سازمان انتقال خون واردات و صادرات «خون» را تکذیب کرد

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ضمن تکذیب برخی اخبار درباره واردات خون به کشور و ضمن گلایه از مرکز آمار گمرک به دلیل انتشار اخبار نادرست گفت: به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور واردات و صادرات خون در همه کشورها ممنوع است.

به گزارش ایسنا ؛سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ضمن تکذیب برخی اخبار درباره واردات خون به کشور و ضمن گلایه از مرکز آمار گمرک به دلیل انتشار اخبار نادرست گفت: به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور واردات و صادرات خون در همه کشورها ممنوع است.

با تکذیب اخبار منتشر شده درمورد واردات خون به کشور گفت: متاسفانه سال‌هاست که این خبر توسط مرکز آمار گمرک اعلام می‌شود و هر بار توضیحات مفصل سازمان انتقال خون ایران در این رابطه در رسانه‌ها درج می‌شود. ما از گمرک به دلیل انتشار اخبار نادرست در این زمینه گلایه‌مندیم.

وی درباره صادرات و واردات خون در دنیا به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک هر کشور ممنوع است گفت: این آمار شاید مربوط به واردات کیسه‌های خالی خون‌گیری است و یا درباره خون‌هایی است که جهت کشت میکروب و استفاده در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی استفاده می‌شوند.

وی با تکذیب خبر واردات خون از سایر کشورها به ایران گفت: هرازچند گاهی شائبه‌های بی اساسی در این باره در برخی رسانه‌های مجازی و مکتوب درج می‌شود.

حاجی بیگی گفت: همچنان که در گذشته سازمان انتقال خون ایران به شائبه‌های بی اساس درباره واردات خون یا صادرات آن پاسخ داده است اکنون هم به اطلاع می‌رساند که از نظر پزشکی و به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور جا به جایی خون از یک نقطه جهان به یک نقطه دیگر ممنوع است.

وی همچنین گفت: حوزه طب انتقال خون دارای مفاهیم و واژه‌های تخصصی است که نیازمند دانش خاص خود است و عدم آگاهی از آن می‌تواند منجر به گمراهی و برداشت‌های نادرست شود.

حاجی بیگی با اشاره به آماری که در زمینه واردات خون از سوی مرکز آمار گمرک منتشر شده گفت: بررسی عناوین این آمارها نشان می‌دهد آنچه در خبر به عنوان خون مطرح شده فرآورده‌ها و اقلام دارویی و کشت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز و سایر اقلام مشابه بوده و هیچ یک خون کامل نبوده‌اند. هرچند که در لیست گمرک سرفصلی تحت عنوان واردات خون انسان و حیوان قرار گرفته است اما این موضوع فقط یک عنوان است و درست نیست.

وی در پایان گفت: سازمان انتقال خون ایران هرگونه واردات و صادرات خون را شدیدا تکذیب می‌کند و انتظار دارد که در درج مطالب عملکرد مسئولانه‌تری وجود داشته باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار