اقتصاد مقاومتی برپایه توان زنان نمود پیدا می‌کند

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان گفت: قالیبافی و تولید فرش یکی از هزاران نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است که علاوه بر اشتغالزایی، چنانچه با کیفیت همراه باشد قابلیت صادرات نیز دارد.

صدای آشنای کودکی ام می آید، گره ها بر تارها سوار می شوند و پودها با دفینه بر تار رج می شوند و رج ها نقش می شوند و گل ها و بوته ها مرا به تمام کودکی ام می برد. اینجا نه اتاق پشتی خانه مادربزرگ است که صدای کوبیدن شانه اش رج به رج می آمد نه قالی خانه ای که دختر همسایه، کودکی اش را به جای پارک ها و بازی ها با مادرش در آنجا سر می کرد. اینجا کارگاه آموزش قالی بافی از زیر مجموعه، تعاونی چند منظوره سمیه بانوان شهر چرمهین است .

محمد خاشعی در حاشیه بازدید مشاور و مدیر کل امور بانوان و خانواده استاندار از تعاونی چند منظوره سمیه بانوان شهر چرمهین اظهار کرد: فرش با ویژگی‌ های شاخص اقتصادی خود و به ویژه با دارا بودن ارزش افزوده فراوان، نقش و سهم شایان توجهی در اقتصاد مقاومتی دارد چراکه یکی از مهم‌ ترین ویژگی فرش دستباف به‌ عنوان یک هنر اصیل ایرانی و محصول فرهنگی و کالای سرمایه‌ ای ایجاد اشتغال برای تعدادی از خانواده‌ هاست.

وی افزود: باید توجه داشت که هیچ کدام از حوزه‌های صنعت را نمی‌توان پیدا کرد که مانند فرش دستباف با حداقل سرمایه، شغلی با ارزش افزوده بالا ایجاد کند و از سوی دیگر فرش دستباف با سرمایه‌گذاری اندک به راحتی در هرنقطه از شهر و یا روستا می‌توان آغاز به کار کرد و با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی با توسعه هنر قالی بافی علاوه بر کسب درآمد نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کرد .

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان تصریح کرد: قالیبافی و تولید فرش یکی از هزاران نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است که علاوه بر اشتغالزایی، چنانچه با کیفیت همراه باشد قابلیت صادرات نیز دارد .

وی با بیان اینکه هزینه حاصل از این کارگاه خانگی می توان کمک خرج و درآمد و پشتوانه مناسبی برای تامین زندگی محسوب شود ادامه داد: باید توجه داشت کمترین شغل خانگی را می توان سراغ داشت که این میزان سودآوری را داشته باشد لذا می توان گفت قالی بافی می تواند منبع درآمد مناسبی برای زنان خانه دار باشد.

خاشعی اضافه کرد: از این جهت اجرای دوره های مختلف برای بانوان زرین شهر همچون فرش بافی، منبت‌کاری، میناکاری، خاتم کاری، چرم دوزی، نقاشی روز چرم، رشته صنایع غذایی و... از جمله فعالیت های این مرکز در راستای ترویج و نهادینه ساختن آموزش های فنی و حرفه ای در بین خانواده هاست .
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان عنوان کرد: غالب رشته های مشاغل خانگی نظیر صنایع تبدیلی و فرآوری کوچک با سرمایه های اندک در جهت حمایت و توانمند سازی بانوان می باشد از طرفی کارآموزانی که در رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند برای فروش آثار خود هیچ مشکلی نداشته و بازار فروش این آثار در شهرستان و استان اصفهان مهیا گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: رشته های فنی و حرفه ای به دلیل مهارت آموزی اغلب بازار کار مناسب دارند و به همین دلیل باید به صورت گسترده به بانوان معرفی شوند چراکه آموزش های فنی و حرفه ای به نوعی پرورش «کارآفرینی» است، به این معنی که افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی، قادر خواهند بود که فرصت های شغلی مناسبی را به دست آورند و یا در نهایت فرصت شغلی ایجاد کنند .

خاشعی اذعان کرد: ما معتقدیم آموزش فنی و حرفه ای می تواند از طریق دانش افزایی، باعث افزایش فرصت های بازار شده و سطح تقاضای کارآفرینی را ارتقاء ببخشد و ما را در رسیدن به اهداف عالی خود یاری رساند .

در ادامه مهدی کریمی رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان گفت: یکی از پیش‌فرض‌های درازمدت بحث اشغال رونق بحث سرمایه‌گذاری و کارآفرینی است بنابراین علاوه‌ برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت برای توسعه مناطق برنامه‌های درازمدت را نیز در نظر داریم .
وی افزود: در الگوی مشاغل خانگی، شناسایی توانمندی ها و مزیت های نسبی و رقابتی مناطق و جلب مشارکت فعالین و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیردولتی که توان مشارکت در اجرای الگو توسعه مشاغل خانگی را دارند و مداخله توسعه ای دستگاههای اجرایی، از نکات مهم و کلیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد .
رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان با اشاره به اینکه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یکی از سیاست های اشتغالزائی کشور است، تصریح کرد: باید توجه داشت که مشاغل خانگی مزایائی نظیر پایین بودن هزینه راه اندازی نسبت به سایر مشاغل، انعطاف پذیری و امکان اشتغال برای اقشار گوناگون را دارد و در طرح جدید توانمندسازی متقاضیان و تمرکز بر اولویت ها و مزیت های مناطق مد نظر است وهدف نهایی در این الگو آن است که مشاغل خانگی مزیت دار مشخص شوند و افرادی که در مشاغل خانگی فعالیت می کنند دغدغه بازار فروش نداشته باشند .
وی با اشاره به اینکه نگاه اشتغال به زنان در دولت تدبیر و امید نگاهی اعتدالی است، عنوان کرد: با توجه به استعدادهای زنان در رشته‌های مختلف باید از وجود آنان در رشته‌های مهم شغلی استفاده کنیم چراکه نگاه اسلام به زن به عنوان موجود درجه دو، جنس رتبه دوم نیست، بلکه نگاهی توام با تکریم، احترام و حقوق مساوی زنان و مردان است که این نظر در عرصه کار و آموزش از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند .

کریمی بیان کرد: زنان استعدادهای خوبی را بروز داده و امروز ما شاهد زنان متخصص در رشته‌های مختلف هستیم، بهره هوشی آنان در جوامع بسیار بالا بوده، همچنین در المپیادها، رتبه‌های بالای تحصیلی حضور زنان بسیار پررنگ است از این رو نگاه به این قشر بسیار نگاهی جدی و کاربردی است، ضمن اینکه زنان عنصر مهم در گرم نگه داشتن کانون خانواده هستند .
وی خاطرنشان کرد: زنان می توانند برای کارآمد ساختن خانواده، تحکیم و ارتقای ساختار و کارکرد آن و همچنین کاهش آسیب ها و مشکلات جامعه نقش تاثیر گذار و متفاوت از سایر گروه های اجتماعی ایفا کنند .
رئیس اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان یاداور شد: توان افزایی و مهارت آموزی در حوزه زنان از اهمیت بسیار برخوردار است و توجه به این امر در شهرستان لنجان با هدف ایجاد اشتغال پایدار و تقویت معیشت خانواده است چراکه نقش محوری زن در مدیریت خانه، تربیت نسل آتی و به عنوان نیروی مولد جامعه عاملی بوده که باید به آن توجه ویژه داشت .

در ادامه جوادی شهردار چرمهین اظهار کرد: تقویت مشاغل خانگی در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بسیار موثر است از این رو لازم است همه به دنبال تولید و اشتغال باشیم .

وی افزود: امروز می توان مشاغلی را می‌توان در خانواده‌ها تعریف کرد که با استفاده از نیروی انسانی و امکانات یک خانواده و یک خانه شکل بگیرد و این کار بسیار مفید است چراکه اشتغال افراد خانواده به تولید کمک خواهد کرد و مشاغل خانگی نیز قطعا یکی از موضوعات مهمی است که اگر حتی بخشی از خانواده‌ها به آن توجه کنند، تاثیر مهمی بر اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی خواهد گذاشت .

شهردار چرمهین تصریح کرد: زنان نقش اول را در زمینه تعریف برنامه‌ای عملیاتی برای خانواده به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و این برنامه محورهای مختلفی دارد که اساسی‌ترین محور آن، اقتصاد مصرف بوده و لازم است برنامه مصرف برای خانواده و الگوی مصرف صحیح داشته باشیم و زنان به طور قطع در تدوین و اجرای آن حرف اول را می زنند

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار