در جستجوی اسناد کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد، ساکنان دائمی و موقتی داشته است. ساکنان دائم آن، خانواده سلطنتی پهلوی و خواهر و برادرهای محمدرضاشاه بودند و ساکنان موقتی آن، همسر و فرزندان او. در این کاخ که اغلب بخش‌های آن در دوره رضاشاه ساخته شد، وزارت دربار هم مستقر بوده است.

در جستجوی اسناد کاخ سعدآباد

اصفهان امروز/لادن تاج‌بخشیان(مسئول موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد): کاخ سعدآباد، ساکنان دائمی و موقتی داشته است. ساکنان دائم آن، خانواده سلطنتی پهلوی و خواهر و برادرهای محمدرضاشاه بودند و ساکنان موقتی آن، همسر و فرزندان او. در این کاخ که اغلب بخش‌های آن در دوره رضاشاه ساخته شد، وزارت دربار هم مستقر بوده است.
از ابتدای فعالیت در این کاخ، متوجه شدیم که اسناد و مدارک قابل‌توجهی در آن وجود ندارد، چراکه اوایل انقلاب بخشی از این اسناد و مدارک از کاخ سعدآباد خارج‌شده است. با‌این‌وجود تصمیم گرفتیم برای راه‌اندازی مرکز اسناد و مدارک تاریخی کاخ سعدآباد تلاش کنیم و سال 85 پیشنهاد تأسیس آن را مطرح کردیم. پس از تصویب این پیشنهاد، جستجوی فضاهای متروکه کاخ سعدآباد را آغاز کردیم و در این میان، اسناد و مدارکی پیدا کردیم که برخی از آنها به خاطر رطوبت به خمیرکاغذ تبدیل‌شده بودند. برخی از این اسناد را که قابلیت استفاده داشت و درنتیجه فضولات حیوانات آلوده‌شده بود، پاک‌سازی اولیه کردیم. در این جستجو، فیلم‌هایی هم پیدا کردیم که برخی از آنها پاره و برخی آلوده‌شده بود و بعضی هم رینگ اتصال‌دهنده نداشت که آنها را هم پاک‌سازی و در پاکت‌هایی نگهداری کردیم. درمجموع بین سال‌های 85 تا 95 بیش از 10هزار قطعه اسلاید و بیش از 7هزار عکس توانستیم جمع کنیم.
بعد از جمع‌آوری و حفظ امنیت این اسناد و مدارک، آنها را بر اساس ارتباطشان به رویدادها، کاخ‌ها و شخصیت‌های مجموعه سعدآباد، طبقه‌بندی موضوعی، ثبت و کدگذاری کردیم و یک مخزن برای نگهداری آنها فراهم آوردیم. پس از جمع‌آوری این اسناد و اطلاعات تصویری، به سراغ مستندنگاری دیجیتال آنها به‌صورت پوشه بر روی هارد رفتیم. برای این اسناد، شناسنامه هم تعریف و بریده فیلم‌ها را به اسلایدهایی تبدیل کردیم.
در این میان، به آلبوم‌های عکس هم برخوردیم که برخی، آسیب‌پذیر بود و به همین دلیل، برای نگهداری آنها، شرایط مناسبی در کتابخانه فراهم کردیم. از برخی از آلبوم‌ها با دوربین اسکن گرفتیم و از برخی با دستگاه اسکن و سعی کردیم تصاویری که از آنها تهیه می‌کنیم، عکس‌هایی با رزولوشن بالا باشد. یکی از آلبوم‌هایی که در این میان به آن برخوردیم، آلبومی با 2هزار عکس از ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه بود که از طرف دربار مصر به شاه پهلوی اهداشده بود.
در سال 91 تصمیم گرفتیم اسناد به‌دست‌آمده را در یک موزه نمایش دهیم و ساختمان گارد شاهنشاهی مجموعه سعدآباد را که قبلاً کاربرد اداری داشت، برای تبدیل به موزه اسناد انتخاب کردیم. این موزه آغاز به کارکرده و اکنون مانند شناسنامه مجموعه سعدآباد عمل می‌کند، ضمن این‌که به‌جز نمایشگاه‌های دائمی که در آن برپا است، برخی عکس‌ها را هم در قالب نمایشگاه‌های موقتی در آن به نمایش می‌گذاریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار