اکثر بیماری های قلبی اطفال مادرزادی هستند

تشکیل قلب و اغلب دستگاه های بدن انسان بین هفته دوم تا دهم بارداری اتفاق می افتد.

تشکیل قلب و اغلب دستگاه های بدن انسان بین هفته دوم تا دهم بارداری اتفاق می افتد.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، قلب جزو اندام هایی از بدن است که علیرغم تپش و فعالیت مداوم و بی‌وقفه‌اش، وجودش در بدن احساس نمی‌شود، به عبارت دیگر انسانها در ۹۹درصد مواقع اصلاً متوجه وجود این عضو در بدن خود نمی‌باشند.

با توجه به اینکه تشکیل قلب جنین مراحل بسیار پیچیده ای دارد لذا بیماریهای مادرزادی قلب بسیار شایع بوده و علیرغم پیشرفت های چشمگیر در درمان این بیماریها هنوز هم متاسفانه بیشترین میزان مرگ و میر را در بین بیماریهای مادرزادی دارد.

برآورد می شود که در کشور ما سالانه حدود ۱۰ هزار نوزاد با بیماری نارسایی قلب متولد می شوند و البته نوزادی که بیماری قلبی مادرزادی دارد، ممکن است تا بزرگسالی هم بدون هیچگونه علامت خاصی این بیماری را به صورت خاموش در بدن خود داشته باشد اما بعد با مشکل مواجه شود.

ضرورت توجه به این موضوع باعث شد تا امروز درباره بیماری های قلبی کودکان گفتگویی را با " دکتر مهدی قادریان- متخصص اطفال و فوق تخصص بیماری های قلبی کودکان" انجام دهیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

آنچه که سلامت آینده جامعه را تضین می کند، سلامت جسمی، روحی و روانی فرزندان جامعه است، تفاوت بیماری قلبی کودکان با بیماری های قلبی بزرگسالان در چیست؟

تفاوت بیماری های قلبی در میان اطفال با بزرگسالان زیاد است

بیماری هایی که در اطفال رویت می شود، هنگام دنیا آمدن همراه خود داشته است؛ اکثر بیماری های قلبی که اطفال دارند بیماری های قلبی مادرزادی هستند.

علایم بارز بیماری های قلبی کودکان کدامند؟

بخشی از بیماری های قلبی هنگام تولد نوزاد قابل مشاهده است، برخی دیگر به مراحل بعدی کشیده می شود که در بسیاری از موارد والدین با گذشت زمان متوجه بیماری قلبی مادرزادی فرزند خود می شوند.

این بچه ها بیشتر هنگام بازی کردن عرق می کنند و هنگام انجام فعالیتی هر چند اندک احساس خستگی زیادی دارند.

ما به بچه هایی در وجود بیماری های قلبی شک می کنیم که به ناگهان تعادل خود را در حین بازی از دست می دهند، دچار بی حالی می شوند و یا اینکه از رشد خوبی برخوردار نباشند.

راه های تشخیص بیماری های قلبی در دوران جنینی وجود دارد؟

بله، سعی می کنیم پیشگیری کنیم.

به خانم ها پیشنهاد می کنیم ۳ ماه قبل از اینکه تصمیم به بارداری می گیرند، اسید فولیک استفاده کنند، این اقدام تا حدودی می تواند از بروز بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کند اما زمانی که حاملگی آغاز شد، قبل از ۲۰ هفتگی بارداری آنها توسط متخصص زنان کنترل می شود و اگر به شک رسیدند، موضوع را منتقل می کنند.

بارداری را به دو بخش قبل از ۲۰ هفتگی و بعد از ۲۰ هفتگی تقسیم می کنیم، برای بیماری های بسیار پیچیده ای که ممکن است پس از تولد نوزاد نتوان برای او کاری کرد را قبل از ۲۰ هفتگی می توان مجوز سقط درمانی و ختم بارداری صادر کرد اما بعد از ۲۰ هفتگی اگر موردی مشاهده شد، اقدامات درمانی را انجام می دهیم.

یکی از راههای تشخیص را نام ببرید؟

اکوی جنین شبیه سونوگرافی است که در این فرایند قلب و عروق جنین مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مشکلی بود با پزشک متخصص زنان و زایمان در میان گذاشته می شود.

اگر فرزند اول یک خانواده دچار بیماری های قلبی بود، امکان اینکه فرزند دوم هم این مشکل را داشته باشد، وجود دارد؟

خیر، خانواده اگر قرار باشد درگیر باشد، بین ۳ تا ۵ درصد امکان ابتلای فرزند دوم هم وجود دارد.

بهترین سن تشخیص بیماری های قلبی در هنگام بارداری قبل از ۲۰ هفتگی است.

یک مادر باردار باید چه نکاتی را رعایت کند تا فرزندی با قلب سالم به دنیا آورد؟

یکی از راههای پیشگیری مصرف اسید فولیک است چون بیماری های قلبی هیچ علت مشخصی ندارد و عوامل محیطی، دارویی، شغلی و ژنتیکی در آن دخیل هستند که باعث بروز بیماری های قلبی می شوند.

یکی از موارد مهم ازدواج های فامیلی است، تاکید می کنیم در ازدواج های فامیلی مشاوره پزشکی انجام شود.

مادر باردار در دوران حاملگی هر دارویی به خصوص داروهای اعصاب را مصرف نکند به خصوص زمان اوایل حاملگی که ممکن است فرد از باردار بودن خود بی اطلاع باشد.

سوء مصرف دخانیات به خصوص قلیان در دوران بارداری بسیار خطرناک است.

توصیه های پایانی خودتان را بیان کنید!

نسل بعدی ما وارثان ما هستند و ما باید این وارثان را به بهترین شکل چه از نظر جسمی و چه روحی تحویل جامعه بدهیم، پس باید هوای قلب کودکان را داشته باشیم

هیچ چیزی مثل آرامش مادر نمی تواند در شکل گیری یک فرزند سالم مهم و مؤثر باشد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار