آخرین اخبار از تحولات سیاسی در ونزوئلا

تورم نزدیک به چند صد هزار درصدی شرایط زندگی را برای مردم ونزوئلا سخت تر کرده و براساس اعلام صندوق بین المللی پول، تورم ونزوئلا در سال 2019 میلادی به شدت افزایش خواهد یافت. تورم افسارگسیخته سه رقمی، کمبود کالاهای اساسی و سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد اقتصادی، موجب تشدید نارضایتی‌ها از دولت مادورو شده است.

برترین ها: تورم نزدیک به چند صد هزار درصدی شرایط زندگی را برای مردم ونزوئلا سخت تر کرده و براساس اعلام صندوق بین المللی پول، تورم ونزوئلا در سال 2019 میلادی به شدت افزایش خواهد یافت. تورم افسارگسیخته سه رقمی، کمبود کالاهای اساسی و سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد اقتصادی، موجب تشدید نارضایتی‌ها از دولت مادورو شده است.

گویا گوایدو که رهبری مخالفان دولت را عهده دار است به واشنگتن نزدیک بوده و به همین دلیل مورد حمایت آمریکا و متحدانش در منطقه قرار گرفت و آن‌ها وی را به عنوان رئیس دولت موقت به رسمیت شناختند.

حکومت ونزوئلا طی هشت حال اخیر تحت تصرف سوسالیست ها و چپ ها بوده. آن ها با سیاست های انقباضی و ضد آمریکایی نوعی از انزوا و ریاضت را برای مردم خودشان ساختند و این موجب نارضایتی شده بود. البته که عصر مادورو به پایان رسید اما خب با دخالت آمریکا.

مجلس ملی تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا با "غیر مشروع" دانستن حکومت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور این کشور یک گام به اجرای طرح به چالش‌ کشیدن این رهبر سوسیالیست از طریق اعلام تشکیل دولت انتقالی و اعلام انتخابات زودهنگام نزدیک‌تر ‌شد.

در قطعنامه‌ای که به تصویب مجلس ملی ونزوئلا رسید، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به عنوان "غاصب" قدرت معرفی شده است که اقدامات دولت او دیگر "مشروعیت قانونی" ندارد.

رویترز به نقل از «خوآن گوآیدو»، رئیس کنگره ملی ونزوئلا و از رهبران اپوزیسیون این کشور مدعی شد با برخورداری از حمایت نیروهای نظامی و جامعه بین‎الملل، برای تصاحب پست ریاست جمهوری این کشور، آمادگی دارد.

همچنین وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا با ایجاد دولت دست نشانده به دنبال کودتا در این کشور است.

دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین توطئه هدایت شده از سوی جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و تلاش هایش برای ایجاد یک دولت دست نشانده در ونزوئلا را محکوم کرد.

در همین رابطه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به آمریکا هشدار داد از دخالت در امور ونزوئلا و همچنین طرح گزینه نظامی علیه این کشور، پرهیز کند.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری ضمن دخالت مجدد در امور داخلی ونزوئلا و بدون اشاره به وضع تحریم ها علیه این کشور گفت: به نیابت از ترامپ رئیس جمهوری آمریکا حمایت خود را از مردم ونزوئلا اعلام می کنم!

بعد از اظهارات مداخله‌جویانه معاون رئیس‌جمهور آمریکا و دعوت به تظاهرات علیه دولت ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور دستور بازنگری در روابط دیپلماتیک با واشنگتن را صادر کرد. به نوشته وبگاه شبکه «راشاتودی» وی ضمن محکوم کردن اظهارات «مایک پنس»معاون رئیس‌جمهور آمریکا، آن را «مداخله بی‌شرمانه» واشنگتن در امور داخلی ونزوئولا خوانده و گفت: «ستیزه‌جویی و توطئه‌چینی دیگر کافیست».

رویترز گزارش داد که «خوان گوایدو»، رئیس مجمع ملی ونزوئلا در اقدامی غیرمنتظره خود را رئیس جمهوری ونزوئلا معرفی کرد!

به فاصله کوتاهی از این رویداد نیز «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت. در بیانیه ترامپ آمده است: «امروز من رسماً رئیس مجمع ملی ونزوئلا، خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت می‌شناسم.»

نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا هم در واکنش به این اقدام ضمن اعلام رسمی قطع روابط دیپلماتیک با ایالات متحده، همه دیپلمات های آمریکایی را از خاک ونزوئلا اخراج کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پی به رسمیت شناختن رئیس کنگره ملی ونزوئلا به عنوان رئیس جمهور این کشور، از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی خواست کناره گیری کند.

ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا هم در صفحه توییتر خود نوشت: یأس و نابردباری، صلح این ملت را تهدید می‌کند. سربازان این سرزمین، رییس‌جمهوری را که در سایه منافعی تاریک یا اقدام خودخوانده‌ای خارج از قانون تحمیل شود، نمی‌پذیرند.

پس از آن که خوآن گوآیدو، رهبر جناح مخالف ونزوئلا خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند، شبکه اجتماعی اینستاگرام هم در اقدامی عجیب، تیک آبی‌رنگی را که نشان‌دهنده حساب‌های کاربری راستی‌آزمایی شده (verified) است، از حساب کاربری نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا حذف کرد! این اقدام ظاهراً بدین معناست که این شبکه اجتماعی دیگر مادورو را به عنوان رییس‌جمهوری ونزوئلا نمی‌شناسد.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اعلام قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن از سوی دولت «نیکلاس مادورو» با انتشار بیانیه ای مدعی شد دیپلمات های آمریکایی در ونزوئلا خواهند ماند زیرا کسی که از قطع روابط دیپلماتیک سخن گفته، مشروعیت قانونی ندارد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم ضمن خودداری از به رسمیت شناختن رهبر حزب مخالف به عنوان رئیس دولت موقت، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شد. در بیانیه موگرینی آمده است: اتحادیه اروپا قویا خواستار به جریان افتادن فوری یک فرآیند سیاسی است که به انتخابات آزاد و معتبر به پیروی از قانون اساسی ونزوئلا منتهی شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه هم در تماس تلفنی با «نیکلاس مادورو» همتای ونزوئلایی خود، از او دربرابر آنچه که کودتایی برای سرنگونی دولت این کشور خواند، اعلام حمایت کرد.

کشورهایی که دولت موقت ونزوئلا را به رسمیت شناخته اند: آمریکا، کانادا، برزیل، پاراگوئه، کلمبیا، آرژانتین، پرو، اکوادور، کاستاریکا، شیلی هستند.

در ویدیوی زیر حضور گسترده مردم ونزوئلا در تظاهرات علیه مادورو در کاراکاس پایتخت ونزوئلا را می بینید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار