شورای اسلامی شهر درگیر مسائل جناحی و حاشیه ای نشوند

فرماندار شهرستان لنجان گفت: جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاهی تخصصی بوده که درآن بحث های کارشناسی و دغدغه مندی برای خدمت به مردم موج می زند و جای هیچگونه سیاسی کاری در آنها نیست لذا افراد منتخب در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا باید مراقب باشند تا خدای‌نکرده دچار لغزش نشوند.

سید محسن سجاد در کارگاه آموزشی منتخبین پنجمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهرستان لنجان و فلاورجان اظهار کرد: از مهمترین اصول اجتماعی اسلام اصل شورا و مشاوره است به طوری که می توان گفت نهاد شورا ستون فقرات نظام اسلامی است.

وی افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از قرآن کریم و سنت پیامبر و معصومین علیهم السلام می باشد اصول مهمی را در بر گرفته است که هفتمین اصل آن، مربوط به شورا است و در این اصل بیان شده که طبق دستور قرآن کریم وَ امَرُ هُم شوری بَینَهُم و شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ شوراها، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش و روستا و نظیر اینها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند .

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شورا با پوشیدن لباس قانون از عرصه قانون به عرصه عمل راه پیدا کردند و نهاد شورا در زمره ارکان نظام و اداره امور کشور قرار گرفت و قانون اساسی نشان داد که این مردم هستند که در قالب نهادهای شورایی، حاکمان و کارگزاران نظام را بر آن می‌دارند تا در چارچوب ضوابط و مقرراتی که آنها وضع می‌کنند.

وی ادامه داد: مهمترین اصول اجتماعی اسلام اصل شورا و مشاوره است که در منابع اسلامی با دقت و اهمیت خاصی مطرح و در سیره پیامبر اکرم(ص) و پیشوایان بزرگ اسلام جایگاه ویژه ای دارد و از سوی دیگر قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز بر تشکیل شوراها تاکید جدی دارد و بسیاری بر این باورند که برای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی و کوچک شدن بدنه دولت نیازمند فعال شدن شوراها هستیم.

سجاد اضافه کرد: بنابر این باید بگوییم که جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاهی تخصصی بوده که درآن بحث های کارشناسی و دغدغه مندی برای خدمت به مردم موج می زند و جای هیچگونه سیاسی کاری در آنها نیست لذا افراد منتخب در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا باید مراقب باشند تا خدای‌نکرده ازلحاظ قانونی و شرعی دچار لغزش نشوند .

وی بیان کرد: باید توجه داشت که شوراها به دلیل برخورداری از ماهیت محلی و آشنایی چهره به چهره با مردم محل از منظر منتخبان خود، با همراهی و همکاری بیشتر مردم در اداره امور مواجه هستند و از سوی دیگر به دلیل دسترسی بیشتر و آسان‌تر ارتباط اقشار مردم با شوراها مردم بهتر می توانند مشکلات و کمبودهای فردی و جمعی خود را با آنان در میان بگذارند.

فرماندار شهرستان لنجان بیان کرد: از طرف دیگر، شوراها با رفع و رجوع کارها در شهرها و روستاها توانسته‌اند بخش زیادی از بارسنگین و تصدی‌های گسترده دولت را از دوش مقامات کشوری بردارند و رابطه مردم با دولت و متقابلا دولت با مردم را سهل‌تر و شفاف‌تر کنند از این رو اعضای شورا مسئولیت خطیر و سنگینی را عهده‌دار شده‌اند و باید تمام تلاش خود را در جهت تحقق اهداف شورای شهر و روستا به‌کارگیرند .

وی خاطرنشان کرد: مشارکت سیاسی ملت ایران در انتخابات دوره‌های مختلف همواره بی‌نظیر بوده و آغاز این مهم با رفراندوم دوازدهم فروردین سال ۱۳۵۸ که یکی از کم‌نظیرترین نمونه‌های مشارکت سیاسی آرام و مترقی در تاریخ قلمداد می‌شود رقم خورد و مردم با حضور حداکثری خود با ۹۸.۲ درصد به نظام مقدس جمهوری اسلامی رأی «آری» دادند و این مسئله در انتخابات متعدد ایران اسلامی نکته ای مهم و درخشان به شمار می آید .

سجاد با اشاره به اینکه مشارکت ۸۳ درصدی مردم شهرستان لنجان در انتخابات اخیر، نقطه عطفی در تاریخ پرافتخار این دیار محسوب می‌شود اذعان کرد: آرامش و تمکین به قانون یکی از ویژگی‌های برجسته انتخابات اخیر در کشورمان بود و باید گفت پاسخ به اعتماد مردم در انتخابات اخیر یکی از اولیت های اصلی افراد منتخب است که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه مردم با حضور پرشور خود چنین حماسه‌ای را رقم زدند و امیدواریم اعضای شوراها با عزمی راسخ در جهت خدمت به مردم گام بردارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار