پروانه ها ماندنی شدند

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان، د‌ر حالی با یک ساعت تاخیر آغاز شد که جمعیت زیادی برای شرکت در این برنامه به ورزشگاه ۲۲ بهمن اصفهان دعوت شده بودند و این بار جانمایی مناسب باعث شده بود که صندلی و جایی برای نشستن داشته باشند. سالن کوثر پر بود از جمعیت مشتاقی که منتظر بودند که ببینند امسال بیشترین پروانه ها بر بال چه کسانی خواهد نشست.

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان، د‌ر حالی با یک ساعت تاخیر آغاز شد که جمعیت زیادی برای شرکت در این برنامه به ورزشگاه ۲۲ بهمن اصفهان دعوت شده بودند و این بار جانمایی مناسب باعث شده بود که صندلی و جایی برای نشستن داشته باشند. سالن کوثر پر بود از جمعیت مشتاقی که منتظر بودند که ببینند امسال بیشترین پروانه ها بر بال چه کسانی خواهد نشست.
دکور مراسم اختتامیه پر بود از نمادهای ایرانی‌اسلامی و نمادهای اصفهان، دکوری متفاوت‌تر از سال‌های گذشته که با حضور پررنگ کارگردانان و فیلمسازان برجسته کشور هم متفاوت‌تر می شد.
در میان چهره های برجسته، کمال تبریزی، فرشته طائرپور، رسول صدرعاملی، مرضیه برومند، علیرضا شجاع‌نوری، امیر اسفندیاری، کیومرث پوراحمد، محمد احمدی، پوران درخشنده، رضا میرکریمی، همایون اسعدیان، غلامرضا آزادی، شادمهر راستین، بیتا منصوری، مسعود اطیابی، انسیه شاه‌حسینی، وحید نیکخواه‌آزاد، شبنم مقدمی، رضا فیاضی و بسیاری دیگر هم بودند؛ کسانی که با کودکان بزرگ شده‌اند .
فضای شاد سالن نمی‌گذاشت خستگی معنایی داشته باشد و در این میان، صدای کلیک دوربین‌ها یک‌آن تمام نمی شد. ده‌ها عکاس، جلوی سن از تمام وقایع جشنواره غافل نشدند تا یکی از بهترین رویدادهای کودک در اصفهان نقشی تازه به‌خود بگیرد و بهقول استاندار اصفهان: «جشنواره‌ای که نصف‌جهان را جهانی کرده است، از دیده‌ها دور نماند.»
تشکیل قطب تولید فیلم کودک
اولین سخنرانی را که روی سن جا گرفت، بالاترین مقام استان بود که اظهار امیدواری کرد شاهد تشکیل قطب تولید فیلم کودک و نوجوان در اصفهان باشیم و اصفهان برند دائمی جشنواره شود.
استاندار اصفهان گفت: «یاد صدرها، خواجویی‌ها و زاون‌ها را گرامی داشته و به وجود فرهادی‌ها و صدرعاملی‌ها مفتخریم.»
رسول زرگرپور در ادامه سخنانش به سابقه 10‌هزار‌ساله این سرزمین و چهار دوره پایتختی ایران و مردم هنرمند اصفهان، اشاره کرد:« عنوانی که نصف‌جهان را برازنده این شهر کرده است، با حضور شما هنرمندان و ترنم شادی و خنده کودکان و نوجوانان اصفهانی این شهر، نه نصف جهان که همه جهان شده است».
استاندار اصفهان با بیان اینکه بازگشت عزت‌مندانه جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان به وطن خود و برگزاری موفق سی‌امین دوره این جشنواره را به مردم فرهنگ‌دوست اصفهان و مسئولان متعهد سینمایی کشور تبریک می‌گویم، عنوان داشت:«امیدوارم با تشکیل دائمی دبیرخانه جشنواره در اصفهان، شاهد تشکیل قطب تولید فیلم کودک و نوجوان در اصفهان باشیم. اصفهان برند دائمی جشنواره فیلم کودک و نوجوان است و این دو غیرقابل جدا‌شدن هستند.»
سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم حضور داشت،کسی که ترجیح داد به دلیل طولانی شدن مراسم و ضرورت حضورش در جلسه دیگری، بدون اینکه پشت تریبون برود تنها چند دقیقه ای برای تقدیر از یکی از عوامل فیلم به‌روی سن بیاید.
پرواز خیال‌انگیز
در این مراسم، شهردار اصفهان هم رجعت دوباره پروانه‌ها به اصفهان و پرواز خیا‌ل‌انگیز آنها بر فراز آسمان آبی هنر را دلالت بر حقیقتی انکارناپذیری دانست که هنر در تاروپود حیات کهن شهر اصفهان، نقشی ابدی و جاودانه انداخته است.مهدی جمالی نژاد ادامه داد: « ایمان بیاوریم که در ژرفای آشکار و پنهان فرهنگی و هنری این اسطوره، شهر می‌تواند عنوان افتخار‌آفرین دیگری را تحت‌عنوان شهر رخدادهای فرهنگی و هنری در مقیاس های جهانی رقم بزند.»جمالی نژاد افزود: «یقیناً سینمای کودک و نوجوان در تداوم و استمرار این جشنواره‌ها باید به مرز شکوفایی برسد و متناسب با شان و منزلت هنری اصفهان قد برکشد و آنچنان که انتظار می‌رود جهانی شود.»شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: «مدیران شهری اصفهان باید بدانند که جهان آینده متعلق به کودکان و نوجوانان است و بایستی خشت بنای آینده ای بهتر در این‌گونه رویدادها افکنده شود .وی با اشاره به نقش خانواده ها در ارائه مبانی تربیتی کودکان و نوجوانان گفت: «خلاقیت و نوآوری که یقیناً ما برای اداره شهر به آن نیاز داریم، در میان کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود.»وی خاطرنشان کرد: «بنابراین با هنر سینما می‌توانیم جهان آینده را آن‌چنان که اراده می‌کنیم بازآفرینی کنیم و دنیایی مشحون از معنویت، صلح، برابری، امنیت، همزیستی و خوشبختی را برای خود و هم‌نوعانمان پدید آوریم.دبیر سی‌ امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم حامل خبرهای خوبی بود. علیرضا رضاداد: « این جشنواره از چند جهت با دوره‌های قبل متفاوت بود که برخی از این تفاوت‌ها، در مقررات، نحوه نمایش فیلم‌ها، داوری‌ها و ... بود.»رضاداد افزود: «تفاوت بزرگ، استقبال و شورو‌نشاطی بود که در شهر اصفهان ایجاد شد؛ چون از مهرماه فاصله گرفتیم و جشنواره در اول تابستان که اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است برگزار شد. با این استقبال از سوی مردم، به نظر می‌رسد که این زمان، زمان مناسبی بود.»وی خاطرنشان کرد: «تجربه همکاری لذت‌بخش ستاد جشنواره با مدیران فارابی و شهرداری اصفهان است که این جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را در اصفهان پایدار می‌کند و قطعاً در سال‌های آینده، محل برگزاری آن تغییر نخواهد کرد و این سرمایه‌ای برای شهر اصفهان است.»
پروانه‌ها بر دوش عوامل فیلم «۲۱ روز بعد»
در پایان جشنواره، «خردمندان» پر جایزه‌ترین فیلمساز سی‌امین جشنواره بین المللی فیلم‌‌های کودکان ‌و نوجوانان، برای فیلم «۲۱ رو بعد» پروانه‌های زرین را درو کرد.همچنین در بخش پایانی تجلیل‌های برنامه، جایزه بهترین کارگردان فیلم بلند سینمایی به فریدون نجفی کارگردان فیلم «بلند اسکی‌باز» اهدا شد.پروانه زرین بهترین کارگردانی به محمدرضا خردمندان برای فیلم «21 روز بعد» تعلق گرفت.پروانه زرین بهترین فیلم بلند سینمایی کودک به بهروز مفید برای تهیه‌کنندگی فیلم «دزد و پری 2» اهدا شد که جایزه این بخش را حسین قناعت کارگردان این فیلم دریافت کرد.و در آخر پروانه زرین بهترین فیلم بلند سینمایی نوجوان به محمد احمدی برای فیلم « اسکی‌باز» تعلق گرفت.در پایان این مراسم هیئت داوران جایزه ویژه‌ای را به علیرضا رضاداد دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اهدا کرد.گفتنی است جایزه‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه بلندسینمایی، بهترین فیلم نوجوان از نگاه داوران، بهترین بازیگر نوجوان‌از نگاه داوران‌ اصلی و داوران‌کودک و نوجوان، جایزه، فیلم منتخب یونیسف، جایزه عشقی بزرگ برای جهانیان به «21روز بعد» و عوامل آن اهدا شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار