اسپند، برای درمان روماتیسم مفید است

گیاه اسپند در طب سنتی ایرانی جایگاه ویژه ای دارد، اما مصرف آن برای افراد گرم مزاج مضر است، به گونه ای که حتی اگر مقادیر کمی از آن را بخورند دچار مشکل خواهند شد.

گیاه اسپند در طب سنتی ایرانی جایگاه ویژه ای دارد، اما مصرف آن برای افراد گرم مزاج مضر است، به گونه ای که حتی اگر مقادیر کمی از آن را بخورند دچار مشکل خواهند شد.

متخصص طب سنتی در مورد گیاه اسپند به خبرنگار ایمنا گفت: دانه این گیاه در خانه سوزانده می‌شود و دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا ، دور کننده حشرات، خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم‌زخم و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زینب زمانی افزود: معمولا از گیاه اسپند بیشتر به عنوان خوشبوکننده هوا استفاده می‌شود و شکل خوراکی آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا مصرف ناصحیح آن باعث عوارضی چون تشنج، تهوع، سکسکه، ترشح بیش از حد بزاق و تضعیف سیستم اعصاب مرکزی می‌شود.

وی افزود: مصرف این گیاه بر سلسله اعصاب تاثیر مستقیم دارد و باعث می شود فرد گرایش به هذیان گفتن و توهم پیدا کند. گیاه اسپند دربردارنده مواد ضد میکروبی از نوع فلاونوئیدها و آلکالوئیدها است که این مواد در بخش‌های مختلف آن (دانه، کالوس و نهال) زیاد یافت می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله آلکالوئیدهای مهم اسپند می‌توان به آلکالوئید هارمین، هارمالین، هارمالول و پگانین و آلکالوئیدهای کینازولین اشاره کرد.

زمانی تصریح کرد: در طب سنتی از عصاره‌های گیاهی اسپند جهت افزایش ترشح شیر، دفع کرم‌های روده، درمان روماتیسم استفاده می شود.

این متخصص طب سنتی در ادامه بیان داشت: این گیاه در طب سنتی به عنوان یک مسکن جهت رفع درد معده به کار می‌رفت و از عصاره اسپند جهت از بین بردن میکروب‌ها استفاده می شود.

به گزارش ایمنا اسپند گیاهی چندساله یا پایا ، دارای ارتفاعی به طول حدود ۳۰ تا ۵۰ سانتی متراست. ظاهر آن بوته مانند، دارای برگ‌های سبز با تقسیمات باریک و دراز و نامنظم است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار