موج‌سواری بر بازداشتی که انجام نشد

سخنگوی قوه قضائیه ادعای بازداشت دو نفر از خبرنگاران خبرگزاری فارس را تکذیب کرد. این خبر کوتاه پایانی بود بر موج‌سواری و جنجال‌آفرینی نزدیک به یک‌هفته‌ای جمعی که در پی مصادره بحث «آزادی بیان» به سود خود بودند و با خبرسازی‌هایشان سعی در تضعیف رئیس‌جمهوری و حامیانش داشتند.

سخنگوی قوه قضائیه ادعای بازداشت دو نفر از خبرنگاران خبرگزاری فارس را تکذیب کرد. این خبر کوتاه پایانی بود بر موج‌سواری و جنجال‌آفرینی نزدیک به یک‌هفته‌ای جمعی که در پی مصادره بحث «آزادی بیان» به سود خود بودند و با خبرسازی‌هایشان سعی در تضعیف رئیس‌جمهوری و حامیانش داشتند. روزنامه شرق نوشت: نه بازداشتی در کار بود و نه حبسی، ماجرا بازجویی چندساعته‌ای بود که به احضار متهمان حوادث روز قدس در دو روز انجامید. «ح.ط» «و.ع.ا» دو متهم اصلی حوادث راهپیمایی روز قدس و هجمه علیه حسن روحانی بودند که دو روز پس از ورود دستگاه‌های امنیتی و قضائی به ماجرا، از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط احضار شدند. در پی این احضار چندساعته، جمعی جنجال‌سازی کردند و از تریبون‌های پرسروصدایشان مدعی شدند این افراد به دلیل انتقاد از رئیس‌جمهوری بازداشت‌شده‌اند. آن‌ها که مدعی توجه به اصل آزادی بیان بودند نوشتند این اقدام نهادهای اطلاعاتی چه سنخیتی با آرمان‌ها و وعده‌های حسن روحانی برای گشایش فضای سیاسی و آزادی بیان دارد؟ ماجرا که داغ شد فعالان سیاسی و صاحب‌نظران اصلاح‌طلب هم به میدان آمدند و خواستار رعایت قانون و حقوق شهروندی در پیگیری ماجرای هتاکی به رئیس‌جمهوری از سوی مراجع ذی‌ربط شدند. فریادهای تندروها در حمایت از خبرنگارانی که به دلیل اهانت به رئیس‌جمهور راهی بازداشت شده بودند- البته به ادعای آن‌ها بازداشت شده بودند- ادامه داشت و هرروز داغ‌تر می‌شد، درنهایت غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، به ماجرا وارد شد و گفت ادعای بازداشت خبرنگاران فارس کذب است.

ماجرا چه بود؟
در جریان راهپیمایی روز قدس، گروهی از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی در واکنش به نقدهای حسن روحانی از سپاه پاسداران، شعارهایی علیه او مطرح کردند. پس از انتشار فیلم اهانت به رئیس‌جمهور، در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نقش خبرنگاران فارس روشن شد. بحث توهین به روحانی آن‌چنان داغ و غیرمنتظره بود که وزارت کشور، قوه قضائیه و نمایندگان مجلس یکی پس از دیگری به میدان آمدند و از بایدها و شایدهای ورود به این ماجرا سخن گفتند و پروژه تندروها در حمله به رئیس‌جمهور را دشمن‌شاد کن و غیراخلاقی توصیف کردند. تحلیل ماجرا و ضرورت مقابله با مجریان آن به تیتر یک رسانه‌ها بدل شد و هنوز ماجرا از تب‌وتاب رسانه‌ای نیفتاده بود که ۲۴ ساعت بعد خبر آمد: «دو نفر از خبرنگاران فارس که در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای هویتشان محرز شده بود بازداشت‌شده‌اند». یاسر جبرائیلی، معاون سردبیر خبرگزاری فارس، اولین کسی بود که ادعای بازداشت خبرنگاران فارس را در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد و در شکوائیه‌ای بلندبالا نوشت: «وزارت اطلاعات به دلیل نامعلومی «ح.ط» از دبیران خبرگزاری فارس را احضار و ظاهراً بازداشت کرده است». در پی آن همفکران جبرائیلی به میدان آمدند و در شبکه‌های مجازی ادعای بازداشت همکارانشان را پی گرفتند و هشتگ‌هایی هم برای وحدت مواضعشان ساختند، همسر یکی از خبرنگاران یادشده نیز عکس دخترانش را در شبکه‌های مجازی منتشر کرد و نوشت آن‌ها دلتنگ پدر هستند. رسانه‌های اصولگرا همچنین با طرح وعده‌های حسن روحانی برای گشایش فضای سیاسی کشور، عملکرد دولت را نشانه گرفتند و خواستار آزادی بیان و پایبندی دولت به این وعده رئیس‌جمهور شدند.

اصلاح‌طلبان چه گفتند؟
ادعای خبرگزاری فارس در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست شد و این‌گونه القا شد که این دو خبرنگار بازداشت شده‌اند، به دنبال این خبرسازی بود که اصلاح‌طلبان هم ساکت نماندند و باوجود انتقادهایی که به رویه کاری خبرنگاران بازداشت‌شده به‌ویژه «ح.ط» در حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری و ماجرای انتشار عکس‌های خصوصی مینو خالقی، نماینده ردصلاحیت‌شده اصفهان در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی داشتند به میدان آمدند و خواستار پیگیری ادعای مدیران خبرگزاری فارس شدند. ازجمله اینکه علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت، در توییتش از دستگاه قضائی خواست را آزاد و با همدستانش به‌صورت علنی و قانونی محاکمه کند. همچنین عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات، در توییترش نوشت: «بازداشت کسی که احتمال فرارش نمی‌رود، بدون احضار قبلی به دادسرا و صدور قرار مناسب توسط بازپرس، منطقی نیست».

آخرین واکنش جنجال‌سازان
اما این پایان داستان نبود و خبرگزاری فارس ذیل انتشار سخنان اژه‌ای نوشت: «خبرگزاری فارس که تا این لحظه به‌دلیل رعایت مصالح کشور از ورود مستقیم به این ماجرا خودداری کرده بود، اکنون بر اساس سخن صریح سخنگوی قوه قضائیه، مراجعه پنجشنبه دو خبرنگار خود به نهاد امنیتی مذکور را لغو کرده تا روشن شود مأموران این نهاد بر اساس کدام حکم قضائی اقدام به احضار و بازجویی از این دو خبرنگار کرده‌اند و در صورت مشخص شدن هرگونه اقدام خلاف قانون، حق خود برای پیگیری قانونی را محفوظ خواهد داشت...». حال باید دید که پاسخ قوه قضائیه، خبرگزاری فارس و همفکرانش را از پیگیری رویه یک‌هفته‌ای‌شان منصرف می‌کند یا اینکه ماجرا سمت‌وسوی جدیدی خواهد یافت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار