سرانجام محصول جنجالی ایران‌خودرو پلاک شد

ژو 2008 به‌عنوان اولین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران‌خودرو و پژو یا همان شرکت ایکاپ است که سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان پلاک شده و در خیابان‌های تهران رؤیت شده است. این خودرو به‌عنوان اولین کراس اوور شرکت پژو در ایران شناخته خواهد شد. پژو ۲۰۰۸ را می‌توان اولین محصول مونتاژ داخلی بعد از برجام دانست که حاصل قرارداد ایران‌خودرو و پژو است.

سرانجام محصول جنجالی ایران‌خودرو پلاک شد

اصفهان امروز: پژو 2008 به‌عنوان اولین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران‌خودرو و پژو یا همان شرکت ایکاپ است که سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان پلاک شده و در خیابان‌های تهران رؤیت شده است. این خودرو به‌عنوان اولین کراس اوور شرکت پژو در ایران شناخته خواهد شد. پژو ۲۰۰۸ را می‌توان اولین محصول مونتاژ داخلی بعد از برجام دانست که حاصل قرارداد ایران‌خودرو و پژو است.

شرکت ایکاپ به تولید و مونتاژ خودروهای تولید مشترک ایران‌خودرو و پژو در ایران خواهد پرداخت. بر اساس توافق انجام‌شده و شرایطی که وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده است، خودروهایی در این کارخانه تولید می‌شوند که کمتر از ۳ سال از طراحی و تولید آن‌ها در بازار روز جهان گذشته باشد.

ایکاپ در فاز اول به تولید و داخلی سازی سه خودروی پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 می‌پردازد تا در عرض سه سال این خودرو به ۸۰ درصد ساخت ایران برسد. در کنار این سه خودرو مونتاژ پژو ۵۰۸ در ایران قطعی شده است و احتمالا خودروی پژو ۵۰۰۸ در ایران مونتاژ شود.

شرکت پژو پس از استقبال خریداران از پژو ۲۰۸ و با توجه به رشد قابل‌توجه بازار خودروهای کراس اوور یا شاسی‌بلند شهری، تصمیم گرفت نمونه‌ی کراس اوور این خودرو را تولید کند و آن را بانام ۲۰۰۸ برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ که یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های خودروی اروپا است، معرفی کرد.

شاسی‌بلند‌ها در سال‌های گذشته با توجه به استقبال مردم و استفاده بیشتر در شهر، به دودسته تقسیم شدند. دسته اول کراس اوورها هستند. کراس‌اوورها در اصل مدل جمع و جورتری از شاسی‌بلندها هستند که با حجم داخلی کمتر، به پیشرانه‌ی کم‌مصرف‌تر و البته ضعیف‌تری نیز مجهز هستند و قابلیت‌های چندانی در بخش آفرود ندارند. هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دو نمونه معروف از این دسته از خودروها در بازار در کشورمان هستند. دسته دوم SUV هستند که به فضای کابین بزرگ و پیشرانه‌ی توانمند‌تری مجهز شده‌اند. تویوتا لندکروزر، هیوندای سانتا‌فه و کیا سورنتو چند نمونه از خودروهای شاسی‌بلند مطرح در کشورمان هستند.

از مارس ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۶، پژو ۲۰۰۸ بدون تغییر برجسته ظاهری به بازار عرضه شده است؛ اما در نمایشگاه ژنو سال گذشته، شرکت پژو از فیس‌لیفت ۲۰۰۸ با عنوان مدل ۲۰۱۷ رونمایی کرد که هم فیس‌لیفت (تغییر طراحی ظاهری) پیدا کرد و هم در انواع پیشرانه با تغییر روبه‌رو شد. پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ همچون پژو ۲۰۸ از پیشرانه پربازده و کم‌مصرف سری PureTech استفاده می‌کند. پیشرانه‌ی مذکور با حجم ۱۲۰۰ سی‌سی و توان ۱۳۰ اسب بخار، جایزه بهترین پیشرانه‌ی سال ۲۰۱۶ را در دسته‌ی نمونه‌های ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ سی‌سی کسب کرد. بااین‌حال ایران‌خودرو تصمیم گرفته است ۲۰۰۸ را با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ شده در ایران عرضه کند که توان بسیار خوب ۱۶۵ اسب بخار با خود به همراه دارد.

پژو ۲۰۰۸ هم‌اکنون در ایران رؤیت شده و به نظر می‌رسد که شماره‌گذاری آن آغازشده است.

قیمت این شاسی‌بلند در بازار ایران می‌توانست فاکتور خوبی برای رقابت این خودرو با رقبای چینی، کره‌ای، ژاپنی و اروپایی باشد.

پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ در ۸ نسخه‌ مختلف تولید می‌شود که به دودسته بنزینی و دیزلی تقسیم می‌شوند. ۳ نسخه از پژو ۲۰۰۸ دیزلی و ۵ نسخه‌ی دیگر بنزینی هستند. نسخه‌های دیزلی پژو ۲۰۰۸ توان خروجی ۷۵ تا ۱۲۰ اسب بخار دارند؛ اما انواع بنزینی پژو ۲۰۰۸ همگی از پیشرانه‌های PureTech با حجم ۱۲۰۰ سی‌سی بهره می‌برند. بااین‌حال طبق گفته‌ی مسئولین ایران‌خودرو، این کراس‌اوور با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری مشابه با نمونه‌به‌کاررفته در پژو ۵۰۸ به بازار عرضه می‌شود.


پژو 2008 چه مشخصاتی دارد؟

نسخه‌ پایه‌ی پژو ۲۰۰۸، دارای پیشرانه‌‌ی تنفس طبیعی با توان خروجی ۸۲ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه است. این خودرو دارای دو جعبه‌دنده‌ خودکار و دستی است که هر دو ۵ سرعته‌ هستند. برای افرادی که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت اندک هستند، نسخه‌ی پایه‌ی ۲۰۰۸ یکی از گزینه‌های مطلوب در بازارهای جهان است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر نسخه‌ی مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی و خودکار کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که آمار فوق‌العاده‌ای است و با باک پر می‌توانید مسافتی نزدیک ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنید.

نسخه‌ ۱۱۰ اسب بخاری پژو ۲۰۰۸ از پیشرانه‌ی مجهز به توربوشارژ استفاده می‌کند و به همین دلیل توان خروجی بیشتری از نمونه‌ی قبلی دارد. نهایت توان خروجی ۱۱۰ اسب بخاری این خودرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه به دست می‌آید. گشتاور این نسخه ۲۰۵ نیوتن‌متر در دور ۱۵۰۰ دور در دقیقه است. در این نسخه از کراس‌اوور ۲۰۰۸ نیز امکان استفاده از جعبه‌دنده‌های خودکار و دستی موجود است؛ اما نکته‌ی جالب در خصوص پیشرانه‌ی مذکور، مصرف سوخت پایین‌تر آن نسبت به نمونه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی ۸۲ اسب بخاری است. مصرف سوخت کمتر از ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، خبر از تبحر بالای گروه خودروسازی پژو سیتروئن در ساخت خودروهای بهینه می‌دهد.

اما پژو نسخه‌ی دیگری از ۲۰۰۸ نیز عرضه می‌کند که از پیشرانه‌ی ۱۲۰۰ سی‌سی مجهز به توربوشارژر (همانند نسخه‌ی ۱۱ اسب‌ بخاری) بهره می‌برد که اکنون به‌واسطه‌ی بهینه‌سازی‌های در سیستم توربوشارژ، گشتاور و توان خروجی بیشتری نسبت به سایر مدل‌های این خودرو دارد. این نسخه از پژو ۲۰۰۸ با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه و توان خروجی ۱۳۰ اسب بخار، می‌تواند در ۹.۳ ثانیه از سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. بااین‌حال برخلاف سایر مدل‌های ۲۰۰۸، قدرتمندترین نسخه‌ی کراس‌اوور پژو تنها با جعبه‌دنده‌ی دستی عرضه می‌شود. مصرف سوخت شهر ۶، بزرگراه ۴.۱ و سیکل ترکیبی ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر ویژ‌گی‌های این نسخه است.

نوع ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۰۸ در نسخه‌ی TVI با تنفس طبیعی و در نسخه‌ی THP مجهز به توربوشارژر است. قدرت نمونه‌ی TVI برابر با ۱۲۰ اسب بخار است و با جعبه‌دنده‌ی دستی حدود ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ درحالی‌که نوع THP به لطف استفاده از توربوشارژر، ۱۶۵ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۹ ثانیه فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت پژو ۲۰۰۸ با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری TVI حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ اما در مدل مجهز به توربوشارژ، ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.


پژو ۲۰۰۸ از المان‌های طراحی برادر کوچک‌تر خود، پژو ۲۰۸ بهره گرفته است. البته این خودرو بااینکه در کلاس بدنه‌ی کراس اوور قرار دارد؛ اما تفاوت چندانی در وزن بدنه با هاچبک ۲۰۸ ندارد. بدنه‌ی سبک ۲۰۰۸، استفاده از پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری PureTech را منطقی ساخته است.

هرچند پژو ۲۰۰۸ در کلاس بدنه‌ی کراس‌اوورها قرار می‌گیرد؛ اما طراحی عضلانی آن باعث شده است خود را خودروی شاسی‌بلند و جاداری معرفی کند؛ این نشان از طراحی هوشمندانه‌ی پژو دارد. پژو در سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای در بخش طراحی خودروهای خود ایجاد کرده است که ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ نیز از همین روند پیروی می‌کند.

پژو ۲۰۰۸ از خطوط طراحی قوسی و عضلانی بهره می‌برد تا خود را به‌عنوان محصولی جذاب و اسپرت معرفی کند. جلوپنجره‌ این خودرو نسبت به طراحی قبلی افزایش اندازه تجربه کرده و ظاهر زیبایی در بخش جلوی خودرو به ارمغان آورده است. این تغییر در طراحی‌های جدید هیوندای کیا و در محصولات ۲۰۱۶ این شرکت‌ها نیز مشاهده شده است. برجستگی‌هایی کاپوت، به همراه فرورفتگی درب پشت این خودرو نمای بسیار زیبایی به آن می‌دهد. چراغ‌های قوسی به همراه فرورفتگی در بخش میانی آن‌ها، اکنون به امضای استودیو‌ی طراحی پژو تبدیل شده است. زه‌های مشکی دورتادور خودرو به‌خصوص در زیر درها، سپر و گلگیر نمای خارجی را جذاب‌تر کرده است. سپر جلو به همراه ورودی عظیم هوا نیز بخش جلوی خودرو را بیش‌ازپیش جذاب‌تر کرده است.

در کابین خودرو اولین چیزی که توجه افراد را به خود جلب می‌کند، طراحی زیبای داشبورد است. نورپردازی آبی‌رنگ دور نشانگر‌‌های وضعیت سرعت و دور موتور، فرمان حجیم و طراحی ساده‌ی داشبورد و کنسول وسط باعث می‌شوند تلاش پژو برای اسپرت نشان دادن ۲۰۰۸ بیش‌ازپیش مشهود باشد.

فضای کابین ازلحاظ حجم برای سرنشینان مناسب است و فضای خوبی برای آن‌ها تعبیه‌شده است. پژو ۲۰۰۸ را ازلحاظ فضای داخلی می‌توان مناسب برای جوانان و خانواده‌های کم‌جمعیت دانست. بخش عقبی خودرو نیز برای حمل بار در مسافرت مناسب است و حدود ۴۱۰ لیتر حجم دارد که با خواباندن صندلی سرنشینان عقب، این حجم تا ۹۱۷ لیتر افزایش می‌یابد.

پژو ۲۰۰۸ در ۹ رنگ متفاوت عرضه می‌شود. طراحی جذاب و هیجانی در بخش بدنه و کابین باعث شده است با خودرویی به‌روز و مناسب برای اقشار جوان روبه‌رو باشیم. ۲۰۰۸ در بازار داخلی مملو از خودروهای چینی با طراحی‌های کسل‌کننده و نامتناسب، می‌تواند به‌خوبی بدرخشد.

پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی استفاده می‌کند. این امکانات به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ برخی از آن‌ها در تمامی تیپ‌های پژو ۲۰۰۸ ارائه می‌شود. این امکانات عبارتند از کروز کنترل، صندلی الکترونیکی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، سوکت برق ۱۲ ولتی، پورت‌های USB و ۳.۵ میلی‌متری، بلوتوث، ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف و چراغ رانندگی در روز.

پژو ۲۰۰۸ را می‌توان کراس اوور چابک دانست که البته این موضوع تنها در انواع مجهز به پیشرانه‌های توربوشارژ ۱۱۰ تا ۱۶۵ اسب بخار احساس می‌شود. ۲۰۰۸ از فرمان نرمی برخوردار است؛ اما عملکرد این بخش در مسیرهای ناهموار و آفرود افت محسوسی خواهد داشت. سیستم تعلیق این خودروی شاسی‌بلند شهری را نمی‌توان با انواع مطرح SUV بازار اعم از سانتا‌فه مقایسه کرد، اما این بدین معنا نیست که با سواری خشک و خسته‌‌کننده‌ای روبه‌رو هستید. پژو ۲۰۰۸ با توجه به ذات اسپرت خود به سیستم تعلیق بهینه‌شده برای بهبود فرمان‌ پذیری و رانندگی شهری مجهز شده است که این موضوع باعث می‌شود در جاده‌های ناهموار تا حدودی از راحتی سرنشینان کاسته شود. بااین‌حال در کاربری اصلی این خودرو (رانندگی شهری)، تجربه‌ی خوب و راحتی برای سرنشینان به ارمغان خواهد آمد.

ازنظر خدمات پس از فروش با توجه به نتایج اعلام‌شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو که وظیفه‌ی خدمات ایران‌خودرو را دارد، در ارزیابی‌های سال قبل در شاخص رضایتمندی مشتریان رتبه ۶، وضعیت نمایندگی‌ها رتبه ۲ و در نظام مدیریتی رتبه‌ی یک کسب کرده است. ایساکو در جمع‌بندی خدمات پس از فروش توانسته رتبه‌ی ۲ خدمات پس از فروش را به همراه سایپا یدک، مزدا یدک و پارس‌خودرو کسب کند، اما ازآنجایی‌که رتبه‌ی یک خدمات پس از فروش توسط هیچ شرکتی کسب نشده است، این ۴ شرکت بهترین خدمات پس از فروش در ایران ازنظر مجموع شاخص‌های خدمات پس از فروش را دارند. هرچند مشتریان از خدمات ایساکو ناراضی هستند؛ یکی از امتیازهای ایساکو شعبات زیاد و فراوانی قطعات یدکی در سرتاسر کشور است.

البته احتمال دارد خدمات پس از فروش خودروهای تولید ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) به عهده‌ی ایساکو نباشد و مسئولیت این خدمات به عهده‌ی ایکاپ یا بخش جدیدی از این شرکت قرار گیرد.


قیمت پژو 2008 در ایران

پژو، کراس‌اوور ۲۰۰۸ را با برچسب قیمت ۱۶ الی ۲۴ هزار دلار (بدون احتساب مالیات و بیمه) عرضه می‌کند. البته مدیرعامل ایران‌خودرو در مصاحبه‌ای قیمت پژو ۲۰۰۸ تولید ایکاپ را ۷۷ میلیون تومان اعلام کرده بود. بااین‌حال و با توجه به تولید نسخه‌ی قدرتمند ۲۰۰۸ در ایران، مسئولین غرفه‌‌ی ایران‌خودرو در نمایشگاه خودرو تهران از قیمت احتمالی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خبر دادند. اخیرا نیز مدیرعامل ایران‌خودرو در کنفرانسی از قیمت ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی خبر می‌دهد.

به‌تازگی هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو قیمت نهایی پژو ۲۰۰۸ را ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار