بحران ریزگردها از تبعات بی توجهی به زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است

نماینده مردم اصفهان گفت: با خطر سونامی نمک مواجه هستیم که این مسئله باعث نابودی اراضی کشاورزی و از بین رفتن بالغ بر یکصد هزار هکتار دشت حاصلخیز درجه یک زاینده رود و نهایتا پیشروی کویر می‌شود.

نماینده مردم اصفهان گفت: با خطر سونامی نمک مواجه هستیم که این مسئله باعث نابودی اراضی کشاورزی و از بین رفتن بالغ بر یکصد هزار هکتار دشت حاصلخیز درجه یک زاینده رود و نهایتا پیشروی کویر می‌شود.
ناهید تاج الدین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، با اشاره به وضعیت هوای اصفهان در اواخر هفته گذشته گفت: آلودگی هوای اصفهان در روزهای گذشته و بحران ریزگردها یکی از تبعات بی توجهی به بحران خشکسالی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است.
وی افزود: ما با خطر خشک شدن کامل یکی از مهمترین تالاب‌های فلات مرکزی ایران یعنی تالاب گاوخونی مواجه هستیم، تالابی که یکی از مفیدترین زیست بوم‌های کشور است و تنها دریاچه آب شور دائمی در فلات مرکزی ایران به حساب می‌آید و با تثبیت پوشش گیاهی مانع حرکت شن‌های روان به نواحی شرقی استان اصفهان شده و نقش بسیار مهمی در مهار بیابان زایی و تغذیه آب‌های زیرزمینی و بهسازی کیفیت آب و جلوگیری از فرسودگی و جابجایی خاک و کنترل سیلاب داشته است.
نماینده مردم اصفهان گفت: متاسفانه کثرت فعالیت‌های انسانی، صنعتی و پساب‌های حاصل در حوضه آبخیز تالاب در گذشته از یک سو و افزایش فرسایش و تولید رسوبات حاوی آلاینده‌های کشاورزی از سوی دیگر، سبب ورود فلزات سنگین به تالاب گاوخونی و آلودگی آن شده است و در صورت عدم احیا تالاب و خشک شدن کامل آن در آینده‌ای نزدیک این ناحیه می‌تواند به منبع اصلی تولید ریزگردهای آلوده به فلزات سنگین تبدیل شود که با توجه به سطح ویژه بلای ریزگردها، غلظت فلزات سنگین در آنها 2 تا 3 برابر می‌شود.
وی ادامه داد: ما با خطر سونامی نمک مواجه هستیم که این مسئله باعث نابودی اراضی کشاورزی و از بین رفتن بالغ بر یکصد هزار هکتار دشت حاصلخیز درجه یک زاینده رود و نهایتا پیشروی کویر می‌شود.
تاج الدین گفت: اگر به اینها بحران‌های زیست بومی در اصفهان را اضافه کنیم مثلا هنگامی که شاهد باشیم تنها در یک بازه زمانی چهارساله از ابتدای دهه نود ده‌ها هزار هکتار زمین کشاورزی در اصفهان به بیابان تبدیل شده و بیش از 500 میلیون درخت مرده و زمین‌ها نیز به خاطر کاهش آب زیرزمینی در برخی مکان‌ها تا یک متر فروکش کرده است.
نماینده مردم اصفهان افزود: علاوه بر بحران گاوخونی، فعالیت کوره‌های آجر و گچ در شرق اصفهان روزانه ۷۰ تن گوگرد وگرد و غبار، وارد هوای شهر اصفهان می‌کند که در این مورد نیز نیاز به رسیدگی فوری داریم.
تاج الدین گفت: بحران ملی ریزگردها به اصفهان ختم نخواهد شد و 14 استان دیگر را نیز درگیر خود خواهد کرد در همین راستا آذر ماه سال گذشته و نیز اردیبهشت امسال طی دیدارهای خصوصی با خانم ابتکار همه این موارد و نگرانی‌های زیست محیطی اصفهان را منتقل کردیم و قول‌های مساعدی برای پیگیری گرفتیم که بخشی از آنها تا امروز عملیاتی شده اما متاسفانه بخش‌های دیگر هنوز عملیاتی نشده است که البته راهکار اصلی برای حل همه این بحران‌ها احیا زاینده‌رود است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار