قلعه‌نویی سپاهانی شد؛ سر ذوب‌آهن بی‌کلاه ماند

امیر قلعه‌نویی سه‌شنبه شب در تهران پای قراردادی دوساله با باشگاه سپاهان را امضا کرد تا دوره حضورش در اصفهان از سه سال تجاوز کند و چه‌بسا به پنج سال برسد.

قلعه‌نویی سپاهانی شد؛ سر ذوب‌آهن بی‌کلاه ماند
امیر حسین احتشامی- اصفهان امروز: امیر قلعه‌نویی سه‌شنبه شب در تهران پای قراردادی دوساله با باشگاه سپاهان را امضا کرد تا دوره حضورش در اصفهان از سه سال تجاوز کند و چه‌بسا به پنج سال برسد. پرافتخارترین سرمربی لیگ برای نخستین بار در سال 88 مربیگری در فوتبال اصفهان را تجربه کرد. قلعه‌نویی که آن زمان در اوج شهرت و محبوبیت قرار داشت با محمدرضا ساکت پای قراردادی را امضا کرد که برایش اعتباری دوچندان به همراه آورد. او در نخستین فصل حضورش با سپاهان لیگ هشتم را فتح کرد تا طلایی پوشان همراه با قلعه‌نویی برای دومین بار جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر ببرند. ژنرال استقلالی‌ها در دومین فصل مربیگری در سپاهان هم موفق به دفاع از عنوان قهرمانی لیگ هشتم شد و زردپوشان اصفهانی همراه با این مربی صاحب‌نام سومین قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کردند و پرافتخارترین تیم لیگ لقب گرفتند. عنوانی که با دو قهرمانی دیگر در دهه نود همراه شد و سپاهان اکنون با پنج جام قهرمانی بدون رقیب در صدر پرافتخارترین تیم‌های لیگ قرار دارد.
علاقه جالب‌توجه ژنرال به اصفهان
امیر قلعه‌نویی دهه نود با را با تیم‌های استقلال و تراکتورسازی سپری کرد اما هرگز با این دو تیم نتوانست موفقیت‌هایی که با سپاهان به دست آورده بود را تکرار کرد. او هرچند در لیگ دوازدهم با استقلال قهرمان جام خلیج فارس شد اما در دو فصل بعد دیگر موفقیتی به دست نیاورد تا مجبور به ترک این تیم شود. قلعه‌نویی در لیگ پانزدهم با تراکتورسازی قرارداد بست به امید این‌که تیم پرهوادار شهر تبریز را به قهرمانی لیگ برتر برساند. اتفاقی که هرگز نیفتاد و تراکتوری‌ها با قلعه‌نویی به دو عنوان چهارمی و سومی لیگ بسنده کردند. البته قلعه‌نویی هر زمان با تیم‌های دیگر در اصفهان به میدان می‌آمد همواره بر این موضوع تأکید می‌کرد. او از خاطراتی می‌گفت که با سپاهان در لیگ برتر برایش رقم خورده و به‌گونه‌ای آشکار به دو باشگاه اصفهانی پیغام می‌داد که آماده است دوباره به اصفهان بازگردد. البته منظور قلعه‌نویی بیشتر باشگاه سپاهان بود اما او به باشگاه رقیب همشهری پیوست تا ازآنجا راهی سپاهان شود و با این کار تعجب همگان را برانگیخت.
قلعه‌نویی از ذوب‌آهن به سپاهان رسید
امیر قلعه‌نویی در لیگ هفدهم به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن انتخاب شد. او که لیگ شانزدهم را با تراکتورسازی بدون کسب جامی به پایان رسانده بود در حالی سکان هدایت سبزپوشان اصفهانی را بر عهده گرفت که با تیم سرخ‌پوش تبریزی یک‌فصل ناموفق را پشت سر گذاشته بود و تراکتوری‌ها در لیگ به رتبه‌ای بهتر از سومی جدول نرسیدند و در لیگ قهرمانان آسیا هم توفیقی با قلعه‌نویی به دست نیاوردند تا تنها امید آنها به فینال جام حذفی دوخته شود. جامی که با قهرمانی نفت تهران همراه شد تا پرافتخارترین مربی لیگ بدون کسب جامی تبریز را ترک کند. اما ذوبی‌ها پس‌ازآن که با یحیی گل محمدی دو بار فاتح جام حذفی شدند و برای لیگ هفدهم به دنبال استخدام یک مربی بزرگ و صاحب‌نام رفتند و قلعه‌نویی را به‌عنوان کاندیدای اصلی انتخاب کردند. توافق قلعه‌نویی با ذوبی‌ها چندان طولی نکشید تا او برای دومین بار در اصفهان به مربیگری مشغول شود. این در حالی بود که باشگاه ذوب‌آهن به دلیل مشکلات مالی با کاهش بودجه 13 میلیاردی روبرو شده و عملاً قلعه‌نویی هیچ قدرت مانوری در فصل نقل و انتقالات پیدا نکرد تا با تکیه او با همان تیم فصل قبل و البته خرید تنها سه بازیکن لیگ هفدهم را با ذوب‌آهن شروع کند. در نیم‌فصل نخست لیگ هفدهم اوضاع برای تیم سبزپوش اصفهانی چندان خوب پیش نرفت و آنها با رتبه نهمی جدول به کارشان پایان دادند اما طوفان امیر از نیم‌فصل دوم شروع شد. او که از عملکرد بازیکنانش در نیم‌فصل نخست بسیار ناراحت بود دست به یک‌خانه تکانی اساسی زد و به‌گونه‌ای عذر سه ستاره تیمش را خواست و به‌جای آن‌ها چند بازیکن دیگر گرفت تا نیم‌فصل دوم را باقدرت آغاز کند. ذوبی‌ها در نیمه دوم لیگ با چنان شتابی پیش تاختند که اگر در نیمه نخست لیگ هم همین‌گونه پیش می‌رفتند حتی در کورس قهرمانی با پرسپولیس قرار می‌گرفتند. به‌هرحال این موفقیت بزرگ دوباره نام قلعه‌نویی را بر سر زبان‌ها انداخت و اعتبار دوباره‌ای به این مربی پرآوازه بخشید. اما همه این اتفاقات به‌گونه‌ای با سرنوشت دیگر تیم اصفهانی گره خورد جایی که سپاهانی‌ها فصل را به بدترین شکل ممکن به پایان رساندند و حتی منصور ابراهیم‌زاده هم نتوانست برای پرافتخارترین تیم لیگ کاری انجام دهد. بر این اساس هوادارانی که نتایج درخشان رقیب همشهری در لیگ را نظاره‌گر شده بودند از روی سکوها نام قلعه‌نویی را صدا می‌زدند و باشگاه سپاهان هم پس از شروع دوباره لیگ در سال 97 باب مذاکره با قلعه‌نویی را باز کرد بلکه با این مربی کارکشته به دوران اوج بازگردد.
ذوبی‌ها خوش‌خیال بودند یا واقعیت گریز
در هفته‌های گذشته میزان شایعات پیرامون پیوستن قلعه‌نویی به سپاهان تا بالاترین حد ممکن رسید و از حد شایعه عبور کرد و به واقعیت تنه زد. به ظاهر دیگر همه می‌دانستند سرمربی سپاهان در لیگ هجدهم کسی نخواهد بود جز امیر قلعه‌نویی. در این میان ذوبی‌ها هم حداقل به‌ظاهر خودشان را علاقه‌مند به همکاری با قلعه‌نویی نشان می‌دادند و حتی سعید آذری مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن می‌گفت این باشگاه به گزینه‌ای جز قلعه‌نویی فکر نمی‌کند. این در حالی بود که قلعه‌نویی خودش چراغ سبزی به باشگاه ذوب‌آهن نشان نداده و حتی پس از بازی با استقلال در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا از بازیکنانش خداحافظی کرده بود. حالا که قلعه‌نویی با باشگاه سپاهان پای قرارداد نشسته و به‌طور رسمی هداست سپاهان را برای دو فصل برعهده‌گرفته است عملاً سر ذوبی‌ها بی‌کلاه مانده و آن‌ها باید به دنبال یک سرمربی جدید باشند.

به بهانه پنهان کاری عجیب در انتخاب سرمربی جدید سپاهان

دروغ چرا؟ تا قبر آآآآ

روز سه‌شنبه برخی خبرگزاری‌ها از توافق قطعی امیر قلعه‌نویی با باشگاه سپاهان خبر دادند و موضوع مهمتر این بود که اعلام کردند این توافق همان روز ( سه شنبه گذشته) نهایی و به‌طور رسمی اعلام خواهد شد. ما نیز پیش از ظهر سه‌شنبه برای آگاهی بیشتر از صحت و سقم ماجرا با مسعود تابش تماس گرفتیم تا از زبان مدیرعامل باشگاه سپاهان در جریان امور قرار بگیریم. منبعی که بالاترین جایگاه را در باشگاه اصفهانی دارد و کاملاً قابل‌اعتماد به نظر می‌رسید. تابش در پاسخ به پرسش‌های ما پیرامون این شایعه از جواب دادن طفره رفت و تلویحاً بر این موضوع تأکید کرد که هواداران سپاهان یکی دو روز دیگر به باشگاه فرصت دهند تا آنها با آرامش، قرارداد سرمربی جدید را نهایی و به شکل رسمی آن را اعلام کنند. بر این اساس و با توجه به این‌که ما این خبر را از رأس مدیریت باشگاه دریافت کردیم، این مصاحبه روز گذشته در صفحه ورزش درج و در صفحه یک روزنامه نیز منعکس شد. اما در کمال تعجب حدود ساعت هشت شب خبرگزاری‌ها از توافق قطعی قلعه‌نویی با باشگاه سپاهان خبر دادند و پس از زمان کوتاهی عکسی منتشر شد که مسعود تابش را به همراه امیر قلعه‌نویی و منوچهر نیکفر در حال امضای قرارداد نشان می‌داد. این خبر در حالی رسانه‌ای شد که روزنامه اصفهان امروز زیر چاپ رفته بود و ما ماندیم که ای‌دل‌غافل چه نشسته‌اید، مدیرعامل باشگاه سپاهان در همان صبح سه‌شنبه راهی تهران شده تا شب با قلعه‌نویی بر سر میز مذاکره و نهایی کردن قرارداد بنشیند. با این حساب می‌توان گفت تابش همان زمان که با ما در حال مصاحبه بود می‌دانست که شب با قلعه‌نویی سر میز قرارداد خواهد نشست؛ اما به‌گونه‌ای وانمود کرد که در یکی دور روز آینده سرمربی سپاهان مشخص خواهد شد. حالا اما روی صحبت ما با مسعود تابش است که ظاهراً حقیقت را نگفته و درحالی‌که قرار بوده شب‌هنگام با امیر قلعه‌نویی بر سرمیز مذاکره بنشیند و قرارداد این مربی صاحب‌نام را نهایی کند، صحبت از کارگروه ورزش وزارت صنعت و معدن و جلسه‌اش با این شورا به میان ‌آورده است. این اتفاق ما را به یاد سریال دایی جان ناپلئون و بازی به‌یادماندنی زنده‌یاد پرویز فنی زاده می‌اندازد که هر زمان متهم به‌دروغ گویی می‌شد آن دیالوگ معرف «دروغ چرا تا.....» را می‌گفت. البته مسعود تابش از سپاهانی‌های قدیمی و از اسطوره‌های این باشگاه محسوب می‌شود و یکی از بی حاشیه‌ترین و مؤدب‌ترین پیشکسوتان ورزش ایران است؛ اما شاید صندلی مدیریت باشگاهی چون سپاهان می‌طلبد که هر راستی را نشاید گفت. به‌هرحال امیدوارم تابش از بازی‌های عجیب‌وغریب فوتبالی دور بماند و حداقل با رسانه‌های بومی استان صادقانه‌تر صحبت کند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار