حجاب عامل آرامش روانی جامعه واستحکام خانواده است

امام جمعه باغبادران گفت: امروزه یکی از راه های به انحطاط کشیدن ومبارزه با اسلام وحکومت های برخواسته از اسلام مبارزه با عفت وحیا مخصوصا در زنان است چراکه غرب از حجاب می ترسد و باید توجه داشت که انحطاط جامعه اسلامی از سقوط اعتقادی زنان آغاز می شود.

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در جمع مردم باغبادران با بررسی سبک زندگی با رویکرد بررسی اخلاق معاشرت در زندگی، اظهار کرد: احترام گذاشتن وشخصیت دادن به دیگران در ارتباط با انان همچون پدر ومادر، همسر، فرزند، اقوام، همکار، دوستان و... از اهمیت ویژه ای برخوردار است

وی با اشاره به راه های شخصیت دادن به دیگران در ارتباط بر قرار کردن افزود: تشویق وتحسین کردن صمیمانه و یاداوری نقاط مثبت یکی از راه های شخصیت دادن به افراد است و در قران کریم نیز در غالب بشارت وانذار امده است وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشیراً وَ نَذیراً وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ.

امام جمعه باغبادران با اشاره به وظیفه مربیان در اینحوزه تصریح کرد: از امام باقر علیه السلام نقل است که فرمودند ثَلَاثَةٌ تَجِبُ عَلَی السُّلْطَانِ لِلْخَاصَّةِ وَ الْعَامَّةِ مُکَافَأَةُ الْمُحْسِنِ بِالْإِحْسَانِ لِیَزْدَادُوا رَغْبَةً فِیهِ وَ تَغَمُّدُ ذُنُوبِ الْمُسِی‌ءِ لِیَتُوبَ وَ یَرْجِعَ عَنْ غَیِّهِ وَ تَأَلُّفُهُمْ جَمِیعاً بِالْإِحْسَانِ وَ الْإِنْصَاف، هر زمامدار یا حاکمی یا مربی برای درباریان و عموم مردم خود سه وظیفه دارد نخست به شخص نیکوکار پاداش نیکو دهد تا در آن کار تشویق شود، دوم بر خطای بدکار پرده پوشد تا او توبه کرده و دست از گمراهی بردارد و سوم همگان را با احسان و انصاف متّحد و یکپارچه سازد.

وی ادامه داد: باید به این مهم توجه داشت که در ارتباط با پدر ومادر فرزند و همسر باید دقت کنیم چراکه بعضی نمیتوانند صفات مثبت را ببینند منفی نگرند لذا باید گفت در این زمینه باید میان بد وخوب فرق گذاشت چراکه این مهم باعث رشد خوبی وکم شدن بدی میشود.

فرهنگ با اشاره به عهدنامه مالک اشتر گفت: در این عهدنامه امده است لَا یَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِی‌ءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ- فَإِنَّ فِی ذَلِکَ تَزْهِیدٌ لِأَهْلِ الْإِحْسَانِ فِی الْإِحْسَانِ- وَ تَدْرِیبٌ لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ- فَأَلْزِمْ کُلًّا مِنْهُمْ مَا أَلْزَمَ نَفْسَهُ، أَدَباً مِنْکَ- یَنْفَعْکَ اللَّهُ بِهِ وَ تَنْفَعْ بِهِ أَعْوَانُک، خوب و بد در پیش تو یکسان نباشد که برابر شمردن این دو بی‌میل کند مردمان نیک را در نیکی نمودن و بدان را به بد کردن وادار نماید و هر یک از ایشان را باندازه‌ی خودش پاداش و کیفر ده تربیتی است از تو که خدا تو را بآن بهره دهد و یارانت نیز از آن بهره برند.

وی دوری از افراط و تفریط را در تشویق بسیار حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: از حضرت علی علیه السلام نقل است که فرمودند الثَّنَاءُ بِأَکْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ وَ التَّقْصِیرُ عَنِ الِاسْتِحْقَاقِ عِیٌّ أَوْ حَسَد، ثنا گفتن و تمجید دگران، بیشتر از حدّ شایستگی و لیاقت، تملق و چاپلوسی است، و کمتر از آنچه سزاوارند یا ناشی از عجر تمجیدکننده است یا منشأ روانی آن بیماری حسد است.

امام جمعه باغبادران عنوان کرد: باید توجه داشت که با نام نیک صدا زدن پدر ومادر وفرزند ومردم باعث شخصیت دادن می شود و از سوی دیگر اظهار علاقه کردن جایگاه ویژه ای در این حوزه به خود اختصاص داده است و خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ».

وی بیان کرد: در ورایات داریم از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند هر گاه مردی را دوست داشته باشی او را از دوستی خود آگاه کن، زیرا این، بیشتر مایه استواری محبّت در میان شماست، إذا أحببت رجلا فأخبره بذلک فإنّه أثبت للمودّة بینکما.

فرهنگ خاطرنشان کرد: از موسی بن جعفر (ع)، از پدرانش نقل شده که رسول خدا (ص) فرمودند هر گاه یکی از شما برادرش را دوست داشته باشد باید از نام پدر و از قبیله و عشیره او سؤال کند، زیرا این از حقوق واجب بشمار می‌رود. اخوّت حقیقی آن است که از برادرش این سؤال را بکند و گر نه شناختی احمقانه خواهد بود.

وی یادآور شد: در مورد همسر و ابراز محبت به او نیز از وجود پیامبر اکرم(ص) نقل است که فرمودند کلام مرد به همسرش که دوستت دارم از قلب او بیرون نمی رود قول الرجل للمراه انی اجبک لا یذهب من قلبها ابدا.

امام جمعه باغبادران متذکر شد: به کودکان نیز باید ابراز محبت کرد کودک، احبو الصبیان وارحموهم و در حدیث داریم از اشراف جاهلیت گفت ده بچه دارم تا به حال آنها را نبوسیده ام و حضرت فرمودند من لا یرجم لا یرحم.

وی در ادامه به اشاره به اینکه ۲۱ تیرماه با عنوان روز عفاف وحجاب نامگذاری شده است، گفت به مناسبت سرکوب قیام مردم علیه توطئه کشف حجاب رضاخانی است در سال ۱۳۱۴ این روز، روز عفاف وحجاب نام گرفت.

فرهنگ با اشاره به اینکه انحطاط جامعه اسلامی از سقوط اعتقادی زنان آغاز می شود، تصریح کرد: امروزه یکی از راه های به انحطاط کشیدن ومبارزه با اسلام وحکومت های برخواسته از اسلام مبارزه با عفت وحیا مخصوصا در زنان است چراکه غرب از حجاب می ترسد و این درحالی است که حکومت های غربی بر ممبنای لذت گرائی و مادیات و استفاده ابزای از زنان برای رسیدن به اهداف خودشان پایه گذاری شده است اما در حکومت اسلامی این چنین نیست.

وی اضافه کرد: یکی از اثار مهم بی حجابی و بد حجابی فروپاشی کانون خانواده است که مصداق بارز ان در غرب نمایان بوده لذا هر چه زن بی حیاتر باشد تضمین یک زندگی وخانواده ارامانی در ان کمتر می شود.

امام جمعه باغبادران عنوان کرد: امروزه زنان ما باید مظهر عفت وحیا والگویی برای دیگران باشند چراکه حجاب به عنوان یک ارزش دارای آثار گوناگونی است که یکی از آنها باعث پایداری ومستحکم شدن پیوند خانوادگی می باشد.

وی بیان کرد: از آثار اولیه رعایت حجاب در جوامع، استحکام نهاد خانواده به عنوان کوچک ترین ومهم ترین نهاد اجتماعی است و با رعایت اصل حجاب وپ وشش در محیط بیرون خانواده، حریم زن وشوهر حفظ می شود و خانواده دارای ثبات خواهد شد لذا حجاب سبب صمیمیت رابطه می گردد و برای کانون خانواده مفید است

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار