بازار‌گرمی صاحب‌خانه‌ها به ایستگاه آخر رسید

هفته‌ دوم تابستان روز‌های گرمی برای بازار مسکن رقم زد، از یک طرف رکود بهاری بازار مسکن تمام شد تا معاملات بیشتری انجام شود و از طرف دیگر بازار‌گرمی صاب‌خانه‌ها به مرحله‌ جدیدی رسیده‌است. در بازار آپارتمان‌ها هفته‌ اول تیر بازار گرمی‌ها آنقدر زیاد شد که میانگین قیمت‌ها به بیش‌از دو برابر حد معمول رسید که در این‌ هفته‌ فروشندگان از قیمت‌های قبلی عقب‌نشینی کردند ولی بازار‌گرمی صاحب‌خانه‌ها برای اجاره‌ آپارتمان خود آنقدر بالاست که برای سومین‌ هفته‌ متوالی میانگین قیمت رهن‌ و اجاره به شدت افزایش پیدا می‌کند. با این‌حال کارشناسان می‌گویند بازارگرمی‌ها به ایستگاه‌ آخر رسیده‌‌است و تا یکی دو هفته‌ دیگر قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شوند.

اصفهان زیبا : هفته‌ دوم تابستان روز‌های گرمی برای بازار مسکن رقم زد، از یک طرف رکود بهاری بازار مسکن تمام شد تا معاملات بیشتری انجام شود و از طرف دیگر بازار‌گرمی صاب‌خانه‌ها به مرحله‌ جدیدی رسیده‌است. در بازار آپارتمان‌ها هفته‌ اول تیر بازار گرمی‌ها آنقدر زیاد شد که میانگین قیمت‌ها به بیش‌از دو برابر حد معمول رسید که در این‌ هفته‌ فروشندگان از قیمت‌های قبلی عقب‌نشینی کردند ولی بازار‌گرمی صاحب‌خانه‌ها برای اجاره‌ آپارتمان خود آنقدر بالاست که برای سومین‌ هفته‌ متوالی میانگین قیمت رهن‌ و اجاره به شدت افزایش پیدا می‌کند. با این‌حال کارشناسان می‌گویند بازارگرمی‌ها به ایستگاه‌ آخر رسیده‌‌است و تا یکی دو هفته‌ دیگر قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شوند.

بازار خرید و فروش


میانگین قیمت آپارتمان‌های فروشی اصفهان در هفته‌ اول تیر برابر با 770 میلیون تومان بود که یک رکورد باورنکردنی است ولی همان طور که پیش‌بینی شده‌‌بود قیمت‌های کاذب به سرعت شکسته‌شد و میانگین قیمت آپارتمان‌های فروشی اصفهان در طول هفته‌ دوم تیر 372 میلیون تومان است؛ البته عدد 372 میلیون تومان پایین نیست زیرا در بعضی از هفته‌های خرداد این میانگین کمتر از 350 میلیون تومان بود ولی کاهش 50 درصدی قیمت آپارتمان‌های فروشی در اصفهان نشان می‌دهد که فروشندگان بازارگرمی را تمام کرده‌اند و واقعا به دنبال معامله هستند.در طرف مقابل میانگین قیمت خانه با افزایشی 125 میلیونی به 678 میلیون تومان رسید. این افزایش هم قابل پیش‌بینی بود زیرا میانگین قیمت‌ خانه‌های فروشی در اصفهان معمولا بالاتر از 800 میلیون تومان است و در بعضی از هفته‌های سال به بیش از یک میلیارد تومان می‌رسد. اما این بدان معنا نیست که در طول تیر ،خانه‌های ارزان‌ قیمت برای فروش قرار گرفته‌اند؛ زیرا اطلاعات به دست آمده خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.بازه‌ 200 تا 400 میلیون تومان همیشه سهم بالایی در بازار آپارتمان داشت و به بیش از 60 درصد نیز رسیده‌بود ولی در طول تیر به یک‌باره کمتر از 40 درصد شد. در مقابل سهم آپارتمان‌های کمتر از 200 میلیون تومان 10 درصد بیشتر از هفته‌ گذشته ‌است؛ ضمن اینکه بررسی‌های آمار نشان می‌دهد که خرید آپارتمان‌‌های ارزان‌ قیمت در هفته‌ دوم تیر‌ بهترین شرایط را در طول تمام سال‌ داشت. اما شاید دلیل اصلی کاهش میانگین قیمت‌ آپارتمان در طول این هفته، کم شدن‌ 20 درصدی سهم آپارتمان‌های بیشتر از 700 میلیون تومان باشد. هفته‌ اول تیر 33 درصد از آپارتمان‌های فروشی اصفهان بالاتر از 700 میلیون تومان قیمت‌ داشت ولی از دهم تا شانزدهم تیر‌ فقط 13 درصد از آپارتمان‌های فروشی در این بازه قرار می‌گیرند.در مقابل اطلاعات به دست‌آمده از جامعه‌ آماری خانه‌های فروشی در اصفهان نشان می‌دهد که تقریبا هیچ‌خانه‌ای با قیمت کمتر از 400 میلیون تومان در طول هفته‌ دوم تیر برای فروش قرار نگرفته‌است؛ اما میانگین کمتر از حد انتظار بود؛ زیرا بیش از نصف خانه‌ها بین 400 تا 700 میلیون هستند و خانه‌های بیشتر از 700 میلیون تومان نیز قیمت‌ بالایی نداشتند. در طول این هفته‌ هیچ خانه‌ میلیاردی در اصفهان برای فروش قرار نگرفت.

بازار رهن‌ و اجاره


صاحب‌خانه‌ها در هفته‌ دوم تیر برای اجاره‌ ملک‌ خود بازارگرمی می‌کنند زیرا بازار چند هفته‌ای خالی از آپارتمان و خانه‌ اجاره‌ای بود و اکنون نیز حجم تقاضا بالاست؛ اما کارشناسان براین باورند که این وضعیت ادامه پیدا نمی‌کند. میانگین قیمت رهن و اجاره در طول این هفته به ترتیب برابر با 70 میلیون تومان و 300 هزار تومان بود که نشان از رشد شدید در طول هفته‌های گذشته دارد. به عنوان مثال میانگین قیمت رهن در هفته‌ آخر خرداد 36 میلیون تومان بود که در هفته‌ اول تیر به 55 میلیون تومان و حالا به 70 میلیون تومان رسیده‌‌است؛ با این تفاسیر افراد زیادی می‌پرسند که آیا اجاره‌بها در بازار مسکن اصفهان افزایش پیدا کرده‌است؟ پاسخ کارشناسان به این سوال مثبت نیست، زیرا این افزایش میانگین را ناشی از بازارگرمی صاحب‌خانه‌ها می‌دانند.اما ارزان‌ترین آپارتمان اجاره‌ای اصفهان فقط به پنج میلیون تومان پول رهن‌ بدون اجاره نیاز داشت و بیشترین مبلغ اجاره برابر با چهار میلیون و 500 هزار تومان و بیشترین مبلغ رهن 150 میلیون تومان بود. در این هفته کرایه بهترین آپارتمان‌ها در محلات گران‌قیمت اصفهان فقط به 130 تا 150 میلیون تومان رهن و اجاره‌ای کمتر از 500 هزار تومان نیاز داشت.

وضعیت مناطق مختلف اصفهان در بازار مسکن


تعداد خانه‌ و آپارتمان‌های فروشی یا اجاره‌ای در تمام مناطق شهر اصفهان وضعیت برابری داشت؛ اختلاف‌ها آنقدر کم است که نمی‌توان محله‌ای را به عنوان بیشترین یا کمترین تعداد املاک فروشی یا اجاره‌ای معرفی کرد. حتی در محله‌هایی مانند بهارستان یا کاوه که همیشه بازار مسکن شلوغ‌تری دارند نیز در طول هفته‌ دوم‌تیر‌ عرضه در حد محلات دیگر بود. تعدادی از مشاوران‌ املاک این موضوع را اتفاقی می‌دانند و بعضی از کارشناسان می‌گویند که شروع فصل تابستان باعث شده تا بازار مسکن در تمام محلات اصفهان پررونق شود.چرا صاحب‌خانه‌ها بازار‌ گرمی می‌کنند؟ بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که بعضی از صاحب‌خانه‌ها حدود دو سال است که آپارتمان‌ خود را برای فروش قرار داده‌اند ولی هنوز مشتری‌ پیدا نکرده‌اند، تعداد آپارتمان‌های اجاره‌ای خالی مانده نیز کم نیست ولی در بازار خانه‌ با توجه به حجم تقاضا معمولا خانه‌ای خالی‌ نمی‌ماند. حالا مشکل اینجاست که صاحب‌خانه‌ها آپارتمان‌ خود را چه برای فروش و چه برای اجاره‌ قیمتی بالاتر از حد معمول تعیین می‌کنند، البته این یک تاکتیک معامله برای جلوگیری از تخفیف گرفتن است ولی در این روز‌ها قیمت تعیین شده‌ توسط عرضه‌کنندگان اختلاف زیادی با حد واقع دارد. درحالی که خودشان می‌دانند اگر موفق به فروش یا اجاره نشوند شاید یک‌ سال دیگر را هم از دست داده‌باشند، پس چرا بازارگرمی می‌کنند؟ کارشناسان و مشاوران املاک در پاسخ به این سوال از احتمال وجود سه سناریو‌ مختلف خبر می‌دهند.نخستین سناریو‌ این است که بازارگرمی از طرف مشاورین املاک برنامه‌‌ریزی شده‌‌باشد که اعضای این بازار به شدت‌ تکذیب می‌کنند. آنها می‌گویند که به دنبال کاهش قیمت‌ها هستند تا معامله بیشتری صورت بگیرد نه افزایشی که برای آنها سودی ندارد. دومین و سومین سناریو ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. براساس سناریو‌ی دوم بازار گرمی احتمالا به دلیل نوبرانه بودن باشد. قیمت هر کیلو گیلاس با کیفیت امروز در بازار اصفهان بین 9 تا 12 هزار تومان است ولی در ابتدای بهار گیلاس نوبرانه در بعضی از شهر‌ها تا کیلویی یک میلیون و پانصدهزار و در اصفهان تا 500 هزار تومان رسید. امروز بازار مسکن در فصلی قرار دارد که تقاضا در آن به یک‌باره افزایش پیدا می‌کند پس آپارتمان‌های اجاره‌ای و فروشی در این دو هفته همگی نوبرانه هستند، به خصوص در بازار اجاره‌ بها که حدود یک ماهی تقریبا هیچ‌ مورد جدیدی عرضه نشد. سناریو سوم‌ نیز با تایید نوبرانه بودن بعضی از گزینه‌ها در دو هفته‌ ابتدایی تابستان می‌گوید که عرضه‌کنندگان به دنبال ماهی‌گیری از این آب‌گل‌آلود به دلیل شرایط حاکم بربازار هستند ولی از ترس شکست در این بازار‌گرمی خیلی زود تغییر موضع خواهند‌ داد.شاید امروز صاحبان املاک در معامله انعطافی نشان ندهند ولی کارشناسان می‌گویند یکی‌دوهفته‌ آینده این وضعیت تغییر خواهد کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار