کانادا ۸ میلیون دلار به زندانی سابق گوآنتانامو غرامت می‌دهد

دولت فدرال کانادا تأیید کرده که به «عمر خضر»، شهروند این کشور که سال‌ها در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی بود ۸ میلیون دلار غرامت بپردازد.

دولت فدرال کانادا تأیید کرده که به «عمر خضر»، شهروند این کشور که سال‌ها در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی بود ۸ میلیون دلار غرامت بپردازد.

به گزارش بی‌بی‌سی، دولت فدرال آمریکا همچنین بابت عملکردی که دولت این کشور در بازداشت، بازجویی و محاکمه آقای خضر داشته و آسیب‌هایی که در پی آن به او وارد شده عذرخواهی کرده است. عمر خضر، ۳۰ ساله و متولد کانادا، در سال ۲۰۰۲ و هنگامی‌که تنها ۱۵ سال داشت در افغانستان بازداشت شد و پس از انتقال به گوانتانامو، یک دهه از عمر خود را در آنجا سپری کرد. او در سال ۲۰۱۰ از سوی دادگاه نظامی آمریکا به کشتن گروهبان «کریستوفر اسپیر» محکوم شد. در شکوائیه اولیه آقای خضر به علت آنچه «نقض حقوق او به‌عنوان یک شهروند کانادایی» عنوان‌شده بود، درخواست ۲۰ میلیون دلار غرامت کرده بود. عمر خضر جوان‌ترین زندانی گوانتانامو بود و به همین علت هم در کانون مخالفت‌های جهانی با بازداشتگاه نظامی گوآنتانامو آمریکا در خاک کوبا قرارگرفته بود. او در سال ۲۰۰۲ در پنج مورد از اتهام‌هایش گناهکار شناخته‌شده بود؛ ازجمله پرتاب نارنجکی که به مرگ گروهبان اسپیر منجر شده بود. عمر احمد خضر، در سپتامبر سال ۲۰۱۲ در پی توافقی که میان آمریکا و کانادا حاصل شد، برای گذراندن مابقی دوران محکومیتش به زادگاهش کانادا فرستاده شد. او که دوران حبسش در گوآنتانامو با بر سرکار آمدن و کنار رفتن سه دولت محافظه‌کار و لیبرال در کانادا همراه شد توانسته دو بار دیوان عالی این کشور را مجاب کند که به نفع او و علیه مقام‌های دولتی رأی صادر کند. دیوان عالی کانادا می‌گوید دولت در جریان بازداشت، محاکمه و زندانی شدن آقای خضر از وظایف قانونی خود برای حفاظت از شهروندش قصور کرده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار