اجرای طرح‌ مهارت آموزی در محیط کار واقعی در لنجان

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان گفت: طرح جدید کار آموزی در محیط کار بر مبنای شایستگی های شغلی است و به کار آموزان در محیط واقعی کار آموزش های مرتبط شغلی ارائه می شود.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان گفت: طرح جدید کار آموزی در محیط کار بر مبنای شایستگی های شغلی است و به کار آموزان در محیط واقعی کار آموزش های مرتبط شغلی ارائه می شود.

محمد خاشعی اظهار کرد: در طول یک دهه گذشته مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اهداف اقتصادی را برای سالهای مختلف مشخص کرده و برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال تولید و اشتغال مورد تاکید ایشان قرار گرفته و در این میان یکی از مهمترین عواملی که می تواند به تحقق این اهداف بینجامد مشارکت دادن بیشتر مردم در ساختار اقتصاد کشور و مردمی تر کردن اقتصاد است .

وی افزود: باید توجه داشت که ایران اسلامی صاحب معادن غنی و متنوع، سرزمین های وسیع و مستعد، استعدادهای نیروی انسانی بی نظیر، ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه و آماده برای بالفعل شدن و مکتبی انسان ساز، مولد، مشوق، پویا و فعال است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان تصریح کرد: از این جهت باید توجه داشت که شناخت این ظرفیت های بومی و برنامه ریزی و عملیاتی کردن آنها برای به کارگیری این ظرفیت ها در اقتصاد مقاومتی بسیار اهمیت دارد چراکه در اقتصاد مقاومتی رویکرد جامعه به سمت ایجاد نهضت استعدادیابی و ظرفیت یابی درونی و استفاده از فرصت های موجود ملی است که در این نهضت جایی برای تنبلی وجود ندارد .

نگاه مولد به درون، خوداتکایی، خودکفایی

وی اضافه کرد: امروز توسعه و تعالی امر اقتصاد از حیث تولید و اشتغالزایی یکی از دغدغه های موجود در کشور و بخصوص شهرهای کوچگ و بزرگ ما به حساب می اید و این در حالی است که در جهان امروز توسعه به معنی عام بدون توجه به آموزشهای فنی و حرفه ای مفهومی نخواهد داشت و همین امر ضرورت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای بر اساس نیاز بازار کار را الزام آور کرده است .
خاشعی مهارت های فنی و حرفه ای را ستونی از اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: آموزشهای فنی و حرفه ای جوانان ما را برای انتخاب شغل بسیاری یاری می دهد و آنها می تواند با افزایش کارآمدی خود باعث ایجاد اشتغال پایدار شود از این جهت مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان لنجان در واقع مهمترین کانون مهارتی و کاربردی شهرستان است که در زمینه آموزش فنی و حرفه ای گام بر می دارد .
وی عنوان کرد: یکی از دلایل بیکاری جوانان و نوجوانان فقدان مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است که انتظار می‌رود مرکز آموزش فنی و حرفه ای با ارائه آموزش های مهارتی بتواند نقش بسزایی را در کاهش میزان بیکاری ایفا کند .

فقدان مهارت‌های مورد نیاز بازار کار یکی از دلایل بیکاری جوانان
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری ضمن تاکید به توسعه آموزشهای فنی وحرفه ای در این زمینه می فرمایند مصداق عمل به علم به معنای اَتم و اَکملش همین کاری است که اکنون آموزش فنی و حرفه ای انجام می دهد و ایشان ارتقای آموزشهای فنی و حرفه ای را لازمه افزایش کیفیت تولیدات داخلی و بالا بردن بهره وری می دانند .
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: در گذشته تمرکز بر آموزش‌های مهارتی قبل از اشتغال و توسط دولت انجام می شد اما در حال حاضر با توجه به شرایط موجود دولت و بخش خصوصی به کمک یکدیگرآموزش‌های مهارتی را اجرا و آموزش‌های متصل (مدرسه - مهارت) ‌مورد توجه قرار گرفته است .

وی اذعان کرد: باید به این نکته توجه داشت که رشته های فنی و حرفه ای به دلیل مهارت آموزی اغلب بازار کار مناسب دارند و به همین دلیل باید به صورت گسترده به نسل جدید معرفی شوند چراکه ۱۰۰ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اشتغال‌زا است و فرهنگ مهارت‌آموزی به منظور ایجاد زیرساخت‌های اشتغال در سطح شهرها باید در میان مردم و به ویژه قشر جوان جامعه نهادینه شود .
خاشعی با تاکید بر اینکه توسعه آموزش‌های مهارتی در میان جوانان باید متناسب با نیازهای شغلی جامعه باشد، ادامه داد: امروز زمانی است که دانش آموزان و دانشجویان ما باید براساس استعدادهای شغلی موجود در شهر محل سکونت خود زیر پوشش آموزش‌های مهارتی قرار گیرند تا بتوان از ظرفیت‌های موجود به خوبی بهرمند شوند .

آموزش صحیح مهارت های فنی یکی از مهم‌ترین راه های اشتغال‌زایی و حل معضل بیکاری
وی یادآور شد: امروزه یکی از مهم‌ترین راه های اشتغال‌زایی اصولی و حل معضل بیکاری، آموزش صحیح مهارت های فنی است که به جز بُعد اقتصادی نقش مهمی در ایجاد تغییرات اجتماعی و به خصوص بهبود فرهنگی کار دارد از این جهت آموزش‌های ما باید بازار محور بوده و بستر ایجاد کسب و کار در جامعه را برای افراد مهیا سازد .

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان متذکر شد: باید به این نکته توجه داشت که در آینده دولت باید به عنوان تسهیل‌گر و بخش خصوصی به عنوان آموزش دهنده آموزش‌های مهارتی مبتنی بر نیاز با تنوع بخشی، مشاغل را در محیط کار واقعی اجرا کند .

وی با اشاره به اینکه طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال مولد ایفا می کند، گفت:طرح جدید کار آموزی در محیط کار بر مبنای شایستگی های شغلی است و به کار آموزان در محیط واقعی کار آموزش های مرتبط شغلی ارائه می شود البته در گذشته نیز طرحی با عنوان طرح استاد شاگردی در کشور اجرایی شده بود که امروز با اصلاحاتی در طرح جدید بنام طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی اجرا می شود و امید است موجب اشتغال پایدار گردد.

خاشعی اظهار کرد: ما بر این باوریم که بخش مهمی از بیکاری می تواند با ارائه خدمات مهارت فنی و حرفه ای به افراد جویای کار رفع شود و اگر جوانان مهارت ها را فرا نگیرند و توانمندی خود را ارتقا ندهد، شانسی کمتری برای اشتغال خواهند داشت.

لازمه کارآفرینی توانمندی انجام آن کار است

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان لنجان تصریح کرد: لازمه کارآفرینی توانمندی انجام آن کار است و جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی با وجود علم آموزی و بصیرت و دانایی به دلیل آموزش ندیدن به صورت کاربردی، فاقد مهارت لازم هستند و به همین دلیل آموزش فنی و حرفه ای می تواند زمینه اشتغال و ماندگاری آن را فراهم کند و ازجمله اهداف این دو طرح پرورش کارآفرین در جامعه می باشد.

وی افزود: در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی متقاضی در کنار استاد کار (مربی) و در محیط کار واقعی دوره آموزشی مهارتی را به مدت حداقل طول استاندارد آموزشی و حداکثر یک سال سپری می‌کند و با محیط کسب و کار نیز آشنا و کسب تجربه می‌کند و ضمن خودباوری برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی آماده می‌شود .

خاشعی عنوان کرد: حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی به ویژه در صنایع دستی، کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه‌های جذب و به کارگیری نیروی‌های فاقد مهارت با استفاده از ظرفیت و توان آموزشی بنگاه‌های اقتصادی از دیگر مزایای این طرح است .

وی بیان کرد: متقاضیان مهارت آموزی در قالب این طرح به عنوان کارآموز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شناخته شده و با توجه به قراردادی که به امضاء می‌رسد بیمه مسئولیت مدنی آنها به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی در این مدت نمی‌شوند .

اجرای طرح‌ مهارت آموزی در محیط کار واقعی در لنجان

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: از این رو با توجه به الزامات و قوانین بالادستی همانند ماده ۳ مصوبه هیئت دولت مبنی بر فراگیری دوره های مهارتی در محیط کار واقعی و مواد ۲۱ و ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه واحد های کارورزی و توسعه مهارت متقاضی مشارکت در اجرای این طرح باید به منظور اخذ مجوز پذیرش کارورزان و اجرای دوره های کارورزی درخواست های خود را به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ارائه دهند تا پس از احراز شرایط عمومی، فنی و تخصصی اعم از امکانات سخت و نرم افزاری و تخصص و مهارت نیروی انسانی و صلاحیت های حفاظت، ایمنی و بهداشت محیط کار و کارورزی، مجوز واحد کارورزی و توسعه مهارت را اخذ کنند .

وی یاداورشد: در طرح کارورزی دانش آموختگان، متقاضیان و واحدهای پذیرنده (مراکز یادگیری متقاضی) هر دو می‌توانند در سامانه ثبت نام متقاضیان به آدرس karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه و نسبت به دریافت اطلاعات تکمیلی و ثبت نام اقدام کنند .

خاشعی در ادامه با اشاره به اینکه امروز جایگاه مشاغل خانگی نقطه شروع اشتغال و نقطه شروع بهبود بازار کسب و کار محسوب می شود، اضافه کرد: مرکز فنی وحرفه ای بانوان زرین شهر در راستای ایجاد اشتغال پایدار وایجاد اشتغال خانگی بسیاری از آموزشهای مورد نیاز را بصورت رایگان و با اعطاءمدرک معتبر در دستور کار خود قرار داده است تا گامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و ایجاد اشتغال برای بانوان این شهرستان برداشته باشیم .

مشاغل خانگی، بستری برای افزایش تولید و شکوفایی اقتصادی
وی اذعان کرد: اجرای دوره های مختلف برای بانوان زرین شهر همچون منبت‌کاری، میناکاری، خاتم کاری، چرم دوزی، نقاشی روز چرم، رشته صنایع غذایی و... از جمله فعالیت های این مرکز در راستای ترویج و نهادینه ساختن آموزش های فنی و حرفه ای در بین خانواده هاست .
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان اضافه کرد: غالب رشته های مشاغل خانگی نظیر صنایع تبدیلی و فرآوری کوچک با سرمایه های اندک در جهت حمایت و توانمند سازی بانوان می باشد از طرفی کارآموزانی که در رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند برای فروش آثار خود هیچ مشکلی نداشته و بازار فروش این آثار در شهرستان و استات اصفهان مهیا گردیده است .

وی در پایان گفت: توان افزایی و مهارت آموزی در حوزه زنان از اهمیت بسیار برخوردار است و توجه به این امر در شهرستان لنجان با هدف ایجاد اشتغال پایدار و تقویت معیشت خانواده است چراکه نقش محوری زن در مدیریت خانه، تربیت نسل آتی و به عنوان نیروی مولد جامعه عاملی بوده که باید به آن توجه ویژه داشت تا به موفقیت دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار