تشکیل بیش از 51 هزار پرونده در دادگستری لنجان

رئیس دادگستری شهرستان لنجان گفت: طی یک سال گذشته ۵۱ هزار و ۵۷۳ پرونده در دادگستری شهرستان لنجان تشکیل شد و بالغ بر ۵۱ هزار و ۲۹۹ پرونده منتهی به صدور رای شدند.

جمشید رضایی در آئین بزرگداشت شهید آیت بهشتی در گلزار شهدای زرین شهر با اشاره به هفته قوه قضائیه اظهار کرد: در هر نظام سیاسی و حاکمیتی از جمله نیازهای ضروری و اساسی آن کشور داشتن قانون اساسی است تا بتواند پیش‌بینی نیازهای آتی و تامین نیازهای فعلی آن کشور را مهیا و حقوق دولت و ملت را به خوبی تعریف کند .

وی افزود: یکی دیگر از نیازهای اساسی هر نظام حکومتی وجود قوه قضائیه مقتدر و قوی در آن کشور بوده تا بتواند در سایه خود امنیت را برای مردم تامین کند و در موقع نیاز نیز بتواند با هنجارشکنان برخوردی مناسب و مقتدر داشته باشد .

رئیس دادگستری شهرستان لنجان در ادامه به نقش شهید بهشتی در استقرار و تشکیل قوه قضائیه و تدوین قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به شرایط خاصی که در کشور وجود داشت، دیگر کشورها باور نداشتند که نظام نوپای ایران حیاتی طولانی داشته باشد اما با تکیه به سرمایه‌های فکری و اندیشه‌های پاک شخصیت‌هایی همچون شهید بهشتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی تدوین و تصویب شد .


وی تصریح کرد: امروز ایران اسلامی یکی از مترقی‌ترین قوانین اساسی را در سطح دنیا دارد و شخصیتی چون شهید بهشتی موثر و ناظر بر تدوین چنین قانونی بود، شخصیتی که از نظر علمی در دو سطح حوزوی و فقهی و دانشگاهی به خوبی صاحب دانش شده بود .

رضایی اضافه کرد: شهید بهشتی اشراف کاملی بر نظام‌های فکری و مکاتب فکری و سیاسی در دنیا داشت و به خوبی نیازهای مردم و نظام اسلامی را می‌شناخت و بر همین اساس در تصویب قانون اساسی یکی از شخصیت‌های موثر بود .

وی ادامه داد: شهید بهشتی نه‌ تنها در حوزه تدوین قانون اساسی بلکه در استقرار و به وجود آمدن قوه قضائیه نقش بسزایی را ایفا کرد و با تشکیل و در برخی موارد پاکسازی نهاد قوه قضائیه، این قوه را با رعایت موازین اسلامی شکل داد .

رئیس دادگستری شهرستان لنجان شهید بهشتی را یکی از شهدای مظلوم نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: امروز نیز با اینکه سال‌ها از شهادت این شهید والامقام می‌گذرد نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم به خوبی از خدمات و تصمیمات این شخصیت والا مقام بهره‌مند شده‌اند .


وی بیان کرد: دشمنان با ترور شخصیت‌ها و متهم کردن و خدشه‌دار کردن چهره‌ها برای جلوگیری از پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی به میدان آمدند و گفتارها و شعارهای مختلفی را در برخی اجتماعات به زبان جاری می‌کردند .

رضایی متذکر شد: با تمام تلاش‌ها و توطئه‌های دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مرحله استقرار و تثبیت را پشت سر نهاده و امروز فراتر از مرزهای جغرافیایی گسترده شده و به الگویی جهانی مبدل شده است .

وی با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی شهرستان لنجان افزود: طی یک سال گذشته ۵۱ هزار و ۵۷۳ پرونده در دادگستری شهرستان لنجان تشکیل شد و بالغ بر ۵۱ هزار و ۲۹۹ پرونده منتهی به صدور رای شدند .

رئیس دادگستری شهرستان لنجان تصریح کرد: رسیدگی ۵۱ هزار و ۲۹۹ پرونده یک افتخار به حساب نمی‌آید بلکه باید تدابیری اندیشیده شود تا کاهش این آمار را شاهد باشیم و این مهم تنها با کمک مردم میسر است اما با تلاش همکاران بنده در قوه قضائیه شهرستان لنجان متوسط زمان رسیدگی به پرونده های موجود در سال ۹۴، ۲۵۵ روز بوده است که این مسئله در سال ۹۵ این میانگین به ۱۹۹ روز کاهش یافت.

رضایی اضافه کرد: ارائه خدمات الکترونیک قضایی، از طرح‌های بزرگ و مهم دستگاه قضایی می‌باشد که مورد توجه و تاکید مدیران عالی دستگاه قضایی است و امروزه آمادگی الکترونیک مردم و نیز ارتقای سطح دسترسی آنان به امکانات و تسهیلات فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به گذشته، امکان کاهش مراجعات مردم به مراجع قضایی را تسهیل کرده است و آن‌ها می‌توانند جهت طرح دعوا بدون مراجعه به محاکم یا دادسراها به صورت الکترونیکی اقدام کنند .


وی عنوان کرد: سامانه ابلاغ، سامانه‌ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا، نماینده قانونی آنان، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی است و بر اساس سامانه مذکور کلیه ابلاغ‌های صادره به اشخاص و پیوست‌های آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال می‌گردد .

رئیس دادگستری شهرستان لنجان ابلاغ الکترونیک را انقلابی در سیستم فعالیت‌های دادگستری خواند و بیان کرد: یکی از اهداف اجرای این طرح، خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است، همچنین احترام به حریم خصوصی افراد از مزایای مهم این طرح است؛ در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می‌کرد اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری، افراد می‌توانند بر روی گوشی تلفن همراه اوراق خود را دریافت کنند .

وی با اشاره به اینکه شهرستان لنجان رتبه سوم استان در ثبت نام در سامانه ثنا را به خود اختصاص داده است، متذکر شد: کاهش هزینه یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است و در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفه جویی خواهد شد و همچنین از حواشی و لغزشهای احتمالی در فرایند ابلاغ کاسته می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه ساختمان فعلی دادگستری لنجان با توجه به جمعیت شهرستان و میزان مراجعات تناسبی بایکدیگر ندارند، گفت: تلاش‌هایی در راستای توسعه فضای فیزیکی ساختمان دادگستری شهرستان لنجان انجام گرفته است که این مسئله در کوتاه مدت موثر است اما باید به ‌دنبال راهکار اساسی‌تری در این زمینه باید بود تا ساختمان دوم دادگستری ایجاد شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار