عرضه سیگار و دخانیات در سوپرمارکت‌ها ممنوع است

کارشناس مسؤول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: عرضه سیگار و دخانیات در سوپرمارکت‌ها ممنوع است و تنها ده درصد از آن‌ها با کسب مجوزهای رسمی و رعایت قوانین توانسته‌اند اقدام به عرضه سیگار کنند.

کارشناس مسؤول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: عرضه سیگار و دخانیات در سوپرمارکت‌ها ممنوع است و تنها ده درصد از آن‌ها با کسب مجوزهای رسمی و رعایت قوانین توانسته‌اند اقدام به عرضه سیگار کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بهزاد ولی‌زاده ظهر امروز در همایش روز ملی مبارزه با دخانیات که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در راستای اجرای قانون مبارزه با دخانیات، دانشگاه‌هایی موفق بوده‌اند که دستگاه قضایی پشتیبان آن‌ها بوده است؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نمونه بارز دانشگاهی موفق در این امر بوده است.

وی با اشاره به آمار استعمال کنندگان دخانیات در جهان افزود: امروز یک میلیارد و 400 میلیون نفر در دنیا استعمال دخانیات دارند و سالانه 7 میلیون نفر به علت مصرف دخانیات فوت می‌کنند؛ البته اکثر فوتی‌ها خود مصرف‌کننده نبوده‌اند بلکه در معرض دود سیگار بوده‌اند.

کارشناس مسؤول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان آمار این پدیده در ایران گفت: سالانه 50 هزار ایرانی به علت مصرف دخانیات و یا بودن در معرض دود آن جان می‌دهند؛ اگر اقدام ویژه‌ای صورت نگیرد تا 30 سال آینده ایران در بین بسیار پرمصرف‌های دخانیات در دنیا خواهد بود.

وی در ادامه گفت: در همکاری‌های بین وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل متعهد شده‌ایم که تا سال 1404 به میزان 30 درصد مصرف دخانیات را در ایران کاهش دهیم.

ولی‌زاده ادامه داد: با تحقیقاتی که در سال 95 انجام شد 27 درصد مصرف‌کنندگان دخانیات در کشور مردان اصفهانی و 3 درصد آن‌ها زنان اصفهانی هستند؛ مصرف دخانیات در مناطق روستایی بسیار بیشتر از مناطق شهری است و این هم به علت مصرف بالای قلیان در این مناطق است، البته به واسطه تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی میزان 10 درصد از مصرف سیگار در اصفهان کاهش یافته است.

وی با اشاره به سیاست‌های شش گانه سازمان جهانی بهداشت در کنترل و کاهش مصرف دخانیات مطرح کرد: یکی از این راه‌ها جلوگیری از استعمال دخانیات در اماکن عمومی است و در سال 93 با همکاری وزارت صنایع و معادن عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها ممنوع اعلام شد؛ در بازرسی از بعضی از مراکز عرضه‌کننده دخانیات، مواد روانگردان مانند گراس در ترکیبات تنباکو یافت می‌شد.

کارشناس مسؤول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور فرهنگ‌سازی را لازمه مبارزه با استعمال دخانیات دانست و یادآور شد: در این زمینه نیز موفق بوده‌ایم؛ جمع‌آوری دکه‌های فروش دخانیات، ابلاغ قانون بسته‌بندی ساده دخانیات به تولیدکنندگان آن و ممنوعیت فروش سیگار در سوپرمارکت‌ها به خصوص آن‌هایی که به مدارس نزدیک است از جمله اقدامات در راستای فرهنگ‌سازی بوده است.

وی ترکیبات تنباکو و دخانیات را سرطان‌زا دانست و اذعان کرد: تنباکوهایی که اصطلاحاً معطر هستند حاوی ده‌ها نوع سرطان و بیماری در خود هستند؛ سمومی که به واسطه سیگار و قلیان وارد بدن نسل جوان ما می‌شود باعث مرگ و میر زودهنگام در نسل آینده‌ساز انقلاب می‌شود.

ولی‌زاده در ادامه اجرای قانون مبارزه با دخانیات را نیازمند کمک همه مردم دانست و تأکید کرد: عرضه سیگار و دخانیات در سوپرمارکت‌ها ممنوع است و تنها 10 درصد از آن‌ها با کسب مجوزهای رسمی و رعایت قوانین توانسته‌اند اقدام به عرضه آن‌ها کنند.

کارشناس مسؤول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در پایان در رابطه با سوپرمارکت‌هایی که مجوز عرضه سیگار و دخانیات را دارند، اذعان کرد: نخستین اشتباه آن‌ها آخرین اشتباه انها خواهد بود و مجوزشان برای همیشه لغو خواهد شد؛ کسی حق ندارد برای فروش این گونه مواد تبلیغات کند یا غرفه خاصی در نظر بگیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار