فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه

«فولاد مبارکه نقش اساسی در میزان و تنوع تولید محصولات فولادی کشور دارد».

«فولاد مبارکه نقش اساسی در میزان و تنوع تولید محصولات فولادی کشور دارد».
این بخشی از صحبت‌های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به همراه اعضای هیئت‌مدیره این سازمان در نشست با مدیران شرکت فولاد مبارکه است.
مهدی کرباسیان در این جلسه ضمن قدردانی از عملکرد گروه فولاد مبارکه گفت: تعالی فولاد مبارکه حاصل تجربه و تفکر مدیریت و اراده کارکنان این شرکت است.
وی با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه نقش اساسی در میزان و تنوع تولید محصولات فولادی کشور دارد، افزود: نوع محصولاتی که در گروه فولاد مبارکه تولید می‌شود باعث حمایت از صنایع پایین‌دست می‌گردد.
کرباسیان کامل بودن زنجیره تولید در گروه فولاد مبارکه را یکی از ویژگی‌های بارز این مجموعه دانست و در این مورد گفت: در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور باید به این نکته اساسی و ظرفیت و توانمندی فولاد مبارکه توجه ویژه شود.
وی ضمن ارزشمند شمردن سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در منطقه سنگان خراسان افزود: شرکت فولاد مبارکه باید در ادامه مسیر موفق خود به بهره‌برداری رساندن خط تولید کنسانتره در سنگان را نیز در اولویت امور خود قرار دهد.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در برخی طرح‌های نیمه‌تمام یکی دیگر از اقدامات مؤثر مدیریت این شرکت بوده است. این در حالی است که مشاهده می‌کنیم شرکت‌ها اکنون به‌خوبی در حال کار و سودآوری هستند.
وی تکمیل عملیات ساخت واحد فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت را ضروری دانست و گفت: به بهره‌برداری رساندن هرچه زودتر این طرح‌ها امید را در مردم استان زنده می‌کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از مشارکت و سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در ساخت کارخانه الکترودهای گرافیتی به‌عنوان یکی دیگر از حرکت‌های پایدار فولاد مبارکه یاد و تصریح کرد: کامل کردن این طرح نیز برای در حاشیه امنیت قرار گرفتن صنعت فولاد کشور اهمیت خاصی دارد.
او تصریح کرد: اینکه فولاد مبارکه در جمع‌آوری پساب‌های شهری و استفاده از آنها در خطوط تولید خود سرمایه‌گذاری کرده است و حدود یک‌سوم آب موردنیاز خود را ازاین‌گونه آب‌ها به دست می‌آورد، کاری ماندگار در کشور است و می‌تواند الگوی سایر صنایع باشد.
* فولاد مبارکه بزرگ‌ترین شرکت بورسی
وی در ادامه اجرای طرح‌های مربوط به توسعه ظرفیت‌های حمل‌ونقل را ضروری دانست و در این خصوص گفت: باید با همکاری دولت و بخش خصوصی در این زمینه به نتایج مطلوب‌تری دست یابیم؛ در غیر این صورت، حمل‌ونقل مواد اولیه و محصول به‌زودی به گلوگاه مبدل خواهند شد.
کرباسیان استفاده از فناوری‌های روز در خطوط تولید را در کاهش قیمت تمام‌شده و مرغوبیت محصولات جدید مؤثر دانست و گفت: باید با تعریف پروژه‌های متعدد صنعت فولاد کشور را ارتقا دهیم و متناسب با درخواست و کشش بازارهای جهانی محصولات خود را با قیمت تمام شده کمتر و کیفیت بالاتر تولید کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت حرکت به سمت اکتشافات عمقی را برای صنایع فولادسازی کشور مهم و لازم دانست و گفت: اگر اکتشافات عمقی صورت گیرد حداقل دو برابر ظرفیت قطعی سنگ‌آهن فعلی به ظرفیت‌های معادن سنگ‌آهن کشور اضافه خواهد شد.
در ادامه، بهرام سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه‌های این شرکت و با بیان اینکه ظرفیت فعلی فولاد مبارکه از ۱۰ میلیون تن عبور کرده است گفت: در حال حاضر در گروه فولاد مبارکه (فولاد مبارکه، مجتمع فولاد سبا و فولاد هرمزگان) ظرفیت تولید فولاد خام ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است.
وی گفت: فولاد مبارکه همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقاست و سهم ۲۲ درصدی در منطقه منا دارد. این در حالی است که گروه فولاد مبارکه با تولید ۱۲ میلیون تن آهن اسفنجی بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است.
سبحانی ادامه داد: فولاد مبارکه با ۷۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثبت شده بزرگ‌ترین شرکت بورسی است و ارزش واقعی دارایی‌های شرکت حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: در زنجیره تأمین گسترده فولاد مبارکه حدود ۲۸۰۰ تأمین‌کننده و شرکت خدماتی، ازجمله شرکت‌های حقیقی و حقوقی، تأمین‌کنندگان و سازندگان قطعات یدکی و مصرفی و همچنین تولیدکنندگان فرآورده‌های نسوز هستند که با حمایت از تولید داخل و توانمند کردن همین شرکت‌ها در داخل کشور، اکنون عمده نیاز فولاد مبارکه از داخل کشور تأمین می‌شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: در بخش فروش، حدود ۱۰۰۰ کارخانه جزو مشتریان مستقیم فولاد مبارکه هستند و به‌طور غیرمستقیم نیز حدود ۳۰۰۰ کارخانه گروه بعدی مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات فولاد مبارکه را تشکیل می‌دهند.
وی از شرکت فولاد هرمزگان، فولادسنگ، مجتمع صنایع معدنی سنگان خراسان، فولادسفید دشت و ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، فولاد امیرکبیر کاشان به‌عنوان شرکت‌هایی که فولاد مبارکه سهامدار عمده آن‌هاست یاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه در ارزیابی ۱۰۰ شرکت برتر در سال ۱۳۹۶ در گروه فلزات اساسی توانست عنوان نخست را کسب کند.
*فولاد مبارکه مجموعه‌ای با زنجیره کامل تولید
سبحانی با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه از معدود مجموعه‌هایی است که زنجیره تولید در آن کامل است، گفت: در حال حاضر در فولاد مبارکه سنگ‌آهن استخراجی از معادن به کارخانه منتقل می‌شود و در چرخه تولید این شرکت به انواع محصولات فولادی تبدیل می‌گردد. این در حالی است که با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره سنگان خراسان، حلقه معدن نیز به این مجموعه اضافه و زنجیره تولید در فولاد مبارکه به‌طور کامل از سنگ خام معدن تا انواع محصول کامل می‌شود.
وی با بیان اینکه در زنجیره تولید فولاد مبارکه ظرفیت تولید ۱۲ میلیون تن گندله و به همین میزان آهن اسفنجی وجود دارد افزود: خطوط تولید شمش، خطوط نورد گرم و سرد و کارخانه‌های تولید ورق گالوانیزه، رنگی و قلع اندود حلقه‌های ارزشمند دیگر این زنجیره هستند.
او با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر در شرکت فولاد مبارکه و ۱۶۵۰ نفر در مجتمع فولاد سبا، ۲۶۰۰ نفر در فولاد هرمزگان، حدود ۷۰۰۰ نفر در شرکت‌های خدماتی و حدود ۶۰۰ نفر در گندله‌سازی سنگان مشغول به کار هستند افزود: درمجموع به‌طور مستقیم و غیرمستقیم فولاد مبارکه حدود ۳۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.
سبحانی با اشاره به این مطلب که تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه به‌ویژه در سه سال اخیر روند افزایشی داشته است، ادامه داد: در سال گذشته طبق برنامه، میزان تولید در گروه فولاد مبارکه ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در نظر گرفته شده بود که در پایان سال، این هدف با تولید ۸ میلیون و ۶۶۷ هزار تن فراتر از برنامه محقق شد. این در حالی است که در سال ۱۳۹۵ میزان تولید ۷ میلیون و ۴۵۵ هزار تن بوده است و برای سال جاری نیز تولید ۹ میلیون و ۴۵۵ هزار تن هدف‌گذاری شده است که خوشبختانه تاکنون قدری هم از برنامه تولید جلوتر هستیم.
وی در خصوص میزان فروش فولاد مبارکه گفت: به‌موازات افزایش تولید در فولاد مبارکه، میزان فروش نیز افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است که به دلیل نیاز بازار داخل، سهم صادرات در سال گذشته به ۱۸ درصد کاهش یافت و بیشتر به بازار داخل پرداخته شد.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه صنایع لوله و پروفیل، نوردکاران و صنایع تکمیلی، سیستم حمل‌ونقل ازجمله سازندگان واگن و لوکوموتیو و سایر تولیدکنندگان این بخش، خرده‌فروشان و شبکه‌های توزیع در استان‌ها، سازندگان سازه‌های فلزی و انتقال سیالات و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی را به‌عنوان عمده‌ترین مشتریان فولاد مبارکه معرفی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه در سال‌های اخیر، علاوه بر افزایش تولید، توسعه محصول نیز داشته است، افزود: تولید ورق‌های آجدار در مجتمع فولاد سبا که هم نیاز بازار داخل را تأمین کرده و هم بخشی از آن صادر شده است و تولید فولادهای با استاندارد API که تا یک سال قبل وارداتی بودند، ازجمله دستاوردهای دیگر این مجموعه است. ضمن اینکه فولاد مبارکه با همکاری سایر شرکت‌های داخلی، مبادرت به تولید ورق با عرض بالا برای صنایع نفت و گاز نموده است. علاوه بر این موارد تولید ورق مخصوص بدنه بیرونی خودرو موردنیاز خودروسازی‌های سایپا و ایران‌خودرو از دیگر دستاوردهای این شرکت به شمار می‌آید.
سبحانی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی سند توسعه فولاد مبارکه به گونه‌ای است که پابه پای توسعه فولاد کشور و به‌موازات حرکت به سمت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، این شرکت نیز همچنان سهم خود را حفظ کند؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۶ ظرفیت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ایجاد شد. برنامه سال ۱۳۹۸ نیز با توسعه فولاد هرمزگان و نیز با اضافه شدن فولادسازی سفیددشت چهارمحال و بختیاری ظرفیت تولید 12.8 میلیون تن پیش‌بینی شده است. این برنامه‌ها در سند توسعه شرکت تا سال ۱۴۰۴ در قالب طرح‌های مدنظر ادامه خواهد یافت.
وی در ادامه سخنان خود افتتاح گندله‌سازی ۵ میلیون تنی سنگان، به بهره‌برداری رسیدن افزایش ظرفیت مجتمع فولاد سبا از ۷۰۰ هزار تن به یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن، اتصال راه‌آهن مجتمع فولاد سبا به شبکه ریلی کشور و بهره‌برداری از «ایستگاه ریز» در زرین شهر را از مهم‌ترین طرح‌های توسعه به بار نشسته در گروه فولاد مبارکه دانست.
* پیش‌بینی فروش 9 میلیون و ۶۶۰ هزار تن از محصولات فولاد مبارکه در سال 97
او با اشاره به بحران آب در کشور گفت: از بدو راه‌اندازی فولاد مبارکه تاکنون اقدامات بسیار ارزشمندی برای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آبی صورت گرفته است که نتیجه آن کاهش ۷۵ درصدی مصرف ویژه آب در فولاد مبارکه بوده است؛ تا جایی که مصرف آب در فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های متعدد ازجمله بازچرخانی آب در سیکل تولید در حال حاضر به 4.3 مترمکعب بر تن تولید کاهش یافته است.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه از سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در طرح جمع‌آوری پساب‌های شهری شهرستان‌های لنجان و مبارکه و تصفیه و استفاده از آنها در سیکل تولید شرکت به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های فولاد مبارکه برای تأمین آب موردنیاز خود یاد کرد و گفت: با اجرای این پروژه که حدود یک‌سوم آب موردنیاز شرکت را تأمین خواهد کرد، گام مؤثری برای جلوگیری از آلوده شدن منابع آب زیرزمینی و آب‌های سطحی منطقه برداشته شد.
سبحانی در ادامه، عملکرد فولاد مبارکه در بخش توجه به مسئولیت‌های اجتماعی را نیز ارزشمند دانست و با اشاره به برخی از این اقدامات گفت: فولاد مبارکه همواره به این مقوله به‌عنوان یکی از رویکردهای اصلی خود پرداخته است.
او تصریح کرد: به‌طورکلی فعالیت اصلی فولاد مبارکه به‌عنوان یک واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی بر مبنای بهره‌وری استوار است و حاصل آن در بخش فروش و بازاریابی، آنچه مورد انتظار سهامداران شرکت است، به‌صورت مالی و اقتصادی به بار می‌نشیند.
اشاره به طرح‌های توسعه گروه فولاد مبارکه بخش بعدی سخنان سبحانی بود. وی در این زمینه گفت: پیشرفت 66.5 درصدی طرح تولید کنسانتره سنگان، طرح فولادسازی فولاد سفیددشت با ۶۵ درصد پیشرفت، نیروگاه ۲۵ مگاواتی با ۸۳ درصد پیشرفت، شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب‌های شهرهای هم‌جوار با ۸۵ درصد پیشرفت، تکمیل عملیات احداث کارخانه تولید الکترودهای گرافیتی، نورد گرم شماره ۲ و همچنین توسعه فولاد هرمزگان از 1.5 به ۳ میلیون تن از مهم‌ترین این طرح‌ها هستند.
سبحانی برنامه فروش محصول فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۷ را عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول به بازار داخل اعلام کرد و گفت: این میزان عرضه ۷۶ درصد کل محصول فولاد مبارکه است و در همین سال ۲۴ درصد محصولات یعنی یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن نیز به بازارهای صادراتی اختصاص داده شده است که با احتساب تولید در گروه فولاد مبارکه درمجموع فروش ۹ میلیون و ۶۶۰ هزار تن برای فروش داخلی و صادراتی پیش‌بینی شده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه شعار سال ۱۳۹۷ فولاد مبارکه را ارتقای ایمنی، ارتقای بهره‌وری و تمرکز بر تولید محصولات ویژه اعلام کرد و گفت: در بخش‌های مختلف شرکت از ابتدای سال تاکنون به نتایج مطلوبی در این زمینه‌ها دست یافته‌ایم.
سبحانی ادامه داد: در نقشه استراتژیک فولاد مبارکه، توانمندسازی نیروی انسانی و فرایندهای داخلی، مسئولیت‌های اجتماعی شرکت، نوآوری و فناوری، مدیریت توسعه، مدیریت مشتری و رضایتمندی آن، مدیریت بازار و همچنین تعالی عملیات و تأمین پایدار از محورهایی هستند که برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود تا در سازمان خلق ارزش صورت گیرد و ذینفعان نیز در جریان رشد و تعالی مستمر شرکت و سودآوری پایدار آن منتفع شوند.
در بخش پایانی این نشست، هریک از اعضای هیئت‌مدیره ایمیدرو سؤالات خود را در حوزه برنامه‌های مختلف فولاد مبارکه برای توسعه منابع انسانی، صادرات فولاد مبارکه، طرح‌های این شرکت درزمینه ارتقای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، برنامه‌های این شرکت برای افزایش بهره‌وری و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در صنعت فولاد، رویکرد این شرکت در اجرای طرح‌های توسعه در حوزه خلیج‌فارس، همکاری این شرکت با دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشافات جدید و سایر طرح‌های ملی مطرح نمودند که از سوی دکتر بهرام سبحانی و معاونان شرکت پاسخ‌های کاملی ارائه شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار