اصفهان؛ پایتخت تولید گل ایران

کشور ما به لحاظ داشتن آب‌وهوای چهارفصل و خاک مناسب یکی از مستعدترین نقاط در جهان برای تولید گل شناخته‌شده و این در حالی است که تنها 3 درصد از سهم جهانی تولید گل را به خود اختصاص داده است.

مهناز احمدی - اصفهان امروز: کشور ما به لحاظ داشتن آب‌وهوای چهارفصل و خاک مناسب یکی از مستعدترین نقاط در جهان برای تولید گل شناخته‌شده و این در حالی است که تنها 3 درصد از سهم جهانی تولید گل را به خود اختصاص داده است. دیدن و بوییدن گل؛ این زیباترین مخلوق پروردگار باعث فرح و شادی روح است و در برخی موارد شفای جسم را نیز در پی دارد. طبق آمارهای جهانی در کشورهای اروپایی و آمریکایی مصرف سرانه گل برای هر فرد 100 شاخه و این میزان در ایران هفت شاخه و در مقایسه با دیگر کشورها بسیار ناچیز است.

ایران در صادرات گل وضعیت مطلوبی ندارد

بسیاری از کشورهای دنیا که همچون ایران مستعد تولید و پرورش گل هستند، سالیانه درآمد خوبی را از راه صادرات گل به دیگر کشورها برای خود رقم می‌زنند، اما متأسفانه کشور ما با داشتن پتانسیل قوی برای تولید انواع گل نتوانسته است، صادرات خوبی داشته باشد. مجهز نبودن وسایل حمل‌ونقل و نیز بسته‌بندی نامناسب گل در ایران باعث شده است تا کشور مانتواند در زمینه صادرات پیشرفت داشته باشد، درصورتی‌که صادرات گل می‌تواند باعث کسب درآمدهای غیرنفتی خوبی برای کشور ما بشود. بسیاری از استان‌های کشور تولیدکننده گل هستند که اصفهان با تولید بیش از 100 میلیون گل شاخه بریده، گیاهان فصلی، نشایی و گلدان‌های آپارتمانی، در صدر تمام استان‌ها، قرار دارد. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این باره گفت: این میزان گل از 33 هکتار فضای باز و 144 هکتار فضای گلخانه‌ای تولیدشده است. احمدرضا رئیس زاده اذعان داشت: آب‌وهوا و اقلیم مناسب استان اصفهان را به یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان گل در کشور تبدیل کرده است. وی 10 درصد از گلخانه‌های استان اصفهان را مختص به پرورش گل و گیاهان زینتی دانست و ادامه داد: بیش از 52 میلیون شاخه از این میزان گل تولیدشده، شامل انواع گل‌های رز، آلسترومریا، ژربرا و لیلیوم است.

اصفهان؛ اولین تولیدکننده رز هلندی در ایران

مدیرامورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بابیان اینکه بیشتر انواع گل در استان اصفهان تولید می‌شود و به مصرف داخلی می‌رسد و به دیگر استان‌ها نیز صادر می‌شود، عنوان کرد: استان اصفهان اولین تولیدکننده گل شب بو و رز هلندی در ایران است. رئیس زاده اظهار داشت: در هرماه هزاران شاخه گل از اصفهان به دیگر نقاط کشور صادر می‌شود. وی در خصوص صادرات گل به دیگر کشورها گفت: متأسفانه هنوز شرایط و تجهیزات لازم برای صادرات گل از اصفهان به دیگر کشورها مهیا نشده و این در حالی است که اصفهان می‌تواند یکی از صادرکنندگان عمده گل به کشورهای جهان باشد. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: استان اصفهان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان صادرکنندگان درختچه‌های زینتی و گل‌های آپارتمانی نیز محسوب می‌شود و هرساله صادرات قابل‌توجهی در این زمینه به سایر استان‌های کشور دارد. رئیس زاده تعداد گلخانه داران استان اصفهان که مختص تولید گل زینتی هستند را حدود 450 نفر دانست و گفت: بنابراین 450 خانواده از طریق تولید و فروش گل در استان اصفهان ارتزاق می‌کنند. وی تصریح کرد: انواع مختلف گل در استان تولید می‌شود و هرساله بیش از دو میلیون و 770 هزار گلدان انواع گیاهان آپارتمانی در گلخانه‌های استان اصفهان تولید می‌شود، همچنین

گل‌های فصلی و نشایی در 93 هکتار فضای باز و گلخانه‌ای کشت می‌شود، به‌طوری‌که در سال گذشته 38 میلیون گلدان‌های نشایی در استان تولید شد.

گلخانه داران اصفهانی خالی از مشکل نیستند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، شهرستان‌های مهم تولیدکننده انواع گل در استان را خمینی‌شهر، اصفهان، دهاقان، فلاورجان و نجف‌آباد و شهرضا معرفی کرد و یادآور شد: در خود شهر اصفهان نیز گلخانه‌های متعددی به کشت و تولید انواع گل مشغول هستند. رئیس زاده به بهره‌برداری از فاز دوم بازار گل خمینی‌شهر در واپسین روزهای سال 95، اشاره کرد و توضیح داد: ساخت بازار گل خمینی‌شهر تأثیر بسیار مثبتی بر بخش اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی و تولید داخلی داشته است و در این پایانه گل روزانه انواع گل تولید می‌شود که بدون شک کمک چشمگیری به رونق صنعت تولید گل داستان خواهد کرد و بسیاری از مشکلات از این طریق رفع خواهد شد. وی وجود بازار گل واقع در خیابان جی شهر اصفهان را در رونق و شکوفایی صنعت گل استان بسیارموثردانست و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این بازار تولید فروش گل در سال‌های اخیر رونق بسیار خوبی داشته و فرهنگ استفاده از گل در بین اصفهانی‌ها بیش‌ازپیش رواج پیداکرده است.

لزوم ارتقای فرهنگ مصرف گل در کشور

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: صنعت گل استان اصفهان خالی از مشکلات و موانع نیست و هزینه‌های بالای تولید گاهی برای گلخانه داران موانعی ایجاد می‌کند؛ چراکه قیمت فروش گل معمولاً تغییر چندانی ندارد، اما هزینه‌های تولید سالیانه افزایش می‌یابد. رئیس زاده تا کید کرد: فرهنگ مصرف گل در کشور ما به نسبت سایر کشورها بسیار متفاوت است و مردم معمولاً تا جایی که مجبور نباشند، اقدام به خرید گل که این امر باعث رکود بازار گل و ضرر و زیان تولیدکنندگان شده که لازم است فرهنگ مصرف گل در کشور با همکاری مردم و رفع موانع برای تولید این مخلوق زیبای خدا توسط مسئولان امر، افزایش پیدا کند؛ چراکه تولید این محصول ارزشمند و درآمدزای غیرنفتی اهمیت زیادی در شکوفایی اقتصاد کشور دارد و بدون شک با فراهم کردن شرایط صادرات آن به اقصی نقاط جهان، می‌توان به ارتقای جایگاه بین‌المللی آن در دنیا کمک کرد و درآمد خوبی را از این طریق به اقتصاد کشور تزریق کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار