علی قوی‌تن: اکران ،مشکل سینمای کودک و نوجوان است

کارگردان سینمای ایران گفت: نمی‌توان تنها فیلم‌های فانتزی و سرگرم کننده برای کودکان ساخت، ذائقه کودکان را باید تغییر داد تا سال‌ها بعد وقتی وارد جامعه می‌شوند قدرت ساختن آن را داشته باشند.

کارگردان سینمای ایران گفت: نمی‌توان تنها فیلم‌های فانتزی و سرگرم کننده برای کودکان ساخت، ذائقه کودکان را باید تغییر داد تا سال‌ها بعد وقتی وارد جامعه می‌شوند قدرت ساختن آن را داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، علی ‌قوی‌تن که برای شرکت در سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به اصفهان آمده است در میان همهمه تماشاچیان، دعوت خبرنگار تسنیم به گفت‌و‌گو را پذیرفت و به سؤالات و دغدغه‌هایی که سینمای کودک و نوجوان را درگیر کرده است، پاسخ داد.
علی‌ قوی‌تن کارگردان سینمای ایران پیرامون برگزاری سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان اظهار داشت: در جشنواره امسال فیلم‌های خوبی دیدیم که نسبت به سال‌های گذشته که فیلم‌های چندان خوبی برای کودکان ساخته نمی‌شد، بهتر و پربارتر بود.
وی افزود: بخشی از جشنواره خوب برگزار شد اما در بخش دیگرش ضعف‌هایی به‌ویژه در حوزه نمایش فیلم مشاهده می‌شود، بعضی فیلم‌ها در زمان نامناسبی نمایش داده می‌شود، به‌عنوان مثال فیلم پل سفید در ساعت 12 و 30 دقیقه بامداد اکران شد، ساعتی که هیچ کودکی نمی‌تواند بیدار باشد.
به ساعت پخش نمایش اعتراض کردم
قوی‌تن با بیان اینکه برای سانس فوق‌العاده درخواست نباید از جانب ما باشد، بیان کرد: به ساعت اکران فیلم اعتراض کردم و گفتم که این ساعت زمان بیداری کودک و نوجوان نیست، شاید ساعت مناسبی برای بزرگ‌سالان باشد اما کودکان در این ساعت خوابند.
وی با اشاره به اینکه باوجود زمان نامناسب اکران، استقبال مردم از این فیلم خوب بوده است، گفت: انتظار ما این است که فیلم در ساعت شش تا هشت عصر نمایش داده شود تا مخاطب ما که کودکان و نوجوانان هستند بتوانند فیلم را ببینند.
کارگران سینمای ایران با اشاره به اینکه در سینمای بزرگ‌سال ممیزی سخت ده سال گذشته را نداریم و خط قرمزی در این حوزه وجود ندارد، اظهار داشت: فیلم‌هایی که امروزه ساخته می‌شود مشکلی برای پخش ندارد، درواقع بعد از انقلاب اسلامی، فیلم‌سازان می‌دانند که چه باید بسازند تا دچار مشکل نشوند.
مشکل سینمای کودک و نوجوان اکران است
وی با بیان اینکه زمان نمایش نیز مشکل دیگری است که به آن توجه نشده، گفت: مشکل ما در حوزه کودک و نوجوان این است که در اکران حمایت نشدیم و همین امر باعث افت تولیدات این سینما می‌شود.
قوی‌تن با بیان اینکه حمایت نکردن از فیلم‌سازان باعث افت سینمای کودک و بزرگ‌سال می‌شود، تصریح کرد: از سال 1390 به بعد چند فیلم ساختم که در جشنواره‌های جهانی شرکت کرد، سه فیلمم را نیز به کشورهای اروپایی و آسیایی فروختم و در آن کشورها اکران شد اما در ایران از فیلم‌های من حمایت نشد.
استانداردها را بلدیم مشکل بعضی فیلم‌سازان موضوع فیلم است
کارگردان سینمای ایران با اشاره به اینکه ما در سینما چه کودک و چه بزرگ‌سال، استانداردهای جهانی را می‌دانیم و به آن‌ها دست یافته‌ایم، اظهار داشت: ما مشکل تکنیک و استاندارد نداریم اما برخی فیلم‌سازان به لحاظ موضوعی مشکل دارند.
وی افزود: برخی کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها با تهیه فیلم‌هایی از داستان‌ها و قصه‌های مخاطب پسند و گیشه ‌دارد به دنبال موضوعات سرگرم کننده هستند و برخی دیگر به دنبال موضوعات آموزشی و تربیتی بوده و نگاه وسیعی به جامعه دارند.
تمام فیلم‌های کودک را نمی‌توان تنها برای کودک ساخت
قوی‌تن با بیان اینکه نمی‌توان تمام فیلم‌های کودک و نوجوان را برای کودک ساخت، گفت: همیشه و در تمام دوره‌ها عده‌ای برای کودک و عده‌ای دیگر درباره کودک فیلم می‌سازند اما مخاطب تمام فیلم‌های کودکان تنها کودکان نیستند.
وی با بیان اینکه 50 درصد فیلم‌های کودک مخاطبش کودکان هستند و 50 درصد دیگر خانواده‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌ها را درگیر می‌کند، افزود: چنین فیلم‌هایی نهادها را متوجه برخی مشکلات و معضلات کودکان و جامعه می‌کنند تا برای بهبود و کاهش آن تلاش کنند.
کارگردان سینمای ایران خاطرنشان کرد: نمی‌توان تنها فیلم‌های سرگرم‌کننده و فانتزی برای کودکان ساخت، بعضی فیلم‌ها باید اندوهی در خود داشته باشد تا کودکان را به چالش بکشد و خانواده‌ها و مسئولان را نیز درگیر کند.
"پل سفید" تمام اقشار جامعه را درگیر می‌کند
قوی‌تن گفت: فیلم "پل سفید" قصه کودکی است که به کلاس اول دبستان وارد شده اما پس از چهار ماه دچار حادثه شده و در بیمارستان بستری می‌شود، او در آن سال دیگر نمی‌تواند درس بخواند، سال آینده وقتی که به مدرسه مراجعه می‌کند از او آزمون می‌گیرند تا بدانند آیا این کودک می‌تواند در مدارس عادی تحصیل کند یا خیر.
وی افزود: این کودک در آزمون رد می‌شود و به او می‌گویند باید در مدرسه استثنایی تحصیل کند، این موضوع باعث بحران در این کودک می‌شود و برایش سؤال می‌شود که چرا باید در مدرسه استثنایی‌ها درس بخواند.
کارگردان سینمای ایران ادامه داد: خانواده‌ها و مسئولان آموزش‌وپرورش باید متوجه باشند که کجای کار اشتباه است، اگر زندگی یک کودک به خطر بیفتد چه اتفاقی برایش خواهد افتاد، تلاش کردم فیلم را به گونه‌ای بسازم که هم کودکان و هم بزرگ‌سالان با آن ارتباط برقرار کنند.
سینمای کودک را نمی‌توان جهت‌دهی کرد
وی گفت: بادکنک سفید ساخته جعفر پناهی نمی‌توانست همچون کلاه قرمزی به فروش برسد چرا که روال خود را داشت و نمی‌توانست در قالب فانتزی و سرگرم کننده قرار گیرد.
قوی‌تن با اشاره به اینکه باید سینما را رها کنیم تا فیلم‌سازان آزادانه به موضوعات مورد نظر خود بپردازند، افزود: سینمای کودک را نمی‌توان جهت‌دهی کرد، جهت‌دهی تنها برای تلویزیون است، در سینما که پای تهیه‌کننده شخصی در میان است و موقعیتش را فدای فرهنگ و مسائل اجتماعی می‌کند باید حرکت تأثیرگذاری اتفاق بیفتد.
ذائقه کودک و نوجوان را باید تغییر داد
وی با بیان اینکه کودکان را به سطحی‌نگری عادت ندهیم، گفت: ذائقه کودکان نباید به سطحی‌نگری عادت کند، کودک 10 ساله امروز جوان 20 ساله فرداست و باید از کودکی بیاموزد که چگونه می‌تواند جامعه را بسازد، کودکان آینده‌ساز جامعه ما هستند و پست‌های اجتماعی و اقتصادی را به دست می‌گیرند اگر فکر آن‌ها را تنها به سمت تفریح و سرگرمی سوق دهیم و ذائقه آن‌ها را تغییر ندهیم فاجعه به بار می‌آید.
کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه کودک باید درگیر مشکلات جامعه شود، تصریح کرد: ما باید به کودکان بیاموزیم که با چه مشکلاتی در آینده روبرو می‌شوند، چگونه باید بهتر زندگی کنند و کودکان دیگر چه مشکلاتی دارند.
کودکان را دست‌کم نگیریم
وی با اشاره به اینکه کودکان را نباید دست‌کم بگیریم و باید برای آن‌ها ارزش قائل باشیم، گفت: باید برای کودکان فیلم‌های پربار بسازیم و از ساخت فیلم‌های سطحی بپرهیزیم.
قوی‌تن با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش می‌تواند فیلم‌سازان را در این راه یاری کند افزود: وزارت ارشاد نیز می‌تواند ما را در اکران حمایت کند چرا که حمایت تنها در ساخت فیلم نیست، حمایت اصلی باید در اکران باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار