توصیه‌های کارشناسان در رابطه با گرمازدگی را جدی بگیرید

با توجه به گرمای شدید هوا در فصل تابستان شاهد گرمازده شدن برخی از افراد در این فصل هستیم که کارشناسان حوزه تغذیه توصیه‌های مهمی را در این باره برای مردم منتشر کرده‌اند.

با توجه به گرمای شدید هوا در فصل تابستان شاهد گرمازده شدن برخی از افراد در این فصل هستیم که کارشناسان حوزه تغذیه توصیه‌های مهمی را در این باره برای مردم منتشر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با توجه به گرمای شدید هوا در فصل تابستان شاهد گرمازده شدن برخی از افراد در این فصل هستیم. گرمازدگی خطری برای فرد ندارد و کشنده نیست، مگر اینکه در درمان آن کوتاهی و سهل‌انگاری شود و به طور کامل و به موقع درمان نشود. اگر به ‌طور ناگهانی مکانیسم خنک‌کننده بدن از کار بیفتد، دمای مرکزی بدن آن‌چنان افزایش می‌یابد که می‌تواند در کمتر از نیم ساعت منجر به مرگ فرد شود.

*فوت برخی از افراد گرمازده دو هفته پس از گرمازدگی

بعضی افراد چند هفته بعد از گرمازدگی فوت می‌کنند که به دلیل نارسایی کلیه یا قلب است. بیش از 10 درصد افرادی که دچار این حالت می‌شوند، فوت می‌کنند. هم‌چنین باید توجه داشت که گرمازدگی باعث از کار افتادن و خرابی دائمی بعضی اندام‌ها مثل کبد می‌شود.

به گفته صاحب‌نظران حوزه تغذیه ورزشکاران، سالمندان، کودکان و کسانی که در فضای باز کار می‌کنند بیشتر در معرض گرمازدگی هستند که باید برای پیشگیری از گرمازدگی به توصیه‌های مهم در این رابطه عمل کنند.

گشاد شدن مردمک چشم، هوشیاری پائین، حالت تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه، پوست داغ، خشک و قرمز و عرق نکردن در هوای گرم از مهم‌ترین دلایل گرمازدگی به شمار می‌آیند.

*در فصل گرما آب زیاد بنوشید

کارشناسان تغذیه وزارت بهداشت برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه‌هایی را انجام داده‌اند، به این توصیه‌های مهم توجه کنید: وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و همچنین قبل و بعد و در طی ورزش، آب زیادی بنوشید.

قبل از اینکه کاملاً احساس تشنگی کنید، آب بنوشید؛ یعنی منتظر نباشید تا احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید و هنگام نوشیدن آب بیشتر از آن حدّی که فکر می‌کنید نیاز به آب دارید.

تا حد امکان مواقع گرم روز اعم از ظهر و بعد از ظهر استراحت کنید و اگر کاری ضروری ندارید به بیرون نروید.

*در معرض نور مستقیم خورشید نباشید

قبل از فعالیت زیاد و ایستادن در معرض آفتاب، سعی کنید به هوای گرم تابستان عادت کنید، سیستم تنظیم دمای بدن شما هنگامی که به گرما عادت کرده باشد، بهتر عمل خود را انجام خواهد داد.

کارشناسان تغذیه یادآور شده‌اند، برخی از افراد هستند که با نور خورشید به طور مستقیم در طول روز در ارتباط هستند، خطر بروز گرمازدگی در این افراد بیشتر است پس این افراد باید توجه داشته باشند که کمتر جلوی نور خورشید بایستند یا حداقل در مواقع کار به روی سرخود کلاه بگذارند تا سر با نور آفتاب در رابطه مستقیم نباشند چرا که سر به گرما و تابش شدید خورشید حساس است.

لباس‌هایی با رنگ‌های تیره هستند که نور را به خود جذب می‌کنند و باعث می‌شوند تا فرد احساس گرما کند به همین دلیل افراد باید در هوای گرم نه تنها لباس‌های گشاد بلکه لباس‌های نازک و روشن بپوشند.

*تا حد امکان از وعده‌های غذایی سبک استفاده کنید

وعده‌های غذایی سنگین باعث سوخت و ساز بیشتر بدن انسان می‌شوند که در نتیجه در صورت استفاده از غذاهای سنگین بدن گرم می‌شود، پس باید سعی کنید تا حتی‌الامکان از وعده‌های سبک غذایی استفاده کنید.

در صورتی که دارو مصرف می‌کنید، از پزشک خود باید سؤال کنید که آیا این دارو با تنظیم دمای بدن شما تداخل می‌کند یا خیر؟ اگر داروی مصرفی شما در تنظیم دمای بدنتان مداخله می‌کرد، باید فعالیت بدنی‌تان را در هوای گرم کاهش دهید و به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید.

باید از علائم خطر گرمازدگی آگاه باشید تا هنگام بروز این علائم، اقدامات لازم را انجام دهید، به خاطر داشته باشید که این علائم می‌توانند به تدریج و در طی چند روز یا اینکه بطور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کنند.

*گرمازدگی یک فوریت پزشکی است

هم‌چنین باید توجه داشته باشید که در صورت بروز گرمازدگی سریع به پزشک مراجعه کنید چرا که گرمازدگی یک فوریت پزشکی است.

طبق نظر کارشناسان باید اگر شما یا هر فرد دیگری علائم احساس سرگیجه، خستگی بیش از حد آشفتگی، درد شدید عضلات، تب یا تهوع و تشنج یا بی‌هوش شدن در هوای گرم را داشتید، به احتمال زیاد دچار گرمازدگی شده‌اید.

هر ایرانی می‌تواند با رعایت کردن این توصیه‌ها و آموزش آن‌ها حداقل به یک نفر از بروز گرمازدگی کمتر در بین ایرانیان جلوگیری کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار