یافتن ناشر با کفشی آهنین

بالا بودن هزینه کتاب از مهم‌ترین مشکلات نشر کتاب است. بخشی از مشکلات هم به مراکز نشر برمی‌گردد، چراکه برخی ناشران اعتقاد دارند اثر نویسنده باید قبلاً در نشریات و مجلات ادبی چاپ شده باشد و معتقدند این کار نشان می‌دهد اثر یک‌بار از یک فیلتر گذشته و به همین دلیل، قابل‌چاپ است.

اصفهان امروز- مژگان میرمحمد صادقی: بالا بودن هزینه کتاب از مهم‌ترین مشکلات نشر کتاب است. بخشی از مشکلات هم به مراکز نشر برمی‌گردد، چراکه برخی ناشران اعتقاد دارند اثر نویسنده باید قبلاً در نشریات و مجلات ادبی چاپ شده باشد و معتقدند این کار نشان می‌دهد اثر یک‌بار از یک فیلتر گذشته و به همین دلیل، قابل‌چاپ است. آنها منتظر می‌مانند اثر نویسنده تازه‌کار در جایی چاپ شود و بعد آن را بررسی و در صورت تمایل چاپ می‌کنند.

نکته اینجا است که ممکن است اثر نویسنده‌ای، رمان باشد و قابلیت چاپ در نشریات و مجلات ادبی را نداشته باشد، ضمن اینکه آثاری که مختص چاپ شدن در نشریه‌اند، با آثار قابل‌چاپ در کتاب تفاوت‌هایی دارند. البته می‌توان اثری داشت که مناسب چاپ در هر دو قالب نشریه و کتاب باشد.

نکته دیگر این است که برخی از نویسندگان خوب می‌نویسند و آثاری برجسته‌تر از آثار موجود در بازار خلق می‌کنند، اما متأسفانه این آثار هم گاه خوانده نمی‌شوند، ضمن این‌که اغلب نویسنده‌ها راضی نمی‌شوند فقط در نشریات ادبی کار کنند و آثارشان را به شکل کتاب چاپ نکنند.

از طرف دیگر نویسندگان اطمینان ندارند ناشران تمام توانشان را برای توزیع کتاب به کار گیرند. نکته دیگر این است که همیشه قرارداد بین ناشران و نویسندگان، یک‌طرفه و به نفع ناشران است، چراکه ناشر، اثر را برای چاپ می‌پذیرد.

قدرت خرید مردم هم به‌طورکلی پایین است و این موضوع، تمام زوایای زندگی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده، درنتیجه قدرت خرید کتاب هم کاهش یافته است. وقتی هم تقاضا پایین باشد، ناشران برای فروش کتاب مشکل دارند و درنتیجه پذیرش اثر از نویسنده‌ها هم کمتر می‌شود. نکته دیگر این است که ناشران هم شرایط مناسبی برای توزیع کتاب ندارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند نویسنده، قسمتی یا تمامی هزینه‌های چاپ کتاب را بر عهده گیرد، اما نویسندگان کمی، قدرت تأمین هزینه‌های نشر کتاب را دارند.

موضوعاتی هم که نویسندگان می‌توانند درباره آ‌نها قلم بزنند، خیلی گسترده نیست. بخشی از مردم برای افزایش آگاهی و بخشی هم برای پر کردن وقت خود یا سرگرمی کتاب می‌خوانند، اما امروزه به دلیل وجود وسایل ارتباط‌جمعی مثل اینترنت، سرگرمی‌ها زیاد شده و کتاب جایگاه خاصی بین مردم ندارد، ضمن اینکه کتاب‌های الکترونیکی هم رواج یافته و افراد کمتر به سراغ کتاب‌های چاپی می‌روند.

به دلیل بالا بودن قیمت کتاب‌ها هم مردم ترجیح می‌دهند به‌جای خرید کتاب، از کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند، کتابخانه‌هایی که با مشکلاتی مثل محدود و قدیمی بودن کتاب‌ها و کمبود کتاب‌های جدید مواجه هستند.

درنهایت باید گفت که این، وظیفه نهادهای دولتی است که با کاهش هزینه‌های چاپ کتاب، شرایط حمایت از نویسنده‌ها را فراهم کنند تا دیگر کسی نیاز نداشته باشد برای پیدا کردن ناشر، کفش آهنین به پا کند.

نویسنده
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار