آمریکا جهان را ناامن تر کرده است

نظرسنجی موسسه «چارلز کخ» نشان می دهد که بیشتر آمریکایی ها با سیاست خارجی مبتنی بر نظامی گری واشنگتن در جهان مخالف هستند و معتقدند این سیاست دنیا را ناامن تر کرده است.

آمریکا جهان را ناامن تر کرده است

نظرسنجی موسسه «چارلز کخ» نشان می دهد که بیشتر آمریکایی ها با سیاست خارجی مبتنی بر نظامی گری واشنگتن در جهان مخالف هستند و معتقدند این سیاست دنیا را ناامن تر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نشنال اینترست، پرونده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسته شد و «دونالد ترامپ» با اختلاف محسوسی از رقیب دموکرات خود یعنی «هیلاری کلینتون» حالا رییس جمهور آمریکاست.

این درحالی است که نه تنها آمار کلی بلکه شمارش آرا در مهم ترین ایالت ها هم به نفع ترامپ بوده است. واقعیت این است که با انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، مردم این کشور برای ایجاد تغییر در عرصه سیاست خارجی تصمیم گرفتند.

بر اساس یک نظرسنجی که توسط موسسه «چارلز کخ» با همکاری مرکز منافع ملی امریکا و وزارت امور خارجه این کشور صورت گرفت، مردم آمریکا خواهان ایجاد تغییر و آغاز یک مسیر جدید در عرصه سیاست خارجی کشور خود هستند.

در این نظرسنجی، بسیاری از پاسخ دهندگان با آنچه «دونالد ترامپ» در دوره مبارزه انتخاباتی خود گفته بود موافق بودند و در برخی موضوعات از ارائه پاسخ خودداری کردند، زیرا در مورد پاسخ خود اطمینان و آگاهی لازم را نداشتند.

بر اساس نتایج نظرسنجی باید گفت که یک فرصت واقعی پیش روی ترامپ قرار دارد تا سیاست خارجی امریکا را بار دیگر تعریف کند. وی قطعا یک پایگاه مردمی و آماده در اختیار دارد و می تواند با تکیه بر آن تحولاتی را در عرصه سیاست خارجی آمریکا ایجاد کند، تحولی که جنگ و ستیز را در سراسر جهان کم رنگ تر خواهد کرد.

در نظرسنجی که توسط موسسه چارلز کخ برگزار شد، دو سوال از مردم آمریکا پرسیده شد: آیا سیاست خارجی آمریکا امنیت مردم آمریکا را تاکنون تامین کرده است؟ آیا سیاست خارجی آمریکا امنیت مردم جهان را به طور کلی تامین کرده است؟

اکثر پاسخ دهندگان گفتند که سیاست خارجی آمریکا نه تنها امنیت بیشتر برای مردم آمریکا به ارمغان نیاورده است بلکه جهان را نیز ناامن تر کرده است. ۵۱.۹ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که سیاست خارجی آمریکا امنیت ما را افزایش نداده است و ۵۱.۱ درصد نیز گفته اند سیاست خارجی آمریکا تاثیر منفی بر امنیت سایر نقاط جهان داشته است.

پاسخ ها نشان می دهد که جنگ های پی در پی در خاورمیانه، عراق، لیبی، یمن، افغانستان و سوریه نه تنها حس امنیت مردم آمریکا را تقویت نکرده بلکه آن را تضعیف کرده است. بر اساس نتایج نظرسنجی، ۳۵ درصد پاسخ دهندگان خواهان کاهش رویارویی نظامی آمریکا در خاورمیانه هستند در حالیکه ۳۰ درصد آنها خواهان افزایش حضور نظامیان آمریکا در این منطقه بحرانی از جهان هستند .

در مورد روابط امریکا با عربستان سعودی، ۲۳.۲ درصد خواهان تضعیف روابط نظامی آمریکا و عربستان بوده در حالیکه ۲۴ درصد از آنها گفته اند در این مورد نظر قطعی و مطمئنی ندارند. واقعیت این است که بیش از نیمی از آمریکایی ها نمی خواهند نیروی زمینی آمریکا در سوریه حضور داشته باشند.

به طور کلی ۴۵.۴ درصد آمریکایی ها معتقد هستند که کاهش حضور نظامی آمریکا در خارج امنیت مردم آمریکا را افزایش داده در حالی که ۳۰.۹ درصد می گویند بهتر است حضور نظامی آمریکا در خارج افزایش یابد.

واضح است که مردم آمریکا در مورد برخی از موضوعات دچار ابهام بوده و جواب مطمئن و قطعی ندارند. فقط تعداد بسیار کمی از آنها دوست یا دشمن آمریکا را تشخیص می دهند. به طور مثال در مورد نحوه برخورد امریکا با ناتو این ابهام آشکار می شود. وقتی از نمونه آماری خواسته شد تا در مورد دفاع سیستمیک امریکا از لتونی، لیتوانی یا استونی پاسخ دهند، ۲۶.۱ درصد گفتند نه مخالف هستند و نه موافق. ۲۲ درصد مخالفت خود را اعلام کرده و تنها ۱۶.۸ درصد با حمایت امریکا از این کشورها موافق بودند.

به طور مشابه وقتی در مورد ورود مونته نگرو به ناتو سوال شد، ۶۳.۶ درصد گفتند در این مورد نمی توانند جواب مطمئن و قطعی دهند.

نتایج نظرسنجی نشان می دهد که آمریکایی ها در زمینه سیاست خارجی مضطرب بوده و وضعیت موجود امریکا در جهان را نمی پذیرند. آنها می خواهند شاهد ایجاد تغییر در عرصه سیاست خارجی کشورشان باشند.

به جای نظامی گری و ماجراجویی، مردم آمریکا مشتاق جهانی هستند که جنگ و ستیز در آن کم رنگ شده و همکاری میان کشورها افزایش یابد. جهانی که تجارت و دیپلماسی ابزار اصلی در روابط بین کشورهاست، همانطور که در نظرسنجی فوق نشان داده شده است.

۴۹ درصد پاسخ دهندگان دیپلماسی را بر قدرت نظامی ترجیح داده و فقط ۲۶.۳ درصد آنها قدرت نظامی را بر کابرد دیپلماسی در عرصه سیاست خارجی ترجیح داده اند. ۵۴ درصد آنها معتقد هستند که امریکا جهت توسعه امنیت و رفاه مردم خود باید با سازمان ملل همکاری نماید. علاوه بر این اکثریت مشخص پاسخ دهنده ها بر این باور هستند که افزایش تجارت به امنیت بیشتر مردم امریکا کمک خواهد کرد.

ترامپ باید از فرصت پیش رو استفاده کرده و تغییری را که مردم آمریکا خواهان آن هستند در عرصه سیاست خارجی ایجاد نماید. شاید ترامپ بتواند رویای مردم امریکا و جهان برای ایجاد جهانی مملو از صلح و همکاری که دیپلماسی و تجارت ابزار اصلی روابط بین کشورهاست را محقق کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار