انتقاد ظریف از اروپا

در حالی که یک روزنامه آلمانی در گفت و گویی به نقل از یک مقام ارشد اروپایی خبر داد که کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه در حال تهیه بسته ای هستند که با پیشنهاد آن به ایران، ترامپ را به ادامه لغو تحریم های هسته ای متقاعد کنند، شب گذشته هم وزارت خارجه ایران و هم منابع آگاه در اتحادیه اروپا این ادعا را تکذیب کردند. همزمان وزیرخارجه کشورمان به اروپا هشدارداد که «حمایت سیاسی اروپا از برجام کافی نیست و اتحادیه برای تداوم همکاری های اقتصادی خود با ایران باید گام های عملی بیشتری بردارد.»

در حالی که یک روزنامه آلمانی در گفت و گویی به نقل از یک مقام ارشد اروپایی خبر داد که کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه در حال تهیه بسته ای هستند که با پیشنهاد آن به ایران، ترامپ را به ادامه لغو تحریم های هسته ای متقاعد کنند، شب گذشته هم وزارت خارجه ایران و هم منابع آگاه در اتحادیه اروپا این ادعا را تکذیب کردند. همزمان وزیرخارجه کشورمان به اروپا هشدارداد که «حمایت سیاسی اروپا از برجام کافی نیست و اتحادیه برای تداوم همکاری های اقتصادی خود با ایران باید گام های عملی بیشتری بردارد.»
جزئیات بسته گستاخانه اروپا
صبح روز گذشته روزنامه آلمانی "ولت ام‌زونتاگ" که نسخه یک شنبه های روزنامه مطرح «دی ولت» در آلمان است، مدعی شده دیپلمات‌های روسیه، چین و اروپا قرار است هفته آینده در جلسه مشترک خود که بدون حضور آمریکا و احتمالاً ایران برگزار می شود، درباره بسته کمک مالی به ایران مذاکره کنند. به نوشته پایگاه دویچه وله در گزارش روزنامه آلمانی اشاره شده که قرار است در ازای ماندن ایران در برجام و پذیرش محدودیت هایی در برنامه موشکی و همچنین کم کردن حضور منطقه ای خود، میلیاردها دلار پول به ایران پرداخت شود. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، یک دیپلمات ارشد اروپایی به این روزنامه آلمانی گفته بود که «باید از برجام فاصله گرفت و بندهایی به آن اضافه کرد تا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با آن موافقت و تحریم‌های علیه ایران را دوباره لغو کند.» براساس ادعای این روزنامه آلمانی قرار است نمایندگان آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه هفته آینده به ریاست معاون موگرینی درباره سرنوشت برجام گفت و گو کنند که احتمالاً در آن جلسه درباره این بسته پیشنهادی جمع بندی می شود. به نوشته رویترز، گفته می‌شود توافق جدید پیشنهادی به ایران شامل چندین میلیارد دلار کمک اقتصادی به ایران و مشابه توافقی است که بر اساس آن، اروپا شش میلیارد دلار در اختیار ترکیه قرار داد تا مرزهای خود را روی سیل مهاجران به سوی اروپا ببندد. به گزارش تابناک وزارت خارجه آلمان، تاکنون به درخواست اطلاعات بیشتر خبرگزاری رویترز درباره صحت ادعای منتشر شده، پاسخ نداده است.
دیپلمات های اروپایی در گفت و گو با رویترز: خبر روزنامه آلمانی درست نیست
با این حال شب گذشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه در اتحادیه اروپا نوشته است؛ گزارش این روزنامه آلمانی درست نیست. به گزارش فارس به نقل از رویترز سه منبع که در روند تلاش اتحادیه اروپا برای راضی کردن ترامپ به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران مشارکت داشته‌اند، در گفت‌وگو با رویترز گزارش روزنامه آلمانی را نادرست توصیف کرده‌اند. یکی از این منابع تصریح کرد: در نشست هفته آینده در وین به مسائل مربوط به اجرا و جزئیات برجام پرداخته خواهد شد. این نشست هیچ موضوع دیگری را مورد پوشش قرار نخواهد داد. همچنین یک منبع آگاه نیز در گفت و گو با خراسان ضمن رد چنین پیشنهادی از سوی طرف اروپایی در مذاکرات اخیر میان ایران و سه کشور اروپایی در بروکسل ، خاطرنشان کرد: تنها موضوع مورد مذاکره اخیر در نشست میان ظریف و وزیران خارجه فرانسه ، انگلستان و آلمان این بود که اروپایی ها همکاری های اقتصادی و تعهدات برجامی را با توجه به تحریم های اقتصادی چگونه انجام دهند و هیچ بحث دیگری وجود نداشته و مطرح نشده است.
ظریف: حمایت سیاسی اروپا از برجام کافی نیست
با این حال به گزارش ایرنا محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در دیدار میگل آریاس کانیته کمیسیونر اروپا گفت: حمایت سیاسی اروپا از برجام کافی نیست و اتحادیه برای تداوم همکاری های اقتصادی خود با ایران باید گام های عملی بیشتری بردارد و سرمایه گذاری های خود را در ایران افزایش دهد. ظریف افزود: تعهد اتحادیه اروپا بر اجرای برجام با اعلام انصراف احتمالی شرکت های بزرگ اروپایی از همکاری با ایران همخوانی و تطابق ندارد. وی درعین حال گفت: اتحاد کشورهای اروپایی برای حفظ دستاوردهای برجام اهمیت مضاعفی پیدا کرده و اراده سیاسی اتحادیه اجرای برجام و تداوم همکاری‌های شرکت‌های اروپایی با ایران است.وی افزود: خروج آمریکا از برجام مشکلاتی را برای اروپا به وجود آورده، اما پیام اتحادیه اروپا تداوم همکاری با ایران در حفظ و اجرای برجام است. سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان نیز روز گذشته پس از نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر این که مذاکرات ما با طرف های اروپایی صرفا در چارچوب برجام است، گفت: منافعی که ایران باید از برجام داشته باشد خواسته های ماست و از طرف ایران هم ما متعهد به انجام تعهدات برجامی خود هستیم و فراتر از آن کاری انجام نخواهیم داد. به گزارش مهر، معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: ایران هیچ بحث غیربرجامی با طرف های مذاکره خود ندارد.اقدامات اروپا برای زنده نگه داشتن برجام در حالی است که مدیران چهار اندیشکده اروپایی در یادداشتی مشترک نوشتند: اگر اروپایی ها قصد دارند که به لحاظ استراتژیک، مستقل از آمریکا شوند، مبارزه برای حفظ برجام نقطه شروع به حساب می آید. اروپا تنها در صورتی می تواند با آمریکا بر سر ایران به طور موثر گفت وگو کند که خود به راهبرد (مستقلی) دست پیدا کند و توانایی های خود را برای تصمیم گیری بر اساس منافع خود نشان دهند.
آلمان :حفاظت از شرکت‌های اروپایی آسان نیست
همچنین هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های این کشور گفت که اروپا تمامی تلاش خود را برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران به کار می‌گیرد و این موضوع برای آمریکا روشن است که اروپا بدون این کشور هم در توافق می‌ماند. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره توانایی اروپا در حفاظت از شرکت‌های اروپایی در ارتباط با ایران با توجه به تحریم‌های آمریکا هم گفت: «این موضوع کار آسانی نخواهد بود. ما برای حفظ توافق می‌جنگیم.»
وزیر دارایی فرانسه: در حال بررسی راهکارهایی برای جبران خسارت شرکت های اروپایی هستیم
لومر وزیر دارایی فرانسه نیز با تأکید بر این که آمریکا پلیس اقتصادی جهان نیست اعلام کرد که اروپا در حال بررسی راهکارهایی برای جبران خسارت شرکت‌های اروپایی است که در پی تحریم‌های آمریکا علیه ایران متحمل ضرر می‌شوند.
او همچنین تصریح کرد که کشورش خواستار موضع محکم‌تر اروپا در این زمینه است. پیش از این «ژان کلود یونکر» رئیس‌کمیسیون اروپا اعلام کرده بود که با اعمال قانون 1996 امکان این که شرکت‌های اروپایی از پیامدهای تحریم‌های آمریکا علیه ایران در امان باشند، ایجاد می‌شود.
ولایتی: اروپا یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ
همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران ولایتی هم در اظهارنظری انتقادی علیه اروپا گفت: متاسفانه بعضی از اعضای اتحادیه اروپا یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ، گاهی می‌گویند در برجام هستیم اما در حوزه اقتصادی، برخی هم می‌گویند ما بنا نیست در برابر آمریکا باشیم، این تناقض‌گویی در اظهارات مقام رسمی اروپا شک برانگیز است به همین دلیل تیم مذاکره کننده ایرانی باید بتواند تضمین‌های لازم را بگیرد.

خبر مرتبط
وزارت خارجه : درباره هیچ موضوعی فراتر از برجام گفت و گو نمی کنیم

محمدی - سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در واکنش به برخی خبرسازی های روز گذشته درباره مذاکرات جدید برجام و کمک مالی اروپا در قبال مذاکرات موشکی با ایران تصریح کرد : درباره هیچ موضوعی فراتر از برجام گفت و گو نمی کنیم.به گزارش خراسان، بهرام قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده از رسانه های خارجی به نقل از منابع دیپلماتیک ناشناس مبنی بر ارائه بسته جدید به ایران در قبال پذیرش توافق جدید اظهار کرد: چنین اخبار و ادعاهای بی ربطی، ریشه در اتاق فکرهای رسانه ای صهیونیست ها و دیگر هرج و مرج طلبان بین المللی و بدخواهان ملت ایران دارد که با هدف فضا سازی منفی و منحرف کردن مسیر گفت وگو های ایران و دیگر طرف های برجام صورت می پذیرد. وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان طرف متعهد به برجام پس از خروج یک جانبه و غیر قانونی و مفتضحانه آمریکا از این توافق بین المللی و در پاسخ به درخواست دیگر طرف ها برای ماندن جمهوری اسلامی ایران در این توافق به صراحت اعلام کرده است چنان چه دیگر طرف ها بتوانند حقوق مصرح ایران در برجام را رعایت و به طور کامل بدان عمل کنند در این توافق باقی می مانند و دیگر مسائل مطروحه بی پایه، انحرافی و غیر قابل اعتناست. سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تاکید کرد: بر اساس چارچوب های تعیین شده در اولین کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا که روزهای آینده به پیشنهاد ایران برگزار می شود تنها موضوعات مربوط به برجام میان جمهوری اسلامی ایران و دیگر طرف ها بررسی خواهد شد.

منبع: خراسان
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار