خواص ترب سیاه در درمان بیماری ها

خواص ترب سیاه (Black Spanish Radish) شامل کمک به دفع سنگ کلیه و مثانه، درمان سرفه و مشکلات تنفسی، کاهش ورم مفاصل و تسکین درد سیاتیک است.

خواص ترب سیاه (Black Spanish Radish) شامل کمک به دفع سنگ کلیه و مثانه، درمان سرفه و مشکلات تنفسی، کاهش ورم مفاصل و تسکین درد سیاتیک است.

ترب دارای انواع گوناگونی بوده و در طب سنتی از انواع مختلف این گیاه برای درمان بسیاری بیماری ‌ ها استفاده میشود. اثرات و اعمال طبی که برای ترب ذکر شده شامل خاصیت آنتی بیوتیک، مدر، آنتی ‌ اکسیدان، ضد التهاب، محرک و قابض میباشد. یکی از مهمترین انواع ترب، ترب سیاه میباشد. از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ‌ های گوارشی و به‌ویژه برای تنظیم عملکرد صفرا استفاده می ‌ شود. از دیگر خواص ترب میتوان به درمان سرفه و سرماخوردگی، برونشیت مزمن، کاهش ورم مفاصل، تسکین درد سیاتیک و پاکسازی کبد اشاره نمود. برای آشنایی بیشتر با خواص ترب سیاه در درمان بیماری ‌ ها تا انتها با ستاره همراه باشید.

گیاه شناسی ترب سیاه

ترب گیاهی یک ساله با برگ های پهن، ناصاف، کرکدار و بریدگی ‌ های نامنظم است که ارتفاع ساقه‌ آن به یک متر می ‌ رسد . فصل برداشت این ترب در پاییز است و معمولا به شکلهای مختلف و در قطرهای متفاوت دیده میشود. رنگ پوست آن ممکن است قرمز، بنفش، سبز یا مایل به سیاه باشد . گل های آن به رنگ سفید، زرد یا آبی روشن و بنفش است که در انتهای شاخه ظاهر می شود . در طب سنتی آمده است، خواص ترب سیاه از سایر انواع ترب و تربچه ‌ های رنگی بیشتر است و می توان از آن در پختن سوپ ‌ ها استفاده کرد .

خواص ترب سیاه (طبیعت و خواص درمانی)

طبع ترب سیاه گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی ترب سیاه عبارتند از:

  • یکی از مهمترین خواص ترب سیاه استفاده از شربت تهیه شده از آن برای درمان سرفه و مشکلات تنفسی است. به این منظور تـرب سیاه را به شکل حلقه ‌ های نازکی ببرید و لایه لایه روی هم بچینید. در بین هر طبقه، کمی عسل بریزید و آب اضافه کنید. اجازه دهید روی حرارت ملایم اجاق بجوشد . سپس از این شربت میل کنید.
  • ترب سیاه خاصیت ملین داشته و برای درمان یبوست مفید است.
  • به دلیل وجود انواع ویتامینها به ویژه ویتامین ث موجود در ترب سیاه، استفاده از این ماده غذایی برای رفع خستگی بسیار مفید است.
  • استفاده از تخم ترب خاصیت شیر افزا داشته و باعث افزایش شیر مادران شیره میگردد.
  • ترب سیاه مانع بروز سنگ مثانه می‌ شود، به‌ علاوه کلیه را فعال میکند و همچنین باعث پودر و خرد شدن سنگ ‌ های کلیه به ویژه سنگ ‌ های از جنس اگزالات کلسیم میشود.
  • ترب سیاه دارای خاصیت سم زدایی بوده، برای درمان کبد چرب بسیار مفید است. در حقیقت گوشت آبدار و کمی تند تـرب سیاه حاوی ترکیبات بسیار قوی است که کبد را تقویت و تمیز کرده و عملکرد صفرا را کنترل می کند.
  • در طب سنتی از خواص ترب سیاه برای درمان بیماری نقرس و روماتیسم استفاده میشود. همچنین شربت تهیه شده از ترب سیاه برای کاهش ورم مفاصل و تسکین درد سیاتیک مفید میباشد.
  • استفاده از شربت ترب سیاه دارای خاصیت اشتها آور میباشد.
  • از دیگر خواص ترب سیاه خاصیت ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس این سبزی است که باعث پیشگیری از عفونتهای دستگاه ادراری و مجاری تنفسی میشود.
  • به طورکلی تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونتها و بیماری ها و پیشگیری از بروز سرطان از شناخته ‌ شده ‌ ترین خواص ترب سیاه است.

ارزش غذایی ترب سیاه

همه انواع ترب دارای آب، فسفر، قند، پروتئین، آهن، کلسیم و ویتامین های ب ۲ ، ب1، آ و ویتامین ث هستند. تندی ترب سیاه به دلیل وجود ماده‌ای به نام سنوول Senovol و رنگ قرمز بنفش آن به دلیل وجود ماده‌ای به نام کلراید Malvin Chloride است .

مضرات ترب سیاه (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. زیاده ‌ روی کردن در خوردن ترب موجب دل پیچه می ‌ شود و برای دندان ‌ ها مضر است .
  2. مصرف ترب سیاه در صورت ابتلا به انسداد مجاری صفراوی مضر بوده و باید از خوردن آن اجتناب شود.
  3. زیاده ‌ روی در مصرف همه انواع ترب باعث ایجاد مقادیر زیادی باد در بدن می‌شود و در افرادی که معده مرطوبی دارند، مانع از هضم غذا می‌گردد .
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار