مرگ خاموش در کمین استفاده کنندگان از تجهیزات غیر استاندارد

استفاده از تجهیزات غیراستاندارد و نامرغوب بیش از ۸۰درصد حوادث ناشی از گازگرفتگی را در استان اصفهان رقم زده است.

استفاده از تجهیزات غیراستاندارد و نامرغوب بیش از ۸۰درصد حوادث ناشی از گازگرفتگی را در استان اصفهان رقم زده است.

به گزارش صداوسیما ؛ مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: با وجود اینکه امسال هنوز وارد فصل سرما نشدیم اما متاسفانه تا کنون استفاده از تجهیزات غیراستاندارد گرمایشی جان سه نفر را در استان گرفته است.
محسن گلابی این تجهیزات غیراستانداد را شامل لوله و اتصالات خروجی گاز منواکسید کربن، شلنگ های بدون کیفیت و استفاده از بخاریها و وسایل گاز سوز غیرمجاز برشمرد و افزود: متاسفانه تا به امروز هیچ گونه استاندارد اجباری برای استفاده از لوله و اتصالات تولیدی تعریف نشده است.
وی استفاده از ورق های نامرغوب و با ضخامت کم را عاملی مهم برای انتشار گاز منو اکسید کربن بیان کرد و گفت: وزن پایین تر از حد آیده آل در تولید لوله که در هر مترمربع باید حدود 7تا8 کیلوگرم باشد باعث می شود در اثر کشش و جوش های نامناسب پارگی ایجاد شود و خطرات زیادی را ایجاد کند.
گلابی با بیان این که در فصول سرد سال استفاده از وسایل گازسوز و مصرف گاز افزایش می یابد، افزود: اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش بخاری؛ همچنین دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز؛ در پیشگیری از خطر نشت گاز بسیار موثر است.
وی گفت: انتشار گاز سمی منواکسید کربن در فضای مسکونی و غیرمسکونی؛ مهم ترین عامل منجر به مرگ خاموش است که به دلیل استفاده نادرست از دودکشِ وسایل گازسوز یا نداشتن دودکش اتفاق می افتد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای جلوگیری از گاز گرفتگی باید به استفاده مناسب از وسایل گازسوز، نصب استاندارد تاسیسات و بازبینی تجهیزات توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ ابراز داشت: مونوکسید کربن که به نام قاتل خاموش شهرت دارد، ترکیب یک گاز سمی است و حتی مقدار کمی از آن می‌تواند کشنده باشد.
گلابی در ادامه به توصیه های مهم و کاربردی دیگر پرداخت و گفت: دودکش بخاری باید نسبت به سطح پشت بام حداقل 70سانتی متر بالاتر نصب شده باشد، هیچ گاه آب‌گرم‌کن دیواری یا بشگه‌ای را در حمام نصب نکنید،هیچ‌گاه اجاق گاز روشن را برای مدت طولانی بدون مصرف رها نکنید، رنگ شعله وسایل گازسوز باید آبی باشد، اگر رنگ شعله قرمز یا نارنجی شود، قطعا با کمبود اکسیژن و سوختن ناقص گاز مواجه هستید، هر یک از وسایل گازسوز باید شلنگ گاز مجزایی داشته باشد و در مسیر شلنگ انشعاباتی به سایر وسایل داده نشود.
پارسال حدود 30نفر از شهروندان اصفهانی بعلت گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار