نمایش فوتبال در سینماها؛ فرصت یا تهدید

با نزدیک شدن به زمان برگزاری جام جهانی تب‌وتاب فوتبال در کشورمان بیشتر از گذشته می‌شود و با توجه به حضور تیم ملی فوتبال ایران در این رویداد مهم ورزشی امسال جام جهانی برای ایرانیان از حساسیت و جذابیت بیشتری برخوردار است. جذابیت فوتبال حتی جامعه فرهنگی و هنری را نیز درگیر خود کرده است و سینماداران مانند دوره‌های قبلی جام جهانی امسال نیز برای نمایش بازی‌های فوتبال‌ در سینماها اعلام آمادگی کرده‌اند و این درخواست توسط نیروی انتظامی نیز موافقت شده است تا روزهای جام جهانی سینماها مجاز به پخش فوتبال برای فوتبال دوستان باشند؛ اما این طرح مخالفان و موافقان بسیاری نیز دارد از طرفی نمایش فوتبال در سینماها با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری جام جهانی تب‌وتاب فوتبال در کشورمان بیشتر از گذشته می‌شود و با توجه به حضور تیم ملی فوتبال ایران در این رویداد مهم ورزشی امسال جام جهانی برای ایرانیان از حساسیت و جذابیت بیشتری برخوردار است. جذابیت فوتبال حتی جامعه فرهنگی و هنری را نیز درگیر خود کرده است و سینماداران مانند دوره‌های قبلی جام جهانی امسال نیز برای نمایش بازی‌های فوتبال‌ در سینماها اعلام آمادگی کرده‌اند و این درخواست توسط نیروی انتظامی نیز موافقت شده است تا روزهای جام جهانی سینماها مجاز به پخش فوتبال برای فوتبال دوستان باشند؛ اما این طرح مخالفان و موافقان بسیاری نیز دارد از طرفی نمایش فوتبال در سینماها با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

سینماداران راضی، سینماگران ناراضی

بی‌شک تماشای فوتبال به دلیل جذابیت بر روی پرده نقره‌ای سینما و به‌صورت جمعی جذابیت بسیاری دارد و پای مخاطبان زیادی را به سینماها می‌کشاند موضوعی که سینماداران به‌خوبی به آن واقف بوده و به همین دلیل موافق جدی پخش فوتبال در سینماها هستند. سینماداران کشور علاقه‌مندند بازی‌های تیم ملی ایران را در سالن‌های سینمای خود به نمایش درآورند و تماشای این مسابقات را جذاب‌تر کنند؛ علاقه‌مندی که در جام جهانی 2014 نیز مطرح شد؛ اما با مخالفت برخی از نهاد‌های حاکمیتی روبرو شد و دست‌آخر هم به‌صورت بسیار محدود در چند سینما به نمایش درآمد. نمایش‌های محدودی که توسط موسسه تصویر شهر صورت گرفت. موسسه تصویر شهر با راه‌اندازی باشگاهی کوچک در بازه زمانی جام جهانی 2014 اقدام به نام‌نویسی علاقه‌مندان تماشای فوتبال در سالن‌های سینما کرد و این طرح با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد. مدیر سینما آزادی یکی از موافقان پخش فوتبال در سینماها بود او درباره پخش فوتبال در سینماها گفته بود: همواره یکی از موافقان طرح نمایش فوتبال در سینماها هستم و خودم جزو بنیان‌گذاران این طرح بودم. ازآنجایی‌که مردم ما از رویدادهای مختلف دنیا استقبال می‌کنند، چه خوب است که با توجه به حضور تیم ملی ایران در این رقابت‌ها مردم با خانواده به تماشایی این آثار در سینما بنشینند.

مدیر سینما استقلال از دیگر موافقان نمایش فوتبال در سینماها است او با اجرای این طرح کاملاً موافق است و می‌گوید: در سال‌های قبل نیز این طرح در سینما استقلال برگزار شد و با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد.

پاسبانیان تصریح کرد: به نظرم جدای از مسابقات در ابعاد جام جهانی باید مسابقات فوتبال مهم البته نه داخلی مثل بازی استقلال و پرسپولیس را هم در سینماها به نمایش درآورد. نمایش گزینشی این فوتبال‌ها در سینماها درنهایت به نفع سینما است.

اما آن روی سکه سینماگران هستند که چندان با پخش فوتبال در سینماها موافق نیستند. مصطفی کیایی یکی از مخالفان سرسخت این طرح بوده و به‌تازگی در مصاحبه‌ای به‌تندی از این طرح انتقاد کرده است. تهیه‌کننده و کارگردان فیلم چهارراه استانبول ضمن مخالفت با پخش مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سینماها، گفته است: اگر قرار است این اتفاق بیفتد، پس به ما هم اجازه دهند در استادیوم آزادی فیلم نمایش بدهیم. مصطفی کیایی که مدتی قبل هم بابت وضعیت اکران فیلم خود اعتراض داشت، در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به نظر شورای صنفی نمایش مبنی بر اینکه برای پخش مسابقات فوتبال در سینما‌ها باید رضایت صاحبان فیلم‌ها نیز گرفته شود، با چنین جریانی موافقت می‌کند؟ بیان کرد: من اصلاً با این موضوع موافق نیستم و به نظرم کار درستی هم نیست، چون فوتبال و سینما هرکدام جای خود رادارند و قرار نیست در سالن سینما فوتبال پخش شود که اگر این‌طور باشد استادیوم آزادی را هم به ما بدهند تا در آن فیلم اکران کنیم. او درباره وضعیت اکران فیلم خود هم گفت: هنوز تعداد سالن‌ها و سانس‌های فیلم چهارراه استانبول به طرز عجیبی کم است و نمی‌دانم برای این فیلم با حدود ۴۷ سالن در مقابل بیش از ۱۷۰ سالن فیلم‌های دیگر باید چه کرد. این فیلمساز درباره اینکه بخشی از زمان اکران فیلمش با ماه رمضان و نیز مسابقات جام جهانی همراه خواهد بود و ۱۰ هفته نمایش فیلم‌های اکران اول نوروز هم هنوز به پایان نرسیده است، ادامه داد: واقعاً برای فیلم‌های اکران دوم نوروز باید فکری اساسی کرد، چون به نظرم اتفاق بدی رخ داد و همه فیلم‌ها در هم گره‌خورده‌اند و فیلم‌های گروه اول هم حاضر نیستند سالن‌ها را ترک کنند، هرچند ما به هر شکلی باشد سینما‌های تهران را سروسامان می‌دهیم، اما اتفاق بدتر در شهرستان‌ها رخ می‌دهد چراکه اکران در آنجا به شوخی تبدیل‌شده است. به اعتقاد کیایی در استان های بزرگی مثل فارس فیلم چهارراه استانبول فقط پنج سانس و در اصفهان فقط شش سانس نمایش دارد.

مخالفان دیگر نمایش فوتبال‌های حساس جام جهانی در سینماها نیز با کیایی هم‌عقیده هستند خسرو معصومی از دیگر مخالفان این طرح در سال‌های گذشته بود این کارگردان درباره این طرح گفته بود: اگر قرار است کار فرهنگی صورت گیرد علاجش نمایش فوتبال در سینماها نیست. اجرای این طرح کمکی به سینما رفتن مردم و ارتقاء و رشد فرهنگی آن‌ها نخواهد کرد.

شرط و شروط نیروی انتظامی و شورای صنفی نمایش

در کنار مخالفان و موافقان نمایش فوتبال در جام جهانی، نیروی انتظامی و شورای صنفی نمایش تصمیم‌گیرنده اصلی این طرح هستند که به نظر می‌رسد نیروی انتظامی به پخش فوتبال در سینماها رضایت داده و از سخنان فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز این‌طور برمی‌آید که این شورا نیز به نمایش بازی‌های حساس فوتبال در سینماها راضی است.

غلامرضا فرجی (سخنگوی شورای صنفی نمایش) درباره نمایش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما گفته: نیروی انتظامی موافقت کرد تا مسابقات فوتبال جام جهانی روسیه در سالن‌های سینما به نمایش دربیاید و به‌زودی نیز ما برنامه نحوه اجرای این طرح را اعلام می‌کنیم.

فرجی با اشاره به جزئیات این طرح گفت:‌ هر سالن سینمایی که تقاضا دارد تا مسابقات فوتبال را به نمایش دربیاورد باید تقاضای خود را به ما اعلام بکند و ما نیز آن تقاضا را بررسی و نظر خود را اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ معتقدیم نمایش فوتبال در سالن‌های سینما باعث می‌شود تا گروه جدیدی از مخاطبان وارد سالن‌ها شوند و نه‌تنها به رونق فیلم‌های روی پرده آسیب نمی‌زند بلکه با افزایش جذابیت حتی امکان بالا بردن تعداد مخاطبان فیلم‌ها را نیز فراهم می‌کند.

فرجی افزود: صاحبان سالن‌های سینما موظف‌اند اگر سانس فیلمی را به نمایش فوتبال اختصاص می‌دهند حتما رضایت صاحب فیلم را جلب کنند تا حقی ضایع نشود.

سخنگوی شورای صنفی نمایش ادامه داد: در جلسه هفته آینده شورا درباره قیمت بلیت و همچنین سالن‌هایی که اجازه دارند مسابقات فوتبال نمایش دهند تصمیم‌گیری نهایی می‌شود.

باوجود رضایت نیروی انتظامی و هم‌چنین شورای صنفی نمایش این طرح با چالش‌هایی نیز همراه خواهد بود. یکی از این چالش‌ها رضایت صاحبان فیلم‌ها در سانس های مختلف است که بعید است باتوجه به وضعیت نه‌چندان مطلوب فروش فیلم‌ها تهیه‌کننده‌ای راضی به در اختیار گذاشتن سانس فیلم خود برای نمایش فوتبال شود. چالش دوم حضور بانوان است موضوعی که سال های گذشته سینما آزادی را به دلیل ممنوعیت حضور بانوان برای نمایش فوتبال در سالن سینما مجبور به انصراف از این طرح کرد. سینماداران یکی از شروط پذیرش نمایش فوتبال در سینماها را حضور خانواده ها و بانوان عنوان کرده‌اند. چراکه معتقدند سالیان سال برای خانوادگی شدن جو سینماها تلاش شده و نمایش فوتبال برای مجردها این شرایط را از بین می‌برد. این در حالی است که در سال 91 و در جریان بازی‌های یورو 2012 نیروی انتظامی با ورود بانوان در سانس های نمایش فوتبال در سینماها مخالفت کرد ، سالی که پردیس سینمایی ملت با کسب مجوز‌های لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به نمایش بازی‌های یورو 2012 کرد. نمایشی که با استقبال خوبی روبه‌رو شد و همین امر موجب شد تا سالن دیگری از این پردیس برای نمایش این سری رقابت‌ها اختصاص پیدا کند؛ اما بلافاصله بعد از چند روز نمایش، درست درزمانی که مخاطبان به تماشای فوتبال نشسته بودند، به یکباره توسط مأموران نیروی انتظامی بیرون رانده شدند و هر دو سالن نمایش‌دهنده فوتبال در پردیس سینمایی ملت پلمب شد و به‌شرط عدم حضور بانوان در پخش فوتبال در سینماها مجوز اجرای این طرح داده شد که همین امر سبب انصراف بسیاری از سینماها از پخش فوتبال شد.

باید دید امسال نیروی انتظامی اجازه حضور خانوادگی و بانوان در سینماهای پخش‌کننده فوتبال را می‌دهد درصورتی‌که این اتفاق نیافتد بی‌شک نمایش فوتبال در سینماها به‌طورکلی منتفی خواهد بود هرچند این طرح با چالش های بیشتری نیز روبه رو است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار