صنایع دستی، زمینه ساز اشتغال بانوان

فرماندار شهرستان لنجان گفت:فرش دستباف هنری بومی و صنعتی داخلی است که اشتغالزایی و ارزآوری را با خود به همراه دارد و بر همین اساس این نوع تولید داخلی در رفع بیکاری بسیار موثر است و با توجه به رویکرد صادراتی در میان صادرات غیرنفتی امروز جایگاهی ویژه و درخور توجهی را به خود اختصاص داده است.

شهرستان «لنجان» در غرب استان اصفهان واقع شده و یکی از زیباترین شهرستان‌های استان اصفهان به‌شمار می‌رود. در شهرستان لنجان بافته های ظریف و زیبایی از سر پنجه های هنرمند اهالی منطقه تولید می شود که این بافته ها از انواع مرغوب و عالی بافته های دستی به شمار می روند. هنرهای دستی مردمان شهرستان لنجان بافتن پارچه های خوش نقش و ظریف، فرش بافی، زیلوبافی و... است. لنجان از نظر قالی بافی نیز مانند سایر نواحی استان اصفهان دارای قالی های بسیار نفیس و مرغوبی است و قالی های این منطقه که جنبه صادراتی دارند که دارای طرح های اصفهان و نجف آباد و نقش های ترنج محرابی، افشان، لچک ترنجی، شکارگاهی و درختی هستند .

سید محسن سجاد در حاشیه بازدید مشاور و مدیر کل امور بانوان و خانواده استاندار از تعاونی چند منظوره سمیه بانوان شهر چرمهین اظهار کرد: فرش دستباف هنری بومی و صنعتی داخلی است که اشتغالزایی و ارزآوری را با خود به همراه دارد و بر همین اساس این نوع تولید داخلی در رفع بیکاری بسیار موثر است و با توجه به رویکرد صادراتی در میان صادرات غیرنفتی امروز جایگاهی ویژه و درخور توجهی را به خود اختصاص داده است .


وی افزود: فرش دستبافت از گذشته تاکنون در نقاط مختلف شهرستان لنجان جایگاه ویژه ای داشته و به نوعی یکی از هنرهای بومی در استان نیز به شمار می رود و طی سالهای اخیر نیز مجددا وارد چرخه زندگی برخی زنان این شهرستان شده و از این روش برای امرار معاش و کسب درآمد استفاده می کنند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد:باید توجه داشت که امروز ایجاد درآمد قابل توجه و خلق ثروت در کارگاه فرش بافی با ابعاد کوچک، باید بعنوان الگو معرفی شود.

وی اضافه کرد: وقتی سخن از کارآفرینی در شهرستانی چون شهرستان لنجان می شود بیشتر نگاه‌ها متوجه مشاغل صنعتی و حضور در صنایع مادر می‌شود، اما نباید از یاد برد که صنایع دستی به ویژه قالی‌بافی نیز می‌تواند، نقشی پر رنگ در ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار داشته باشد.

سجاد با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، عنوان کرد: آشنایی با پتانسیل ها و توانمندی‌های موجود در شهرستان لنجان و برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابع و امکانات بالقوه آن و پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در آن موجب توسعه اقتصادی می‌شود از این رو باید این مهم همواره مورد توجه قرار گیرد .


وی بیان کرد: باید توجه داشت که اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تأکید بر مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی دارد بنابراین برای اینکه بتوانیم در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق باشیم باید اقتصاد مقاومتی مورد توجه آحاد مردم قرار گیرد تا بتوانیم در عرصه های مختلف به خودکفایی برسیم از این جهت اقتصاد مقاومتی باید یک گفتمان عمومی و مردمی و فرایندی متداوم، مستمر، هوشمندانه و همه جانبه باشد تا در نهایت به ارایه الگویی از اقتصاد پیشرفته برای کشور منجر شود .
فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به اینکه تکیه بر مبانی اقتصاد مقاومتی می‌تواند کلید حل مشکلات جامعه باشد، خاطرنشان کرد: حمایت از تولید داخل، ایجاد اشتغال و تحرک و رونق اقتصادی از مهم ترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است که مسئولان اجرایی باید در جهت عملیاتی کردن آن‌ها اقدام کنند چراکه تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند زمینه را برای حل مشکلات اقتصادی، بیکاری و عدم اشتغال جوانان فراهم کند .
وی اذعان کرد: در شرایط کنونی مسئولان باید با اتکا به ظرفیت‌های تولید داخلی، فراهم ساختن زمینه ایجاد اشتغال و رفع بیکاری و رونق در تولید و اقتصاد کشور را فراهم کنند که اجرایی شدن این مسائل بدون عزم راسخ و جدی آن ها امکان پذیر نیست بنابر این اولویت اول همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان لنجان باید تلاش برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تحقق عملی و عملیاتی اقتصاد مقاومتی باشد .


سجاد مشاغل خانگی را از جمله راه های نوین کسب و کار و ایجاد اشتغال دانست و گفت: مشاغل خانگی به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه گذاری و سودآوری مطلوب بسیار مورد توجه و استقبال قرار دارد و امروزه کسب و کارهای خانگی راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضاء خانواده از مهمترین مزایای مشاغل خانگی است که مورد اقبال قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان لنجان اضافه کرد: از سوی دیگر تنوع و تعدد مشاغل خانگی بسیار زیاد است و روزانه در سراسر جهان تعداد این مشاغل رو به فزونی و تنوع بیشتر می رود لذا باید گفت مشاغل خانگی از جمله طرح هایی است که اجرای کامل و جامع آن مزایای مثبتی را برای اقتصاد کشور و کاهش بیکاری در پی دارد.


در ادامه سهیلا اثنی عشران اظهار کرد: بانوان توانمند نقش اساسی در توسعه پایدار دارند، بنابراین سیاستگذاری واقع بینانه و تحول آفرین برای نیمی از جمعیت کشور اجتناب ناپذیر است لذا خدمات ارائه شده به بانوان باید افزایش یابد و حوزه مدیریت شهری بهترین محل برای ارائه این خدمات است.

وی افزود: توانمند سازی زنان یعنی توانمندسازی کل جامعه و از سوی دیگر آسیب های زنان به نوعی آسیب های تمام جامعه است و در کنار حوزه مردان بوده از این رو نباید حوزه زنان و مردان را در مقابل یکدیگر بر شمرد .

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استاندار اصفهان با اشاره به اینکه یکی از مطالبات دولت دوازدهم افزایش مشارکت بانوان در حوزه های مدیریتی است، تصریح کرد: بسیار مهم است که زنان با جایگاه مدیریتی از دیگر زنان مسئول در دستگاه ها حمایت کنند تا بستر مدیریتی برای حضور این قشر از جامعه در همه دستگاه ها و ادارات فراهم شود .

اثنی عشران ادامه داد: زمانی که از یک بانوی فعال اجتماعی سخن به میان می آید به آن معنا است که او در کنار همه وظایف خود از جمله وظیفه مادری و رسیدگی به امور خانواده در محیط اجتماع هم حضوری فعال دارد که این اقدام جای تقدیر و حمایت دارد.


وی اضافه کرد: بانوان جامعه باید سازمانی را در قالب کانونهای فرهنگی یا ثمنها برای رسیدگی به امور خود تشکیل داده و در ان از تخصصهای مرتبط با امور زنان استفاده کنند.

اثنی عشران بیان کرد: باید توجه داشت که برگزاری جلسات مشترک و منظم بین سازمانها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی در موضوع بانوان می تواند بسیاری از مشکلات آنان را برطرف کند و این مسئله باید همواره مورد توجه قرار گیرد .

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری و اهمیت توجه به نقش زنان دراقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی، ارتقاء سلامت جسمی و روانی، حمایت از طرحها و برنامه های اشتغالزایی و کارآفرینی ویژه اقشار مختلف بانوان، برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از توانمندی های زنان به عنوان سرمایه اجتماعی در توسعه استان و برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت های حوزه بانوان و ابلاغ دستور العملها و طرح های حوزه بانوان استان از جمله فعالیتهای انجام شده در این حوزه است

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار