موجودی زندان‌های استان سه برابر ظرفیت است

مدیركل زندان‌های استان اصفهان گفت: سال گذشته 30 هزار و 500 نفر وارد زندان‌های استان شده‌اند كه این تعداد ورودی نسبت به سال گذشته 1.8 درصد کاهش یافته است.

مدیركل زندان‌های استان اصفهان گفت: سال گذشته 30 هزار و 500 نفر وارد زندان‌های استان شده‌اند كه این تعداد ورودی نسبت به سال گذشته 1.8 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، اسدالله گرجی زاده ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با اشاره به اینکه بر خلاف سایر کشورها 95 درصد زندانبانی در جمهوری اسلامی کار فرهنگی و تنها 5 درصد کار پلیسی است، اظهار کرد: زندان خلاصه‌ای از مشکلات جامعه است و مسئولان برای آگاهی از مشکلات جامعه باید زندان‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

وی با بیان اینكه کشور به لحاظ شمار زندانیان در رتبه نخست کشورهای اسلامی، در رتبه چهارم کشورهای آسیایی و در دنیا در رتبه 8 قرار دارد، افزود: در حال حاضر 14 هزار نفر در زندان‌های استان دوران محكومیت خود را طی می‌کنند که 97 درصد آن‌ها مرد و سه درصد زنان هستند. این موضوع در حالی است که زندان باید حربه‌ای برای ترساندن مردم باشد زیرا پس از ورود به زندان قبح آن شکسته می‌شود.

موجودی زندان‌های استان سه برابر ظرفیت است

مدیركل زندان‌های استان اصفهان ادامه داد: موجوی زندان‌های استان سه برابر ظرفیت است و این موجب شده نگهداری و آسیب زدایی زندانیان دشوار شود. در قوانین کشور بیش از 1200 مورد مجرمانه وجود دارد که موجب محکومیت می‌شود، در حالی كه اگر گذشت و محبت افزایش یابد اصرار شاکیان به زندانی شدن افراد کمتر خواهد شد.

گرجی زاده با اشاره به وضعیت زندان‌های استان اصفهان با بیان اینكه سال گذشته 30 هزار و 500 نفر وارد زندان‌های استان شده‌اند، افزود: این تعداد ورودی نسبت به سال گذشته 1.8 درصد کاهش یافته است كه 81 درصد زندانیان ورودی فاقد سابقه کیفری بوده‌اند. 96 درصد زندانیان ورودی زندان‌های استان مرد و چهار درصد درصد زنان هستند که سه درصد این افراد بی سواد بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 57 درصد زندانیان متاهل هستند، اظهار کرد: سال گذشته 57 هزار و 600 مورد مرخصی و در مجموع 563 هزار روز برای 10 هزار و 300 نفر صادر شده است؛ علاوه بر این یک هزار و 734 زندانی در استان مورد عفو قرار گرفته‌اند و مدت محکومیت یک هزار و 613 نفر نیز تقلیل یافته است.

آزادی 29 هزار زندانی در سال 95

مدیركل زندان‌های استان اصفهان با اشاره به اینكه سال گذشته 29 هزار زندانی آزاد شده‌اند،‌ ادامه داد: دو هزار و 400 نفر در سال 95 در زندان‌های استان موفق به حفظ قرآن شده‌اند و یک هزار و 115 نفر ادامه تحصیل داده‌اند. در همین سال 601 پرونده در شورای حل اختلاف زندان بررسی شده است و دو هزار نفر از قضات از زندان‌های استان بازدید کرده‌اند.

گرجی زاده اضافه کرد: در سال 95 پنج هزار و 880 زندانی سال گذشته گواهی فنی و حرفه‌ای دریافت کرده‌اند و شش هزار و 380 زندانی در استان مشغول به كار بوده‌اند؛ این تعداد در حدود دو میلیارد تومان حقوق دریافت کرده‌اند که نسبت به سال‌های قبل 18 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: هر سال بازگشت افراد با سابقه كیفری به زندان کمتر می‌شود؛ اگر بتوان برای زندانیان كه آزاد می‌شوند موقعیت اشتغال ایجاد كرد و جامعه پذیرای این افراد باشد بازگشت به زندان اتفاق نمی‌افتد اما اگر این افراد مدیریت نشوند به زندان باز می‌گردند.

خانواده‌ها برای جرم زندانی مجازات نشوند

مدیركل زندان‌های استان اصفهان با اشاره به اهمیت حمایت از زندانیان آزاده شده و خانواده زندانیان گفت: سه هزار و 500 خانوار تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان هستند و سال گذشته یک هزار و 135 نفر از خانواده زندانیان به کمیته امداد و بهزیستی معرفی شده‌اند.

گرجی زاده با بیان اینكه بیشتر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه در زندان‌ها نمود دارد، باید پرسید چرا یک نفر یک هفته پس از ازدواج باید به دلیل مهریه وارد زندان شود؟ تصریح کرد: اگر خانواده زندانیان مورد حمایت قرار نگیرند آسیب‌های زندان وارد جامعه می‌شود.

وی افزود: اگر فردی دچار خطا شده و به تبع آن به زندان محكوم شده است، این جرم شخصی است و‌ خانواده او نباید تنبیه شوند. كمك به رفع مشكلات خانواده زندانیان می‌تواند موجب كاهش آسیب‌های اجتماعی شود. افرادی كه از زندان آزاد می‌شوند جزئی از جامعه هستند و پس از پایان محكومیت نباید از جامعه طرد شوند؛ هرجا كه برای افراد سوء پیشینه ایجاد كردیم جواب منفی گرفته‌ایم.

پیشگیری از جرم یك وظیفه همگانی است

مدیركل زندان‌های استان اصفهان ادامه داد: پیشگیری از جرم یك وظیفه همگانی است و تنها بر عهده سازمان زندان و قوه قضائیه نیست. در كشور قوانین بسیار خوبی وجود دارد اما متاسفانه به درستی اجرا نمی‌شود یا نظارتی بر اجرای آن وجود ندارد اگر قوانین و مسائل فرهنگی در جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد بسیاری از آسیب‌ها كاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن از شمار زندانیان كاسته می‌شود.

گرجی زاده با بیان اینكه از سال 90 تا کنون 930 نفز با کمک خیرین و تامین مبلغ چهار میلیارد تومان از زندان‌های استان آزاد شده‌اند، اضافه کرد: سال 95 نیز با پرداخت مبلغ 70 میلیارد تومان که 7.5 میلیارد تومانی آن توسط مردم و 26 میلیارد آن با گذشت شاکیان تامین شده بود 751 زندانی آزاد شدند.

وی تصریح کرد: امسال نیز 57 جشن گلریزان برگزار شد که با کمک 7 میلیارد تومانی مردم 430 نفر از محکومان جرائم غیرعمد از زندان آزاد شدند. مردم در برنامه "یک شهر یک ضیافت" که در ماه رمضان از شبکه محلی اصفهان پخش می شد سه میلیارد تومان به آزادی زندانیان کمک کردند.

مواد مخدر جرم 50 درصد زندانیان اصفهان

مدیركل زندان‌های استان اصفهان با اشاره به اینكه 26 درصد از زندانیان ورودی به زندان‌های استان مرتبط با جرائم مواد مخدر هستند و در کل 50 درصد زندانیان استان در رابطه با جرایم مواد مخدر در زندان هستند،‌ ادامه داد: پس از مواد مخدر 20 درصد زندانیان به جرم سرقت، 13 درصد جرائم غیرعمد و 13 درصد به دلیل جرایم مالی زندانی شده‌اند.

گرجی زاده با اشاره به اینکه در مهدکودک زندان مرکزی استان 8 کودک نگهداری می‌شوند، گفت: سرانه استاندارد فضای زندانی 13.5 متر مربع است که در حال حاضر این سرانه در استان اصفهان چهار متر مربع است، متاسفانه به غیر از چند زندان نوساز سایر زندان‌های استان فرسوده و با مازاد زندانی رو به روهستند.

وی اضافه کرد: زمینی به مساحت 80 هكتار برای زندان جدید اصفهان در نظر گرفته شده است كه برای ساخت نیاز به اعتباری در حدود 360 میلیارد تومان دارد. زندان‌های دو شهرستان نطنز و نجف آباد به بهره برداری رسیده‌اند و زندان كاشان در دست اجراست.

اعتصاب غذا نداشتیم

مدیركل زندان‌های استان اصفهان در پاسخ به سوالی در رابطه با صحت اعتصاب غذای یك زندانی در زندان اصفهان افزود: موردی از اعتصاب غذا در زندان اصفهان اتفاق نیفتاده است و این موضوع برخلاف آیین نامه و جرم محسوب می‌شود، باید توجه داشت که زندانیان کمتر به دلیل شرایط زندان اعتصاب می‌کنند و اعتصاب آنها معمولا به دلیل مسائل خارج از زندان است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار