توصيه‌هاى تغذيه‌اى براى كودكان

توجه به تغذیه کودکان بسیار ضروریست به نکات لازم در این خصوص نسرين رحيمى حاج مهدى، ‌كارشناس كودكان مركز بهداشت اشاره می‌کند:

توجه به تغذیه کودکان بسیار ضروریست به نکات لازم در این خصوص نسرين رحيمى حاج مهدى، ‌كارشناس كودكان مركز بهداشت اشاره می‌کند:

تا شش ماهگى: بهترين راه تغذيه كودک از بدو تولد تا شش ماهگى تغذيه انحصارى با شير مادر است. تغذيه انحصارى به معنى اين است كه كودک فقط شير مادر مى‌خورد و هيچ غذاى اضافى آب يا مايعات ديگر )به‌جز ويتامين A.D ‌يا مولتى ويتامين يا دارو در صورت نياز(‌دريافت نمى‌كند در اين سن كودک بايد بر حسب ميل و تقاضا و حداقل هشت بار در شبانه‌روز با شير مادر تغذيه شود.

شش تا 12 ماهگى: مادر بايستى به تغذيه كودک با شير مادر بر حسب ميل و تقاضاى او ادامه دهد. چون در اين سن شير مـادر بـه تنهايى تمام نيازهاى انرژى كودک را تامين نمى‌كند. بايد غذاى كمكى شروع شود و به تدريج تعداد و مقدار آن اضافه شود چنانچه كودک با شير مادر تغذيه مى‌شود، سه بار در روز و اگر با شير مادر تغذيه نمى‌شود، پنج بار بايد به او غذاى كمكى داده شود.

مسئله مهم در اين سن ادامه تغذيه كودک با شير مادر است. چون اولويت تغذيه‌اى شير مادر است و به هيچ وجه با شروع تغذيه تكميلى نبايد شير مادر كم يا قطع شود و علت افت وزن اكثر كودكان در اين سن اين باور غلط است كه با شروع تغذيه تكميلى تغذيه كودک با شير مادر كم مى‌شود. 12 ماهگى تا دو سالگى: در طى اين دوران مادر بايستى به تغذيه كودک با شير مادر برحسب ميل و تقاضاى او ادامه دهد و غذا هم به كودک داده شود ولى گوناگونى و تنوع موادغذايى بايد افزايش يابد. غذاى خانواده در اين سن بخش مهمى از رژيم غذايى كودک را در‌بر مى‌گيرد غذاى خانواده در اين سن بايد به قطعات كوچک تبديل تا خوردن آن براى كودک راحت باشد‌. در ايـــن ســــن اولويت با غذاى خانواده يا تكميلى است و شير مادر در اولويت دوم قرار مى‌گيرد. در اين سن به كودک بايد پنج وعده غــــذا داده شود دادن سهم غذايى كافى به كودک بسيار حائز اهميت است.

سنين دو سالگى و بالاتر: در ايـن سن بايســــتى روزانـــــــه در سه وعده اصلى انواع مختلفــــى از غـــــذاى خانواده به كودک داده شود همچنين لازم است دوبار در روز نيز به آنها ميان وعده داده شود.

اولين وعده غذايى‌ ‌در روز صبحانه است. صبحانه سالم و مقوى كه مى‌توانيم براى كودک فراهم كنيم مى‌تواند شامل يكى از مواد زير باشد: نان به همراه كره و مربا يا پنيريا تخم مرغ يا عدسى يا حلوا شكرى.
دومين وعده غذايى‌ ‌در روز ميان وعده صبح است كه معمولا ساعت 9 تا 10 به كودک داده مى‌شود كه مى‌تواند شامل:شيـر و بيسكـوييـت، انـواع تنقلات سنتـى، ميـوه و بيسكوئيت، خوراک لوبيا و انواع آش باشد.
سومين وعده غذايى‌ ‌در شبانه روز نهار است كه مى‌تواند شامل:عدس يا ماش يا لوبياريزه با پلو و كشمش يا سبزى پلو با ماهيچه يا مرغ و ماهى يا انواع خورشت و پلو يا گوشت كوبيده به همراه حبوبات و...باشد.
چهارمين وعده غذايى‌ ‌ميان‌وعده عصر است كه در ساعت چهار يا پنج بعداز ظهر به كودک داده شود، كه مى‌تواند شامل:شله‌زرد يا حلوا يا بيسكوئيت يا انواع مغزها‌(گردو، فندق، بادام، پسته) يا سيب زمينى پخته باشد.
پنجمين وعده غذايى‌ ‌در شبانه روز شام است كه مى‌تواند شامل:ماكارونى‌)با گوشت و سويا و سبزى(‌يا سالاد الويه به همراه گوجه فرنگى و سبزى يا كوفته قلقلى و سيب زمينى يا لوبيا چيتى و سيب زمينى يا كتلت‌(با مرغ يا گوشت)‌يا كوكوى سيب زمينى و... باشد. ميان وعده‌ها از مهم ترين وعده‌هاى غذايى كودک هستند؛ چرا‌كه يک‌سوم انرژى روزانه كودک بايد از ميان‌وعده صبح و بعد‌از‌ظهر تامين شود. انتخاب مواد‌غذايى مغذى و پر انرژى مى‌تواند پاسخگوى بخشى از تغذيه طبيعى كودكان باشد.مصرف مواد غذايى در فاصله هر چهار تا شش ساعت براى نگهداشتن غلظت قند كودک در حد طبيعى ضرورى است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار