مراقبت از۴۳۰ معلول در مراکز تحت نظارت بهزیستی شهرستان لنجان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان گفت: با توجه به مشکلات نگهداری از معلولان در منزل یکی از اهداف سازمان بهزیستی نگهداری از معلولان در منزل با فراهم کردن شرایط خاص بوده که در این راستا بهزیستی به خانواده‌های این افراد آموزش‌های لازم ارائه می‌دهد.

معلولین، حمایت، توجه، تامین زیرساخت ها، مسئولان و قانون این‌ها کلماتی است که همه سال در هفته بهزیستی روزنامه‌ها و رسانه های مختلف با آن تیترهای متفاوتی را نقش می‌زنند و تنها پس از چند روز دوباره همه چیز به فراموشی سپرده شده و این در حالی است که توجه به خواسته‌ها و نیازهای معلولین و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی نباید تنها به هفته بهزیستی منتهی شود چرا که این افراد نیز همانند همه مردم، نیازهایی دارند و باید در جامعه حضوری فعال داشته باشند، اما همه به خوبی شاهدیم که حضور آنها در جامعه با مشکلات خاص معلولان روبه‌رو است .
محمد حسین صادقی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی برای کمک به قشرهای ضعیف جامعه که به دلایل مختلف گرفتار مشکلات متعددی شده‌اند، تأسیس شده است، اظهار کرد: سازمان بهزیستی با هدف ارائه شیوه‌های صحیح زندگی به افراد آسیب‌پذیر جامعه مشغول فعالیت می‌باشد اما توجه به نیازها و خواسته‌های معلولان در جامعه یکی از وظایف مسئولان و از طرفی آحاد مردم جامعه نیز بشمار می‌آید .

وی افزود: اداره بهزیستی شهرستان لنجان بالغ بر ۵ هزار نفر از معلولان این شهرستان را تحت پوشش خود قرار داده که به نوعی نیازمند خدمات بهزیستی هستند .
رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان تکریم معلولان را از وظایف همگان دانست و تصریح کرد: ما موظف هستیم چالش‌هایی که معلولان در جامعه پیش‌رو دارند، به آنها آموزش دهیم چرا که بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات همه انسان‌ها حق حیات و بهره‌مندی از امکانات جامعه را دارند از طرفی با توجه به اینکه فرهنگ ایران اسلامی برگرفته از فرهنگ ناب اسلام است حقوق افراد به ویژه معلولان در جامعه ما یکسان در نظر گرفته شده است و باید به آن توجهی ویژه داشت .
وی اضافه کرد: درمان و توانبخشی، اشتغال، مسکن، معیشت و بهره‌مندی از حقوق شهروندی و مناسب‌سازی محیط اجتماعی جهت حضور فعال معلولان در عرصه اجتماعی مسائلی هستند که باید در جامعه ساماندهی شود .
رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان یکی از اولویت‌های جامعه کنونی را مناسب‌سازی معابر عمومی به منظور سهولت در رفت و آمد معلولان دانست و اضافه کرد: عدم مناسب‌سازی اماکن، کمبود امکانات مختص معلولان و مهیا نبودن بستر مناسب برای حضور این افراد از قبیل وسایل نقلیه عمومی مناسب‌سازی شده و عدم امکان استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی برای معلولان سبب شده تا تعداد زیادی از این افراد در جامعه حضور فعال نداشته باشند .

وی نامناسب بودن معابر و خیابان‌ها را یکی از مشکلات مهم معلولین دانست و عنوان کرد: نیاز است مسئولان شهری و شهرداری‌ها نگاه ویژه‌ای به طراحی معابر و خدمات شهری مورد نیاز معلولان جامعه داشته باشند چرا که نبود امکانات تردد متناسب باعث می‌شود معلولان نتوانند از مواهب زندگی و خدمات شهری بهره‌مند شوند اما با مناسب‌سازی معابر عمومی و بسترسازی مناسب فضای عمومی جامعه به پویایی این قشر کمک شایانی خواهد شد .
صادقی در ادامه با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی مدارس برای استفاده معلولان بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا دانش‌آموزان معلول نیز بتوانند به راحتی و همانند سایر دانش‌آموزان از امکانات مدرسه استفاده لازم را ببرند تا شاهد رشد و شکوفایی این عزیزان باشیم .
وی متذکر شد: بهزیستی همواره در تلاش است تا با حمایت از حقوق معلولان و افزایش فعالیت مشارکت جویانه آنان، بخشی از این مشکلات را برطرف کند .
رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: جلب مشارکت مالی و غیر مالی مردم به منظور رفع نیازهای جامعه هدف بسیار حائز اهمیت است، چرا که می‌تواند کمک شایانی در توسعه رفاه اجتماعی اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر باشد و بر همین اساس اداره بهزیستی شهرستان لنجان منابع کمک‌های مردمی را نیز مدیرت می‌کند .
صادقی اذعان کرد: اداره بهزیستی شهرستان لنجان با جلب مشارکت مالی و غیر مالی مردم بستری را فراهم ساخته تا با تکیه بر کرامت انسانی؛ توانمندسازی افراد آسیب‌پذیر این شهرستان در چارچوب نظام حمایت اجتماعی و فضایی مناسب به خوبی مهیا شود .


وی در ادامه با اشاره به اینکه نگهداری از معلولان در منزل کار ساده‌ای نبوده و نیست، گفت: با توجه به مشکلات نگهداری از معلولان در منزل یکی از اهداف سازمان بهزیستی نگهداری از معلولان در منزل با فراهم کردن شرایط خاص بوده که در این راستا بهزیستی به خانواده‌های این افراد آموزش‌های لازم ارائه می‌دهد .

صادقی افزود: این سازمان آموزش‌هایی به منظور نگهداری از معلولان در منزل برای کمک به خانواده‌هایی که دارای معلول بوده به ویژه معلولان جسمی آغاز کرده که هدف از این آموزش‌ها این بوده که شخص معلول در کنار خانواده و اجتماع حاضر شود .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند برای بهره ‌ ‌ مندی از آموزش‌های لازم در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و مراقبان خانگی افرادی هستند که سازمان بهزیستی آنها را برای کمک به خانواده‌های معلولان و مراقبت از آنها معرفی می‌کند .

وی با اشاره به آموزش‌های ارائه شده به مراقبان ادامه داد: مسائل مربوط به نگهداری از معلولان و نحو برخورد به خانواده آموزش داده می‌شود و روند بهبود و درمان را پیگیری می‌کنند .

صادقی اضافه کرد: با اجرائی شدن این طرح معولان در کنار خانواده‌های خود تحت درمان هستند و خانواده‌ها نیز دیگر هزینه‌های جانبی را از جمله ایاب و ذهاب برای جابجایی را ندارند .

وی بیان کرد: باید مسئولان و کارشناسان سازمان بهزیستی حلقه اتصال معلولان با جامعه را فراهم کنند تا معلولان در عرصه‌های گوناگون در کنار خانواده‌های خود حضور داشته باشند چراکه حضور معلولان در جوامع سبب می‌شود که جامعه معلولان پیشرفت کند و مراقبان خانگی در این مسیر برای کمک به معلولان و خانواده‌ آنها گام بر می‌دارند .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان یادآور شد: باید توجه داشت که هزینه نگهداری شبانه‌روزی یک معلول در شهرستان لنجان با توجه به نوع معلولیت وی حدود ۱۵ میلیون ریال است .

وی بابیان اینکه طرح مراقبین خانگی در لنجان اجراشده است خاطرنشان کرد: طرح مراقبین خانگی روند مطلوبی را در امر خدمت‌رسانی به معلولان به وجود آورده است که خوشبختانه شاهد رضایت‌مندی بالای مددجویان در شهرستان لنجان هستیم .

صادقی با اشاره به مؤلفه‌های اجرایی طرح مراقبین خانگی در شهرستان لنجان اذعان کرد: مراقبت از معلولان جسمی و ذهنی، مراقبت از بیماران روانی و مراقبت از سالمندان جزء اصلی‌ترین هدف‌های این طرح است .

وی تصریح کرد: مجموعه شهید مدنی، پرورش و مرکز نگهداری سالمندان بهزیستی جزء مراکزی هستند که وظیفه خطیر نگهداری معلولان را بر عهده دارند که چهارصد و سی معلول در این مراکز نگهداری می شوند که البته همه‌ی این معلولان مختص به شهرستان لنجان نبوده و این آمار مربوط به‌کل استان اصفهان است .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان در پایان خواستار حمایت بیشتر مردم از مراکز نگهداری معلولان لنجان شد و خاطرنشان کرد: شهروندان عزیز ما مطلع باشند که در هفته بهزیستی بازدید عموم مردم از این مراکز آزاد است و حضور اقشار مختلف جامعه می‌تواند تسکینی بر دردهای معلولان باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار