کیمیاگری در پایتخت طلا

مسئولان در آیین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع، ابزار، ماشین‌آلات و تولیدات فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی از ساخت شهرک طلای اصفهان و احیای برند طلای ایرانی در آینده خبر دادند.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع، ابزار، ماشین‌آلات و تولیدات فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی از 20 تیرماه کار خود را در اصفهان آغاز کرده و تا 23 تیرماه میزبان علاقمندان است.

این نمایشگاه با حضور 117 مشارکت‌کننده در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان در حال برگزاری است، نمایشگاه این دوره با حضور نمایندگانی از استان‌های تهران، اصفهان، هرمزگان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و یزد در 9500 مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود.

همچنین نمایندگان فروش محصولات کشورهای آلمان و ژاپن در این دوره حضور یافته‌اند. 10 شرکت ایتالیایی نیز در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات طلا و جواهر به ارایه محصولات و خدمات خود می پردازند که در کنار غرفه بخش بازرگانی سفارت ایتالیا و غرفه اتحادیه تولیدکنندگان ماشین‌آلات طلا و جواهر ایتالیا، در مجموع 144 مترمربع و 12 غرفه از این نمایشگاه را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین یک شرکت از کشور ترکیه در 36 متر مربع فضای نمایشگاهی به ارایه تجهیزات و ماشین‌آلات طلا می‌پردازد.

مشارکت‌کنندگان داخلی نیز در زیر گروه‌های ماشین‌سازی، ابزار‌آلات، مصنوعات طلا، جواهر، نقره، سنگ‌های تزیینی، تراش سنگ‌های قیمتی، مخراج‌کاری، تجهیزات و صنایع وابسته و فعالیت‌های علمی -آموزشی مرتبط فعالیت دارند. در نمایشگاه امسال، متراژ بخش ماشین آلات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

این نمایشگاه از ساعت 16 تا 22 میزبان علاقمندان و بازدیدکنندگان است. همچنین به منظور بازدید متخصصان ساعت 9 تا 12 روز جمعه 23 تیر ماه در نظر گرفته شده است.

*نگهداری از 400 تن طلا توسط مردم در منازل

اما، محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در نشست خبری آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع، ابزار، ماشین‌آلات و تولیدات فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی اظهار کرد: امسال یازدهمین سال برگزاری این نمایشگاه در اصفهان است و این نمایشگاه یکی از بهترین نمایشگاه‌های ابزارآلات و ماشین‌آلات فلزات گرانبها در کشورمحسوب می‌شود، این نمایشگاه در سال‌های گذشته بسیار موفق عمل کرده و باعث انسجام صنفی در اصفهان شده است؛ برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی ضمن آشنایی همکاران صنفی و تحکیم ارتباطات بین آن‌ها می‌تواند در پیشرفت تولیدات طلا و جواهر کشور مؤثر باشد.

وی افزود: از 30 سال گذشته تاکنون حضور تولیدکنندگان طلا در نمایشگاه‌های طلا در کشورهای مختلف جهان منجر به تحول در صنعت طلای کشور شده است چراکه آشنایی با تکنولوژی‌های جدید در این زمینه کمک مؤثری در صنعت طلای کشور خواهد کرد. اخیراً نیز از فعالان این صنعت از طرف اتحادیه طلا و جواهر کشور مالزی برای مشارکت و بازدید از نمایشگاهی تخصصی در این بخش دعوت به عمل آمده که به طور قطع این حضور باعث پیشرفت صنعت طلای کشور می‌شود.

کشتی‌آرای با اشاره به شهرت برند طلای ایرانی در گذشته‌ای نزدیک، بیان کرد: برند طلای ایرانی در سال‌های گذشته اعتبار ویژه‌ای داشته است ولی متأسفانه از اعتبار آن کاسته شده اما درصدد احیای مجدد برند طلای ایرانی هستیم.

وی خواستار رونق برندهای طلا در سراسر کشور شد و اضافه کرد: طبق سرشماری غیررسمی که به صورت نمونه‌های آماری انجام شده، نزدیک به 300 تا 400 تن طلای ساخته‌شده توسط مردم خریداری و در منازل نگهداری می‌شود.

*تعطیل شدن چهار هزار واحد طلاسازی در سطح کشور

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به واردات طلا و جواهرات به کشور خاطرنشان کرد: ورود مصنوعات طلا به کشور ممنوع است اما هر شخص می‌تواند تا 150 گرم طلای ساخته‌شده برای مصارف شخصی به کشور وارد کند، در غیر این صورت واردات طلا به کشور قاچاق محسوب می‌شود؛ با این حال حدود 15 تا 22 درصد طلای پشت ویترین طلافروشی‌ها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است.

کشتی‌آرای با بیان اینکه قیمت طلا با افت 1.6 درصدی طی 10 روز اخیر مواجه بوده است، اذعان داشت: افت قابل‌ملاحظه‌ای در قیمت طلای جهانی رخ داده که از نظر اقتصادی سؤال‌برانگیز است.

وی با اشاره به عوامل افت قیمت طلا متذکر شد: در هفته‌های اخیر میل به خرید طلا در خصوص سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده و ارزش برابری دلار در مقابل دیگر ارزها نیز تغییر کرده است که این امر نیز از عوامل کاهش قیمت طلا طی 10 روز گذشته بوده است.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر اضافه کرد: در ابتدای انقلاب به دلیل تحریم‌ها و جنگ تحمیلی صنعت طلا و جواهر کشور از صنعت دنیا عقب ماند اما به مرور زمان شاهد ایجاد دستگاه‌های جدید تولید فلزات گرانبها بوده‌ایم و دستاوردهای زیادی در این خصوص تاکنون داشته‌ایم.

وی در پایان با بیان اینکه اصفهان قطب تولید طلای کشور است، اضافه کرد: از حدود 32 هزار واحد طلاسازی کشور، چهار هزار واحد به دلایل مختلف از دست رفته و تعطیل شده است.

* کاهش 730 میلیون دلاری صادرات طلا از مبدأ اصفهان

هوشنگ شیشه‌بران رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: صنعت طلاسازی ایران طی سال‌های گذشته علاوه بر صادرات به کشورهای منطقه، به کشور ایتالیا نیز صادرات طلا داشته است و این نشان از رشد این صنعت در کشور دارد.

وی افزود: استانداردهای خلوص طلا در سراسر دنیا متفاوت است که در اروپا و ایران 18 عیار و در کشورهای عربی 22 عیار است؛ در سال‌های 90 و 91 میزان طلای صادره از مبدأ اصفهان حدود 750 میلیون دلار بوده ولی در حال حاضر به حدود 20 میلیون دلار کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان گفت: شهرک طلا با دیگر شهرک‌های صنعتی متفاوت است و مکان آن باید در مسیر فرودگاه و با امنیت بالا باشد تا برای صادرات نیز مشکلی به وجود نیاید، زمین‌های مختلفی برای ایجاد این شهرک بررسی شد که نهایتاً قطعه زمینی در شمال شهرک جی اصفهان برای این منظور اختصاص یافت و مکان‌سنجی شد؛ شهرک طلای اصفهان در فاز اول با زمینی به مساحت 30 هکتار و در فاز دوم این فضا به 70 هکتار افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: 50 درصد از تولیدات طلای کشور متعلق به استان اصفهان است و به همین خاطر ناگزیر به ایجاد شهرکی کارگاهی، تولیدی و توریستی در مجاورت فرودگاه شهید بهشتی اصفهان هستیم و با ضرب‌العجلی که وجود دارد باید تصمیم فوری در ایجاد آن گرفته شود.

*هدف گذاری دو میلیارد دلاری برای صادرات غیر نفتی اصفهان

شیشه‌بران اذعان داشت: 90 درصد از ماشین‌آلات و تجهیزات طلاسازی نیز در اصفهان ساخته می‌شود؛ کارگاه‌های طلاسازی در اصفهان افزایش یافته که باید به بیرون شهر اصفهان منتقل و با استانداردهای روز جهانی احداث شده و فعالیت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع، ابزار، ماشین‌آلات و تولیدات فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی سال آینده در محل جدیدی برپا خواهد شد.

محمد مجیری معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز با بیان اینکه شاهد کاهش صادرات طلا از اصفهان هستیم، عنوان کرد: هدف گذاری در استان به شکلی انجام شده که میزان صادرات غیر نفتی استان در پایان سال جاری به دو میلیارد دلار برسد، این در حالی است که این میزان در سال 95 یک میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است و نمی‌توان نقش بازار طلا را در این بخش نادیده گرفت.

وی ادامه داد: توجه به موضوع نمایشگاه‌ها در افزایش میزان صادرات بسیار موثر است و فعالان اقتصادی نباید ار چنین فرصت‌هایی غفلت کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار