به احترام محمدعلی موسی‏ خانی (1394-1326)

محمد علی موسی خانی از کارآفرینان برجسته دهه های اخیر اصفهان آذرماه سال گذشته دار فانی را وداع گفت.

به احترام محمدعلی موسی‏ خانی (1394-1326)
اصفهان امروز-حسین قلع ریز: شیشه‏ های نوشابه متمایز کافی‏ کولا با جا انگشتی‏ های متفاوت‏ اش به همراه کیک و کلوچه خویی، در خاطرات دوره نوجوانی و جوانی بسیاری از همشهریان اصفهانی و بلکه شمار زیادی از مردم ایران در اواخر دهه 1370 و اوایل دهه 1380 جای دارد. کافی کولا نوشابه ای که در دهه 70 با الهام از نام احمد کافی، واعظ مشهور ایرانی که هر ساله در دهه 1350 در اصفهان منبر می‏ رفت و کیک خویی که از نام محل تولید این کارآفرین برگرفته بود، توانست در سبد محصولات غذایی خانواده های ایرانی جای خود را باز کند و حتی در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز محبوبیتی قابل توجه به دست آورد.
محمد‏علی موسی‏ خانی، بنیانگذار گروه صنایع غذایی خویی، صبح روز یکشنبه 15 آذر 94 در پی یک دوره یکساله بیماری سخت، دار فانی را وداع گفت.
موسی‏ خانی، متولد 1326 شهرستان خوی استان آذربایجان شرقی بود که از دوران کودکی به اصفهان مهاجرت کرد و فعالیت تولیدی خود را از سال 1348 از کارگاه تولید گز در خیابان کهندژ آغاز کرد. خلاقیت و نوآوری وی باعث شد که کارگاه تولید گز خود را بر اساس ذائقه مردم به کارگاه پخت کیک و کلوچه تبدیل کند. دوچرخه لاری مشهور وی که با آن تخته ‏های کیک را حمل می‏ کرد امروز درب ورود دفتر کارخانه‏ اش خودنمایی می کند. تلاش و پشتکار تمام نشدنی او باعث شد که واحد تولیدی کیک خویی و نوشابه کافی‏ کولا را در سال 1375 در سه راهی فرودگاه اصفهان راه اندازی کند. این واحد تولیدی توانست در دهه 80 زمینه اشتغال 1200 نفر را به صورت مستقیم و چندین هزار نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کند.
موسی خانی پس از برندسازی محصولاتش در ایران با همت و تلاش خود به سمت بازارهای بین المللی حرکت کرد و توانست به عراق و کشورهای خلیج فارس و حتی به آلمان صادرات کند. صادرکننده نمونه استانی و ملی در سال های متوالی 81 و 82 باعث شد که آوازه تولیدات مرغوبش به بازارهای منطقه کشانده شود. انتخاب به عنوان نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در دهه 70 از دیگر سوابق تشکیلاتی وی است. فعالیت های خیرخواهانه وی در خیریه‏ های اصفهان بویژه کمیته امداد خمینی(ره) باعث شد که وی به عنوان خیر نمونه در سال 80 شناخته شود. ولی از سال 84 فعالیت این مجموعه غذایی با مشکلاتی همراه شد که منجر به بستن حساب های بانکی و ممنوع المعامله شدن وی گردید.
به گفته نزدیکان وی عامل اصلی بروز مشکلات برای این واحد تولیدی و صادراتی بزرگ، سیاسی و ناشی از حمایت وی از یکی از کاندیداهای مغلوب انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 بوده است. مشکلات مالیاتی، بیمه ‏ای و بانکی وی آنچنان پیچیده شد که هیچ فرد و یا تشکلی نتوانست آن را حل و فصل کند.
عبدالوهاب سهل‏ آبادی، رئیس فعلی اتاق اصفهان و رئیس پیشین خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تلاش و پیگیری بسیار تلاش کرد که جرایم مالیاتی و جرایم بانکی و شخصی موسی‏ خانی بخشیده شود و با استفاده از تسهیلات بانکی بتواند تنور کارخانه کافی‏ کولا را دوباره روشن کند، ولی موسی ‏خانی دیگر فرصتی برای احیای مجدد پیدا نکرد.
امروز که از مسیر سه راه شهرک صنعتی جی به سمت فرودگاه اصفهان می ‏رویم بر روی نماد کافی کولا، گرد غریبی نشسته که مسئولانی که مسبب این بحران برای موسی‏ خانی بودند، باید سریع عبور کنند که دستاورد تصمیمات خود را مشاهده نکنند و یا به کسی نشان ندهند که چه بر سر یک تولیدکننده و صادرکننده نمونه ملی آورده ‏اند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار