامع توسعه فرودگاه اصفهان می‌گوید.

چه ویژگی‌های فرودگاه اصفهان را نسبت به سایر فرودگاه‌های کشور متمایز می‌کند؟

فرودگاه اصفهان از سه بعد، هوانوردی (حمل‌ونقل هوائی)، گردشگری و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران نسبت به سایر فرودگاه‌های کشور متمایز است. در بخش هوانوردی و در تعداد پذیرش و اعزام مسافر به مقصد یا از مبدأ خارج از کشور فرودگاه اصفهان پس از فرودگاه‌های امام (ره) و مشهد سومین جایگاه در میان فرودگاه‌های فعال کشور را دارد و همچنین در تعداد پذیرش و اعزام مسافر به مقصد یا از مبدأ فرودگاه‌های داخلی مرتبه پنجم به فرودگاه اصفهان اختصاص دارد و این در حالی است که اختلاف تعداد پرواز با رتبه چهارم حداکثر در حد یک یا دو پرواز در روز است. یکی دیگر از ویژگی‌های فرودگاه اصفهان قرار گرفتن آن در مرکز کشور و عبور 12 مسیر اصلی بین‌المللی و یا داخلی از مجاورت و یا از فراز منطقه تحت کنترل فرودگاه اصفهان است و این اهمیت اصفهان را به‌عنوان یک مرکز ثقل و شاهراه اصلی نشان می‌دهد. در شرایط فعلی به‌طور میانگین روزانه 67 پرواز مسافری علاوه بر حدود 100 پرواز متفرقه، آموزشی نظامي از فرودگاه اصفهان خدمات دریافت می‌کنند. در منطقه اصفهان علاوه بر پايگاه هوايي شهيد بابايي كه از پایگاه‌های ممتاز عملياتي و آموزشي است، پايگاه
آموزشي شهيد وطن پور هوانيروز، پايگاه چهارم عملياتي هوانيروز، پايگاه هوايي بدر سپاه همچنين مجموعه هواپیماسازی هسا فعال هستند و اين تنوع پروازي در كشور منحصربه‌فرد است. فرودگاه اصفهان، فرودگاه جايگزين (احتياطي) فرودگاه‌های مهرآباد و حضرت امام (ره) است. فرودگاه اصفهان به علت شرايط ويژه خود فرودگاه جايگزين (احتياطي) حدود 90 درصد از پروازهاي داخلي كشور ازجمله همه پروازهاي فرودگاه‌های مهرآباد و امام خميني است كه در صورت عدم امكان فرود در مقاصد خود به سمت اصفهان به‌عنوان فرودگاه كمكي عزيمت می‌کنند كه در سال 95 بيش از 52 مورد و در سال 96 بيش از 44 مورد اتفاق افتاده است. از منظر پدافند غیرعامل و در شرايط بحران فرودگاه اصفهان داراي اهميت است. اصفهان معين اول يا دوم 11 استان كشور است و با توجه به اينكه بزرگ‌ترین فرودگاه مركز كشور است پشتيباني از فرودگاه‌های پايتخت را بر عهده دارد. لازم به ذكر است فرودگاه مهرآباد به‌واسطه داخلي بودن و عدم زیرساخت‌های گردشگري، رواديد، گذر مرزي و... امكان پشتيباني از پروازهاي فرودگاه حضرت امام (ره) را ندارد و همه اين موارد به همراه موقعيت ممتاز اصفهان در بحث گردشگري، فرودگاه بین‌المللی شهيد بهشتي اصفهان را به فرودگاهي خاص تبديل نموده است.

با توجه به نکاتی که مطرح کردید برای توسعه فرودگاه اصفهان با این ویژگی‌ها چه طرح و برنامه‌های پیش‌بینی و اجراشده است؟

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از دو سال گذشته نگاه ویژه‌ای نسبت به فرودگاه اصفهان داشته است و بر اساس طرح و برنامه‌های مدون کار شروع‌شده است. معتقدم فرودگاه اصفهان روی چرخ توسعه افتاده و در مسیری که باید قرارگرفته و در جهت رسیدن به جایگاه واقعی در حال حرکت است. در گام نخست از دو سال قبل هم‌زمان با شروع کار، این سؤال مطرح شد که درباره فرودگاه اصفهان کجا قرار داریم. با چه محدودیت‌های برای رسیدن به جایگاه واقعی در صنعت حمل‌ونقل کشور روبه‌رو هستیم. به نظرم با چارچوبی که هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها تکلیف نموده است با تمرکز روی طرح توسعه، موفق به تدوین استراتژی مناسبی شدیم. در این استراتژی مشخص شد باید به کدام سمت حرکت کنیم. مشکل اصلی و قدیمی فرودگاه اصفهان بحث محدودیت اراضی بود که در ابلاغ انتصاب بنده نیز به این موضوع اشاره‌شده است. این چیزی نبود که ما کشف کرده باشیم این محدودیت وجود داشت و از قبل نسبت به آن آگاهی داشتیم. با توجه به نیاز اصفهان و اقبال شهروندان و گردشگران برای سفرهای خارجی، محدودیت دیگری که شناسایی شد محدودیت پایانه پروازهای خارجی بود. صرف‌نظر از اینکه آیا قادر به تأمین اراضی برای اجرای طرح توسعه هستیم یا خیر، در دو بخش مجزا، یکی با فرض تملک اراضی و دیگری بدون آن، کار را شروع کردیم. در بحث توسعه نیروی انسانی هم شاهد اتفاقات خوبی در اصفهان بودیم. توانستیم از ظرفیت کارکنان اصفهان نهایت بهره را ببریم. با توجه به تغییر نگرشی که در سال‌های اخیر در حوزه گردشگری رخ‌داده است و با توجه به وضعیت فعلی و التهابات منطقه‌ای گردشگر ترجیح می‌دهد مستقیم در فرودگاه مقصد فرود بیاید و از مسیرها و فرودگاهی واسطه‌ای پرهیز کند. نمونه آن پرواز وین - اصفهان- وین است که مستقیم از قلب اروپا مسافر را به مقصد اصفهان جابه‌جا می‌کند و اگر موانع رفع شود، فرودگاه اصفهان این ظرفیت را دارد که به‌عنوان یکی از هاب‌های توریستی منطقه نقش‌آفرینی کند و این موضوع یکی از دلایل اهمیت فرودگاه اصفهان و ضرورت‌های توسعه‌ آن است.

بحث اراضی و تملک آن به‌نوعی اصلی‌ترین مانع برای توسعه فرودگاه اصفهان است، پیگیری‌های حل این مشکل تاکنون چه پیشرفت‌هایی داشته و در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

بیشترین محدودیت فرودگاه اصفهان، موضوع اراضی است. از وقتی‌که طبق تصمیمات کلان کشور فرودگاه اصفهان به اراضی جنوبی باند فعلی در اوایل دهه 60 منتقل شد، باوجود توافقات اولیه برای تأمین اراضی این مهم محقق نشده است. در سال 1363 بر اساس نیازهای حداقلی آن زمان بخش‌هایی واگذار گردید و در سنوات بعد در همان سطح باقی ماند. یکی از دلایل عقب‌ماندگی فرودگاه اصفهان نسبت به فرودگاه‌های هم‌تراز تأمین نشدن اراضی برای توسعه است. در سال‌های گذشته مدیران اسبق تلاش‌های زیادی کردند تا مشکل مرتفع شود که متأسفانه محقق نشد. در دو سال گذشته و با توجه به اهمیت کار، موضوع بیش‌ازپیش موردتوجه مقامات عالی استان، رسانه‌ها و شهروندان قرار گرفت. راه‌های مختلفی تجربه شد و در آخرین راه قرار شد که اراضی توسط شرکت فرودگاه‌ها از وزارت دفاع خریداری شود. اسفندماه سال گذشته جلسه خوبی برگزار و در آخرین تصمیم‌گیری مقرر شد که نمایندگان ارتش نسبت به ارسال مستندات اقدام نمایند. بخشی از مدارک تحویل‌شده و بخش دیگری در حال جمع‌آوری است. با این تصمیم 400 هکتار اراضی توسعه‌ای تحویل فرودگاه اصفهان می‌شود. البته اخیراً شرکت فرودگاه‌ها اعلام آمادگی کرده است که در مرحله دوم 300 هکتار دیگر از اراضی را خریداری تا درمجموع 700 هکتار، زمین لازم برای اجرای طرح جامع فرودگاه اصفهان فراهم شود.

برنامه‌های میان‌مدت شرکت فرودگاه‌ها برای توسعه شامل چه مواردی است؟

به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده که بخشی از طرح‌های توسعه‌ای معطل تملک اراضی نباشد و همه توسعه فرودگاه را به تملک زمین گره نزدیم. یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های فرودگاه اصفهان با توجه به اینکه فرودگاه کمکی فرودگاه‌های پایتخت است، موضوع محدودیت ظرفیت پارکینگ هواپیما بوده است. توسعه پارکینگ هواپیما یا اپرون، یکی از برنامه‌های میان‌مدت بود که با عقد قرارداد 24 میلیارد تومانی در بازه زمانی 18 ماه در حال انجام است و انشا اله معضل قدیمی کمبود پارکینگ هواپیما، حل و ظرفیت آن از 10 به 23 موقعیت پارک افزایش خواهد یافت. بحث دیگری که به آن پرداختیم، محدودیت پایانه پروازهای خارجی بود. همان‌طور که عرض شد، فرودگاه اصفهان پس از فرودگاه امام (ره) و مشهد در جایگاه سوم برای پذیرش، اعزام مسافر و پرواز به مقصد خارجی و یا از مبدأ خارجی قرار دارد. خدمات فعلی در این بخش در فضای محدود شش هزار مترمربع موجود ارائه می‌شود. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ازجمله تکمیل مطالعات توسط مهندسین مشاور و برگزاری مناقصه عمومی، عملیات اجرایی توسعه پایانه پروازهای خارجی، فرودگاه از مردادماه سال گذشته شروع و طبق برنامه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. با تکمیل این طرح، زیر بنایی پایانه پروازهای خارجی از شش هزار مترمربع به 15 هزار مترمربع افزایش پیدا می‌کند و به طبع ظرفیت پذیرش در این بخش نیز حدود 5/2 برابر خواهد بود. احداث جایگاه تشریفات اختصاصی (CIP) یکی دیگر از برنامه‌هایی است که اجرای آن در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر عملیات ساخت جایگاه تشریفات فرودگاه اصفهان با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و امیدواریم تا اوایل پاییز به بهره‌برداری برسد. البته در طرح‌های بلندمدت هم ایجاد جایگاه تشریفات اختصاصی به همراه ترمینال جدید پیش‌بینی‌شده است. در حوزه تأمین هوای مطبوع و سرمایش و گرمایش هوای پایانه‌ها هم فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و تا پایان سال جاری با بهره‌برداری از موتورخانه شماره 2 فرودگاه، مشکل تهویه هوای پایانه‌ها به‌طور کامل مرتفع می‌گردد.

درباره طرح‌های بلندمدتی که قرار است با اجرایی شدن آن‌ها شاهد تحولات قابل‌توجهی در فرودگاه اصفهان باشیم، توضیح دهید؟

در طرح‌های بلندمدت با فرض تأمین اراضی موردنیاز به‌روزرسانی طرح جامع فرودگاه اصفهان در دستور کار قرار گرفت. در طرح جدید جامع فرودگاهی، برای تبدیل فرودگاه اصفهان به‌ فرودگاه پیشرو و نوین در حال برنامه‌ریزی هستیم. انواع زیرساخت‌های اساسی فرودگاهی ازجمله آشیانه‌های تعمیرات، بار، پایانه‌های مختلف، نیروگاه‌های تأسیساتی و مولد برق و... در طرح جامع دیده خواهند شد؛ اما آنچه تاکنون در راستای تحقق اهداف بلندمدت انجام‌شده، موضوع توافق اولیه جهت سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت فرانسوی وینسی در توسعه زیرساخت‌های پایانه‌های فرودگاه اصفهان است. ازجمله ساخت پایانه جدید پروازهای داخلی که در فاز نخست 22 هزار مترمربع و در فاز دوم، فضای پایانه داخلی به 35 هزار مترمربع افزایش داده خواهد شد و ترمینال فعلی پروازهای داخلی به‌عنوان پایانه پروازهای خارجی مورداستفاده قرار خواهد گرفت که در مرحله اول به ظرفیت فرودگاه 3 میلیون نفر و درنهایت به 9 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. این اصلی‌ترین بخش سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت وینسی در فرودگاه اصفهان است. البته شرکت مذکور در سرمایه‌گذاری برای جایگاه تشریفات اختصاصی و سایر ساختمان‌هایی که قرار است در قالب تأسیسات، پارکینگ‌ها و... ساخته شود، همراه سایر شرکت‌های سرمایه‌گذار مشارکت داشته باشد. در حال حاضر بررسی طرح‌های وینسی برای توسعه فرودگاه اصفهان در فاز یک انجام‌شده، مدل‌های مالی تکمیل و تصمیم‌گیری نهایی به مراجع ذیصلاح ارجاع داده‌شده است.

چرا سرمایه‌گذاری خارجی در فرودگاه این‌قدر پراهمیت است؟

معتقدم به‌جز بحث سرمایه‌گذاری و ساخت چند ساختمان، آنچه در حوزه گردشگری و اقتصاد در اصفهان اتفاق می‌افتد، می‌تواند به‌عنوان یک نقطه عطف در توسعه منطقه‌ای مطرح شود. مجموع فعالیت‌های انجام‌شده در فرودگاه اصفهان در راستای اقتصاد مقاومتی، توسعه گردشگری و اشتغال‌زایی است. فرودگاه اصفهان پس از اجرایی کردن طرح‌های توسعه‌ای پیش‌بینی‌شده در طرح جامع به فرودگاه پیشرو و مدرن در منطقه تبدیل می‌شود و می‌تواند در زنجیره فرودگاه‌های بین‌المللی وارد شود.

اشاره کردید به جایگاه فرودگاه‌ها در توسعه گردشگری، آیا شرکت وینسی در بازاریابی برای گردشگری اصفهان هم تعهدی دارد یا خیر؟

شرکت وینسی در سایر زمینه‌های گردشگری تعهدی ندارد؛ اما طی مذاکرات انجام‌شده در حاشیه بازدید تعدادی از نمایندگان شرکت یادشده و مذاکره با شهردار وقت اصفهان، قرار شد که در صورت حضور این شرکت در اصفهان، در سایر زمینه‌‌ها نیز با مجموعه‌های دیگر مشارکت داشته باشد. موضوعی که خیلی هم دور از ذهن نیست. به‌طور مثال این شرکت درزمینهٔ تأمین مسافر و اعزام توریست به اصفهان تلویحاً قول‌های داده است.

از کار گو ترمینال فرودگاه اصفهان چه خبر؟

با عقد قرارداد که با اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، کار گو ترمینال فرودگاه اصفهان در سنوات گذشته احداث‌شده و آماده بهره‌برداری است؛ اما باوجود تلاش‌های انجام‌شده هنوز امکان بهره‌برداری از کارگو ترمینال فراهم نشده است؛ و شرایط اقتصادی در سنوات گذشته و همچنین عدم تصمیم‌گیری منسجم از دلایلی است که سبب شده تا کار گو ترمینال همچنان بدون استفاده باقی بماند. در جلسه اخیر با اتاق بازرگانی اصفهان و تأکید مقامات استان این بحث دوباره مطرح و چند راهکار جدید هم پیشنهادشده که در حال پیگیری هستیم و امیدواریم به‌زودی نتیجه مثبت آن اطلاع‌رسانی گردد؛ اما آنچه مسلم است اینکه در حال حاضر جابه‌جایی بار بدون وجود کارگو ترمینال هم در فرودگاه اصفهان در حال انجام است و باوجود عدم بهره‌برداری از کارگو ترمینال، در بخش پذیرش بار فرودگاه اصفهان در سال 2017 نسبت به سال 2015، رشد 20 درصدی را تجربه کرد.

سرانجام موضوع ایجاد ایرلاین اختصاصی اصفهان به کجا رسید؟

در دوره جدید مدیریت عالی استان، یکی از مسائلی که به جدیت دنبال می‌شود بحث ایجاد ایرلاین اختصاصی اصفهان است. این کار در سال‌های گذشته توسط شرکت هواپیمایی تابان با استقرار دو پرواز انجام شد. در سال‌های گذشته تعدادی شرکت هواپیمایی در شرف تأسیس از فرودگاه اصفهان مجوز برای ایجاد پایگاه دریافت کردند و تعدادی از این شرکت‌ها در مدیریت جدید استان مجدداً فعال‌شده‌اند و موضوع به‌صورت جدی در حال پیگیری است.

در مذاکرات سیاسی یا اقتصادی استان پیشنهادهایی درباره برقراری خط مستقیم پرواز بین اصفهان و شهرهای اروپایی می‌شنویم؛ ازنظر تخصصی طرح چنین موضوعاتی تا چه حد در عمل امکان اجرایی شدن دارد؟

معتقدم اصفهان ظرفیت برقراری پروازهای مستقیم دائم به اروپا، خاور دور و آسیای میانه را دارد، مشروط به تکمیل چرخه بازاریابی، به نظر می‌رسد اجرایی شدن آن دور از دسترس نیست. ضمن اینکه مذاکراتی با چند شرکت هواپیمایی شروع‌شده که تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی برای پرواز به مقاصد مدنظر اعلام آمادگی نموده‌اند. بدیهی است یکی از پیش‌نیازهای آن فعالیت بیش از گذشته واحدهای مرتبط با موضوع ازجمله آژانس‌های هواپیمایی و گردشگری است.

با توجه به اینکه فرودگاه‌ها دروازه‌های طلایی ورود و خروج شهر هستند، در بحث ارتقای خدمات ارائه‌شده در فرودگاه چه اقداماتی انجام‌شده است؟

طی یکی دو سال گذشته، نهضتی تحت عنوان «ارتقای کیفیت خدمات مسافر یا ASQ» در سطح فرودگاه‌های کشور آغازشده است که طبق این دستورالعمل، قرار است نیاز مسافر از خودش استخراج و نسبت به رفع آن اقدام گردد. در راستای سیاست ارتقاء کیفیت خدمات فرودگاهی فرودگاه مشهد و مهرآباد پس از اجرای دستورالعمل در رتبه‌بندی جهانی شرکت کرده و نتایج خوبی را کسب نموده‌اند و فرودگاه اصفهان به‌عنوان سومین فرودگاه کشور آماده می‌شود تا سال 1397 برای شرکت در رتبه‌بندی جهانی شرکت کند. اگر از فرودگاه بازدید کنید این تغییر و اصلاح محسوس است. به‌طور مثال نمازخانه‌ها و گیت‌های بازرسی‌ و کلیه سرویس‌های بهداشتی ترمینال پروازهای داخلی و ... بازسازی‌شده است، از دیگر اقدامات انجام‌شده اصلاح تابلوهای راهنمای ترمینال خارجی، برقراری اینترنت رایگان در ترمینال ها، افزایش خطوط تماس با فرودگاه از هشت خط به 30، راه‌اندازی اتاق مادر و کودک، اتاق سیگار، ارتقاء سیستم FIDS و ... است و در کل حدود 100 آیتم بهبود داشتیم که در قالب قراردادی به ارزش 15 میلیارد تومان در حال انجام است که این روزها در مراحل پایانی است. برای نخستین بار در کشور، سیستم خودکار اعلان پرواز و پیجینگ به‌صورت آزمونه (پایلوت) در فرودگاه اصفهان در حال اجرا است. بخش زیادی از این اصلاحات حاصل خروجی پیام‌هایی بوده که مسافران در سامانه پیامکی 1000100300 قرار داده‌اند. خوشبختانه ضرورت اقدامات اصلاحی در مورد بلوار منتهی به فرودگاه موردتوجه استان قرارگرفته و در حوزه شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی مسیری تحت عنوان مسیر تشریفات در حدفاصل میدان لاله تا فرودگاه در حال طراحی است که با استفاده از المان‌های شهری و معرفی جاذبه‌های اصفهان بهسازی و زیباسازی خواهد گردید.

در دو سال گذشته با توجه به نگاه ویژه شرکت فرودگاه‌های کشور به اصفهان حدود 100 میلیارد تومان مازاد بر درآمد فرودگاه اصفهان برای توسعه زیرساخت‌ها یا هزینه شده و یا در حال برنامه‌ریزی برای هزینه کردن هستیم. اینکه بدون استفاده از منابع ملی و استانی توانسته‌ایم این حجم از هزینه را از شرکت دریافت کنیم، اتفاق بزرگی است. برای بحث اراضی حدود 75 میلیارد تومان هزینه تملک اراضی است که باید از منابع شرکت فرودگاه‌ها تأمین شود. گاهی مشاهده می‌کنیم توسعه و اجرای برخی از پروژه‌های فرودگاه با کندی پیش می‌رود دلیل آن، منابع محدود است که در اختیارداریم یا اینکه تأمین نقدینگی با مشکل مواجه شده است. با توجه به اینکه درآمد فرودگاه همه تعهدی اما هزینه‌ها همه نقدی هستند. این موضوع در بسیاری از موارد سبب کند شدن فعالیت‌ها می‌شود. از شرکت‌های هواپیمایی که از خدمات فرودگاه اصفهان بهره می‌برند درخواست داریم بیش از گذشته خود را مقید به پرداخت به‌موقع صورت‌حساب‌ها کنند تا درروند توسعه فرودگاه و مسیری که در حال پیش روی است توقف یا کندی ایجاد نشود.

فرودگاه اصفهان در جهت توسعه شبکه پروازی چه فعالیت‌های انجام داده است؟

از ابتدای شروع فعالیت در اصفهان توسعه شبکه پروازی در اولویت کاری قرار گرفت. ایجاد مسیرهای جدید، تقویت مسیرهای قبلی و توزیع مناسب پروازها در طول روز و هفته در دستور کار بود. باافتخار می‌توانیم اعلام کنیم که تقریباً در غالب اوقات روزانه که مسافرین نیاز به پرواز در مسیرهای پایتخت و سایر مسیرها دارند، در فرودگاه اصفهان پرواز موجود است. دیگر پروازها در ساعت‌های اولیه صبح یا ساعات پایانی شب متراکم نیست. در توزیع و افزایش پروازها در سال 2017 نسبت به 2015 که شروع فعالیت بود شاهد رشد 7/26 پرواز در فرودگاه اصفهان هستیم. تعداد مسافری که در سال 2017 از فرودگاه اصفهان جابه‌جا شد، بیش از 2 میلیون 784 هزار نفر بوده که این آمار حدود 13 درصد بیشتر از ظرفیت اسمی فرودگاه در شرایط حاضر است (ظرفیت اسمی فرودگاه حدود 2 میلیون و 460 هزار نفر در سال است). این در حالی است که در سال 2015 کمتر از ظرفیت فعلی جابه‌جایی مسافر داشتیم. شیب رشد مسافر در فرودگاه اصفهان 9/23 درصد است به تعبیری رشد پروازهای فرودگاه بیش از مسافر پذیرش‌شده است؛ یعنی بازاریابی مسافر منطبق با تلاش جهت افزایش پروازها نیست و عقب‌مانده است؛ و این خطر وجود دارد که اگر این ریتم اصلاح نشود رشد پروازهای فرودگاه درجایی متوقف‌شده و یا امکان حفظ پروازها وجود نداشته باشد.

در حال حاضر چه مسیرهای جدید پروازی در فرودگاه اصفهان فعال و چه پروازهایی به دلیل کمبود مسافر حذف‌شده است؟

اخیراً پرواز مسیر رشت و مسیر ایلام از پروازهای داخلی است که به‌طور منظم برقرارشده‌اند. میسر دائم وین- اصفهان که هر هفته چهار پرواز دارد. مسیرهای مسکو، سن‌پترزبورگ، ازمیر، تفلیس و ایروان به دلیل کمبود مسافر، فصلی می‌باشند و دیگر پروازهای برنامه‌ای خارجی که به‌صورت منظم برگزار می‌شود شامل دوبی، شارجه، استانبول، نجف، بغداد و کویت است. باید تلاش کنیم تا با مشارکت بخش خصوصی و بازاریابی مناسب مسافر، پروازهای فصلی را به پروازهای برنامه‌ای تبدیل کنیم. ضمناً در مسیرهای داخلی به دلیل کمبود مسافر و یا مشکلات فنی اجباراً پروازهای آغاجاری و رامسر حذف‌شده‌اند.

اشاره کردید که فعالیت‌های خوبی در حوزه گردشگری در سال‌های گذشته انجام‌شده است، دراین‌باره توضیح دهید؟

با توجه به امنیت و از آن مهم‌تر احساس امنیت قابل‌توجهی که باوجود فضای ملتهب منطقه خاورمیانه در کشور شاهد هستیم، شرایط خوبی برای توسعه گردشگری فراهم است. در ساعت‌های پایانی شب شاهد حضور گردشگران خارجی در مجاور پل‌های تاریخی و در سطح شهر هستیم درحالی‌که در قلب اروپا هم این‌چنین نیست. رشد آمار گردشگر در سال‌های گذشته این ادعا را تأیید می‌کند. طبق آمار، سال 95 بیش از 351 هزار نفر گردشگر به اصفهان سفر کردند. این آمار نسبت به سال پایه 91 با حدود 65 هزار نفر گردشگر حدود 500 درصد رشد داشته است. این اطلاعات بر اساس آمار سازمان میراث فرهنگی است. سال 96 حدود 85 هزار گردشگر وارد اصفهان شد که این مهم نشان‌دهنده ضرورت توسعه ترمینال خارجی به‌عنوان دروازه ورودی گردشگر به اصفهان در کوتاه‌ترین زمان ممکن است؛ و فرودگاه اصفهان قبل از اینکه آمار گردشگر افزایش پیدا کند در حال آماده کردن زیرساخت‌ها است. با توسعه پایانه خارجی به‌تنهایی می‌توان ظرفیت ارائه خدمات به گردشگر را تا 2 برابر افزایش داد. فرودگاه اصفهان یکی از معدود فرودگاه‌هایی است که روادید گردشگری صادر می‌کند و به‌تازگی تجهیزات موردنیاز جهت تسهیل در صدور روادید هوشمند سازی آن تهیه و تحویل نمایندگی وزارت امور خارجه در استان شد که در هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وسعت دید و مه گرفتگی ازجمله موضوعاتی است که برخی از کارشناسان هواشناسی در نقد جانمایی فرودگاه اصفهان مطرح می‌کنند چه میزان این نقد را می‌پذیرید؟

با این بخش از صحبت شما که جانمایی فرودگاه اصفهان در مکان مناسبی نیست، مخالفم. معتقدم فرودگاه اصفهان ازنظر جانمایی یکی از بهترین فرودگاه‌های کشور است. چرا؟ چون اغلب فرودگاه‌ها در حال حاضر در بحث‌های توسعه‌ای به بن‌بست خورده و فرودگاه به یک معضل برای توسعه شهری بدل شده است. فرودگاه مشهد که سابقه کار در آن رادارم در ساعاتی از شب به دلیل محدودیت‌های عملیاتی اجازه پرواز از بالای شهر وجود ندارد. فرودگاه مهرآباد عملاً 12 شب تا ساعات اولیه صبح تعطیل است. جانمایی درست فرودگاه اصفهان باعث شده این محدودیت در استان وجود نداشته باشد. این ویژگی قابل‌توجه ای است؛ اما اینکه مه هست این پدیده‌ای است که همه‌جا می‌تواند اتفاق بیفتد. کار بسیار ارزشمندی که در مدیریت‌های قبل فرودگاه اتفاق افتاد، خرید دستگاه سامانه هوشمند اندازه‌گیری دید افقی در سطح باند (RVR) است. این دستگاه با مشارکت اداره کل هواشناسی در فرودگاه اصفهان نصب شد. دستگاهی که به افزایش حداقل دید و پذیرش پروازها کمک می‌کند. فرودگاه اصفهان ازنظر تجهیزات هوانوردی جزو کامل‌ترین فرودگاه‌های کشور است. باوجود دستگاه RVR حداقل دید عملیاتی در فرودگاه اصفهان از 800 متر به 550 متر کاهش‌یافته است. در بازه زمانی 12 روزه در سال 1392 به دلیل وجود مه 200 پرواز در فرودگاه اصفهان باطل شد. با نصب دستگاه RVR در سال جاری تاکنون 8 پرواز به علت دید کمتر از 550 متر لغو شده یا تأخیر داشته است. این نشان می‌دهد که این دستگاه به‌موقع خریداری‌شده و مشکل سال 1392 دیگر وجود ندارد. این در حالی است که اگر دید کمتر از 550 باشد ازنظر ایمنی امکان پرواز وجود ندارد و پرواز لغو می‌شود. معتقدم فایده ایجاد فرودگاه در این منطقه به‌مراتب بیشتر از معایبی است که مطرح می‌شود.

تعدادی از شهروندان نسبت به خدمات ارائه‌شده در پارکینگ خودروها و تاکسی‌های فرودگاه نقدهایی دارند برای حل مشکلات این بخش چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

برای پارکینگ‌های فرودگاهی یک توضیح کلی وجود دارد که مربوط به همه فرودگاه‌های کشور است و اصفهان هم از آن مستثنا نیست. به‌واسطه ضریب بالای امنیت که وجود دارد، پارکینگ‌های فرودگاه‌ها در حال تبدیل به پارکینگ‌های بزرگ شهری بودند. افراد با هزینه کم، خودروی خود را برای مدت‌ها در پارکینگ فرودگاه پارک می‌کردند و این رفتار سبب شده بود تا مسافران و مراجعین واقعی فرودگاه برای تردد و پارک دچار مشکل شوند. پس برای ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و ایجاد فضا برای استفاده‌کنندگان واقعی پارکینگ فرودگاه، تصمیماتی در سطح کلان گرفته و پس از تأیید از سوی سازمان‌های مربوطه اجرایی شد. درنتیجه افزایش قیمت‌ها پیش آمد؛ و این افزایش قیمت سبب شد تا اغلب حدود نیمی از فضای پارکینگ فرودگاه‌ها خالی و در دسترس مسافرین باشد. درحالی‌که درگذشته معمولاً فضای پارکینگ‌های فرودگاه‌ها پر بود. این افزایش قیمت ازنظر مالی برای فرودگاه‌ها چندان تفاوتی ندارد چراکه قبلاً این مبلغ با پر بودن کل فضای پارکینگ بود، اکنون همان مبلغ با پر شدن حدود نیمی از فضا است.

در بخش حمل‌ونقل عمومی فرودگاه، سال گذشته با تلاش سازمان تاکسیرانی و رانندگان، کلیه تاکسی‌های فرسوده با خودروهای جدید به‌روز شد و همچنین تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه با چند شرکت برای تأمین تاکسی‌های بیشتر در صورت ضرورت و در شرایط بحرانی منعقد شد. همچنین با همکاری شرکت اتوبوس‌رانی اصفهان خط ویژه اتوبوس فرودگاه از مبدأ میدان لاله و پایانه کاوه به فرودگاه راه‌اندازی شد. ضمن اینکه برای اتصال خط 2 مترو به فرودگاه مذاکراتی در حال انجام است و صحبت‌های مقدماتی انجام‌شده و امیدواریم با همکاری شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی مسیر مترو از زینبیه به فرودگاه ایجاد شود. برای اجاره خودروهای ویژه با بخش خصوصی قراردادی منعقد و نمایندگی این شرکت در فرودگاه برای ارائه خدمات دایر شد. با همکاری اتاق بازرگانی و سازمان تاکسی‌رانی دوره‌های آموزشی زبان، فنون ارتباط با گردشگران و مسیریابی برای رانندگان تاکسی فرودگاه برگزارشده است.

شهروندان از چه راه‌های ارتباطی می‌توانند با شرکت فرودگاه‌های اصفهان ارتباط برقرار کنند؟

استفاده از سامانه پیامکی 1000100300 یکی از در دسترس‌ترین راه‌های ارتباطی است. شهروندان با ارسال پیامک می‌توانند علاوه بر دسترسی به اطلاعات مسیرهای پروازی، می‌توانند نظرات پیشنهاد‌ها و انتقادات را مطرح کنند. برای نخستین بار در اصفهان سامانه‌ای جهت رسیدگی به شکایات و پاسخ‌گویی به شهروندان راه‌اندازی شده است و مراجعه حضوری به مدیران پایانه و تلفن گویای 199 از دیگر راه‌های ارتباطی است که از طریق تابلوهای نصب‌شده در سالن‌ها و فضای داخلی فرودگاه به شهروندان اطلاع‌رسانی شده است.


گزارش تصویری این مصاحبه را از اینجا ببینید
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار