مهارت رکن اصلی اشتغال پایدار

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان گفت: امروزه با رشد تکنولوژی وفناوری های مدرن بر اساس دانش روز،دانش آموختگان دیگر تمایلی به اشتغال در کارهای سنتی ندارند لذا روش های سنتی برای ایجاد اشتغال کافی نیست و باید روشها وابزار جدید به یاری توسعه اشتغال بیایند.

محمد خاشعی در نسشت کارگروه اشتغال شهرستان لنجان با اشاره به اینکه در دنیای امروز کار باید با دانش اجتماعی جامعه رشد کند، اظهار کرد : امروزه با رشد تکنولوژی وفناوری های مدرن بر اساس دانش روز،دانش آموختگان دیگر تمایلی به اشتغال در کارهای سنتی ندارند لذا روش های سنتی برای ایجاد اشتغال کافی نیست و باید روشها وابزار جدید به یاری توسعه اشتغال بیایند.

وی با اشاره به طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی افزود: این طرح با هدف افزایش قابلیت جذب واشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت وتجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی وکسب وکار در دانش آموختگان، ارتقا اخلاق وصلاحیت حرفه ای دانش آموختگان وبه منظور فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی طراحی شده است .

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان جویای کار با پوشش مناسبی از گروه فارغ التحصیلان دانشگاهی، می تواند فرصت ورود نیروی کار ماهر به بازار را فراهم کند از این رو این طرح، در فرآیندی ۲ طرفه، ضمن انتقال مهارت های حرفه ای از کارگاه به دانش آموخته، امکان انتقال دانش از سوی فارغ التحصیلان به کارگاه را هم فراهم می کند .


وی ادامه داد: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، روشی نوین و البته با تکیه بر نظام مهارت آموزی رایج در بخش خصوصی به شمار می آید چراکه دولت در این فرآیند نقش هماهنگ کننده و حامی را خواهد داشت و با اجرای طرح کارورزی و حضور فارغ التحصیلان در کارگاه ها، زمینه مناسبی برای باز تعریف آموخته های تئوریک با رویکرد کار عملی فراهم می شود .

خاشعی با اشاره به اینکه اجرای طرح در شهرستان لنجان نیز باید، در بستر امکانات موجود این شهرستان انجام گیرد، اضافه کرد: بخش عمده این بستر صنایع موجود و شرکت های اقماری و همچنین کارگاه های بخش خصوصی و تعاونی ها هستند که امید می رود با اطلاع رسانی های انجام شده، شاهد استقبال خوب و مناسبی از سوی صنایع و بخش خصوصی در این حوزه باشیم .

وی عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشت که رشته های فنی و حرفه ای به دلیل مهارت آموزی اغلب بازار کار مناسب دارند و به همین دلیل باید به صورت گسترده به نسل جدید معرفی شوند چراکه ۱۰۰ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اشتغال‌زا است و فرهنگ مهارت‌آموزی به منظور ایجاد زیرساخت‌های اشتغال در سطح شهرها باید در میان مردم و به ویژه قشر جوان جامعه نهادینه شود .
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان با تاکید بر اینکه توسعه آموزش‌های مهارتی در میان جوانان باید متناسب با نیازهای شغلی جامعه باشد، بیان کرد: امروز زمانی است که دانش آموزان و دانشجویان ما باید براساس استعدادهای شغلی موجود در شهر محل سکونت خود زیر پوشش آموزش‌های مهارتی قرار گیرند تا بتوان از ظرفیت‌های موجود به خوبی بهرمند شوند.


وی خاطرنشان کرد: در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی متقاضی در کنار استاد کار (مربی) و در محیط کار واقعی دوره آموزشی مهارتی را به مدت حداقل طول استاندارد آموزشی و حداکثر یک سال سپری می‌کند و با محیط کسب و کار نیز آشنا و کسب تجربه می‌کند و ضمن خودباوری برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی آماده می‌شود .

خاشعی تاکید کرد: حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی به ویژه در صنایع دستی، کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه‌های جذب و به کارگیری نیروی‌های فاقد مهارت با استفاده از ظرفیت و توان آموزشی بنگاه‌های اقتصادی از دیگر مزایای این طرح است .

وی در پایان گفت: صنایع مختلف، اصناف و بخش خصوصی باید بدانند که متقاضیان مهارت آموزی در قالب این طرح به عنوان کارآموز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شناخته شده و با توجه به قراردادی که به امضاء می‌رسد بیمه مسئولیت مدنی آنها به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی در این مدت نمی‌شوند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان یاداورشد : در طرح کارورزی دانش آموختگان، متقاضیان و واحدهای پذیرنده (مراکز یادگیری متقاضی) هر دو می‌توانند در سامانه ثبت نام متقاضیان به آدرس karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه و نسبت به دریافت اطلاعات تکمیلی و ثبت نام اقدام کنند

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار