مصادره اموال قاچاقچیان مواد مخدر بازدارنده است

به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از پیشنهاد‌هایی که وجود دارد ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان است و درصورتی‌که در قانون اعلام شود که تمام اموال قاچاقچیان ناشی از این جرم ضبط و مصادره می‌شود، بازدارندگی لازم را خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، سردار اسکندر مؤمنی با تأکید بر این‌که در طول ۴۰ سال، در حوزه مقابله و درمان خوب عمل شده است اما حوزه پیشگیری مغفول مانده است، افزود: در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس‌جمهور، بر طرح یاریگران بویژه در آموزش‌وپرورش با استفاده از همه ظرفیت‌ها تأکید شد تا مکمل درمان و مقابله شود و معتاد دیگری به چرخه درمان اضافه نشود و معتادان موجود هم علاوه بر درمان، مهارت‌آموزی و بازتوانی یابند. او با بیان اینکه در حوزه قانون اجرا و اقدامات پیشگیری دچار چالش هستیم، اضافه کرد: مهم‌ترین چالش نقص قانون است که محققان متفق‌القول بر این باورند که با اصلاح قانون، کارآمدی لازم به دست می‌آید.

مبارزه با مواد مخدر نیاز به اصلاح قانون دارد

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این‌که پیشگیری، مقابله و درمان از اهداف اصلی مبارزه با مواد مخدر است، گفت: برای بهینه شدن در این مسیر، نیاز به اصلاح قوانین داریم. سردار مؤمنی افزود: بنا بر آمار سازمان ملل که در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است، ۲۸۰ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در جهان وجود دارد که از این تعداد، سالانه ۴۵۰ هزار نفر در اثر سوءمصرف مواد، جان خود را از دست می‌دهند. او ادامه داد: بر اساس این گزارش، سطح زیر کشت مواد مخدر در آسیا و افغانستان افزایش‌یافته است و به همین نسبت مصرف‌کننده مواد در افغانستان هم‌روند صعودی داشته و بنا بر آمارها از جمعیت ۱۴ میلیونی زنان این کشور، حدود یک و نیم میلیون نفر معتاد هستند. سردار مؤمنی به انتقاد و ابراز نگرانی سازمان ملل از تصمیم‌های برخی کشورهای آمریکایی و اروپایی مبنی بر ایجاد تغییراتی در مصرف مواد مخدر اشاره کرد و اظهار داشت: برخی کشورها مصرف برخی مواد مخدر را آزاد اعلام کرده‌اند که موجب افزایش تولید، مصرف و تعداد معتادان شده است که زنگ خطری برای ادامه روند مبارزه ‌قاچاق است. دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: این تغییر قوانین در آمریکا موجب افزایش مصرف مواد شده است تا آنجا که در حال حاضر ۲۸ میلیون نفر یعنی ١٠/٦ درصد جمعیت آمریکا مصرف‌کننده هستند که نشان می‌دهد مصرف مواد در میان زنان سه برابر شده است.

کم بودن مدت نگهداری معتادان متجاهر برای مهارت‌آموزی آنان

او، موضوع بعدی را اصلاح قانون درباره معتادان متجاهر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر طول مدت‌زمان نگهداری معتادان متجاهر که قانون پیش‌بینی کرده است سه تا ٦ ماه است که این مدت برای اصلاح، بازتوانی و مهارت‌آموزی که در اولویت ما قرار دارد و بر آن تأکید داریم، بسیار کم است و تا قانون در این زمینه اصلاح نشود ساماندهی ناقص است. دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: موضوع خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان هم از جمله مواردی است که برای آن نقص قانونی وجود دارد چراکه خرده‌فروشان به دادسرا می‌روند و به دلیل فرآیند طولانی دادرسی با جریمه، آزادشده و دنبال جذب مصرف‌کننده جدید می‌گردند درحالی‌که برای نابودی این چرخه باید خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان به همان مدتی که برای معتاد متجاهر در نظر گرفته‌ شده است، در اردوگاه نگهداری شوند. سردار مؤمنی یادآور شد: مصرانه از روسای قوا می‌خواهیم که این قانون که زیرساخت و ابزاری است برای رسیدن به هدف مبارزه با مواد مخدر را به سرانجام برسانند و اصلاح کنند تا این چرخه ادامه نداشته باشد.

مبارزه با مواد مخدر باید مردمی شود

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این موضوع که در حوزه پیشگیری طرح یاریگران را به تصویب رساندیم، افزود: در این راه، دست یاری به سوی همه دستگاه‌ها، نهادهای مردمی و دولتی و مراکز آموزشی دراز می‌کنیم که در رأس این یاری، رسانه‌ها نقش برجسته‌ای ایفا می‌کنند و نمی‌توان دنیا و جامعه را بدون رسانه تصور کرد. او خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مبارزه با مواد مخدر می‌شود که با اجرایی شدن طرح یاریگری و فرهنگ‌سازی پیشگیری مصرانه، این هزینه به عرصه تولید و توسعه بازخواهد گشت. سردار مؤمنی درباره آمار معتادان در کشور یادآور شد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد مصرف‌کننده مستمر و یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار مصرف‌کننده تفننی وجود دارد. همچنین ۱۲ هزار نفر معتاد دارای بیماری خاص در کل کشور وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار نفر در تهران روزگار سپری می‌کنند. او درباره نرخ اعتیاد در میان دانش آموزان هم اظهار داشت: 1/2 درصد در دانش آموزان اعتیاد وجود دارد که اعلام این آمارها برای اطلاع و هوشیاری بیشتر خانواده‌ها صورت می‌گیرد تا ما را درراه پیشگیری یاری کنند و اعلام این آمارها در جهت ایجاد ترس و تهدید آنان نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار