یخچال‌های پرمصرف مهمان ناخوانده اصناف

بهره‌وری و بهینه مصرف کردن شاید در نگاه نخست بیشتر موضوعی اقتصادی به نظر برسد اما در حقیقت همه جوانب زندگی را تحت تأثیر قرارمی دهد، این در شرایطی است که در وضعیت نابسمان و محدودیت‌های منابعی که وجود دارد توجه به مصرف بهینه انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رشد بهره‌وری یک منبع حیاتی رشد استانداردهای زندگی نیز به‌حساب می‌آید.

فاطمه کاویانی- اصفهان امروز: بهره‌وری و بهینه مصرف کردن شاید در نگاه نخست بیشتر موضوعی اقتصادی به نظر برسد اما در حقیقت همه جوانب زندگی را تحت تأثیر قرارمی دهد، این در شرایطی است که در وضعیت نابسمان و محدودیت‌های منابعی که وجود دارد توجه به مصرف بهینه انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رشد بهره‌وری یک منبع حیاتی رشد استانداردهای زندگی نیز به‌حساب می‌آید.
به گفته کارشناسان اقتصادی رشد بهره‌وری به معنای ارزش‌افزوده در تولید و درآمد توزیع‌شده‌ بیشتر است. بهره‌وری یعنی بیشترین استفاده از کمترین امکانات و منابع درراه رسیدن به رشد و شکوفایی همه‌جانبه زندگی انسان مورداستفاده قرار گیرد. اگر به دنبال کسب جایگاه در دنیای پررقابت امروزی، رونق اقتصادی، اجتماعی وزندگی بهتری باشیم، لازم است به بهره‌وری بالایی دست پیدا کنیم زیرا ایستادگی و تداوم حیات درصحنه جهانی، سرعت و دقت افزون‌تری می‌طلبد.
امروزه در اقتصاد كليه كشورها چه کشورهاي توسعه‌یافته و چه درحال‌توسعه بهره‌وری به اولويتي ملي تبدیل‌شده است. بهره‌وري به‌طوری‌که موجبات رشد اقتصادي و كنترل تورم را فراهم و امكان دستيابي در سطح بالاي استاندارد زندگي را مهیا کند و از نظر به حداكثر رساندن منافع افزايش بهره‌وری، اهداف بهره‌وری بايد در طرح‌های ملي توسعه گنجانده شود.
بهره‌وری و بهینه مصرف کردن در حوزه انرژی‌های تجدید ناپذیر موضوعی است که در شرایط فعلی توجه همه سازمان‌های مرتبط را معطوف خودکرده و این بار مدیرکل استاندارد استان اصفهان بر ضرورت توجه به این موضوع تأکید و گفت: در مورد بهره‌وری در مصرف انرژی استانداردهای متعددی نوشته‌شده که در دستور کار قرار دارد.
غلامحسین شفیعی بابیان اینکه شش شرکت بازرسی تأیید صلاحیت شده‌اند تا میزان مصرف انرژی را در واحدهای تولیدی و موتورخانه‌های اماکن مسکونی وادارات دولتی مورد ارزیابی و بازرسی قرار دهند، اضافه کرد: در صورت مشاهده هرگونه عدم انطباق مصرف انرژی با میزان بهینه مصرف در جهت رفع آن‌ها گام‌های مؤثری برداشته می‌شود تا بتوانند به سطح استاندارد دست یابند.
*ورود محصولات پرمصرف به کشور ممنوع
او تصریح کرد: در بخش لوازم‌خانگی استانداردهای برچسب انرژی را برای محصولات تعریف کرده‌ایم که تمام لوازم‌خانگی وارداتی و تولید داخل باید گرید مصرف انرژی آنها A یا B باشد .
شفیعی با اشاره به اینکه از ورود کالاهای با مصرف انرژی زیاد به‌شدت ممانعت می‌شود، افزود: در داخل کشور با توجه به حمایت از تولید داخل سعی شده محصولاتی با بهترین بازدهی را روانه بازار کنند.
مدیرکل استاندارد استان اصفهان راه رسیدن به بهره‌وری و مصرف بهینه را تفاهم و همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی با واحدهای تولیدی دانست و عنوان کرد: از موانع پیش رو برای رسیدن به بهره‌وری مطلوب فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپر مارکت‌ها هستند که از یخچال‌های ویترینی با مصرف انرژی بالا استفاده می‌کنند .
او ادامه داد: استاندارد کردن یخچال‌ها و یخ‌زن‌های این بخش از اصناف که تأثیر زیادی درروند مصرف انرژی دارد باید توسط مسئولان اتاق اصناف به‌طورجدی مورد پیگیری قرار گیرد.
*استاندارد 50 درصد در مصرف انرژی تأثیرگذار است
شفیعی از وجود شش واحد تولیدی استان در بخش یخچال‌های فروشگاهی که دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد برای تولید محصولات خود هستند، خبر داد و اضافه کرد: بیشتر از سایر استان‌ها بدون توجه به استانداردهای اعلام‌شده و بویژه برچسب انرژی یخچال‌های پرمصرف تولید و روانه اصفهان می‌شود که بازهم در این مورد مسئله به اتاق اصناف و رسیدگی و توجه آنها مربوط است.
مدیرکل استاندارد استان اصفهان تصریح کرد: توجه به امر استانداردسازی می‌تواند 40 تا 50 درصد در مصرف انرژی اثربخش باشد .
با تمام این توصیه‌ها و پیشنهاد‌ها و در برخی مواقع پیشگیری‌های که انجام می‌شود اما بازهم شاهد آن هستیم که توجه به گرید مصرف انرژی آن‌چنان در اذهان عمومی جدی گرفته نمی‌شود.
*قانونی برای مقابله با دستگاه‌های پرمصرف وجود ندارد
رئیس اتاق اصناف در مورد نحوه همکاری و تعامل با سازمان استاندارد برای مصرف بهینه گفت: بعد از اجرایی شدن جداسازی واحدهای رفاهی و تجاری از یکدیگر در نحوه هزینه‌های انرژی اصناف خودبه‌خود تولیدات استاندارد و کاهش مصرف انرژی را در دستور کار خود قرار دادند.
رسول جهانگیری بابیان اینکه درک محدودیت‌ها می‌تواند به بهترین شکل ممکن تأثیرگذار در کاهش مصرف باشد افزود: اصناف برای حفظ رقابت‌پذیری خود در برابر سایر اصناف سعی کرده‌اند تا حد امکان با توجه به استانداردها کاهش مصرف را داشته باشند.
او با انتقاد از اینکه قانونی برای مقابله و برخورد با مصرف دستگاه‌های دارای مصرف انرژی زیاد وجود ندارد، اضافه کرد: در این موضوع نمی‌توانیم دخالت داشته باشیم اما درصورتی‌که دستگاهی با سلامت و امنیت اجتماعی مردم در ارتباط باشد می‌توانیم از ادامه فعالیت آن پیشگیری داشته باشیم.
میزان مصرف نسبی انرژی ساختمان‌ها در ایران در مقایسه با دیگر کشورها و استانداردهای جهانی بسیار بالاست. بنابراین کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها در ایران امری ضروری است؛ زیرا رشد سریع مصرف انرژی در دو دهه گذشته سبب شده تا امنیت عرضه داخلی انرژی با مشکلات جدی مواجه شود.
*50 درصد اتلاف انرژی در بخش خانگی
این در حالی است که گفته رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط‌زیست نظام مهندسی کشور 45درصد مصرف کل انرژی کشور در بخش ساختمان‌های مسکونی مورداستفاده قرار می‌گیرد که از این میزان 50 درصد اتلاف و هدر رفت انرژی را شاهد هستیم.
احمدرضا طاهری اصل از وجود قانون‌های بی‌شمار در حوزه انرژی و نبود یک سازمان اجرایی برای بررسی و ارزیابی وضعیت مصرف در کشور بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف دانست . او افزود: تنها راه‌کار برای رسیدن به وضعیت مطلوب مصرف در کشور می‌توان اجازه و توان نظارت و بازرسی بر عملکرد ساخت‌وساز ساختمان‌های مسکونی را به سازمانی مانند سازمان نظام‌مهندسی واگذار کنند و به آن اجازه دهند تا با تعریف الگوی مصرف برای ساختمان‌ها برچسب انرژی طراحی کنند. طاهری اصل تصریح کرد: این حرکت مستلزم این واقعیت است که ساختمان‌های دارای برچسب بهینه‌سازی مصرف انرژی را از ساختمان‌های دیگر تفکیک کرده و در هنگام نقل و انتقالات نیز دفاتر ثبت نیز این گواهی را به‌عنوان مطالبه‌ای برای روند طبیعی معامله در نظر بگیرند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار