بحران آب در بویین میاندشت جدی است

بویین میاندشت یکی از این شهرستان‌ها است که با وضعیت نامناسبی در زمینه آب و منابع آب زیرزمینی مواجه است.

اصفهان امروز: به گفته استاندار و طبق گزارش‌های ارسالی از سوی شرکت آب منطقه‌ای، اصفهان شاهد خشک‌سالی شدیدی است که در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. کاهش نزولات آسمانی، مصرف نادرست آب به همراه مصرف بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی برشدت خشک‌سالی و عواقب آن افزوده است. شهرستان‌ها و روستاهای زیادی با این پدیده شوم که البته بشر نقش مؤثری در به وجود آمدن آن دارد دست‌به‌گریبان هستند. بویین میاندشت یکی از این شهرستان‌ها است که با وضعیت نامناسبی در زمینه آب و منابع آب زیرزمینی مواجه است. خلیل فاضلی ریاست اداره آب و فاضلاب روستایی بویین میاندشت در این زمینه با اصفهان امروز گفتگویی داشته است که می‌خوانید.

س- وضعیت اداره آبفار شهرستان بویین میاندشت چگونه است؟

از سال 1393 اداره آب و فاضلاب روستایی بویین میاندشت مستقل شد و امور آبفار (آب و فاضلاب روستایی) در اردیبهشت‌ماه 1393 در شهرستان بویین میاندشت استقرار یافت...بعدازآن خدمات‌رسانی در بخش آب شرب به روستاییان شهرستان که شامل 31 روستا تحت پوشش با جمعیت 10030 نفر می‌باشد را در دستور کار قرار دادیم.

س- خدمات ارائه شده به روستاییان قابل قبول است؟

با توجه به اهمیت رساندن آب سالم به مردم باید گفت نظارت بر کمیت و کیفیت آب شرب روستاهای غیر تحت پوشش شامل 11 روستا با جمعیت 1402 نفر به عهده این اداره می‌باشد که حتی‌الامکان تلاش شده بهترین خدمات‌رسانی به روستائیان عزیز انجام شود.

س- بویین میاندشت و روستاهای توابع آن ازنظر منابع و ذخایر آبی در چه وضعیتی قرار دارند؟

وضعیت ذخایر آب زیرزمینی در شهرستان بویین میاندشت نامناسب است. با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان و وضعیت تپه ماهوری زمین به تبع ذخیره آب بسیار کمی در شهرستان وجود دارد. متأسفانه طی خشک‌سالی‌های اخیر اکثر روستاهای شهرستان با مشکل کمبود آب مواجه شده‌اند، به‌نحوی‌که در زمان استقرار امور آبفار شهرستان آب‌رسانی به هفت روستا به‌صورت سیار انجام می‌گرفت که البته خوشبختانه با اقداماتی که انجام شد یک روستا از این تعداد کم شد؛ اما لازم به ذکر است علاوه بر 6 روستای مشمول آب‌رسانی سیار چند روستا نیز به‌صورت نوبت‌بندی و برحسب شرایط مشمول آب‌رسانی سیار می‌شوند.

س- آب بویین میاندشت مشکل خاصی دارد؟

در آب بعضی روستاها مشکل کیفی و نیترات وجود دارد. در شهرستان بویین میاندشت، روستای داشکسن دچار مشکل کیفی آب بود که با اجرای پکیج نیترات‌زدایی که به‌صورت پایلوت کشوری در این روستاها انجام شد از لیست آب‌رسانی سیار خارج‌شده و در حال حاضر نصب دستگاه نیترات زدا در روستای زرنه نیز انجام‌شده و اقدامات تکمیلی و بهره‌برداری از آن در دست انجام است.

س- نصب دستگاه نیترات زدا می‌تواند مشکل کیفی آب را برطرف نماید؟

ظرفیت دستگاه فوق به‌اندازه‌ای است که اهالی محترم از محل نصب دستگاه آب برداشت می‌نمایند و مصارف غیر شرب کما فی سابق از شبکه توزیع آب انجام می‌شود.

س- با توجه به مشکل کمبود ذخایر آبی و پدیده خشک‌سالی، مصرف آب در بویین میاندشت و روستاهای توابع آن چگونه است؟

باید بگویم با توجه به اهمیت مصرف بهینه آب، متأسفانه علی‌رغم وضعیت نامناسب ذخیره آب‌های زیرزمینی و هشدارهای ارائه شده در خصوص صرفه‌جویی و مصرف درست آب شرب، اهالی بعضی از روستا در زمینه صرفه‌جویی کمتر اقدام می‌نمایند و این امر باعث تشدید مشکلات در این بخش شده است. منابع آب‌رسانی در روستاهای شهرستان محدود است. منابع آبی شهرستان بویین میاندشت همین منابع آبی موجود هستند و قابلیت افزایش استحصال وجود ندارد، لذا شایسته است در بخش مصرف مدیریت بهتری صورت گیرد. از سوی دیگر شاهد فرسودگی در شبکه آب‌رسانی روستاها هستیم که مدیریت توزیع و جلوگیری از پرت و هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع در حوزه صرفه‌جویی مربوط به اداره آبفار است که اصلاح و بهسازی شبکه‌ها با توجه به وضع موجود نیاز به تأمین اعتبار از طرف دولت و اصلاح و توسعه شبکه‌ها دارد؛ اما با توجه به اهمیت صرفه‌جویی آب توسط مردم یک قسمت کار به اهالی محترم روستاها برمی‌گردد و آن صرفه‌جویی و درست مصرف کردن آب شرب می‌باشد که آب شرب و بهداشتی برای مصارف غیرضروری و غیربهداشتی مصرف نشود.

س- آیا اصلاح شبکه توزیع و ممانعت از هدر رفت آب در شبکه آب‌رسانی روستاها صورت خواهد گرفت؟

خوشبختانه از زمان استقرار امور آبفار در دو روستای (بلطاق و قائم آباد) اصلاح شبکه به‌طور کامل انجام شد و اصلاح شبکه آب‌رسانی فرسوده در روستای هندوکش نیز به‌تازگی شروع‌شده است. روستاهای دیگر نیز به ترتیب اولویت اعتبار در دست پیگیری است.

س- اگر بخواهید وضعیت آب را در بویین میاندشت و روستاهای توابع آن تشریح کنید، چه می‌گویید؟

باید گفت وضعیت بحرانی است. به‌طورکلی در کل کشور و حتی خاورمیانه طبق پیش‌بینی کارشناسان وضعیت آب خوب نیست و روز به روز مشکل‌تر و سخت‌تر خواهد شد. متأسفانه در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. باید مدیریت بهتری در بخش مصرف و بخصوص در بخش کشاورزی که تا حدود 92% مصرف را به خود اختصاص داده اعمال شود. لازم است بدانیم میانگین سرانه برخورداری هر نفر از آب شیرین در جهان 6079 مترمکعب می‌باشد، ولی در کشور ما این سرانه حدود 900 مترمکعب یعنی یک‌ششم میانگین جهانی است، پس بیایید بحران آب را جدی بگیریم.

س- از شرایط ساختمان اداره آبفار بگویید.

ساختمان فعلی این اداره یک باب ساختمان استیجاری می‌باشد که البته پیگیری واگذاری زمین درسایت اداری در دست می‌باشد که با تخصیص زمین به این امور عملیات احداث ساختمان اداری اجرایی می‌شود. در خصوص وضعیت پرسنلی و استخدامی نیز با توجه به وضعیت موجود، استخدام حداقل دو نفر نیرو در این امور ضروری است، ولی متأسفانه به دلیل ممنوعیت بکار گیری و استخدام نیرو، مشکل نیرو همچنان وجود دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار