ناظمی اردکانی: ارتباطی با محمود احمدی‌نژاد ندارم/نمره من به دولت روحانی صفر است

در قسمت هفتم سیاست‌نامه به سراغ محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم رفتیم.

کم‌تر از دو ماه به یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.
باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، با نامزد‌های احتمالی ریاست‌جمهوری یا افرادی که رسماً نامزدی خود را اعلام کرده‌اند و یا تحلیلگران مسائل سیاسی گفت‌گو‌هایی انجام داده که در قالب سلسله گفت‌گو‌هایی با عنوان «سیاست‌نامه» منتشر می‌شود.
محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم از دیگر اشخاصی است که این روزها نامش به عنوان یکی از گزینه‌های رسمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در محافل سیاسی مطرح می‌شود. او که در ابتدای دولت نهم عهده دار وزارت تعاون بود، ریاست سازمان ثبت احوال و استانداری قم را در رزومه خود دارد.
در هفتمین گفت‌وگو از سلسله گفت‌وگوهای سیاست‌نامه به سراغ محمد ناظمی اردکانی رفتیم.

با توجه به فضای سرد انتخاباتی کشور، حضورم در انتخابات ضرورت داشت

باشگاه خبرنگاران جوان: این روز‌های محمد ناظمی اردکانی چطور سپری می‌شود؟
ناظمی اردکانی: بسیار پرمشغله هستم و در روز‌های اخیر قبل ماه مبارک به مشهد و قم سفر کردم و در این دو شهر جلساتی برگزار کردیم.
باشگاه خبرنگاران جوان: پس می‌توان گفت به صورت رسمی فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع کردید؛ درسته؟
ناظمی اردکانی: فکر می‌کنم با توجه به فضای سرد سیاسی که در کشور حاکم است آغاز این فعالیت‌ها برای افزایش مشارکت ضرورت داشت و امیدوارم اثربخش باشد.
ارتباطی با محمود احمدی نژاد ندارم/ حاضرم به نفع آیت‌الله رئیسی کنار بکشم/ احمدی نژاد غیر قابل پیش‌بینی است و قالیباف دارای حاشیه

علت مناسبی برای برکناری ام در دولت نهم پیدا نکردم

باشگاه خبرنگاران جوان: شما اولین وزیر تعاون در دولت محمود احمدی‌نژاد بودید که تنها پس از یک سال فعالیت در سال ۱۳۸۵ کنار گذاشته شدید؛ آیا مشکلی پیش آمده بود؟ دلیل این اتفاق چه بود؟
ناظمی اردکانی: خودم علت مناسبی برای برکناری پیدا نکردم، ولی استدلال رئیس جمهور این بود که در جا‌های دیگر هم فرصت خدمت وجود دارد.

ارتباط یا دیداری با احمدی نژاد نداشتم

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی می‌گویند شما از سوی محمود احمدی نژاد مورد حمایت قرار خواهید گرفت؛ این حرف را چقدر رد یا تایید می‌کنید؟ آیا اگر به گذشته برگردید حاضرید مجددا در دولت نهم حضور داشته باشید؟
ناظمی اردکانی: آن زمانی که به دولت نهم ورود پیدا کردم گفتمان انقلاب به شدت پررنگ مطرح می‌شد و جهت گیری‌های دولت نهم ارزش‌های انقلاب را احیا می‌کرد؛ اگر شرایط برگردد که همین گفتمان انقلاب سر دست گرفته شود حاضرم برگردم و دوباره در آن دولت خدمتگزاری کنم. ولی دیده می‌شود در فضای سیاسی برخی نگرش‌ها و دیدگاه‌ها از گفتمان انقلاب و ارزش‌هایی که مورد نظر امام (ره) و مقام معظم رهبری است فاصله گرفته که با توجه به این تغییر نگرش‌ها باید بگویم که در سال‌های اخیر ارتباط و دیداری با آقای احمدی نژاد نداشتم.

کابینه ام مشخص شده، ولی شاید راضی نباشند اسمشان برده شود

باشگاه خبرنگاران جوان: برای برنامه‌های خود کابینه هم مشخص کردید که چه کسی مامور به چه وظیفه‌ای باشد؟ به عبارتی آیا حاضرید قبل از برگزاری انتخابات و از حالا اعضای کابینه خودتان را معرفی کنید؟ یا حداقل اعضای اصلی کابینه مثل معاون اول و مشاور و وزیر کشور .
ناظمی اردکانی: از سال ۹۸ که برنامه ریزی را شروع کردیم ۴۰ نفر از چهره‌های مجرب و متعهد از افراد را در ۲۲ کارگروه با ابعاد مختلف تدوین کرده و برنامه‌های خود را در ابعاد مختلف ارائه کردیم و ۳۰ چالش کشور را بررسی کردیم و به ارائه راهکار در خصوص آن‌ها پرداختیم. در کنار این ۴۰ نفر، ۶۰ نفر دیگر بودند که به عنوان مشاور از آن‌ها استفاده کردیم، برخی دیگر هم بودند که راضی نبودند اسمی از آن‌ها برده شود. ما اسامی افراد را آماده کرده و در رده‌های مختلف مشخص کردیم، ولی ضرورتی نمی‌بینیم که آن‌ها را منتشر کنیم.
متاسفانه می‌بینیم که برخی افراد کابینه‌های خود را منتشر می‌کنند، بعد که از آن‌ها سوال می‌شود، اظهار بی اطلاعی می‌کنند که ما فعلا قصد نداریم از کسی اسم برده شود.
ارتباطی با محمود احمدی نژاد ندارم/ حاضرم به نفع آیت‌الله رئیسی کنار بکشم/ احمدی نژاد غیر قابل پیش‌بینی است و قالیباف دارای حاشیه

تا به امروز کار اقتصادی نکردم

باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا دو پویش جدید به نام‌های «فرزند من کجاست؟» و «شفاف سازی» در خصوص نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری راه افتاده است؛ آیا شما حاضرید به این پویش بپیوندید؟ در این باره توضیح دهید.
ناظمی اردکانی: از ابتدای زندگی که شاغل شدم تا به امروز کار اقتصادی نکردم و با حقوقی که در هر دوره می‌گرفتم، زندگی خود را اداره کردم که تا به حال شرایط یک زندگی متوسط رو به بالا را برای من فراهم کرده است، چون کار اقتصادی را با مسئولیتی که داشتم در تعارض می‌دیدم.
دارای سه فرزند پسر هستم که پسر اولم کارشناسی ارشد سازه‌های دفاعی را دارد و مدتی در یک تعاونی کشاورزی مشغول بود و بعد از مدتی از این کار خارج شد؛ او به جهت علاقمندی که به کار‌های عمرانی داشت مشغول ساخت و ساز مسکن است، اما هنوز نتوانسته است برای خود خانه بخرد و اجاره نشین است و درآمدش در حد متعارف است.
فرزند دوم هم فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف است که برحسب علاقه به قم رفت و مشغول طلبگی است و مخارجش توسط تدریس و کمک‌های من تامین می‌شود؛ فرزند سوم هم به جهت مشکل جسمی که دارد در خانه حضور دارد.

از کسانی که برای حمایت مالی تماس گرفتند التماس دعا داشتم

باشگاه خبرنگاران جوان: در میان صحبت هایتان گفتید که فعالیت اقتصادی تا به امروز نداشته اید؛ هزینه‌های انتخاباتی خود را چطور تامین می‌کنید؟ دل به حامی مالی بستید یا خودتان خرج خواهید کرد؟
ناظمی اردکانی: تبلیغات تا به امروز هزینه‌ای برای ما نداشته است؛ با ۲۰ استان در فضای مجازی نشست برگزار کردیم و سفرهایی به استان‌های قم و خراسان داشتم، هزینه‌های اندکی از طرف جامعه اسلامی مدیران تامین می‌شود؛ حتی رسانه‌هایی که دعوت می‌شوند هم هزینه‌ای در بر نداشتند. افرادی هم بودند که برای اسپانسرینگ تماس گرفتند، ولی ما از آن‌ها تشکر کردیم و فقط التماس دعا داشتیم.
ارتباطی با محمود احمدی نژاد ندارم/ حاضرم به نفع آیت‌الله رئیسی کنار بکشم/ احمدی نژاد غیر قابل پیش‌بینی است و قالیباف دارای حاشیه

حاضر به خاطر کاندیدای اجماع شده کنار بکشم/ حاضرم به نفع سید ابراهیم رئیسی کنار بکشم

باشگاه خبرنگاران جوان: خیلی‌ها اعتقاد دارند شما نامزد پوششی هستید و به عنوان فرد اصلی در انتخابات شرکت نخواهید کرد؛ چقدر این موضوع را رد یا تایید می‌کنید و حاضرید به خاطر چه کسی کنار بکشید؟ عده‌ای می‌گویند یکی از افرادی هستید که آقای احمدی نژاد می‌خواهد به وسیله آن‌ها به پاستور بازگردد. چه پاسخی برای این فرضیه‌ها دارید؟
ناظمی اردکانی: این موارد بستگی به نوع رقابت‌هایی که صورت می‌گیرد دارد؛ برخی از افراد ممکن است که اکنون اعلام نامزدی نکرده باشند، ولی اجماع جریان اصولگرا بر روی آن‌ها باشد؛ اگر چنین اتفاقی رخ بدهد به نفع آن فردی که مورد اجماع واقع شده است کنار خواهم کشید و درون جریان رقابت نخواهم کرد؛ آقای رئیسی یکی از این افراد است. گاهی هم امکان دارد که برای کمک به یک نامزد و کمک به مشارکت حداکثری در انتخابات حضوری پیدا کنم که حتما این کار را خواهم کرد.

دولت نهم یک دولت واقعا کارآمد بود/ دولت‌های احمدی نژاد و روحانی با هم قابل مقایسه نیستند

باشگاه خبرنگاران جوان: عملکرد دولت روحانی را نسبت به عملکرد دولت احمدی نژاد چطور می‌بینید و به نظر شما کدام دولت موفق‌تر عمل کرد؟
ناظمی اردکانی: دولت نهم یک دولت واقعا کارآمد بود و ما این موضوع را در سفر‌های استانی و مصوباتی که دولت داشت می‌دیدیم. بسیاری از طرح‌های نیمه تمام ادوار گذشته ظرف یکی دو سال اول دولت نهم تکمیل شد.
متاسفانه در دولت دهم حاشیه‌هایی به وجود آمد که این حاشیه‌ها دولت را به زمین زد و نتوانست عزم جدی که این دولت برای عمران کشور داشت را ادامه دهد؛ البته در این دوره هم پروژه‌های عمرانی بزرگی مانند مسکن مهر به ثمر رسید، اما وقتی این طرح‌ها به دولت یازدهم منتقل شد، متوقف شد.
اساسا از نظر کار عمرانی که در کشور انجام شده است، دولت یازدهم و دوازدهم با دو دولت قبلی خود قابل مقایسه نیست و علت این آن است که بخش اعظمی از انرژی دولت صرف مذاکرات شد و مذاکرات هم آن طور که باید و شاید حاصلی در پی نداشت و ضرر بیشتری نسبت به فواید خود داشت.
عمده ضرر‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم به کشور وارد کرد در زمینه سیاست خارجی است که با یک نوع وا دادگی و گرایش به سازش با دشمن به وجود آمد. مذاکرات در مرحله اول که با موضع قدرت ورود پیدا کرده بودیم و دشمن نسبت به تاسیسات و دانش هسته‌ای ما ترس داشت خوب پیش رفت، ولی آن طور که باید خوب ادامه پیدا نکرد.
ارتباطی با محمود احمدی نژاد ندارم/ حاضرم به نفع آیت‌الله رئیسی کنار بکشم/ احمدی نژاد غیر قابل پیش‌بینی است و قالیباف دارای حاشیه
نفوذ‌هایی که در تیم مذاکره کننده بود و متن برجام که با بی اطلاعی برخی مسئولین به امضا رسید، راه سختی پیش روی ما قرار داد. امروز می‌بینیم که بعد از تلاش‌های مجلس برای احیای صنعت هسته‌ای و آغاز روند قدرت گیری این صنعت و در کنار آن مایوس شدن ایران نسبت به غرب و گرایش به سمت کشور‌های شرقی، دشمن دوباره درخواست مذاکره را مطرح کرده است.

لازمه تقویت اقتصاد در کشور، اصلاحات ساختاری در دستگاه‌های سیاست خارجی و اقتصادی است

باشگاه خبرنگاران جوان: سیاست خارجی دولت شما چه سیاستی را دنبال خواهد کرد؟
ناظمی اردکانی: سیاست خارجی از این نظر که از چه جنبه‌ای به آن وارد شویم بسیار حائز اهمیت است؛ یک زمان حرف از برداشتن تحریم‌ها می‌شود و زمانی دیگر حضور اقتصادی فعال در عرصه جهانی و صادرات کالا‌های تولیدی داخل کشور به کشور‌های دیگر.
نگاه ما این است که با توجه به ظرفیت‌های طبیعی و انسانی موجود در کشور انقدر تولید داشته باشیم که بتوانیم در بازار‌های کشور‌های همسایه با قدرت حضور پیدا کنیم و روابط اقتصادی خارجی خود را با کشور‌های دیگر تقویت کنیم. اگر می‌خواهیم در حوزه سیاست خارجی تحریم را بی اثر کنیم باید به تقویت اقتصاد در داخل کشور بپردازیم، چون اگر از نظر اقتصادی قوی شویم، نسخه تحریم کنار خواهد رفت، چون کشور‌های تحریم کننده هم از این بابت ضرر خواهند کرد. ساختار وزارت خارجه در حال حاضر دیپلماسی سیاسی را دنبال می‌کند، ولی خیلی نتیجه مناسب از آن نگرفتیم؛ اگر دیپلماسی مذهبی را دنبال می‌کردیم موفق‌تر بودیم و اگر بتوانیم ایدئولوژی سیاسی را گسترش دهیم می‌توانیم قدرت بیشتری در دنیا داشته باشیم.
با توجه به شعار‌هایی که در این سال‌ها رهبری انتخاب می‌کنند، باید به سمت دیپلماسی اقتصادی حرکت کنیم و سفارتخانه‌های ما باید اقتصاد محور حرکت کنند و حتما باید رایزن اقتصادی در سفارتخانه‌های اقتصادی داشته باشیم. تعامل با همه کشور‌های جهان منهای رژیم اشغالگر قدس برای ما منعی ندارد؛ آمریکا متخاصم است و باید با چشم دشمن با او وارد مذاکره شویم.
در دولت یازدهم و دوازدهم ارتباط ما با برخی کشور‌های همسایه و منطقه قطع شد که بهتر است دوباره همکاری‌های خود را با آن‌ها از سر بگیریم. لازمه تقویت اقتصاد در کشور، ایجاد اصلاحات ساختاری در دستگاه‌های اقتصادی و سیاست خارجی و کاهش هزینه‌های دستگاه‌های مربوطه است. براساس خط مشی که در دولت مردمی تحول گرا یا همان دولت سیزدهم داریم این موضوعات را برنامه ریزی کرده‌ایم و این خط را در سیاست خارجی خود پیگیری خواهیم کرد.
ارتباطی با محمود احمدی نژاد ندارم/ حاضرم به نفع آیت‌الله رئیسی کنار بکشم/ احمدی نژاد غیر قابل پیش‌بینی است و قالیباف دارای حاشیه

اینکه رسانه‌های بیگانه همکاری ایران و چین را تخریب می‌کنند نشان از اهمیت این قرارداد دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: نظرتان درباره قرارداد همکاری ایران و چین چیست؟
ناظمی اردکانی: نقشه راهی که با چین به امضا رسید نقش بسیار تعیین کننده‌ای در کشور خواهد داشت و به قولی یک توازن سیاسی برای ایران ایجاد می‌کند که ایجاد آن بسیار اثربخش خواهد بود. اینکه امروز اکثر رسانه‌های بیگانه، این قرارداد را تخریب می‌کنند نشان دهنده اهمیت این قرارداد است و ما را به سمت یک رویکرد برای ایجاد بازار مشترک و بی نیازی از درآمد نفتی سوق می‌دهد.

تقویت بنیه اقتصادی افراد اولویتی است که باید در کوتاه مدت به آن پرداخته شود/ باید شعار آوردن نفت به سفره مردم محقق شود

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما مهم‌ترین اولویت کشور در حال حاضر چیست؟ راه حل دولت شما برای حل مشکلات این روزهای کشور چیست؟
ناظمی اردکانی: مشکلات اقتصادی خصوصا تورم مهم‌ترین مشکلی است که کشور با آن مواجه است؛ این مشکل باعث شده است که نتوانیم از ظرفیت‌های کشور به درستی استفاده کنیم؛ تا زمانی که ثبات اقتصادی نباشد و اقتصاد ملی ناپایدار باشد، تولید به درستی پا نخواهد گرفت. وقتی حجم پول در کشور بالا برود و تولید ثابت مانده باشد یا کاهش پیدا کرده باشد، گرانی پدید خواهد آمد.
برای کاهش تورم از طرفی باید تولید را افزایش دهیم و از طرف دیگر کسری بودجه دولت را به صفر برسانیم که راهکار‌های زیادی برای رساندن کسری بودجه به صفر با استفاده از کوچک سازی دولت و کم هزینه کردن آن و اداره کشور با استفاده از درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته ایم. هم علم و هم منطق می‌گوید که درآمد نفتی پایدار نخواهد بود و باید به سمت اداره کشور با مالیات برویم و درآمد‌های نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم.
نکته دیگری که در کوتاه مدت باید به آن پرداخته شود تقویت بنیه اقتصادی افراد است که در برنامه ما پیش بینی شده و با استفاده از جلوگیری از هدر رفت منابع کشور انجام می‌شود. مثلا شرکت ملی نفت در عین اینکه هدر رفت بالایی دارد، سود آوری بسیار زیادی دارد که اگر مدیریت آن به درستی و به صورت جهادی انجام شود، سود این دارایی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
می خواهیم این طرح را در شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز عملی کنیم و حتی درآمد را به صورت سهامی عام بین مردم منتشر کنیم تا شعار آوردن نفت به سفره مردم را به صورت حقیقی عملیاتی کنیم. سوددهی این شرکت‌ها باید به قدری باشد که دولت به وسیله آن‌ها خود را اداره کند، ولی متاسفانه به قدری ضررده شده اند که برای دولت هزینه ایجاد کردند. باید بنگاه‌های تولیدی را به سمت صادرات محور شدن پیش ببریم و استاندارد سازی در این دستگاه‌ها را نهادینه کنیم. حرکت به سمت پیشران‌های فناوری یکی از مواردی است که می‌تواند تاثیر زیادی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.
ارتباطی با محمود احمدی نژاد ندارم/ حاضرم به نفع آیت‌الله رئیسی کنار بکشم/ احمدی نژاد غیر قابل پیش‌بینی است و قالیباف دارای حاشیه

دولت مردمی و تحول‌گرا پرچمدار نیروی جوان و حزب اللهی برای حضور در امور اجرایی کشور است

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به شرایط این روزهای کشور گفته می‌شود که دولت سیزدهم بر مبنای بیانیه گام دوم شکل خواهد گرفت؛ یک دولت جوان و جهادی دقیقا همان چیزی که مد نظر رهبر معظم انقلاب هم هست. این معنای جوان و جهادی را چه می‌دانید؟
ناظمی اردکانی: برنامه‌ای که برای دولت سیزدهم تدوین کردیم بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و تلاش شده رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دم انقلاب اسلامی، اساس و پایه این برنامه ریزی قرار گیرد.
در این بیانیه ما سه فراز را مشاهده می‌کنیم که یکی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های انسانی موجود در کشور است که به نظر من بخشی از مشکلات کشور به همین خاطر است که نتوانستیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم؛ در رابطه با توسعه منابع انسانی جزو مقامات برتر دنیا و دارای استعداد‌های فراوان هستیم که اگر این استعداد‌ها تجمیع شود می‌توانیم رشد خوبی در جایگاه خود داشته باشیم.
فراز دیگرِ آن به ویژگی‌های مدیریتی و موضوع دیگر مربوط به استفاده از ظرفیت‌های مردمی است که ما هم تلاش کردیم بر این اساس برنامه را تدوین کنیم. با توجه به سیاست‌های جمعیتی که در سال‌های ۶۰ و ۷۰ در کشور به اجرا در آمد، امروز از نظر جوانان دارای ظرفیت‌های خوبی در کشور هستیم که باید این ظرفیت در بدنه اجرایی کشور به کار گرفته شود. دولت مردمی و تحول‌گرا پرچمدار نیروی جوان و حزب اللهی برای حضور در امور اجرایی کشور است.
باشگاه خبرنگاران جوان: شعار شما «دولت مردمی و تحول‌گرا» است؛ معنی این شعار چیست؟ اولویت دولت شما چیست؟
ناظمی اردکانی: این شعار به این معنی است که در همه بخش‌های کشور باید تحول ایجاد شود و نیرو‌های جوان و مستعد در این ساختار قرار بگیرند به صورتی که این جوانان هضم ساختار و دستگاه نشوند و طرح ها نیمه کاره نمانند.

یارانه باید از طریق سازمان‌های حمایتی به اقشار پایین جامعه تعلق بگیرد/ می توانیم با دو سه بانک کشور را اداره کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: نظرتان درباره سیستم یارانه دهی و دیدگاه تان نسبت به وضعیت بورس چیست؟
ناظمی اردکانی: از همان ابتدا اهدافی که درباره یارانه‌ها گذاشته شده بود، محقق نشد و بخش ساده آن که پرداخت یارانه بود را اجرایی کردند، اما بخش مهم آن که مربوط به تولید و یا خدمات بود متاسفانه متوقف ماند. ما از لحاط نظام یارانه‌ای دچار یک هدف گمشده شدیم و به هدفی که قانون گذار گذاشته بود نرسیدیم و آن را دنبال نکردیم.
یارانه قرار بود به اقشار پایین جامعه تعلق گیرد و از طریق سازمان حمایتی مثل کمیته امداد توزیع شود تا به صورت صحیح تقسیم شود، در این صورت رقمش افزایش پیدا خواهد کرد. دولت نباید در محیط کسب و کار دست مردم را ببندد، چون اگر این اتفاق رخ دهد هم مردم سردرگم می‌شوند و هم دولت به وظیفه اصلی خود یعنی سیاست‌گذاری نمی‌رسد.
زمانی که دولت برنامه ریزی خوبی انجام دهد، مردم سود می‌کنند و مالیات می‌دهند که این موضوع نیز به سود دولت است که می‌تواند کشور را اداره کند. اگر دولت سیاست بدی مانند ذخایر بانک مرکزی اعمال کند که ذخایر ما از بین برود، تورم ایجاد می‌شود و این موضوع به ضرر دولت است.
ارتباطی با محمود احمدی نژاد ندارم/ حاضرم به نفع آیت‌الله رئیسی کنار بکشم/ احمدی نژاد غیر قابل پیش‌بینی است و قالیباف دارای حاشیه
سیاست بد و اعمال مدیریت بد در بازار سرمایه سبب شد تا این بازار دچار فراز و نشیب شود و یا سیاست بد در نظام بانکی که سبب می‌شود تا مردم ندانند پول خود را در بورس بگذارند و یا به بانک بروند و سود بدون دغدغه‌ای کسب کنند. چون در بازار سرمایه فرد در سود و زیان مشارکت می‌کند، اما در سیستم بانکی باید تحولی صورت بگیرد، زیرا ناکارآمد، فساد خیز و پرهزینه است و هیچ دلیلی وجود ندارد که ما صد‌ها بانک داشته باشیم.
ما می‌توانیم ۳، ۲ بانک داشته باشیم و حجم پول کشور در این بانک‌ها جریان داشته باشد و هر فرد حقوقی و حقیقی ۲ تا ۳ کارت داشته باشد. برای جمع آوری مالیات هم دیگر نیاز به سیستم‌های بزرگ نیست و فرار مالیاتی نداریم. درحال حاضر ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی داریم و با سیستم جدید هم می‌توان مالیات را راحت‌تر کسب کرد. تحول دیگری که باید در سیستم بانکی کشور صورت بگیرد، در این است که تسهیلات‌گیرنده و سپرده‌گذار باید در سود و زیان با یکدیگر شریک شوند و به همین دلیل بانک‌ها مجبور هستند شفاف عمل کنند و به مردم توضیح بدهند و اگر زیان داده شد و بانک نتوانست دلایل خوبی را بگوید باید پاسخگو باشد.

جوانان از ازدواج و تشکیل خانواده مایوس هستند/ تامین خانه‌های مبله برای زوج‌های جوان

در حال حاضر گفته می‌شود برخی بانک‌ها ورشکسته هستند و پاسخگو هم نیستند که با سیستم جدید باید جواب مردم را بدهند. یکی از مشکلات ما در بنیه اقتصادی جامعه این است که جوانانی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند نیاز به مسکن و کار دارند. متاسفانه آمار ازدواج در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و برخی جوانان هم از ازدواج و تشکیل خانواده مایوس هستند.
برنامه ما در دولت سیزدهم این است که ۶۰۰ هزار واحد استیجاری را برای ۴ سال در اختیار زوج‌های جوان قرار دهیم و وسایل اولیه زندگی را تامین کنیم، زیرا این موضوع سبب می‌شود تا میزان ازدواج بیشتر شود و باعث می‌شود ناهنجاری‌ها در سال‌های اولیه زندگی را کنترل کنیم. عمدتا جدایی‌ها در ۵ سال اول زندگی به دلیل مشکلات اقتصادی است و با این کار جلوی این کار را می‌گیریم. متاسفانه آمار طلاق بسیار بالا است. برای کار هم برنامه ما این است که جوانانی که سال آخر دانشگاه هستند یک تعاونی ایجاد کنند و تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. از این طریق می‌توانیم بنیه اقتصادی جامعه را تقویت کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان: هم اکنون کشور با کاهش فرزند آوری مواجه شده و به اذعان مسئولان میزان رشد جمعیت در سال ۹۸ به کم‌تر از یک درصد رسیده است. برای حل مشکل بی میلی زوج های جوان به فرزند آوری چه برنامه ای دارید؟
ناظمی اردکانی: مقام معظم رهبری هم چند بار به این موضوع تاکید داشتند. سیاست‌های کلی اگر اجرا شود و دولت معتقد باشد به اجرای این سیاست ها، مشکلات حل می‌شود. احساس می‌کنم دولت یازدهم و دوازدهم به افزایش جمعیت و حل این مشکل اعتقادی نداشتند. سیاست‌های کلی اگر اجرا شود با رشد جمعیت روبرو خواهیم بود. نداشتن سند سرزمینی هم سبب می‌شود تا جمعیت کشور سیال باشد و بایدفضا‌های مختلفی را ایجاد کرد تا این اتفاق رخ ندهد.
ارتباطی با محمود احمدی نژاد ندارم/ حاضرم به نفع آیت‌الله رئیسی کنار بکشم/ احمدی نژاد غیر قابل پیش‌بینی است و قالیباف دارای حاشیه

نمره دولت تدبیر و امید در برخی زمینه‌ها منفی است

باشگاه خبرنگاران جوان: برویم سراغ عملکرد دولت حسن روحانی در ۸ سال اخیر. چه نمره‌ای به دولت تدبیر و امید می‌دهید؟
ناظمی اردکانی: نمره صفر می‌دهم. در برخی از زمینه‌ها مانند سیاست خارجی و ... می‌شد منفی داد. در مسائل اقتصادی و ... باز هم این دولت نمره‌ای نمی‌گیرد. تورمی که داریم در طول سالیان گذشته بی سابقه بوده است و تورم بالای ۵۰ درصد متوسط ۳۰ درصد که برخی مواقع تورم هم ۳۰۰ درصد است. از لحاظ معیشتی هم مردم با سختی‌های زیادی مواجه بوده اند.
باشگاه خبرنگاران جوان: برجام را قبول دارید؟ اگر رئیس دولت بعدی باشید رویکردتان برای برجام چیست؟ ادامه می‌دهید یا مسیر دیگری را در پیش می‌گیرید؟
ناظمی اردکانی: دولت روحانی قبل از اینکه روی کار بیاید، اعلام کرد که ۲۰ درصد مسائل معیشتی به تحریم‌ها باز می‌گشت و ۸۰ درصد آن برعهده دولت و اداره کشور است، اما پس از اینکه روی کار آمد اعلام کرد ۲۰ درصد برعهده مدیریت کشور و ۸۰ درصد تحریم‌ها موثر است و تصویر نادرستی که برای همه ایجاد شد، سبب شد تا تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا تحریم را رفع کند؛ پس مذاکره را با هر امتیازی که از دست بدهد جلو برد و خود دولت هم متوجه بود که امتیازی که از دست بدهد، منافع ملی تامین نمی‌شود، اما باز هم ادامه داد.
در حال حاضر مذاکره‌ای که شکست خورده را باز می‌خواهند ادامه دهند. تمام ظرفیت‌های دولت به این سمت رفت که تحریم‌ها برداشته شود. با رهنمود‌های رهبری که فرموده بودند، می‌توانستیم تحریم را خنثی کنیم. اقتصاد کشور را بدون مذاکره می‌شود ساخت و ظرفیت‌های خوبی داریم. ظرفیت بزرگی در کشور وجود دارد که با مدیریت خستگی ناپذیر و ... می‌توان اقتصاد شکوفایی را دنبال کنیم که رفاه به دنبال داشته باشد.

نارضایتی از دولت زیاد است/ اقبال به جریان ارزشی و انقلابی بیشتر است

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما میزان استقبال مردم در انتخابات ۱۴۰۰ از جریان اصلاح طلب بیشتر است یا اصولگرا؟ کدام یک را پیروز میدان انتخابات می‌دانید؟
ناظمی اردکانی: نظرسنجی‌هایی که انجام می‌شود نشان می‌دهد اقبالی به کاندید‌اهای جریان اصلاح طلب وجود ندارد و شاید اتفاقاتی در کوتاه مدت رخ دهد تا مسکنی از لحاظ معیشتی ایجاد کنند و از این طریق نظر مردم را برگردانند، اما در این زمینه هم توفیقاتی برای جریان رقیب نمی‌بینم. خیلی نارضایتی از دولت زیاد است. اقبال به جریان انقلابی و ارزشی زیاد است و رمز موفقیت این جریان این است که به سبد رای یکی رسیده و روی یک نفر به اجماع برسند.
باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه شما برای ارتقای اینترنت کشور چیست؟ چه نظری در مورد فیلترینگ دارید؟
ناظمی اردکانی: ساختار وزارت ارتباطات و اطلاعات باید تغییر کند و به سمت فناوری جدید برود. در این زمینه امروز دنیا به سمت ساخت چیپ‌سِت می‌رود و انسان می‌تواند برای پردازش اطلاعات از آن‌ها با سرعت بالایی استفاده کند. در این زمینه خیلی عقب هستیم و تمرکز پیدا کنیم روی ساخت انواع آنها. برای موبایل صفر تا ۱۰۰ آن‌ها وارد می‌شود و مشکل داریم. برای ساخت نرم افزار‌ها وابستگی داریم و ابزاری هستند که برای گردش اطلاعات از آن‌ها استفاده می‌شود. درحال حاضر کشور‌هایی که این ابزار‌ها را در اختیار دارند از آن‌ها استفاده می‌کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان: رهبر انقلاب فرمودند که فضای مجازی رها شده و برنامه شما برای این موضوع به غیر از فیلترینگ چیست؟
ناظمی اردکانی: شورای عالی فضای مجازی که ایجاد شده در سال ۱ یا ۲ بار تشکیل می‌شود، چون اعتقادی وجود ندارد. شورای عالی باید ماهی یک دفعه تشکیل شود و سیاست گذاری کند و ظرفیت‌های علمی و فنی کشور را استفاده کند.

احمدی‌نژاد غیرقابل پیش‌بینی است و قالیباف دارای حاشیه

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر خود را به صورت کوتاه درباره اسامی زیر اعلام بفرمایید.
احمدی نژاد: غیر قابل پیش بینی
علی لاریجانی: مدیر توانمندی که در برخی مواقع ریاست مجلس وا داد.
رئیس دولت اصلاحات: بی بصیرت
سردار سلیمانی: قهرمان ملی و امت اسلامی
شهید رجایی: الگویی برای دولتمردان
سعید محمد: جوانی که می‌خواهد در عرصه‌ای که پا گذاشته موفق باشد.
سپاه پاسداران: ناموس ملی
عزت‌الله ضرغامی: فردی که در فضای انتخاباتی صحبت هایش قابل پسند نبوده است.
اسحاق جهانگیری: اعمال سیاست بد ارز ۴۲۰۰ تومانی
محمد باقر قالیباف: دارای حاشیه
آیت‌الله رئیسی: فردی انقلابی که روی آن اجماع است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار