شهرستان‌های اصفهان میزبان پدیده شوم گردوغبار

هجوم ریز گردها به استان اصفهان و شهرستان‌های مختلف آن، پدیده تازه و ناملموسی نیست. در سر تیتر اخبار استان، بارها شاهد انتشار ریز گردها یا همان گردوغبار در شهرستان‌های اصفهان، خور و بیابانک و شرق اصفهان بوده‌ایم. آخر هفته گذشته نیز، این مهمان ناخوانده به شهرهای زیادی سر زد و شاخص ارزیابی هوا را به درجه ناسالم تغییر داد.

سمیه مسرور-اصفهان امروز: هجوم ریز گردها به استان اصفهان و شهرستان‌های مختلف آن، پدیده تازه و ناملموسی نیست. در سر تیتر اخبار استان، بارها شاهد انتشار ریز گردها یا همان گردوغبار در شهرستان‌های اصفهان، خور و بیابانک و شرق اصفهان بوده‌ایم. آخر هفته گذشته نیز، این مهمان ناخوانده به شهرهای زیادی سر زد و شاخص ارزیابی هوا را به درجه ناسالم تغییر داد.

گردوغبار در اصفهان

مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان در این رابطه به ایرنا گفت: افزون بر منشأ خارجی، فعال شدن کانون‌های داخلی در ایجاد پدیده گردوغبار که از روز چهارشنبه این استان را فراگرفت، تأثیرگذار بوده است. حسن خدابخش افزود: اداره کل هواشناسی استان اصفهان روز سه‌شنبه قبل در اطلاعیه‌ای نسبت به وزش باد شدید و به نسبت شدید در نیمه شمالی به‌ویژه شمال شرق استان و فعال شدن کانون‌های ایجاد گردوغبار این مناطق هشدار داده بود. وی ادامه داد: خشک‌سالی‌های مداوم موجب شده تا کانون‌های ایجاد گردوغبار در نواحی استان به‌ویژه شرق اصفهان در پی وزش باد فعال شوند. مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان توضیح داد: وزش باد در شمال و شمال شرق اصفهان هم‌زمان با انتشار گردوغبار با منشأ خارجی از نیمه جنوبی کشور موجب شد تا اصفهان بیشتر از سایر استان‌ها پس از خوزستان و ایلام، هجوم ریز گردها و گردوغبار را احساس کند.

هوای نطنز غبارآلود

یکی از شهرستان‌هایی که آخر هفته گذشته با پدیده گردوغبار مواج شد نطنز بود. رئیس اداره هواشناسی نطنز گفت: به علت وجود ریز گردها در نطنز، هوای نطنز غبارآلود شد اما رفته‌رفته این وضعیت در آخر هفته بهبود یافت. ناصر عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از بامداد روز چهارشنبه در سطح شهرستان نطنز و برخی از شهرها و روستای هم‌جوار گردوغبار حکم‌فرما شد. وی افزود: در ساعات اولیه صبح روز چهارشنبه سطح دید افقی به 500 متر رسید که حوالی پیش از ظهر چهارشنبه نیز با شدت گرفتن ذرات معلق در هوا سطح دید افقی به 300 متر کاهش یافت و باعث آلودگی شدید هوا شد. رئیس اداره هواشناسی نطنز خاطرنشان کرد: پدیده گردوغبار که از صبح روز چهارشنبه در شهرستان نطنز حاکم شده تا اوایل ساعات روز جمعه در منطقه وجود داشت و رفته‌رفته از غلظت آن کاسته شد.

هجوم گردوغبار به آسمان شهرضا

شهرضا، شهر دیگری بود که میزبان ذرات معلق در هوا شد و شرایط ناسالم هوا در شهر حاکم شد. رئیس اداره هواشناسی شهرضا به ایسنا گفت: آخر هفته گذشته گردوخاک بر خواسته در هوا در اثر وزش باد شدید، هوای شهرضا را آلوده کرد. ستار سبزه علی اظهار کرد: در شهرستان شهرضا دستگاه مخصوص سنجش میزان غلظت هوا وجود ندارد اما براثر شواهد عینی می‌توان گفت دید افقی کاهش‌یافته بود. وی از استمرار وزش باد شدید و درنتیجه آلودگی هوای شهرضا در روز پنجشنبه و جمعه خبر داد و افزود: منبع 80 درصد ازاین‌گونه آلودگی‌ها مربوط به خارج از مرزهای کشور و 20 درصد مربوط به مناطق بیابانی اطراف و کاهش چسبندگی ذرات خاک درنتیجه کاهش شدید بارش‌ها، است.

وقوع تندباد در خور و بیابانک

شهرستان خور و بیابانک میز روز چهارشنبه با تندباد شدید و هجوم ریز گردها مواجه شد. تندباد به همراه گردوخاک شدید شامگاه چهارشنبه با سرعت 47 کیلومتر در ساعت خور و بیابانک را فراگرفت. رئیس اداره هواشناسی خور و بیابانک به ایرنا گفت: این واقعه همراه با گردوخاک شدید باعث شد که شعاع دید در این شهرستان به حدود دو هزار متر کاهش یابد. رضا سعادت افزود: بر این اساس دمای هوا 30 درجه سانتی‌گراد با 32 درصد رطوبت بود که در ساعات اولیه روز پنجشنبه حداقل دمای هوای به 25 درجه رسید. وی جهت وزش این طوفان از سمت شمال شهرستان بیان کرد و ادامه داد: خور و بیابانکی‌ها به خاطر یک میهمان ناخوانده مجبور به حبس نفس‌ها در سینه شدند و از پنجره خانه‌هایشان شاهد آسمانی خاکستری بودند.

چنگ‌اندازی ریز گردها به فریدن

از نخستین ساعات صبح روز پنج‌شنبه؛ نیز چهره آسمان نیلی فریدن پژمرده و دلگیر شد و ورود ریز گردها دید افقی را تا 3 کیلومتر کاهش داد. این پدیده بسیاری از کودکان و سالمندان را خانه‌نشین کرد به‌طوری‌که آن‌ها از پشت پنجره‌های خانه‌هایشان نظاره‌گر غربت آسمان شهر در مهمانی ناخوانده ریز گردها شدند. نوروز ملکی رئیس اداره هواشناسی فریدن، بابیان این‌که دستگاه مخصوص سنجش غلظت آلایندگی هوا در شهرستان وجود ندارد، افزود: هر چه به بعدازظهر روز پنجشنبه نزدیک شدیم از شدت این پدیده کم شد و از روز جمعه شرایط جوی رو به بهبودی رفت. به گفته کارشناسان پدیده ریز گردها منشأ داخلی و خارجی دارد و برخی عوامل ازجمله خشک‌سالی موجب تشدید آن می‌شود.

شوربختی برای گردشگران

هوای پاک این منطقه و خنکای دل‌چسب آن؛ ظرفیت عظیمی برای جذب گردشگر به شمار می‌رود که شوربختانه با ورود ریز گردها در حال افول است. فریدن؛ و شهرستان‌های اطراف آن‌که دیرگاهی است به‌عنوان "حیاط‌خلوت اصفهان "به شمار می‌روند؛ هم‌اکنون بار سنگین ریز گردها را نیز ناباورانه به دوش می‌کشند. تفرج‌گاه‌های بسیاری از مدیران و شهروندان اصفهانی؛ هم‌اکنون در زیر ابهام هوا؛ بی‌رمق شده است و مردم این دیار نگران تنها سرمایه قابل‌اتکای خویش هستند.

خروج از هوای ناسالم

کارشناس هواشناسی استان اصفهان گفته بود: تحلیل نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که با کاهش وزش باد در ساعات آینده، شدت گردوغبار کاهش می‌یابد. وی با اشاره به اینکه آخر هفته وضعیت هوای اصفهان در وضعیت بسیار ناسالم قرار داشت خاطرنشان کرد: باگذشت زمان این وضعیت به ناسالم برای عموم سپس ناسالم برای گروه‌های حساس تغییر یافت و بعدازظهر روز جمعه شرایط بهتر شد.

باران‌های پراکنده و مشکل‌گشا

مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان اضافه کرد: روز پنجشنبه برای مناطق غربی استان احتمال بارندگی توأم با رعدوبرق پیش‌بینی شد و این احتمال وجود داشت که در مناطق مرکزی استان نیز بارش‌های بسیار پراکنده و ضعیف انجام شود. عزیزی رئیس اداره هواشناسی نطنز نیز خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته شاهد افت دما در نطنز بودیم که رگبار و بارش پراکنده هم به آن اضافه شد و در گرم‌ترین روزهای سال میزبان رحمت الهی بودیم.

استان بحرانی

حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان 20 خرداد امسال در جمع خبرنگاران با اشاره به یک‌میلیون و 90 هزار هکتار کانون بحرانی گردوغبار در استان اصفهان افزود: به دلیل وجود کانون‌های فرسایش بادی استان به‌شدت در معرض گردوغبار قرار دارد و جزء استان‌های بحرانی کشور در این زمینه به شمار می‌رود. دشت سجزی در 20 کیلومتری اصفهان و منطقه نائین تا انارک در 180 کیلومتری شرق این شهرستان ازجمله کانون‌های ریز گردها در استان اصفهان به شمار می‌رود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار