اصفهان جایگاه مناسبی در مربیان آموزش‌دیده دارد

پر شدن سالن همایش‎های کتابخانه مرکزی در عصر یک روز ماه رمضان، قطعاً نشان از اهمیت و ضرورت برنامه در حال اجرا دارد، «تربیت مربی کودک خلاق» نام همایشی است که این چنین جمعیتی را به محل کشانده و پای صحبت کارشناسان امر نشانده است.

اصفهان جایگاه مناسبی در مربیان آموزش‌دیده دارد

پر شدن سالن همایش‎های کتابخانه مرکزی در عصر یک روز ماه رمضان، قطعاً نشان از اهمیت و ضرورت برنامه در حال اجرا دارد، «تربیت مربی کودک خلاق» نام همایشی است که این چنین جمعیتی را به محل کشانده و پای صحبت کارشناسان امر نشانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، همایشی چند ساعته که از سوی دفتر تخصصی کودک سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه‎ریزی شده و هدف آن معرفی نخستین دوره طرح «آر، جی (rj)» است.

این دوره قرار است شرکت‌کنندگان را با اصول تربیت مربی کودک، مهارت‌های ارتباط با کودک، آموزش از طریق هنر، بیان مراحل رشد کودک، ویروس‌های فکری و اصول تفکر آشنا کند؛ موضوعاتی که در نگاه اساتید دانشگاه باید روی آن‌ها بیشتر برنامه‌ریزی شود و به گفته نفیسه حبیب‌اللهی، خانه کودک سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری هیچ‌گاه از آن غافل نبوده است.

حبیب‌اللهی مدیر خانه کودک سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: نخستین گامی که خانه کودک در این راستا برداشته، در قالب کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی محله‌محور سازمان فرهنگی تفریحی بوده است؛ با این حال، از آنجایی‌ که هدف این مجموعه حرکت در مسیر درست و رسیدن به نتیجه مطلوب بوده نیازمند مربیان تربیت کودکان خلاق است.

وی می‌افزاید: هدف اصلی ما تربیت مربیانی است که به‌روز بوده، با سیستم‌های آموزشی جدید آشنا باشند و کودک امروز را بشناسند.

*اهمیت برگزاری دوره‌های «تربیت مربی کودک خلاق»

به گفته کارشناسان حاضر در همایش، کودکان امروز بسیار متفاوت هستند و اتفاقاتی که در محیط اطراف آن‌ها رخ می‌دهد، تأثیر زیادی بر رشد و رفتار آن‌ها می‌گذارد، به همین خاطر مربی ما باید بتواند با کودک امروز ارتباط برقرار کند نیاز او را بشناسد و در این راستا به او آموزش ارائه دهد.

در واقع مربی کودک والد اجتماعی او محسوب می‌شود و به او می‌آموزد که در اجتماع چگونه رفتار کند و اگر نتواند این رسالت خود را به ‌درستی انجام دهد، کودک در آینده دچار آسیب می‌شود.

به اعتقاد مدیر خانه کودک سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، چیزی که دفتر تخصصی کودک به آن نیاز دارد، تربیت مربیانی از این جنس است و به همین دلیل، گام اول خود را به تربیت‌ مربی اختصاص داده است.

*برگزاری دوره‌های «rj» به‌ صورت کارگاهی

دوره‌های تربیت مربی خلاق قرار است به‌ صورت کارگاهی برگزار شود؛ موضوعی که به‌ شدت دغدغه افراد حاضر در همایش بود، آن‌ها معتقدند اگر قرار باشد دوره‌های آموزشی به‌ صورت همایش برگزار شود، قطعاً به نتیجه دلخواه و مطلوب خود نخواهد رسید.

دغدغه‌ای که حبیب‌اللهی در پاسخ به آن می‌گوید: ما برای برگزاری این دوره‌ها دو راه پیش رو داشتیم؛ ابتدا آن‌که یک اطلاعیه بدهیم و از افراد بخواهیم با پرداخت مبلغی پول و صرف یک مدت‌زمان مشخص در کلاس‌هایی که از کم و کیف آن مطلع نیستند، شرکت کنند و دوم آن‌که ابتدا همایشی برگزار کنیم و در آن به علاقه‌مندان شرکت در این دوره‌های آموزشی اطلاعات لازم را ارائه کنیم تا بتوانند با آگاهی کامل در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند.

وی افزود: با توجه به این موضوع، خانه کودک تصمیم می‌گیرد که از روش دوم استفاده کند؛ دوره‌ها حالت کارگاهی دارند و نیازی به نگرانی شرکت‌کنندگان نیست.

حبیب‌اللهی با بیان اینکه شرکت در این دوره‌ها برای عموم مردم آزاد است و هر فردی که به این موضوع علاقه‌مند است می‌تواند در آن شرکت کند، تصریح کرد: مربیان مهد با شرکت در این دوره‌ها می‌توانند در همان جلسه اول به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند و بر روی آن‌ها تمرکز کنند.

وی ادامه داد: این دوره‌ها ادامه خواهند داشت و شامل 3 ترم می‌شود که هر ترم به مدت دو ماه به طول می‌انجامد؛ البته این دوره، پایه محسوب می‌شود و پس‌ از آن دوره‌های تخصصی شروع خواهند شد.

مدیر خانه کودک سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اساتید حاضر در این دوره، همگی از اساتید دانشگاه هنر، مشاور و روانشناس کودک هستند؛ سید محمد رجایی رامشه نیز روی مهندسی ذهن کار می‌کنند و راه‌های ارتباط با کودک را از طریق مهندسی ذهن پیدا می‌کند.

*اصفهان جایگاه مناسبی در مربیان آموزش‌دیده دارد

سید محمد رجایی رامشه، دکترای مهندسی ذهن در ادامه با حضور در این همایش گفت: امروز اصفهان نسبت به چند سال گذشته از لحاظ دارا بودن مربیان آموزش دیده در جایگاهی قرار دارد که به‌ هیچ‌ عنوان با سال‌های گذشته قابل‌ مقایسه نیست و می‌تواند در برگزاری این دوره‌ها از مربیان خود نیز استفاده کند.

رجایی در مورد اهمیت برگزاری این دوره‌ها می‌گوید: در واقع یکی از دلایل فعال‌تر شدن خانه کودک همین دوره‌ها بوده که طی دو سال اخیر در اصفهان برگزار شده است؛ سال گذشته آموزش و پرورش اصفهان کودکانی را در اختیار آن‌ها گذاشته که در این زمینه پژوهشی انجام دهند و نتیجه آن اصلاح سیستم آموزشی از پیش‌دبستانی شده است، به بیان دیگر قرار است اصفهان بنیان‌گذار یک تحول در سیستم آموزشی کشور شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار