روز پر ترافیک در فرودگاه اصفهان

وضعیت نامساعد جوی سبب شد تا پروازهای فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، مهرآباد و تبریز، فرودگاه اصفهان را برای فرود انتخاب کنند

روز پر ترافیک در فرودگاه اصفهان
سعید ابوالقاسمی| فرودگاه اصفهان در 10 روز گذشته، روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته است. روزهایی به‌مراتب شلوغ‌تر و پرترافیک‌تر از زمان اعزام حجاج به حج تمتع. دیروز هم این اتفاق افتاد و پروازهایی به مقصد فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، مهرآباد تهران و تبریز، به دلیل شرایط نامساعد جوی در این دو فرودگاه، مجبور به تغییر مسیر به سمت فرودگاه شهید بهشتی اصفهان شدند. واقعیت ماجرا اینجاست که فرودگاه اصفهان، به عنوان فرودگاه جایگزین بسیاری از پروازهای به مقصد فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و مهرآباد تهران به شمار می‌رود و این موضوع به آن معناست که در صورت نامساعد بودن شرایط فرودگاه مقصد، پروازها مسیر خود را به سمت اصفهان تغییر خواهند داد. دیروز هم برای سومین بار در 10 روز گذشته، تمامی پروازهای به مقصد فرودگاه‌های تهران، به سمت اصفهان تغییر مسیر دادند و در فرودگاه شهید بهشتی بر زمین نشستند. دیروز هواپیمای ایرباس 320 شرکت هواپیمایی اتحاد به شماره پرواز ETD68F مسیر ابوظبی ـ فرودگاه امام(ره) به دلیل شرایط نامساعد جوی و دید کم فرودگاه امام در ساعت 11:50 در فرودگاه اصفهان به زمین نشست. همچنین هواپیمای ایرباس 310 ماهان به شماره پرواز 1151 مسیر ایروان ـ فرودگاه امام(ره) به دلیل شرایط نامساعد جوی در فرودگاه امام(ره)، مسیر خود را به سمت فرودگاه شهید بهشتی اصفهان تغییر داد و راهی جز به زمین نشستن در این فرودگاه پیدا نکرد. اما فقط این دو پرواز، نبودند که فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان را به عنوان فرودگاه جایگزین انتخاب کردند. بلکه تا ظهر دیروز به دلیل شرایط نامساعد جوی فرودگاه مهرآباد و دید کم، 9 پرواز دایورتی از فرودگاه مهرآباد در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به زمین نشستند.

پرواز فرودگاه تبریز نیز در اصفهان به زمین نشست
نکته جالب‌توجه درباره روز پرکار فرودگاه شهید بهشتی اصفهان این بود که دیروز فقط پروازهای به مقصد فرودگاه‌های تهران، مسیر خود را به سمت اصفهان تغییر ندادند. بلکه پرواز نجف ـ تبریز نیز به دلیل شرایط نامساعد جوی، مجبور شد مسیر خود را به سمت اصفهان تغییر دهد و در فرودگاه این شهر به زمین بنشیند. این در حالی بود که فرودگاه مهرآباد به عنوان فرودگاه جایگزین این پرواز متعلق به خطوط هوایی قشم‌ایر انتخاب شده بود اما به دلیل شرایط نامساعد در فرودگاه جایگزین، در نهایت در فرودگاه اصفهان به زمین نشست.

آیا فرودگاه اصفهان برای مواقع خاص آمادگی دارد؟
هر چند فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در روزهای گذشته موفق شده میزبان پروازهای مختلفی باشد که موفق نشده‌اند در فرودگاه مقصد به زمین بنشینند اما به نظر می‌رسد این‌ روزها ضرورت توسعه این فرودگاه بیش از پیش احساس می‌شود. حسن امجدی، مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان نیز همین نظر را دارد. او که دیشب و همزمان با به زمین نشستن پرواز نجف ـ تبریز در فرودگاه شهید بهشتی با «اصفهان‌امروز» گفتگو می‌کرد، باز هم لزوم توسعه این فرودگاه را ضروری دانست. نکته اصلی تاکید امجدی این بود که فرودگاه اصفهان، فرودگاه جایگزین بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی شهرها و استان‌های دیگر کشور و به ویژه تهران به شمار می‌رود و بر این اساس ممکن است با وقوع هر اتفاق ناخوشایند و غیرمترقبه‌ای بار زیادی از ترافیک هوایی به سمت این فرودگاه سرازیر شود. در چنین زمانی است که لزوم توسعه فرودگاه اصفهان، بیش از پیش احساس می‌شود. او گفت: فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در 90 درصد پروازهایی که به مقصد تهران انجام می‌شوند، فرودگاه جایگزین است و بنابراین باید این آمادگی را در خود ایجاد کند که اگر این پروازها موفق به فرود در فرودگاه مقصد نشدند، میزبانی از آنها را بر عهده بگیرد. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با تاکید بر اینکه انتخاب فرودگاه شهید بهشتی به عنوان فرودگاه‌ جایگزین پروازهای تهران، نشان از اهمیت این فرودگاه دارد، ادامه داد: در اینکه فرودگاه اصفهان نیازمند توسعه است، شکی نیست اما ضروری است تا در سریع‌ترین زمان ممکن موانع توسعه این فرودگاه از میان برداشته شود و شاهد توسعه آن باشیم.

زیرساخت‌های فرودگاه اصفهان مناسب است، اما...
مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، در پاسخ به این سؤال که آیا فرودگاه شهید بهشتی اصفهان این ظرفیت را دارد که بتواند از همه پروازهایی که موفق نشده‌اند در فرودگاه مقصد به زمین بنشینند، استقبال کند؟، گفت: به‌جرئت اعلام می‌کنم که فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از نظر تجهیزات فرودگاهی و عوامل پروازی، هیچ محدودیتی برای پذیرایی و استقبال از این پروازها ندارد و چه‌بسا بتواند تا دو برابر این تعداد پروازها را نیز در خود بپذیرد، اما موضوع اصلی اینجاست که محدودیت‌های توسعه، شامل دو مورد معذوریت زیرساختی است که در سال‌های اخیر به دلایل متعدد اجرایی نشده است. به اعتقاد امجدی، فرودگاه اصفهان هم‌اکنون بیش از هر چیز نیازمند توسعه در بخش پارکینگ هواپیماها و ترمینال پروازی است و در صورتی که موانع توسعه همین دو بخش برطرف شود، می‌توان فرودگاه شهید بهشتی را یکی از تراز اول‌ترین فرودگاه‌های کشور به شمار آورد.

سرمایه‌گذارها وارد عمل شده‌اند
در سال‌های اخیر مباحث زیادی پیرامون توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان مطرح شده است. بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان اعتقاد دارند که این فرودگاه باید به هر طریق ممکن مسیر توسعه را طی کند و فرودگاهی با استانداردهای واقعی بین‌المللی تبدیل شود. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان نیز به همین موضوع اشاره کرد. او با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین نیازهای فرودگاه اصفهان، پارکینگ هواپیما است، گفت: باید قبول کنیم که ظرفیت پارکینگ هواپیماهای موجود در فرودگاه شهید بهشتی، جوابگوی این شرایط اضطرار نیست. او البته تاکید می‌کند که می‌توان به صورت موقتی نسبت به تامین فضای پارکینگ هواپیماها اقدام کرد اما این اقدام، فقط مُسکن است و نمی‌توان به صورت دائمی به آن امید بست: «در شرایط اضطرار می‌توان با تدبیرهای مختلف و دستورالعمل‌های اجرایی، ظرفیت پارکینگ هواپیماها را به صورت موقتی و البته به گونه‌ای که امنیت پروازها به خطر نیفتد، افزایش داد اما نمی‌توان به صورت دائم دست به این اقدام زد و بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که توسعه پارکینگ را در اولویت قرار دهیم.» به گفته امجدی، مسئولان فرودگاه‌های استان اصفهان در ماه‌های اخیر بیکار نبوده‌اند و با پیگیری‌های انجام شده، مجوز لازم از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دریافت شده و از طریق مناقصه نیز یک شرکت پیمانکار انتخاب و کار خود را آغاز کرده تا توسعه پارکینگ پروازی فرودگاه اصفهان را بر عهده بگیرد: «این شرکت پیمانکار هم‌اکنون در مرحله مطالعات است و تا سه ماه آینده مطالعات خود را به پایان خواهد رساند؛ پس از آن، در صورت تامین اعتبار، فعالیت‌های شرکت پیمانکار وارد فاز اجرایی می‌شود و می‌توانیم نسبت به توسعه پارکینگ پروازی فرودگاه اصفهان امیدوار باشیم.»

سرمایه‌گذاری 120 میلیون یورویی در فرودگاه اصفهان
مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان، دومین نیاز مهم فرودگاه شهید بهشتی را ترمینال پروازی و به ویژه ترمینال خارجی می‌داند: «متاسفانه ترمینال موجود در فرودگاه اصفهان نمی‌تواند تعداد زیاد پروازها را پوشش دهد؛ بنابراین با یک شرکت فرانسوی مذاکراتی انجام داده‌ایم که مقدمات آن در سفر رئیس‌جمهور به فرانسه انجام شده و این شرکت نیز چند طرح ارائه داده و در حال بررسی این طرح‌ها هستیم.» به گفته او، این شرکت فرانسوی در صورت رفع مشکلات سرمایه‌گذاری 120 میلیون یورویی را در فرودگاه اصفهان انجام خواهد داد تا یک ترمینال خوب و در حد استانداردهای بین‌المللی ساخته شود و همین عامل نیز بتواند پروازهای متعدد به مقصد اصفهان را پوشش دهد.
ارسال نظر