خوردن مایعات سرد باعث منقبض شدن ارگان های بدن و معده می شود و یک شٌک به آنها وارد می شود و اصل تعادل در رژیم غذایی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و حتی در مصرف میوه ها نیز باید به اندازه تعادل و متنوع از میوه ها استفاده کرد.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، از آنجا که در این روزها گشت و گذار در شهرها هم بیشتر می شود بهتر است با خوردن مواد غذایی مناسب آثار منفی گرما بر بدن را کمرنگ کنیم. گرمای بیش از حد در روزهای تابستان انرژی و آب بدن را می‌کاهد و ضروری است تا به سرعت این کمبودها در سیستم بدن انسان جایگزین شود. از این رو گفت و گویی را با " دکتر  رضا امانی، متخصص رژیم درمانی و تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" برای توصیه های بیشتر انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

با تمام شدن ماه رمضان و روزه داری، برگشت به یکباره غذا و پر خوری مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند؟

بدن ما اصولا تعادل ایجاد می کند و اگر توجه کرده باشید  بعد از ساعات گرسنگی در زمان افطار با چند لقمه سیر می شوید. همچنین بدن ما به دلیل همان ویژگی سازگاری با شرایط فرد، احساس تشنگی هم در فصل گرما کمتر می شود که در واقع به نوعی گول زدن بدن است و باعث می شود ادرار غلیظ و یا تیره شود و درست است که فرد تشنه نمی شود اما به شدت به ارگان های بدن آسیب می زند.

در فصل تابستان نوشیدن مایعات خیلی سرد مضر است؟

میزان مورد نیاز مایعات در طول شبانه روز در دمای معتدل ۲۰ الی ۲۵ درجه، ۶ الی ۸ لیوان است که توصیه شده است نصف آن باید خود" آب" باشد و در تامین بقیه اب مورد نیاز بدن می توان آب میوه طبیعی و یا نوشیدنی های دیگر مانند چای کم رنگ، دوغ و ... را جایگزین کرد که طبیعتا در فصل گرما این میزان افزایش پیدا می کند به خصوص در افرادی که در فضای باز کار می کنند یا در ساعات گرم در بیرون هستند.

آیا نوشیدن مایعات سرد را در این فصل توصیه می کنید؟

در کل بدن ما به مایعات سرد نیاز ندارد و تنها کافی است مقداری خنک باشد که خوردن مایعات سرد باعث منقبض شدن ارگان های بدن و معده می شود و یک شٌک به آنها وارد می کنیم که اشتباه است.

به عنوان متخصص تغذیه بفرمایید علت گرایش به نوشیدنی های شیرین در افراد چیست؟

نوشیدنی های صنعتی ۱۰ درصد از قند تشکیل شده اند و اگر ۱۰۰ سی سی از آن را مصرف کنید حدود ۱۵ گرم قند خورده اید که هیچ نیازی نیست و هدف از نوشیدن مایعات تامین آب و الکترولیت است و نه قند و کالری مازاد.

در فصل تابستان که تحرک کم می شود تمایل به خوردن شیرینی و نوشیدنی های شیرین بیشتر می شود و شانس چاقی نیز بیشتر می شود.

آیا نوشیدنی هایی که پالپ میوه دارند بهتر نیست؟

هیچ مشکلی با این گونه نوشیدنی ها ندارم ولی پالپ میوه موجود ارزش غذایی ندارد و نزدیک به صفر است. با توجه به اینکه بخشی از نیاز بدن به ویتامین C را از طریق میوه های تازه تامین می شود و ویتامین C یکی از ویتامین های حساس در برابر حرارت است و پالپ های میوه برای همگن شدن حرارت می بینند،  در نتیجه بی خاصیت می شود.

همچنین زمانی که شما میوه ای را قاچ کنید و بزارید در یخچال و یا روی میز بماند یا سالاد میوه را صبح درست کنید و ظهر میل کنید تقریبا بین ۵۰ تا ۸۰ درصد ویتامین C خود را از دست می دهند.

علت تمایل به نوشیدنی های شیرین در فصل تابستان چیست؟

تمایل به شیرینی ریشه تاریخی دارد و بر می گردد به انسان های اولیه و اجداد ما که با خوردن شیرینی جات و غذاهای شیرین متوجه می شدند سرحال می شوند و انرژی می گیرند، از این رو دوست داشتند شیرین جات مصرف کنند و این ریشه تاریخی بیولوژییکی دارد.

دومین دلیل به خاطر آن است که شیر مادر جزو شیرین ترین شیر ها بین پستانداران است. درواقع نوزاد انسان با شیری تغذیه می شود که حدود ۷ درصد لاکتوز دارد در حالی که این در شیر گاو حدود ۴ درصد است. بنابراین نوزاد انسان نیز با طعم شیرین آشنا می شود و چون انرژی سریع به ما می دهد ما آن را دوست داریم، اما مازاد آن موجب مشکل می شود.

بیماران دیابتی از کدام میوه ها استفاده کنند که قند کمتری داشته باشند؟

میوه ها به طور متوسط حدود ۱۵ درصد قند دارند و برخی از این میوه ها قند را بیشتر بالا می برد و بعضی کمتر.

میوه هایی مثل خانواده توت، آلبالو و گیلاس  برای دیابت خیلی توصیه می شود. در مقابل انگور های خیلی شیرین و هندوانه، طالبی که شیرین تر هستند کمتر توصیه می شود. میوها هرچه رسیده تر باشند قند آزاد تری دارند و بیشتر جذب می شود و مقدار گلوکز اینها بیشتر جذب می شود و فرد دیابتی باید احتیاط و الویت بندی کند. همچنین هرچه رنگ میوه تیره تر باشد ارزش غذایی بیشتری دارد. تنوع یک اصل در تغذیه است و باید میوه های متنوع را استفاده کرد.