ساز توتال با اتحادیه اروپا کوک شود

پس از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام یکی از مهم‌ترین قراردادهای برجامی در شرایط پیچیده‌ای قرار گرفت. همکاری ایران با توتال در بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی از مهم‌ترین قراردادهای بین‌المللی ایران در سال‌های گذشته به شمار می‌رود که هنوز تصمیم نهایی برای ادامه این همکاری یا قطع آن گرفته نشده است.

در روزهای گذشته علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این‌باره به ارائه توضیحاتی پرداخت و به خانه ملت گفت: ایران هم اکنون در حال ایجاد مسیری است که همکاری خود با اروپایی‌ها را به جلو پیش ببرد و برجام با تضمین اروپایی‌ها پابرجا باقی بماند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر مذاکرات با اروپایی‌ها به نتیجه برسد و ایران از برجام خارج نشود، توتال در عملیات توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی باقی می‌ماند و باید کار خود را انجام دهد؛ البته اگر توتال و حتی چینی‌ها ایران را ترک کنند، جایگزین ایرانی آنها، شرکت پتروپارس می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد.
وی با بیان اینکه قرارداد با توتال از نوع قراردادهایی است که نشان می‌دهد آیا می‌توان روی تضامین اروپایی‌ها حساب کرد یا خیر، ادامه داد: توتال یک شرکت اروپایی است و باتوجه به اینکه اروپایی‌ها عنوان می‌کنند برجام حتی می‌تواند تحریم‌های امریکایی‌ها را هم خنثی کند، توتال در ایران می‌ماند.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر توتال در ایران و فاز ۱۱ پارس جنوبی نماند به این معنا است که نمی‌توان روی تضمین اروپایی‌ها حساب کرد.
اما به هر حال این موضوع برای ایران اهمیت بالایی دارد و اگر توتال در ایران نماند باید در نظر داشته باشیم که در قراردادهای دیگر با اروپایی‌ها نیاز به تضامین جدی‌تری داریم.
وی با بیان اینکه تضمین اروپایی‌ها به این معنا است که سرمایه‌گذاری‌هایی که قرار است ازسوی اروپایی‌ها در میدان‌های نفتی انجام شود و قراردادهایی مانند قرارداد توتال که از گذشته منعقد شده پابرجا می‌ماند، افزود: برای هر یک از مسیرها راهکاری وجود دارد که توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به شکل مناسب و براساس برنامه زمان‌بندی جلو برود، اما توتال تا پایان مذاکرات با اروپایی‌ها در ایران می‌ماند.
توتال تابع همکاری ایران و اروپا
اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره آخرین وضعیت قرارداد فعالیت توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی به صمت گفت: در قرارداد توتال بر استفاده مناسب از دانش فنی و فناوری تاکید شده که این موضوع تا حدی تحقق یافته است. همچنین باید در نظر داشت قرارداد توتال ماهیتی خارج از همکاری ایران و اروپا ندارد.
وی افزود: در روزهای گذشته ایران و اروپا تلاش کردند تا شیوه‌ای را برای ادامه همکاری‌ها در نظر بگیرند، با این حال هنوز موضوع قطعی نشده است. در صورتی که موضوع همکاری ایران و اروپا روشن شود، می‌توان درباره توتال هم اظهارنظر قطعی کرد.
قره‌خانی به این پرسش که تا چه اندازه می‌توان امیدوار بود که همکاری‌های حوزه انرژی ایران و اروپا قطع نشود، این‌گونه پاسخ داد: ایران تمایل به ادامه همکاری دارد و اروپا نیز در مذاکرات مدعی است که نمی‌خواهد از این توافق جهانی خارج شود، با این حال امریکا در ادامه این مسیر فشارهایی را وارد خواهد کرد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان مقاومت اروپا در مقابل فشارهای ترامپ تکلیف بسیاری از موضوعات را روشن می‌کند، توضیح داد: باید در نظر داشته باشیم سهامداران بسیاری از شرکت‌های نفتی اروپا امریکایی‌ هستند.
علاوه بر این شرکت‌های نفتی اروپا در امریکا فعالیت‌های جدی‌تری دارند؛ بر این اساس تصمیم برای اروپا هم در ادامه این مسیر دشواری‌های قابل‌توجهی خواهد داشت.
مثلث قطر، امریکا و توتال
غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره ادامه همکاری ایران و توتال به صمت توضیح داد: چند موضوع در این زمینه تاثیرگذار است که باید آنها را در ادامه مسیر در نظر داشت. موضوع نخست این است که اکنون همکاری‌ ایران و اروپا شرایط گذشته را ندارد.
هرچند ایران و اروپا تلاش می‌کنند شرایط را به شرایط پیش از تصمیم ترامپ بازگردانند و مانع اثرگذاری این تصمیم شوند اما دست یافتن به راهی برای اجرای این کار ساده نیست.
شرفی افزود: در صورتی که کلیت موضوع ادامه همکاری ایران و اروپا به نتیجه مورد نظر نزدیک شود، باید برای تضمین‌های توتال فکری کرد.
توتال در شرایط خاصی تصمیم گرفت فاز ۱۱ پارس جنوبی را راه‌اندازی کند. اکنون شرایط تغییر کرده و اگر توتال بخواهد در ایران بماند باید سرعت کار خود را بیشتر کند.
وی همچنین به تشریح تاثیر روابط امریکا و قطر در فعالیت‌ توتال در ایران پرداخت و توضیح داد: یکی از موضوعاتی که اهمیت دارد این است که قطر همیشه به‌دنبال اتصال نفتی به امریکا بوده است.
باتوجه به اینکه امریکایی‌ها در چند زمینه با قطر قراردادهایی امضا کرده و مشغول فعالیت هستند و همچنین مشترک بودن میدان گازی پارس جنوبی بین ایران و قطر و اینکه توتال در قطر فعالیت‌های گسترده‌ای دارد به نظر می‌رسد، توتال برای ماندن در ایران شرایط مورد نیاز را ندارد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به نمایندگان و مذاکره‌کنندگان و وزیران کشور اطمینان داشت، توضیح داد: در مذاکرات خارجی ایران همواره امتیازهای مناسبی گرفته و در این زمینه هم همین اتفاق باید رخ دهد.
وی افزود: اکنون شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که نباید موضوعات مرتبط به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را بیش از آنچه تحلیل می‌شود، پیچیده کرد.
تمام قراردادهای نفتی ایران اکنون وابسته به تصمیمی است که ایران و اروپا برای ادامه همکاری‌ها خواهند گرفت. روزهای گذشته اتفاق‌های مناسبی رخ داد که نوید وضعیت مناسب برای ادامه همکاری را می‌دهد.
حضور مقامات ارشد انرژی اتحادیه اروپا در ایران و وعده‌هایی که برای ادامه همکاری‌های نفتی داده شده نشان از افزایش احتمال ارائه تضمین برای همکاری با ایران دارد.
منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار