بورس از کمبود نقدینگی رنج می‌برد

بازارهای مالی شهر در دومین روز کاری خود با نوسانات منفی در بازار سهام، کاهش 2 هزار تومانی ارزش سکه تمام بهار آزادی و افت ارزش دلار در بازار صرافی‌ها به فعالیت خود خاتمه دادند.

بازارهای مالی شهر در دومین روز کاری خود با نوسانات منفی در بازار سهام، کاهش 2 هزار تومانی ارزش سکه تمام بهار آزادی و افت ارزش دلار در بازار صرافی‌ها به فعالیت خود خاتمه دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی شهر در دومین روز کاری خود با نوسانات منفی در بازار سهام، کاهش 2 هزار تومانی ارزش سکه تمام بهار آزادی و افت ارزش دلار در بازار صرافی‌ها به فعالیت خود خاتمه دادند. روز یکشنبه برای بازارهای مالی نکته مثبتی نداشت و عرضه‌ها در هر سه بازار افزایش یافت.

در این میان مهم‌ترین اخباری که در این روز منتشر شد و بر روند معاملات بازارها مؤثر بود به 12.6 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور، بالا بودن هزینه تجهیز پول برای بانک‌ها، افزایش قاچاق گازوئیل در سال 96، صرف 40 درصد از وام‌ها برای استمهال وام و دیون و بلوکه شدن 70 میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی در بانک اختصاص داشت.

*بورس از کمبود نقدینگی رنج می‌برد

شاخص بورس با 34 واحد افت به عدد 78 هزار و 765 واحد رسید، در این میان مهم‌ترین نمادهایی که در افت این شاخص نقش مؤثر داشتند، فولاد، فارس و غدیر بودند که با معاملات منفی خود از رشد این شاخص جلوگیری کردند.

در گروه خودرویی اکثر نمادها افت ارزش سهام خود را مشاهده کردند و از رشد ارزش سهام خود در این روز بازماندند، خزامیا بیشترین حجم معاملات را در این گروه از آن خود کرد.

تمام نمادهای گروه بانکی نیز افت ارزش سهام را در این روز به تصویر کشیدند و تنها نماد وبملت در معاملات پایانی خود اندکی بیش از صفر قیمتی مورد معامله قرار گرفت.

وبملت و وتجارت نیز همچنان نمادهای پرحجم این گروه به شمار رفتند و این در حالی بود که حجم این دو نماد نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته بود.

در گروه محصولات شیمیایی نیز تمام نمادها روز منفی را پشت سر گذاشتند و تعداد محدودی از نمادهای این گروه بودند که اندکی بیش از صفر قیمتی داد و ستد شدند؛ شپلی، تاپیکو و پترول نمونه‌ای از نمادهای منفی این گروه بودند.

در گروه خدمات فنی و مهندسی بار دیگر حرکت دو نماد رتکو رمپنا در یک‌ جهت صورت گرفت و هر دو موفق شدند اندکی بیش از صفر قیمتی معامله شوند.

فلزاتی‌ها علی‌رغم معاملات مثبت و تأثیرگذاری که در روز کاری قبل به ثمر رساندند، در معاملات این روز خود با افت ارزش روبرو شدند. فولاد، ذوب و فاسمین از جمله نمادهای منفی گروه فلزی بودند.

اتفاقی که این روزها بازار سرمایه را محدود کرده و معامله‌گران این بازار را از ادامه فعالیت در بورس مأیوس کرده است، کاهش حجم معاملات و نبود نقدینگی مؤثر در بازار است.

حرکت فرسایشی بازار چندین ماه است که ادامه پیداکرده و همچنان برخی بر این باورند که بهبود شرایط بخش واقعی اقتصاد می‌تواند ناجی بازار سرمایه باشد.

*نیش ترمز بازار ارز

قیمت ارز در دومین روز کاری کاهش یافت و اکثر ارزهای رایج با افت ارزش سهام خود روبرو شدند؛ دلار، یورو و پوند هر سه افت ارزش را به‌ واسطه افزایش عرضه در بازار تجربه کردند.

قیمت هر دلار با توجه به فعالیت امروز معامله‌گران این بازار به 3 هزار و 780 تومان رسید و نیش ترمز حرکت صعودی دلار در این نقطه به ثبت رسید.

یورو پوند انگلیس نیز در همین مسیر قرار گرفتند و به ترتیب قیمت 4 هزار و 420 تومان و 4 هزار و 930 تومان را به تصویر کشیدند.

این سه ارز بعد از چند روز متوالی افزایش قیمت، معاملات منفی را به ثمر رساندند که این امر به اعتقاد بسیاری از فعالان این حوزه، استراحت در میانه راه است.

کاهش ارزش این سه ارز در داخل در حالی صورت گرفت که بازارهای جهانی در تعطیلات انتهای هفته کاری خود به سر می‌برند.

*معاملات فرسایشی سکه بهار آزادی

سکه در این روز کاری 2 هزار تومان ارزان‌تر شد و نیم‌سکه و ربع‌سکه هر کدام به اندازه 2 هزار تومان رشد ارزش را مشاهده کردند.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به عدد یک‌ میلیون و 219 هزار تومان رسید و این در حالی بود که ارزش ربع‌سکه و نیم‌سکه به ترتیب برابر با 381 هزار تومان و 651 هزار تومان بود.

این تحولات در شرایط توقف بازارهای جهانی اتفاق افتاد و تمام نوسانات تحت تأثیر اخبار داخل و فعالیت معامله‌گران فعال در حوزه بازارهای داخلی بود.

در بخش معاملات آتی سکه تمام بهار آزادی نیز اتفاق جدیدی نسبت به آنچه در معاملات نقدی دیده شد رخ نداد و ارزش تمام قراردادها کاهش یافت.

بیشترین افت ارزش در قرارداد آتی تحویل دی‌ماه و کمترین میزان افت نیز در قرارداد آتی تحویل تیرماه به ثبت رسید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار